Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2034195_0001.png
Kulturmøde
Udlændinge lærer dansk og
de ældre får selskab. Det er
opskriften på et nyt initiativ
som organisationen tider
learn står bag. Og der er
allerede en del deltagere fra
Bryggen.
SIDE
14
Klaus bliver
borgmester
.
Rejsebrev fra Mexico
Chrntina og Lasse har sagt
Til oktober skal bryggepoliti.
ker Klaas Mygind fra SF være
sundheds- og omsorgsborg.
mester, da den nuværende
borgmester, Sisse Marie
Welling, skal på barsel.
SIDE4
!
:
4
/
I
-
deres jobs op og udlejet deres
lejlighed Nu er de på et to
måneders eventyr i Latiname
oka med deres lille søn.
,.
SIDES2
BRYGGEBLADE
.
0
0
14. MARTS 2019
NR.5
Fem til syv meter bred oplyst sti pa vej pa Strandengen
ny sti
på tværs af
naturområderne
på Strandengen
kan være på vej.
økonomi- samt
Teknik- og Miljø-
forvaltningen
anbefaler oplyst
sti med fast
belægning og en
bredde på mindst
fem meter. Dele
af stien kan
anlægges på
pæle af hensyn til
dyrelivet
En helt
eksisterende cykel- og
gangstier på Amager Fælled,
når nye stiforbindelser på og
omkring Strandengen skal
etableres.
Tekst: Andreas Kirkeskov
Foto: Ricardo Ramirez
red
se n iS b ryggebIdet d k
Stier
trædes
Der bliver skævet
til de
Forvaltningen fremlagde
tre forskellige modeller for
Selvom Strandengen bliver politikerne, hvoraf de to
fredet går den ikke fri for an friholdt naturområderne på
læg. Københavns Kommune Strandengen. Det kunne
planlægger at etablere en ny gøres ved enten al ‘opkvali
fem til syv meter bred, oplyst ficere’ de eksisterende stier
cykel- og gangsti på
tværs af
rundt ons Strandengen,
nalurområdet. Det viser en
hvilket ville føre cyklister
aktindsigt, som Btyggebla
og fodgængere fra Vejlands
det har fået i planlægningen
kvarteret til metroen på en
af sfiforbindelser på Amager
omvej rundt om naturom
fælled. Stien, der skal sikre
rådet. Alternativt var det
tryg adgang inelleisi det
også en teoretisk mulighed
kommende boligområde og
slet ikke at gøre noget ved
Sundby Metrostation, kan
stiforbindelserne overhove
anlægges på pæle for at skå
det. Men forvaltningen vur
derer, at den lange gå- og
ne dyrelivet i området
cvkelafstancl vil få folk til at
skyde genvej henover Stran
Vejlandskvarteret
(lengen, så der opstår trådte
økonousiforvaltuingen
har
stier på naturområdet.
I store dele af somnser
anbefalet over for forligs
kredsen bag budgettet for hatsåret vurderer økono
2019,
der står bag aftalen nuforvaltningen, at arealet
om at flytte byggeplanerne både vil være tilstrækkeligt
på Strandengen til blandt fremkommeligt og belyst
andet cainpinggrunden, at (dagslys) til, at der vil kun
man etablerer en helt
ny
ne opstå trådte spor hen
stiforbindelse på tværs af over naturen, hvis der ikke
Strandengen. Udover at sikres en relativt direkte
give let og tryg adgang til sti, skriver forvaltningens
metroen for beboerne i det presseafdeling i en mail til
nye boligområde, der har Bryggebladet og henviser
fået arbejdstitlen ‘Vejlands til tidligere erfaringer med
kvarteret’ skal stien også selvskable stier i blandt an
sikre en sikker skolevej til det Gladsaxe
og Aarhus.
den nye skole, der er plan
IW5 mere
pd
side
2
lagt i kvarteret.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Henvendelse af 19/3-19 vedrørende Strandengen på Amager Fælled, fra Amager Fælleds Venner
2034195_0002.png
2
Fem til syv meter bred
På pæle
økonomiforvaltningen an
befaler derfor, at der byg
ges en helt ny, 260 meter
lang
Sti
henover Stranden-
gen, der forbinder Sundby
Station med den eksiste
rende sti på vestsiden af
Strandengen. Derudover vil
cirka 250 meter eksisteren
de sti det sidste stykke ud
til Campinggrunden skulle
opkvalificeres’. Altså have
belægning og belysning.
Det er dOn model, økono
iniforvaltnmgen har anbe
falet overfor forllgskred
sen. I)et giver den korteste
ga- og cykelafstand mellem
Vejlandskvarteret og metro
stationen. Men forvaltnin
gen erkender samtidig, at
“tIer går natur tabt, hvor der
anlægges
fly Sti”,
Derfor bliver
det
foreslået,
at dele af den nye sti kan
etableres på pæle eller smn
bro, så dyr kan passere un
der. Det bliver også under
søgt, om man kan lave nOte
i stien, ss
den
kan krydse
igennem incihegninger, og
området derved kan afgræs
ses. Og så har forligskred
sen onsket, at der kigges
på, om vandforholdene i om
rådet kan genoprettes, ved
at
man
afbryder de eksiste
rende gamle dræn i området
og vandet får mulighed for at
bbc under stien
de
steder,
hvor den er på pæle.
Ukonomiforvaliningens
presseafdeling fremhæver
derudover i en mail til Bryg
geblaclet, at:
Lysforurening i videst
muligt omfang vil blive und
gået
(..)
Der kan
således
ikke blive tale om hojtsid
(lL’flde belysning.
.
Fem til syv meter
Hvis
der
kommer en eller
flere nye stier, lægger for
valtningen
op
til,
at de geres
minimum
fem
meter brede.
Ud over at svare til de ek
sisterende stisystemer på
den nordlige del af Amager
fælled så er det også et for.
sug på at balancere mellem
hensynet til naturen og de
trafikale behos
‘Vi har angivet
fem
mo
tor som minimumsbredden.
Referencen herfor har været
stien i Amager Fælled Nord.
Det har ØKF fred: økono
miforvaltningen) gjort på
baggrund så en afvejning
af moclsatrettede hensyn,”
skriver Okonomiforvaitnin
gen i en mail til lUknik- og
Miljofonvattningen,
som
Brvggebladet har fået akt-
indsigt i, og fortsætter:
“På den ene side er hen
synet til at skabe en effektiv
stihetjening mellem
Vej
lanclskvarteret og Sundby
Station, hvortil syv meter
ville være mere hensigts
mæssigt. På den anden
side har vejet hensynet til
at minimere stianlæg på de
nturornråcler, som vi netop
søger at bevare.”
Men i femte omgang skal
By & Havn, der står for byg
geriet af Vejlandskvarteret,
give dc’res vurdering af, hvor
brede stier der er brug for.
Det fremgår af samme mail:
“By & Havn udarbejder
et projektforslag, som kan
præsenteres for forligs
kredsen umiddelbart efter,
at lovgrundlaget er vedtaget
i starten af april. Hvis det i
den proces viser sig, at der
ikke kan tilvejebringes en
stiforbindelse med en bred
de på kun fem meter, da
en
sådan slet ikke vil være lov
lig eller ikke ville fungere i
praksis, så
By &
Havn
fremlægge et projektfor
slag med den nødvendige
stibredcle. Dette skal kea
lificeres i tlialog med
TMF
(myndighed). Det er derfor,
at OKF i præsentationen be
vidst har brugt formulerin
gen ‘mindst 5 meter’. Der er
ikke grund til at lave stien
syv meter bred, hvis fem
meter kan være tilstrække
ligt, hvilket vi skal under
søge nærmere i dialog med
By & Havn på baggrund af
et konkret forslag.”
BRYGGEBLADET
tefryd 7
2300’ <øcerSos-: 5
<OreSa hos’ erodog tro COOrI
1200
TS 32 6 28 ‘5
rsdo,obrgobloås: d arce:@hryogshI:detdC
1’xebok ce—/’crygebhde’coo r1ggebIdet d
Udgiver Cryoobdv’
Redakter:
Ardreas <‘rkonke
ok47j og
Kerrne:h
Dorr
(BUM) lanso
Redaktion:
ACeC0’oe: Woe,
Vo
anno
8a1:-d
Ç00
Horsen
IC—I, Vnnerso Abe, renr
Østeord, o.Mn
Rzssenr’en, Sotor,
‘Jafz€
fotos:
P.00d:
Rom -e og tknhvnte’r.e
ø’
Beboerh sr
to
Wsbmostnr. WI om
Annoncer:
san,
Gauåosr
—25 44 52 ,i6
DTP: ens Bu’o (spergresr dk1
-
Korrektur.
Asger eopesen
oji
Administration: Kors-er P:u(eo
Carsten Sterr5oIrn
Tryk: tællond:ne
Meer, ‘c:bæk
Oplag: 9700
Dmstribuiion: Fms,e Us Lnd som og egne fods
Blodet omdeles-
stands
8rgge, Zresrcd Ne’d,
Hast
shoirnen,
KoIo’cod Brjgoe, KUA og sy±pdsen otCbrsronshavr
I ‘mraer
oo’oer,
hcrdllsr os korrcre
,
rnrÖdems
Næste nummer udkommer 28 morts
Deadline: 21 marts