Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 298
Offentligt
Vejingeniør: Fejlanalyse af Vejdirektoratet - Samfundsøkonomien er bedre ved en nordligere linjeføring.
Fordele ved den Gule linjeføring:
Vejingeniør 12 milliarder
Statstilskuds behov 0,5 milliarder
Motorvejen vest for Odense udbygges til 6
spor.
Der bor flere mennesker i Haderslev og
Åbenrå end i Sønderborg, hvorved flere får
gavn af vejen.
Vejen vil kunne forlænges til Tønder,
hvorved der skabes "et skråt kryds"
forbindende trafikken mellem Vest og
Østjyllands nord-syd gående trafik.
Ulemper ved den Røde linjeføring:
Alt for få vil bruge broen - pengene kan
bruges bedre andre steder.
Vejdirektoratet 22 milliarder
Statstilskuds behov 11 milliarder
Med en tunnellængde på kun 2 kilometer er prisen ca. 1.5 til
2 milliarder kr.
En Sænketunnel vil evt. kunne bygges af Femern org. og
dermed vil prisen kunne holdes lav.