Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2035352_0001.png
Humlebæk den 26. marts 2019
Til Folketingets Transportudvalg
Forbedring af togtrafikken i Midt- og Vestjylland
Med den i december indgåede aftale med Arriva om togkørsel på Sydfyn samt Midt- og Vestjylland fra udgangen
af 2020 er der udsigt til en økonomisk besparelse på godt 30 % for hver kørt kilometer sammenlignet med ministe-
riets nuværende kontrakt med selskabet. Det er ganske positivt og må bl.a. kunne udnyttes til forbedringer af den
kollektive trafik i netop Midt- og Vestjylland.
Tilbuddet må i øvrigt være særdeles gunstigt, idet den årlige gennemsnitlige omkostning jf. pressemeddelelsen
den 6. december 2018 er på ca. 205 mio.kr årlig for et kørselsomfang på 10,9 mio.km årligt i perioden december
2020
december 2028. Til sammenligning kostede den nuværende aftale med Arriva jf. Trafikkøbsrapport 2017 i
alt 231 mio.kr for et kørselsomfang på 7,9 mio.km.
Den nye kontrakt har efter min opfattelse dog også sine begrænsninger, idet antallet af direkte togforbindelser
mellem Vestjylland og hovedstaden vil blive mere end halveret fra december 2020, og at passagerne skal fremover
skal anvende Vejle som skiftestation i stedet for det jyske jernbaneknudepunkt Fredericia. Desuden må passagerne
på samme strækning tage sig til takke med ældre Desiro-togsæt, hvis komfort er betydelig dårligere end de IC3- og
IC4-togsæt der i dag betjener strækningen Fredericia-Herning-Struer. Dette vil være en klar forringelse af togtra-
fikken i Midtjylland, og vil uvilkårlig betyde færre passagerer på strækningen.
Forringelsen står også i skarp kontrast til den årlige besparelse der er opnået med tilbuddet, og som ikke umiddel-
bart kommer Midt- og vestjyderne til nogen gavn. Eksempelvis kører der i dag 11 direkte lyntogsforbindelser fra
Struer til hovedstaden på hverdage og 10 i modsatte retning (se faktaboksen nederst). Med det tidligste tog er det
muligt at være i København før kl. 9. Turen fra Herning tager lidt over 3 timer. En mulighed mange pendlere og
erhvervsrejsende benytter sig, hvor rejsetiden kan nyttiggøres til arbejde. Fra december 2020 reduceres antallet af
lyntog til blot 4 daglige afgange. Og ikke nok med det, så er der endda udsigt til at lyntogene helt forsvinder fem år
senere, når nye elektriske tog tager over på hovestrækningerne og sender IC3-togene på pension.
Nu hvor det er lykkedes at spare ca. 30 % på udgifterne til at køre tog i Midt- og Vestjylland
anslået til ca. 65-70
mio.kr årligt
vil det være rimeligt at noget af besparelsen blev anvendt til at forbedre togtrafikken i Vestjylland,
til fordel for erhvervslivet og pendlerne i området. Jeg vil derfor opfordre medlemmerne af Trafikudvalget til at
overveje nogle konkrete forslag til forbedringer, som kan fastholde mobilitet og væksten i Nordvestjylland:
Etablering af halvtimes trafik mellem Vejle og Herning
Trafikopfanget løftes op på samme omfang som på strækningerne Aarhus-Viborg, Aarhus-Herning, Herning-
Holstebro, Esbjerg-Varde og Esbjerg-Ribe, hvor der køres op til to afgange i timen på hverdage. Herved vil det
være mere attraktivt for jobpendlere og uddannelsessøgende at anvende toget til f.eks. uddannelse i Herning, job
ved Siemens/Bestseller m.fl. i Brande eller de mange virksomheder, der er beliggende i Trekantområdet. Herning
vil dermed kunne have tilnærmet halvtimes drift i tre retning.
Halvtimes trafik vil desuden give bedre robusthed ved togskifte i Vejle, hvor et forsinket lyntog fra København
resultere i et ufrivilligt ophold på op til 55 minutter med den plan der er lagt op til nu.
Brev til Trafikudvalget
Side 1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Henvendelse af 26/3-19 vedrørende forslag til forbedring af togtrafikken i Midt- og Vestjylland efter udbuddet af MVJ blev afgjort i december 2018, fra Tommy O. Jensen
2035352_0002.png
Opretholdelse af halvtimes trafik mellem Vejle og Herning vil naturligvis blive udfordret, den dag hvor lufthavns-
ba e til Billu d åb es. Dette sker dog tidligst i idte af 2020’er e og i de da å det være uligt at udtæ ke
løsningsforslag der kan øge kapaciteten i Grejsdalen til 4 tog i timen pr. retning.
Mere moderne materiel
Anskaffelse af mere moderne tog, end de 20 år gamle Desiro-lokaltog, der skal erstatte i stedet for IC3 og IC4 mel-
lem Fredericia og Struer. Desiro-togsættene er beregnet for kortere strækninger og har en utidssvarende komfort.
Desuden har de en relativ dårlig driftssikkerhed, som ligger endda ligger under de sidste gamle MR-togsæt, der er
udfasning disse år. Tophastigheden er desuden kun 120 km/t, dvs. de kan ikke udnytte en mulig hastighedsfor-
øgelse på op til 160 km/t på strækningen Vejle-Herning-Struer når Signalprogrammet er udrullet i 2024.
I første o ga g ku e e del af DSB’s overtallige IC4-togsæt
stilles til rådighed for Arriva, indtil der er truffet be-
slutning om fremtidens tog til de regionale baner (f.eks. batteri, brint- eller biogasdrevet togsæt) eller til der truf-
fet beslutning om strækningen Vejle-Struer skal elektrificeres. De vil andet end lige være bedre end 20 år gamle
dieseltogsæt, med ringe komfort. Desuden vil det have større værdi at genbruge togene i det omfang det er mu-
ligt, end blot skrotte deem.
Direkte lyntogsforbindelser til hele Midt- og Vestjylland
I stedet for de fire direkte lyntogsforbindelser mellem Struer og København, der er lagt op til i trafikaftalen, for-
bedres DSB’s uvære de ly togssyste og gøres tillige uafhæ gigt af Arrivas regio altogssyste .
Et nyt lyntogssy-
stemet kunne f.eks. kører hver anden time mellem Herning og København, og skiftevis fortsætte til Struer/Thisted
eller Skjern/Ringkøbing hver 4. time. Dette vil binde Nordvestjylland bedre sammen med Østdanmark end det er
tilfældet i dag.
Kunne lyntoget nøjes med stop i Brande på strækningen Vejle-Herning, ville køretiden kunne reduceres med ca. 5-
10 minutter i forhold til i dag. Når det nye signalsystem bliver taget i brug, og hastighedsopgradering giver mulig-
hed for at køre op til 160 km/t mod dagens maksimalt 120 km/t, ville køretiden kunne reduceres yderligere.
De overtallige IC4 vil også kunne anvendes til disse tog, indtil det besluttes om strækningen Vejle-Struer skal elek-
trificeres. Alternativt kunne den del af lyntogtrafikken udbydes i 2024 og eventuel ændres til sit eget lyntogssy-
ste , år DSB’s uvære de trafikko trakt for
landsdækkende IC- og Lyntogstrafik udløber.
Et opgraderet regionaltog- og/eller lyntogssystem i Midt- og Vestjylland vil give et markant og tiltrængt løft af den
fremtidige togtrafik til gavn for erhvervslivet såvel som de mange vest- og midtjyder der dagligt anvender toget til
skole eller arbejde. Og pengene burde være der, i og med det netop overståede trafikudbud, er lykkedes at spare
70 mio. kr. årligt på at kører tog for vest- og midtjyderne.
Jeg håber medlemmerne af Trafikudvalget vil overveje ovennævnte muligheder, og være med til at sikre at gevin-
sten ved trafikudbud også kommer togpassagererne i Midt- og Vestjylland til gode i form af et bedre trafiktilbud
end tidligere. Som udbuddet faldt ud i december, var det kun staten der vandt på den nye aftale med Arriva.
Med venlig hilsen
Tommy O. Jensen
Redaktør for tidsskriftet Jernbanen
Dansk Jernbane-Klub
Langebjergvej 534
3050 Humlebæk
Brev til Trafikudvalget
Side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Henvendelse af 26/3-19 vedrørende forslag til forbedring af togtrafikken i Midt- og Vestjylland efter udbuddet af MVJ blev afgjort i december 2018, fra Tommy O. Jensen
2035352_0003.png
Lyntogsafgange 2019
Fra Herning til Odense/København mandag-fredage jf. gældende DSB-køreplan:
4:58, 5:58, 6:58, 8:58, 10:58, 12:58, 13:58, 14:58, 15:58, 16:58 og 18:58
Fra København mod Herning mandag-fredage jf. gældende DSB-køreplan:
6:52, 7:52, 8:52, 10:52, 12:52, 14:52, 15:52; 16:52, 18:52, 20:52
Køretid Lyntog Herning-Odense: 1 time og 51 minutter
Køretid Lyntog Herning-København: 3 timer og 10 minutter
Mulig Lyntogskøreplan i 2021?
Fra Herning 6:58, 10:58, 14:58 og 18:58
Fra København 6:52, 10:52, 14:52 og 18:52
Brev til Trafikudvalget
Side 3