Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
Humlebæk den 26. marts 2019
Til Folketingets Transportudvalg
Forbedring af togtrafikken i Midt- og Vestjylland
Med den i december indgåede aftale med Arriva om togkørsel på Sydfyn samt Midt- og Vestjylland fra udgangen
af 2020 er der udsigt til en økonomisk besparelse på godt 30 % for hver kørt kilometer sammenlignet med ministe-
riets nuværende kontrakt med selskabet. Det er ganske positivt og må bl.a. kunne udnyttes til forbedringer af den
kollektive trafik i netop Midt- og Vestjylland.
Tilbuddet må i øvrigt være særdeles gunstigt, idet den årlige gennemsnitlige omkostning jf. pressemeddelelsen
den 6. december 2018 er på ca. 205 mio.kr årlig for et kørselsomfang på 10,9 mio.km årligt i perioden december
2020
–
december 2028. Til sammenligning kostede den nuværende aftale med Arriva jf. Trafikkøbsrapport 2017 i
alt 231 mio.kr for et kørselsomfang på 7,9 mio.km.
Den nye kontrakt har efter min opfattelse dog også sine begrænsninger, idet antallet af direkte togforbindelser
mellem Vestjylland og hovedstaden vil blive mere end halveret fra december 2020, og at passagerne skal fremover
skal anvende Vejle som skiftestation i stedet for det jyske jernbaneknudepunkt Fredericia. Desuden må passagerne
på samme strækning tage sig til takke med ældre Desiro-togsæt, hvis komfort er betydelig dårligere end de IC3- og
IC4-togsæt der i dag betjener strækningen Fredericia-Herning-Struer. Dette vil være en klar forringelse af togtra-
fikken i Midtjylland, og vil uvilkårlig betyde færre passagerer på strækningen.
Forringelsen står også i skarp kontrast til den årlige besparelse der er opnået med tilbuddet, og som ikke umiddel-
bart kommer Midt- og vestjyderne til nogen gavn. Eksempelvis kører der i dag 11 direkte lyntogsforbindelser fra
Struer til hovedstaden på hverdage og 10 i modsatte retning (se faktaboksen nederst). Med det tidligste tog er det
muligt at være i København før kl. 9. Turen fra Herning tager lidt over 3 timer. En mulighed mange pendlere og
erhvervsrejsende benytter sig, hvor rejsetiden kan nyttiggøres til arbejde. Fra december 2020 reduceres antallet af
lyntog til blot 4 daglige afgange. Og ikke nok med det, så er der endda udsigt til at lyntogene helt forsvinder fem år
senere, når nye elektriske tog tager over på hovestrækningerne og sender IC3-togene på pension.
Nu hvor det er lykkedes at spare ca. 30 % på udgifterne til at køre tog i Midt- og Vestjylland
–
anslået til ca. 65-70
mio.kr årligt
–
vil det være rimeligt at noget af besparelsen blev anvendt til at forbedre togtrafikken i Vestjylland,
til fordel for erhvervslivet og pendlerne i området. Jeg vil derfor opfordre medlemmerne af Trafikudvalget til at
overveje nogle konkrete forslag til forbedringer, som kan fastholde mobilitet og væksten i Nordvestjylland:
Etablering af halvtimes trafik mellem Vejle og Herning
Trafikopfanget løftes op på samme omfang som på strækningerne Aarhus-Viborg, Aarhus-Herning, Herning-
Holstebro, Esbjerg-Varde og Esbjerg-Ribe, hvor der køres op til to afgange i timen på hverdage. Herved vil det
være mere attraktivt for jobpendlere og uddannelsessøgende at anvende toget til f.eks. uddannelse i Herning, job
ved Siemens/Bestseller m.fl. i Brande eller de mange virksomheder, der er beliggende i Trekantområdet. Herning
vil dermed kunne have tilnærmet halvtimes drift i tre retning.
Halvtimes trafik vil desuden give bedre robusthed ved togskifte i Vejle, hvor et forsinket lyntog fra København
resultere i et ufrivilligt ophold på op til 55 minutter med den plan der er lagt op til nu.
Brev til Trafikudvalget
Side 1