Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
NOTAT
25. marts 2019
KommuneKredits långivning til kommunale havne og kommunale
selvstyrehavne – statsstøtteretlige aspekter
Dette notat indeholder
•
et oprids af rammerne for KommuneKredits långivning til investeringer i
havneinfrastruktur,
•
en beskrivelse af KommuneKredits tilgang til sagsbehandling af låneanmodninger fra
havne, som det foregår i dag,
•
en bemærkning i relation til reglerne i lånebekendtgørelsen om, hvilke udgifter der
genererer kommunal låneramme samt
•
en kort beskrivelse af KommuneKredits virksomhed.
Rammerne for KommuneKredits långivning
KommuneKredits udlånsvirksomhed skal respektere
a) relevant dansk sektorlovgivning, fx havneloven, og/eller kommunalfuldmagten samt
reglerne for kommuners og regioners låntagning og
b) de EU-retlige statsstøtteregler.
Dette sikres ved en konkret vurdering af låneanmodninger – i lyset af den løbende
udvikling i regler og praksis inden for begge regelsæt.
EU-retlige principper for ”særlige kreditinstitutter”
EU-retligt skal KommuneKredit anses for et ”særligt kreditinstitut”. EU-Kommissionen har
i en række beslutninger med klare præmisser taget stilling til afgrænsningen af ”særlige
kreditinstitutters” virksomhed.
Kommissionens praksis viser, at særlige kreditinstitutter – udover at finansiere offentlige
myndigheders aktiviteter (såkaldt ”closed cycle”) – kan viderekanalisere støtte til andre
enheder i form af finansiering af offentlige anlægsopgaver, uanset at disse enheder
eventuelt befinder sig i et konkurrenceudsat område. Det er dog bl.a. en betingelse, at
lånet til den endelige låntager er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, dvs. at
lånet enten ikke udgør statsstøtte, eller der er tale om lovlig statsstøtte, jf. nedenfor om
KommuneKredits konkrete vurdering heraf.
KommuneKredits långivning understøtter de offentlige havneinfrastrukturopgaver, som
anerkendes i både dansk lovgivning og EU’s gruppefritagelsesregler
For så vidt angår rækkevidden af de havneinfrastrukturopgaver, som anerkendes som
offentlige opgaver, både i medfør af havneloven og EU-reglerne, kan der tages
udgangspunkt i følgende formålsbetragtninger, idet begge regelsæt indeholder en
nærmere afgræsning af ”infrastrukturopgaver”.
Det fremgår af forarbejderne til den seneste revision af havneloven, at loven skal
”sikre, at havnene kan være aktive medspillere i forhold til at fastholde og udvikle
nye aktiviteter på havnene. […] [L]ovforslaget skal bidrage til at fremme havnenes
funktion som infrastrukturknudepunkt og erhvervsområde, ligesom forslaget
Side 1 af 4