Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2033755_0001.png
En fast forbindelse
mellem Als og Fyn
Rapportnr 596 - 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0002.png
En fast forbindelse mellem Als og Fyn
Rapport 596 - 2019
Dato:
Marts 2019
ISBN (NET):
978-87-93674-45-5
Copyright:
Vejdirektoratet, 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0003.png
Indhold
1.
Indledning
5
6
6
6
6
7
7
7
2 . Sammenfatning
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
Sammenligning med tidligere analyse
Hvad er der regnet på?
Hvad er fordelene for trafikanterne ved en Als-Fyn forbindelse?
Hvilke udgifter og indtægter er der forbundet med projektet?
Vil projektet kræve et økonomisk tilskud?
Vil forbindelsen være en gevinst for samfundet?
3.
Als - Fyn forbindelsens udformning
10
11
12
3.1 Den faste forbindelse fra kyst til kyst
3.2 Landanlæg
4. Trafikken i dag mellem Jylland og Fyn
5. Trafikale konsekvenser
5.1
5.2
5.3
5.4
Hvilke fordele vil en fast Als-Fyn forbindelse have?
Hvad betyder projektet for trafikken?
Hvad vil forbindelsen betyde for erhvervslivet?
Sammenligning med tidligere analyse
14
16
16
16
19
19
6. Økonomi
6.1 Hvad koster det at bygge, drive og vedligeholde
en fast forbindelse mellem Als og Fyn?
6.2 Hvor mange indtægter kan en Als-Fyn forbindelse generere?
6.3 Kan forbindelsen tilbagebetales af brugerne?
6.4 Sammenligning med tidligere analyse
20
20
21
21
22
7.
Følsomhedsberegninger
23
24
24
8. Samfundsøkonomiske effekter
8.1 Hvilke bredere økonomiske effekter vil projektet medføre?
Bilag - Forudsætninger i analysen
Trafikale konsekvenser
Økonomi
Samfundsøkonomiske effekter
26
26
28
30
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0005.png
Kapitel 1
Indledning
En fast forbindelse mellem Als og Fyn er tidligere blevet
undersøgt af blandt andet det rådgivende ingeniørfirma
COWI i 2011 på opdrag fra Als-Fyn Sekretariatet. Se-
nest har COWI foretaget opdaterede beregninger i 2018.
Vejdirektoratet har gennemført en kvalitetssikring af
COWI’s analyse af en fast vejforbindelse mellem Als og
Fyn. Denne rapport præsenterer resultaterne af analy-
sen, der omfatter:
Overordnet skitseprojektering af kyst-til-kyst-forbin-
delsen samt de tilhørende landanlæg på Als og Fyn.
Screening af de natur- og miljømæssige konsekven-
ser af forbindelsen.
Trafikale beregninger med den nyeste version af
Landstrafikmodellen (LTM) version 2.0.
Overslag over anlægsøkonomien samt omkostninger
til drift og vedligehold på baggrund af skitseprojektet.
Finansielle beregninger.
Samfundsøkonomiske beregninger samt en vurdering
af de bredere økonomiske effekter.
Alle beregninger er gennemført af Vejdirektoratet. Det
rådgivende ingeniørfirma Rambøll har bistået med udar-
bejdelsen af anlægsoverslaget for broforbindelsen.
Opdraget har alene været at analysere de trafikale, finan-
sielle og samfundsøkonomiske perspektiver ved projektet.
Rapporten berører kun i begrænset omfang de konse-
kvenser for mennesker og natur, som den faste forbin-
delse vil have for de områder, den går igennem.
Alle økonomiske nøgletal i rapporten er opgjort i
2019-priser.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0006.png
Sammenfatning
Kapitel 2
Sammenfatning
2.1 Sammenligning med tidligere analyse
I 2018 gennemførte COWI en analyse af forbindelsen for
AlsFyn Sekretariatet.
I COWI’s analyse blev tilskudsbehovet beregnet til
11,8 mia. kr. - det er 0,7 mia. kr. større end i nærvæ-
rende analyse. Forskellen dækker blandt andet over, at
de nye beregninger på den ene side når frem til højere
indtægter, men på den anden side når frem til et højere
anlægsoverslag.
Den samfundsøkonomiske interne rente blev i COWI’s
analyse beregnet til 5 procent og er i Vejdirektoratets
analyse beregnet til 5,5 procent.
Figur 2.1
En fast vejforbindelse mellem Als og Fyn forudsættes i denne ana-
lyse at blive anlagt mellem Fynshav på Als og Horne Land på Fyn.
Sammenligning af nøgletal
Vejdirektoratets
analyse
Køretøjer på broen
Takstniveau
Anlægsomkostninger
Tilbagebetalingstid
Tilskud
Samfundsøkonomisk
intern rente
17.000
Gennemsnit 70 kr. for
personbiler
22,4 mia. kr.
40 år
11,1 mia. kr.
5,5 pct.
COWI’s analyse
(2018)
15.400
Gennemsnit 60 kr. for
personbiler
18,8 mia. kr.
50 år
11,8 mia. kr.
5 pct.
Beregningerne er gennemført for en fast motorvejsforbin-
delse mellem Fynshav på Als og Horne Land på Fyn samt
tilhørende landanlæg på begge sider.
Projektet er i beregningerne forudsat at åbne for trafik i
2030.
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil i den analy-
serede linjeføringskorridor uundgåeligt berøre Natura
2000-områder ved krydsningen af Lillebælt, samt skrø-
belige naturområder i øvrigt på land. Nærmere analyser
af projektets konsekvenser for natur- og miljø vil skulle
foretages i en eventuel forundersøgelse.
Tabel 2.1
Sammenligning af udvalgte nøgletal fra undersøgelserne om en
Als-Fyn forbindelse. Alle beløb er 2019-priser.
2.3 Hvad er fordelene for trafikanterne
ved en Als-Fyn forbindelse?
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil give nye mu-
ligheder for de trafikanter, der kører mellem det sydlige
Jylland og Fyn/Sjælland, da rejsetiden vil blive forkortet
markant. Figur 2.2 viser de rejsetidsbesparelser, der vil
være i bil fra Padborg ved den dansk-tyske grænse til for-
skellige steder i landet i morgenmyldretiden.
En pendler, som kører fra f.eks. Padborg til Odense, vil
kunne spare næsten en time, hvis der er etableret en
fast forbindelse mellem Als og Fyn. Går turen i stedet til
Svendborg, vil rejsetiden blive reduceret med cirka halv-
anden time på grund af den mere direkte forbindelse
mellem det sydlige Jylland og Fyn.
2.2 Hvad er der regnet på?
Als-Fyn forbindelsen er et stort anlæg, der vil give en
række trafikale fordele. Men det vil også være et dyrt an-
læg at etablere. I analysen er der regnet på de trafikale
konsekvenser, omkostningerne til anlæg, drift og vedli-
gehold, muligheden for at brugerfinansiere forbindelsen
samt de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at an-
lægge forbindelsen.
Beregningerne er generelt foretaget på et overordnet ni-
veau og derfor også behæftet med stor usikkerhed.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0007.png
Sammenfatning
Figur 2.3
Kortet viser, hvilke veje i den sydlige del af Danmark, der får mere
(rød) eller mindre (grøn) trafik på grund af en fast Als-Fyn forbin-
delse.
Figur 2.2
I morgenmyldretiden vil en pendler fra Padborg med en fast Als-
Fyn forbindelse kunne spare mere end halvanden time på sin rejse
til det sydlige Fyn og op til en time til Odense og Sjælland.
motorvejen. Omvendt vil den ekstra trafik, som projek-
tet medfører, betyde flere køretøjer på den østlige del af
Fynske Motorvej samt videre over Storebæltsforbindel-
sen og Vestmotorvejen. Storebæltsbroen vil i 2030 få en
mertrafik på 1.600 køretøjer, hvilket svarer til en stigning
på 3,5 procent sammenlignet med, hvis der ikke var byg-
get en Als-Fyn forbindelse.
Endelig vil erhvervslivet få en række gevinster af forbin-
delsen. For eksempel vil forbindelsen potentielt øge ad-
gangen til arbejdskraft med cirka 134 procent for virk-
somheder i Sønderborg Kommune, da arbejdstagere fra
Fyn vil have lettere adgang til kommunens virksomheder.
For de øvrige kommuner i området vil dette tal ligge på
mellem 10 og 20 procent.
Landstrafikmodellens seneste version (2.0) beregner ge-
nerelt mere trafik på vejene i fremtidsscenarierne end tid-
ligere versioner af modellen. Dette er med til at forklare, at
trafikken på en Als-Fyn forbindelse er steget fra 15.400
køretøjer pr. hverdagsdøgn i COWI’s analyse, til 17.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn i de nyeste beregninger.
Sammenholdes de trafikale effekter af en Als-Fyn for-
bindelse med COWI’s analyse, er det den samme pro-
centvise aflastning, der findes på udvalgte strækninger.
For eksempel aflastes Lillebæltsbroen i både Vejdirekto-
ratets analyse og COWI’s analyse med 8,7 procent. Til-
svarende stiger trafikken på Storebæltsbroen med hen-
holdsvis 3,5 procent og 3,7 procent i de nye og gamle
beregninger.
Den forbedrede rejsetid vil medføre, at der vil køre flere
biler mellem Jylland og Fyn/Sjælland sammenlignet med
en situation, hvor der ikke anlægges en fast Als-Fyn for-
bindelse. I alt vil den nye forbindelse betyde næsten
10 procent mere biltrafik i snittet mellem Jylland (inkl.
Als) og Fyn.
På broen mellem Als og Fyn forventes der at køre cirka
17.000 køretøjer på et gennemsnitligt hverdagsdøgn i
åbningsåret. Til sammenligning forventes der 86.000 kø-
retøjer på Lillebæltsbroen i 2030. Halvdelen af køretø-
jerne på Als-Fyn forbindelsen er helt ny trafik, ture med
ændret destination eller ture overflyttet fra Femern Bælt-
forbindelsen. Den anden halvdel er trafik, der overflyttes
fra Lillebæltsbroen.
Der vil endvidere ske en aflastning af E45 syd for Kol-
ding, E20 mellem Kolding og Odense samt på Syd-
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0008.png
Sammenfatning
2.4 Hvilke udgifter og indtægter er der
forbundet med projektet?
Det vurderes, at en fast forbindelse mellem Als og Fyn
samlet set vil koste 22,4 mia. kr., inkl. korrektionstillæg på
50 procent (FL2019, indeks 109,97). Beløbet omfatter
etablering af en 11 km lang bro over Lillebælt, 42 km ny
motorvej og udbygning af 13 km eksisterende vej.
Til sammenligning opgjorde COWI anlægsomkostnin-
gerne til 18,8 mia. kr. Den store forskel i anlægsprisen
skyldes primært at broforbindelsen er vurderet til at have
en højere anlægspris end tidligere.
Udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer skønnes
at være i størrelsesordenen cirka 200 mio. kr. om året til
bro og vejanlæg.
Det er forudsat, at broen delvist skal finansieres af bru-
gerne. De takster, der giver den største indtjening, er be-
regnet til 70 kr. for person- og varebiler og 290 kr. for last-
biler. Med de takster vil indtægterne fra trafikanterne, der
benytter forbindelsen, være cirka 560 mio. kr. i åbnings-
året (uden indsving).
I COWI's analyse blev den opimale takst beregnet til gen-
nemsnitlig 60 kr. for person- og varebiler.
I lighed med Storebælts- og Øresundsforbindelsen er
det forudsat, at projektet skal være tilbagebetalt 40 år
efter åbningen.
Beregninger viser, at indtægterne fra trafikanterne ikke
alene kan tilbagebetale lånet. Der kræves et tilskud på
11,1 mia. kr. ved anlægsstart, hvis forbindelsen skal være
tilbagebetalt 40 år efter åbningen.
COWI beregnede et behov for tilskud på 11,8 mia. kr.,
men regnede på en tilbagebetalingstid på 50 år.
Disse forudsætninger påvirker økonomien
Tilskuddets størrelse afhænger af, hvilke forudsætninger
om for eksempel indtægter, anlægsomkostninger mv. der
lægges til grund for de finansielle beregninger.
Forudsættes det, at anlægsomkostningerne bliver 25 pro-
cent lavere, vil behovet for tilskud reduceres til 6,5 mia. kr.
Omvendt vil behovet for tilskud stige til 16,1 mia. kr., hvis
anlægsoverslaget bliver 25 procent højere.
Udskydelse af åbningsåret til 2035 forventes at reducere
behovet for tilskud til 10,4 mia. kr. Renten vil også have
indflydelse på tilskuddets størrelse.
2.5 Vil projektet kræve et økonomisk
tilskud?
Det er forudsat, at de samlede anlægsomkostninger fi-
nansieres af lån, som den danske stat garanterer for, den
såkaldte Statsgarantimodel. I de finansielle beregninger
er der taget udgangspunkt i en realrente på 3 procent
p.a. svarende til forudsætningerne i tilsvarende analyser.
Til sammenligning. kan det oplyses, at dagens realrente
er omkring 0 procent.
2.6 Vil forbindelsen være en gevinst for
samfundet?
De samfundsøkonomiske beregninger viser, at projek-
tet vil være en gevinst for samfundet med en nettonutids-
værdi på 11,4 mia. kr. Gevinsterne ved projektet opvejer
således de omkostninger, der er til blandt andet anlæg af
forbindelsen.
Den interne rente er opgjort til 5,5 procent.
COWI beregnede i deres seneste analyse en intern rente
for projektet på 5 procent.
Anlægsomkostninger: + 25 %
Indtægter fra vejtrafikken: - 15 %
Realrente: 4 %
Hovedscenarie
Åbningsår: 2035
Indtægter fra vejtrafikken: + 15 %
Realrente: 2 %
Anlægsomkostninger: - 25 %
0
2
6,0
4
6
13,0
12,4
11,1
10,4
9,2
9,2
16,3
8
10
12
14
16
mia.18 i tilskud
kr.
Figur 2.4
Størrelsen på et økonomisk tilskud (2019-priser) til en Als-Fyn forbindelse
ved forskellige forudsætninger, der afviger fra hovedscenariet.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0009.png
Kapitel overskrif t her
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0010.png
Als - Fyn forbindelsens udformning
Kapitel 3
Als - Fyn forbindelsens
udformning
Dette kapitel beskriver de overordnede forudsætninger
for de tekniske løsninger for broanlægget og de tilhø-
rende landanlæg. De nærmere detaljer er beskrevet i de
tekniske baggrundsnotater, der findes på www.vejdirek-
toratet.dk.
Kortet nedenfor viser en helt indledende skitsering af en
mulig korridor for en fast vejforbindelse mellem Als og
Fyn samt de tilhørende landanlæg.
Figur 3.1
Illustration af et muligt forløb af broanlægget mellem Als og Fyn
samt de tilhørende landanlæg på begge sider af forbindelsen. Det
samlede anlæg har en længde på cirka 65 km, hvoraf cirka 53 km
er ny-anlæg.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0011.png
Als - Fyn forbindelsens udformning
3.1 Den faste forbindelse fra kyst
til kyst
I beregningerne er det forudsat, at der etableres en bro-
løsning mellem Als og Fyn. Der er tale om en cirka 11 km
lang skråstagsbro, der forbinder Fynshav på Als og syd-
spidsen af Horne Land på Fyn.
For at komme nærmere en vurdering af designet og geo-
metrien for broforbindelsen, er der gennemført en over-
ordnet analyse af sejladsforholdene i farvandet mellem
Als og Fyn.
Det konkluderes, at de skibe, der krydser linjeføringen,
er blandt de største skibe, der sejler i danske farvande.
Dette betinger, at der etableres et forholdsvist stort gen-
nemsejlingsfag. Da der samtidig er to gennemgående
sejlruter i farvandet mellem Als og Fyn, er det skønnet, at
en separering af skibstrafikken er det mest optimale rent
besejlingsmæssigt.
Hvis der kun skulle opereres med ét gennemsejlingsfag,
ville det betyde en ikke uvæsentlig forlængelse af broen,
da gennemsejlingsfaget vil skulle rykkes en del mod øst,
med en længere S-formet linjeføring til følge.
Vejforbindelsen på broen vil bestå af en 4-sporet motor-
vej, hvor hastigheden forudsættes at være 110 km/t. Som
det var tilfældet i COWI’s tidligere undersøgelse, er bro-
ens linjeføring på nuværende tidspunkt valgt som væ-
rende den korteste strækning over vand.
Her er udfordringen vanddybder på 30-35 m. En omlæg-
ning af linjeføring vurderes dog ikke umiddelbart mulig.
Mod nord findes rev med væsentligt mindre vanddybder,
men en omlægning hertil vil forøge brolængden væsent-
ligt og kun reducere vanddybden områdevis. Mod syd er
vanddybderne det samme eller større.
Den geotekniske screening af eksisterende data har vist,
at funderingsforholdene på strækningen efter danske for-
hold er usædvanlige og komplicerede, blandt andet fordi
der på dele af strækningen vurderes at være op til 40 m
bløde aflejringer, og man derfor skal cirka 75 m ned un-
der havoverfladen for at finde stabile underlag.
Funderingsmulighederne er vurderet ud fra den tilgæn-
gelig viden om forholdene. Denne viden er begrænset,
og funderingsbehovet er derfor behæftet med stor usik-
kerhed.
Broanlæg
Hvor:
Fynshav (Als) – Horne Land (Fyn)
Længde:
11 km
Bredde:
23,6 m
Brotype:
Skråstagsbro
Gennemsejlingshøjde:
60 m og 37 m
Spændvidde:
500 m og 325 m
Vejtype:
4-sporet motorvej
Hastighed:
110 km/t
Miljø:
Krydser Natura 2000-område
Figur 3.2
Længdeprofil af bro mellem Als og Fyn med 2 gennemsejlingsfag.
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0012.png
Als - Fyn forbindelsens udformning
Broens miljøpåvirkning
Hele farvandet i Lillebælt mellem Als og Fyn er Natura
2000-område. Uanset hvilken linjeføring over vand, der er
tale om, vil det derfor være nødvendigt at passere Natura
2000-området. Dette stiller særlige krav til anlægsarbej-
det og vil påvirke natur og dyreliv her – både i forbindelse
med anlæg og anvendelse af forbindelsen bagefter.
Naturen og miljøet i Lillebælt vil også blive påvirket på an-
dre måder, hvis der etableres en fast forbindelse. Blandt
andet vil der være strømningsblokering især under an-
lægsarbejdet, ligesom omfanget af jordarbejder i forbin-
delse med ’klargøring’ af havbunden vil kunne påvirke
havmiljøet.
3.2 Landanlæg
Beregningen af de trafikale konsekvenser baserer sig på,
at der også opgraderes eksisterende og etableres nye
landanlæg på Als og på Fyn. Der er tale om grove anta-
gelser for deres placering i korridoren til og fra broen.
På Als er der tale om anlæg af omkring 7 km ny motorvej
mellem Bro ved Augustenborg og Fynshav i et nyt tracé
med en tilladt hastighed på 130 km/t. Mellem Alssund-
broen og Bro udvides den eksisterende motortrafikvej til
4 spor på hele strækningen med en tilladt hastighed på
90 km/t.
Hvad er et Natura 2000-område?
Natura 2000-områderne er udpeget med
henblik på at beskytte en række truede,
sårbare eller karakteristiske dyr, fugle,
planter og naturtyper. I Danmark er der
udpeget 252 af slagsen.
Hvad er specielt i området omkring
Als-Fyn-broen?
I området er der fokus på sandbanker, rev,
marsvin, edderfugle og Hvinand. Især marsvin
trives i området.
Støj og forstyrrelse i forbindelse med anlæg og
drift kan påvirke arterne og deres miljø. Projektet
kan dermed påvirke målsætningen i Natura 2000-
planen for 2016-2021 om at sikre gode leve- og
ynglesteder for marsvin, edderfugle og hvinæn-
der.
De natur-, miljø-, og landskabsmæssige konse-
kvenser vil dog skulle undersøges nærmere, her-
under Natura 2000-områder langs korridoren, i
en eventuel næste undersøgelsesfase
Må man bygge et
infrastrukturprojekt gennem et
Natura 2000-område?
EU-domstolen har fastlagt, at det kun er tilladt
at anlægge ny infrastruktur gennem Natura
2000-områder, hvis projektet varetager
”bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser”.
Der kan gennemføres en række tiltag for at
reducere miljøpåvirkningen af et givent Natura
2000-område:
Afværgeforanstaltninger, som forhindrer
skade på beskyttede naturtyper og arter.
Kompensationsforanstaltninger, der kompen-
serer eller erstatter en skade på naturtyper
og arter.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0013.png
Als - Fyn forbindelsens udformning
Landanlæg
Hvor:
Sønderborg – Bro
Længde:
13 km
Vejtype:
4-sporet motortrafikvej
(udbygning af eksisterende vej)
Hastighed:
90 km/t
Hvor:
Bro – Fynshav
Længde:
7 km
Vejtype:
4-sporet motorvej
Hastighed:
130 km/t
Miljø:
Områder for kronvildt
en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Dette er foretaget
på baggrund af de helt overordnede vurderinger af pro-
jektets linjeføring på land.
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil have konse-
kvenser for miljøet både i anlægs- og driftsfasen. For at
reducere belastningen kan der gennemføres miljøoptime-
ringer og afværge- og kompensationsforanstaltninger i
forbindelse med projektet.
Det vurderes, at der for begge motorvejsstrækninger er
behov for at lave tiltag for at sikre forholdene for kronvildt
og andre dyr i området. Det kan for eksempel dreje sig
om udvidelse af eksisterende faunapassager samt etab-
lering af nye faunapassager langs motorvejsanlægget.
Derudover forventes der også at være behov for støjaf-
skærmning visse steder på strækningen. Støjforholdene
vil skulle vurderes nærmere i en eventuel forundersøgelse.
På land vil projektets forløb krydse Natura 2000-områ-
der som Odense Å, Hågerup Å, Sallinge Å og Lindved
Å, hvilket kræver, at der etableres erstatningsnatur på
grund af motorvejens påvirkning af beskyttede naturty-
per og arter. Omfanget af disse vil skulle vurderes nær-
mere i forbindelse med en eventuel forundersøgelse.
Der er en række fredede områder specielt i området
nord for Fåborg ved Svanninge Bakker og Arreskov Sø.
Disse vil dog ikke blive berørt af vejanlægget ved det
her skitserede linjeføringsforslag.
Brotilslutningerne på begge kyster kan eventuelt trækkes
så langt tilbage i landskabet, at det er muligt for kronvildt
i området at passere nedenunder broen, og området kan
bruges rekreativt. Dette er ikke forudsat i anlægsoversla-
get, og vil medføre en fordyrelse af dette.
Hvor:
Horne Land – Årslev
Længde:
35 km
Vejtype:
4-sporet motorvej
Hastighed:
130 km/t
Miljø:
Krydser Natura 2000-områder
På Fyn anlægges en cirka 35 km ny 4-sporet motorvej fra
spidsen af Horne Land og frem til Svendborgmotorvejen
syd for Årslev. Linjeføringen forløber blandt andet i den
vestlige del af Svanninge Bakker. Motorvejen forudsæt-
tes at have en tilladt hastighed på 130 km/t
Motorvejens miljøpåvirkning
Der er gennemført en screening af de miljømæssige kon-
sekvenser af de tilhørende landanlæg i forbindelse med
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0014.png
Tr a f i k k e n i d a g m e l l e m J y l l a n d o g F y n
Kapitel 4
Trafikken i dag mellem Jylland
og Fyn
Når bilisterne i dag skal rejse mellem Jylland og Fyn/
Sjælland foregår langt størstedelen af turene via den
nye Lillebæltsbro (E20). Samlet set betjener broen cirka
82.000 køretøjer på et gennemsnitligt hverdagsdøgn.
Lillebæltsbroen er også den vigtigste korridor for den
øst-vestgående trafik mellem det sydlige Jylland og det
sydlige Fyn, da der i dag ikke findes et alternativ, som kan
håndtere trafikmængder af denne størrelse i området.
For eksempel betjener den eksisterende færgerute mel-
lem Bøjden og Fynshav dagligt cirka 350 køretøjer på et
hverdagsdøgn.
Omkring 24 procent af den trafik, der krydser græn-
sen på E45 ved Frøslev, benytter den nye Lillebæltsbro.
Tilsvarende rejser 0,07 procent af trafikken via færgen
Bøjden-Fynshav.
Figur 4.1
Figuren viser, hvordan ture fra grænsen ved
Frøslev fordeler sig på vejnettet.
Langt hovedparten af trafikanterne i
Sønderjylland kører via Lillebæltsbroen, når
de skal øst på.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0015.png
Tr a f i k k e n i d a g m e l l e m J y l l a n d o g F y n
Figur 4.2
Trafikken på den nye Lillebælts-
bro har været stødt stigende de
sidste mange år. Det er forvent-
ningen, at antallet af biler fortsat
vil vokse i de kommende 10 år. På
Bøjden – Fynshav forventes ikke
ligeså stor vækst.
Trafikken i Region Syddanmark er de seneste år steget, og
der er, specielt i myldretiderne, udfordringer med trængsel
på en række strækninger. Det gælder blandt andet på vej-
nettet i Trekantområdet samt i korridoren over Fyn.
For eksempel er antallet af køretøjer på den nye Lille-
bæltsbro vokset med godt 30 procent siden 2010, og
det er forventningen, at tallet vil stige med cirka 15 pro-
cent frem mod 2030. Beregninger på baggrund af Land-
strafikmodellen viser, at 90 procent af strækningens ka-
pacitet er udnyttet i den 100. mest trafikerede time.
Trafikmængderne på færgeruten Bøjden-Fynshav forven-
tes i samme periode blot at vokse med cirka 5 procent.
Der er inden for de seneste år truffet en række politiske
beslutninger, som har betydning for vejtrafikken mellem
Øst- og Vestdanmark.
For eksempel er der allerede gennemført kapacitetsud-
bygninger på de mest trængselsramte motorvejsstræk-
ninger i Trekantområdet omkring Vejle Fjord og på Vest-
fyn. Det er også besluttet at udvide Fynske Motorvej
mellem Nørre Aaby og Odense Vest til 6 spor.
Endelig er der vedtaget takstnedsættelser på Storebælts-
forbindelsen, som vil bidrage til øget trafik på E20 over Fyn.
Udvidelsen af motorvejen på Vestfyn vil aflaste trængslen
på denne strækning, men samtidig vil der komme mere
trafik på vejen, dels som følge af takstnedsættelsen på
Storebæltsforbindelsen, og dels på grund af den øgede
kapacitet. Det vil medføre, at trafikken på den nye Lille-
bæltsbro fortsætter med at vokse.
Den faste forbindelse over Femern Bælt forventes at afla-
ste strækningen fra Vestmotorvejen, over Storebælt, Fyn
og Lillebælt og mod Tyskland.
Vejdirektoratet undersøger i øjeblikket mulighederne for
en Ny Midtjysk Motorvej og en fast Kattegatforbindelse.
Det er også projekter, der i lighed med en Als-Fyn forbin-
delse vil aflaste henholdsvis E45 syd for Kolding og Fyn-
ske Motorvej.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0016.png
Tr a f i k a l e k o n s e k v e n s e r
Kapitel 5
Trafikale konsekvenser
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil få betydning for
de trafikanter, der rejser mellem det sydlige Jylland og
Fyn/Sjælland.
Dette kapitel præsenterer resultaterne af trafikberegnin-
gerne.
nye forbindelse. Hvis turen i stedet går til det sydlige Fyn
i Svendborg-området, vil der kunne spares cirka halvan-
den time.
5.2 Hvad betyder projektet for
trafikken?
Beregningerne med Landstrafikmodellen viser, at der vil
køre næsten 17.000 biler på en fast forbindelse mellem
Als og Fyn i løbet af et gennemsnitligt hverdagsdøgn i
2030. Det svarer til, hvad der i dag kører på Svendborg-
sundbroen mellem Langeland og Fyn.
Størstedelen, 43 procent, af turene over broen vil være
fritidsrejser, mens 37 procent af den samlede trafik vil
være erhvervskørsel og 20 procent pendlingsture.
5.1 Hvilke fordele vil en fast Als-Fyn
forbindelse have?
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil forkorte rejseti-
den mellem områderne i det sydlige Jylland/Nordtyskland
og Fyn/Sjælland.
De trafikale beregninger viser for eksempel, at en pendler
på en tur i morgenmyldretiden fra Padborg eller Sønder-
borg til Odense vil kunne spare næsten en time med den
Hvad vil bilisterne bruge forbindelsen til?
Erhvervs-
kørsel
Pendling
20%
37%
43%
Fritid
Figur 5.2
De fleste ture på en Als-Fyn forbindelse vil være fritidsture, mens
de øvrige formål er erhvervs- og pendlingsture.
Figur 5.1
I morgenmyldretiden vil en pendler fra Padborg med en fast Als-
Fyn forbindelse kunne spare op mod to timer på sin rejse til det
sydlige Fyn og op til en time til Odense og Sjælland.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0017.png
Tr a f i k a l e k o n s e k v e n s e r
Det fremgår af Figur 5.3, at en Als-Fyn forbindelse især
vil have betydning for trafikken mellem Fyn og Sønderjyl-
land, Als og Tyskland.
Op mod halvdelen af trafikken på forbindelsen vil være
trafik, der er overflyttet fra Lillebæltsbroen, mens rej-
sende fra den lukkede færgerute Bøjden-Fynshav vil ud-
gøre en meget lille andel i den sammenhæng. Den anden
halvdel af trafikken på Als-Fyn broen vil således bestå af
Hvor kommer trafikken på
Als-Fyn forbindelsen fra?
Fra nye 
ture mv.
50%
48%
Fra 
Lillebælts-
broen
2%
Fra færgeruten 
Bøjden - Fynshav
Figur 5.4
Næsten halvdelen af trafikken på Als-Fyn forbindelsen kommer fra
Lillebæltsbroen. En relativt lille del vil komme fra den lukkede fær-
gerute mellem Bøjden og Fynshav. Den resterende del er nyskabt
trafik, ændret destinationsvalg eller overflytning fra Femern Bælt
forbindelsen.
nyskabte ture, ture med ændret destinationsvalg eller ture
med ændret rutevalg. For eksempel vil omkring 1.000 kø-
retøjer overflyttes fra Femern Bælt-forbindelsen og i ste-
det benytte Als-Fyn forbindelsen.
Resultater fra Landstrafikmodellen viser, at antallet af kø-
retøjer på Lillebæltsbroen i 2030 vil være 9 procent min-
dre sammenlignet med en situation, hvor projektet ikke er
gennemført. Det svarer til cirka 8.200 færre køretøjer på
et gennemsnitligt hverdagsdøgn.
På trods af at Lillebæltsbroen vil blive aflastet med en
Als-Fyn-forbindelse, vil trængslen på Lillebælt i årene ef-
ter åbningen af Als-Fyn forbindelsen stadigvæk være
stor. En Als-Fyn forbindelse vil dog forhindre, at Lille-
bæltsbroen i 2040 får kritisk trængsel (se bilaget om tra-
fikale konsekvenser).
Figur 5.3
Kortet viser, hvilke dele af vejnettet, de to faste forbindelser betje-
ner. Lillebæltsbroen ”trækker” trafikken fra Nord- og Midtjylland,
mens Als-Fyn broen håndterer trafikken mellem de sydlige dele af
Fyn og Jylland.
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0018.png
Tr a f i k a l e k o n s e k v e n s e r
Belastningsgrader på Lillebæltsbroen
med
og
uden
en Als-Fyn forbindelse
Figur 5.5
Figuren viser, at Lillebæltsbroen i både 2030 og 2040 vil opleve
stor eller kritisk trængsel i forhold til Vejdirektoratets klassificering.
Også selv om der vil være etableret en Als-Fyn forbindelse på
dette tidspunkt. Baseret på beregninger med LTM.
Figur 5.6
Kort der viser, hvilke veje der får mere (rød) eller mindre trafik
(grøn) ved etablering af en Als-Fyn forbindelse. Tallene angiver
køretøjer pr. hverdagsdøgn i åbningsåret
En række andre strækninger i den sydvestlige del af lan-
det også vil blive aflastet. Eksempelvis Sønderjyske Mo-
torvej mellem Kliplev og Kolding N (og videre ad Taulov-
motorvejen til Lillebælt), som vil få 6.000-8.000 færre
køretøjer på et hverdagsdøgn. Det svarer til 10-20 pro-
cent mindre trafik, end hvis Als-Fyn forbindelsen ikke an-
lægges. De største aflastninger ses på den sydligste del
af strækningen.
Endelig viser beregningerne med Landstrafikmodellen, at
Fynske Motorvej vest for Odense vil blive aflastet. Motor-
vejen vil blive aflastet mest på den vestligste strækning
mellem Middelfart og Nørre Aaby. Her vil der køre cirka
7.500 færre køretøjer, svarende til en reduktion på 10
procent, mens 4-8 procent af den forventede trafik for-
svinder mellem Vissenbjerg og Odense.
Til gengæld vil en ny fast forbindelse mellem Als og Fyn
betyde, at Storebæltsforbindelsen får næsten 1.600 flere
køretøjer i 2030. Det svarer til cirka 3,5 procent af bro-
ens forventede trafik på dette tidspunkt.
Mertrafikken på Storebæltsforbindelsen skyldes, at flere
vil tage turen på tværs af landet via Als-Fyn forbindelsen
i bil, da tilgængeligheden, jf. figur 5.2, bliver forbedret for
ture mellem Sjælland/Fyn og Als/Sønderjylland/Nord-
tyskland.
Rejsetidsforbedringerne vil også betyde mere trafik på
Vestmotorvejen over Sjælland samt på E45 fra Kliplev og
et stykke ned i Nordtyskland.
Tabel 5.1
Fordelingen af antallet af køretøjer
pr. hverdagsdøgn i 2030 mellem
Jylland og Fyn.
Tallene er vist uden en såkaldt
indsvings-periode, hvor trafiktal-
lene reelt forventes at være lavere
de første 3-4 år efter åbningen af
forbindelsen. Indsving forklares
på side 27 i bilaget
Trafikmængder i 2030
Køretøjer pr.
hverdagsdøgn
Als-Fyn broen
Uden
Als-Fyn bro
0
Med
Als-Fyn bro
17.000
Ændring i
trafikmængde
17.000
Lillebæltsbroen
Færgeruten
Bøjden
- Fynshav
I alt
93.700
85.600
- 8.100
350
0
350
94.000
102.600
8.600
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0019.png
Tr a f i k a l e k o n s e k v e n s e r
5.3 Hvad vil forbindelsen betyde for
erhvervslivet?
Den forbedrede mobilitet mellem Jylland og Fyn kan åbne
nye muligheder for udvikling af erhvervsliv og arbejds-
markeder i Sønderjylland, på Als og på Fyn.
Virksomheder vil få adgang til et større arbejdsmarked,
da arbejdstagerne kan pendle længere på den samme
tid. Figur 5.7 viser for eksempel, at en pendler fra Pad-
borg inden for en time i bil vil kunne nå arbejdspladser på
store dele af Fyn, hvilket ikke ville være muligt uden den
faste forbindelse.
Det er især Sønderborg Kommune, der får gavn af den
nye faste forbindelse. Beregninger viser, at kommunens
indbyggere vil få adgang til ca. 190.000 nye arbejdsplad-
ser inden for 60 minutter. Tilsvarende vil virksomheder i
kommunen få adgang til 160.000 fynske arbejdstagere
inden for 60 minutter.
Det svarer til en stigning på henholdsvis 130 og 134 pro-
cent sammenlignet med en situation, hvor en Als-Fyn for-
bindelse ikke etableres.
Andre kommuner i området til forbindelsen vil opnå for-
øgelser på mellem 10-20 procent.
5.4 Sammenligning med tidligere
analyse
Landstrafikmodellens seneste version (2.0) beregner ge-
nerelt mere trafik på vejene i fremtidsscenarierne end tid-
ligere versioner af modellen.
Sammenholdes de trafikale effekter af en Als-Fyn for-
bindelse med tidligere analyser, er det den samme pro-
centvise aflastning, der findes på udvalgte strækninger.
For eksempel aflastes Lillebæltsbroen i de nye beregnin-
ger med 8,7 procent, hvilket også var tilfældet i seneste
analyse fra COWI. Tilsvarende stiger trafikken på Store-
bæltsbroen med henholdsvis 3,5 procent og 3,7 procent
i de nye og gamle beregninger.
Trafikken på en Als-Fyn forbindelse er i de nye bereg-
ninger steget fra 15.400 køretøjer pr. hverdagsdøgn til
17.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn.
En Als-Fyn forbindelse har nogenlunde samme relative
påvirkning af trafikken uanset hvilken modelversion af
Landstrafikmodellen, der anvendes. Der er dog en gene-
rel øget vækst i den seneste version.
Figur 5.7
Kortet viser arbejdskraftoplandet, der kan nås inden for en times
kørsel i morgenmyldretiden for en virksomhed i Sønderborg. Det
lysegrønne område viser oplandet uden en Als-Fyn forbindelse.
Det mørkegrønne område viser, hvor meget oplandet vokser med,
hvis der etableres en forbindelse.
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0020.png
Økonomi
Kapitel 6
Økonomi
Den samlede økonomi for en fast forbindelse mellem Als
og Fyn afhænger af, hvor store udgifterne til forbindelsen
er i forhold til de forventede indtægter.
Der vil være udgifter forbundet med anlæg af projek-
tet og dermed til renter og afdrag på optagne lån. Her-
til kommer udgifter til den efterfølgende drift, vedlige-
hold og reinvesteringer i infrastrukturen. Indtægterne vil
komme fra de køretøjer, der krydser broen.
Dette kapitel beskriver størrelsen på de forskellige ud-
gifts- og indtægtsposter, der forventes at være for forbin-
delsen. Disse poster danner grundlag for en beregning
af hvor stor en del af forbindelsen, der kan finansieres via
brugerbetaling. Alle beløb er opgjort i 2019-priser.
6.1 Hvad koster det at bygge, drive og
vedligeholde en fast forbindelse mellem
Als og Fyn?
Anlægsomkostninger
Det vurderes, at det samlet set vil koste 22,4 mia. kr. at
anlægge en fast forbindelse samt tilhørende landanlæg
mellem Als og Fyn.
Dette beløb indbefatter 18,3 mia. kr. til selve broforbin-
delsen samt 4,1 mia. kr. til etablering af landanlæggene
på Als og Fyn. Der er tillagt 50 procent korrektionstillæg,
jf. principperne i Ny Anlægsbudgettering.
22,4 mia. kr.
Anlægs-
omkostninger
Anlægsoverslaget er beregnet på baggrund af de tekni-
ske forhold, der er beskrevet i kapitel 3.
Udgifter til drift og
vedligehold og
reinvesteringer
Tilskud ?
Til beregning af anlægsoverslaget for broforbindelsen er
benyttet erfaringspriser i form af m2 priser fra Storebælt-,
Øresund- og Storstrømsbroen. Derudover indgår erfa-
ringspriser fra andre store anlægsarbejder og tilbudspro-
jekteringer også i anlægsoverslaget.
Anlægsomkostningerne for landanlægget er beregnet på
baggrund af enhedspriser baseret på erfaringer fra de
seneste anlægsarbejder.
Det er forudsat, at forbindelsen kan anlægges i løbet af
6 år.
Udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer
Udgifterne til drift, vedligehold og reinvesteringer beløber
sig til ca. 200 mio. kr. årligt i gennemsnit de første 40 år
af forbindelsens levetid.
Beløbet fordeler sig med cirka 15 procent til vejanlæg-
gene og cirka 85 procent til broanlægget.
Indtægter fra
trafikanterne
De økonomiske skøn er behæftet med stor usikkerhed.
Der knytter sig for eksempel en række usikkerheder til
vurderingen af de tekniske forhold i forbindelse med bro-
konstruktionen og dermed estimeringen af anlægsprisen.
De nærmere forudsætninger, der ligger til grund for vur-
deringerne af økonomien, fremgår af bilaget om økonomi.
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0021.png
Økonomi
200 mio. kr.
ste år cirka 440 mio. kr. Baseret på tidligere erfaringer
vurderes indsvinget de følgende år at være på 84 pro-
cent i det første år efter åbning, 92 procent i det andet
år efter åbning, hvorefter 100 procent af den beregnede
trafik vil køre på forbindelsen fra det tredje år efter åb-
ning.
Som følge af en forventet trafikvækst på broen, vil ind-
tægterne på broen stige til 745 mio. kr. årligt i 2055. Her-
efter forudsættes ingen yderligere stigning i indtægterne.
Til beregning af drift og vedligehold for broforbindelsen
er der taget udgangspunkt i det skøn, Sund & Bælt fore-
tog i forbindelse med den strategiske analyse af en fast
vejforbindelse over Kattegat (2018). Omkostningerne for
en Als-Fyn forbindelse er beregnet ved at gange de kilo-
metermæssige forholdstal på priserne.
For landanlæggene er der taget udgangspunkt i kendte
udgifter til drift og vedligehold fra Vejdirektoratets sam-
menlignelige motorveje.
440 - 750 mio. kr.
6.2 Hvor mange indtægter kan en Als-Fyn
forbindelse generere?
Indtægtsniveauet er opgjort på baggrund af de bereg-
nede trafikmængder over Als-Fyn forbindelsen. Der er
gennemført beregninger med forskellige takstniveauer
for at finde den takst, der giver den største indtjening på
forbindelsen. På den baggrund er taksten fastsat (i gen-
nemsnit) til 70 kr. for person- og varebiler og 290 kr. for
lastbiler.
Med disse takster har Landstrafikmodellen beregnet, at
der på et hverdagsdøgn på Als-Fyn forbindelsen i åb-
ningsåret i 2030 vil være en trafikmængde på cirka
13.600 person- og varebiler og 3.300 lastbiler. Dette
medfører en samlet indtægt fra vejtrafikken på cirka 560
mio. kr. i åbningsåret.
Der vil, som nævnt i kapitel 5, gå en periode, inden tra-
fikken har tilpasset sig den nye forbindelse – en såkaldt
indsvingsperiode. Derfor bliver indtjeningen lidt mindre
de første år efter åbningen.
Regnes der med et indsving på 78 procent af de bereg-
nede trafikmængder det første år (se bilag om trafikale
konsekvenser), bliver indtægterne fra vejtrafikken det før-
6.3 Kan forbindelsen tilbagebetales af
brugerne?
Det er forudsat, at udgifterne til anlægget finansieres ved
at optage et lån med en realrente på 3 procent, samt at
lånet skal være tilbagebetalt 40 år efter forbindelsens åb-
ning.
De finansielle beregninger viser, at der er behov for et til-
skud på cirka 11,1 mia. kr. – et tilskud der skal gives i for-
bindelse med anlægsstart primo 2024.
11,1 mia. kr.
Der er ikke foretaget en vurdering af de økonomiske kon-
sekvenser for andre statsejede, brugerfinansierede for-
bindelser. Als-Fyn forbindelsen vil øge indtægterne på
Storebæltsforbindelsen som følge af den ekstra trafik,
der kommer her. Omvendt vil der være et tab af indtægter
på Femern Bælt-forbindelsen som følge af den trafik, der
overflyttes herfra til Storebæltsforbindelsen og Als-Fyn
forbindelsen.
21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0022.png
Økonomi
Nutidsværdi
Sammenligning af nøgletal
Vejdirektoratets
analyse
COWI’s analyse
(2018)
15.400
Gennemsnit 60 kr. for
personbiler
18,8 mia. kr.
50 år
11,8 mia. kr.
5 pct.
Anlæg
-20,5 mia. kr.
Køretøjer på broen
Takstniveau
17.000
Gennemsnit 70 kr. for
personbiler
22,4 mia. kr.
40 år
11,1 mia. kr.
5,5 pct.
Drift og vedligehold
-3,7 mia. kr.
Anlægsomkostninger
Indtægter
13,1 mia. kr.
Tilbagebetalingstid
Tilskud
I alt (tilskud)
-11,1 mia. kr.
Samfundsøkonomisk
intern rente
Tabel 6.1
Nutidsværdier ved anlægsstart af anlægsomkostninger, drift- og
vedligeholdsomkostninger og indtægter. Alle beløb er i 2019-pri-
ser.
Tabel 6.2
Sammenligning af udvalgte nøgletal fra undersøgelserne af en Als-
Fyn forbindelse. Alle beløb er i 2019-priser.
6.4 Sammenligning med tidligere
analyse
I analysen fra COWI i 2018 blev tilskudsbehovet vurderet
til 11,8 mia. kr. - dvs. 0,7 mia. kr. mere end i nærværende
analyse. Forskellen dækker blandt andet over forskellige
resultater for anlægsomkostninger og indtægter.
I COWI’s analyse er anlægsomkostningerne for kyst-til-
kyst-forbindelsen opgjort til 13,5 mia. kr. mod 18,3 mia.
kr. i denne analyse.
Den nye geotekniske analyse har vist, at en bro skal fun-
deres, hvor vanddybden på store dele af strækningen er
mellem 30 m. og 35 m. Samtidig er funderingsforholdene,
efter danske forhold, usædvanlige og komplicerede.
Anlægsoverslaget for landanlæggene er omvendt vurde-
ret lavere end i COWI’s analyse.
Samlet ser er anlægsoverslaget vurderet til at være 3,6
mia. kr. højere end i COWI’s analyse.
Indtægterne fra bilisterne er højere i denne analyse, da
taksten er ændret fra 60 kr. til 70 kr. for en gennemsnitlig
personbil, samt at den forventede trafik på broen er hø-
jere end i COWI’s beregninger.
I COWI’s analyse er tilbagebetalingstiden sat til 50 år
efter åbningen, mens den i nærværende analyse er sat
til 40 år.
I COWI’s analyse er tilbagebetalingstiden sat til 50 år ef-
ter åbningen, mens den i Vejdirektoratets analyse er sat
til 40 år.
22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0023.png
Følsomhedsberegninger
Kapitel 7
Følsomhedsberegninger
Beregningerne af tilskudsbeløbet er baseret på de anta-
gelser, der er beskrevet i de foregående kapitler. Flere af
antagelserne er behæftet med betydelig usikkerhed. Der-
for er der gennemført en række følsomhedsberegninger,
hvor der er varieret på nogle af de centrale antagelser.
Der er regnet på 7 forskellige scenarier med andre an-
tagelser om indtægter, størrelsen på anlægsomkostnin-
gerne, renteniveauet, åbningsåret og opregningsfaktorer.
Oversigten i tabel 7.1 viser, hvilke forudsætninger der er
ændret i forhold til hovedscenarierne i det foregående
kapitel.
Resultaterne af beregninger med andre forudsætninger
end i hovedscenarierne fremgår af figur 7.1.
Det ses, at forbindelsen, selv med optimistiske forudsæt-
ninger har behov for et tilskud, hvis den skal være gældfri
40 år efter åbningen.
Tabel 7.1
Antagelser for 7 alternative forudsætninger for Als-Fyn forbindel-
sen.
Antagelser i følsomhedsberegninger
ift. hovedscenariet
Følsomhedsberegninger
Indtægter fra vejtrafikken: + 15 %
Indtægter fra vejtrafikken: - 15 %
Anlægsomkostninger: + 25 %
Anlægsomkostninger: - 25 %
Realrente: 4 %
Realrente: 2 %
Åbningsår: 2035
Hovedscenarie
560 mio. kr.
i åbningsåret
(uden indsving)
22,4 mia. kr.
3%
2030
Anlægsomkostninger: + 25 %
Indtægter fra vejtrafikken: - 15 %
Realrente: 4 %
Hovedscenarie
Åbningsår: 2035
Indtægter fra vejtrafikken: + 15 %
Realrente: 2 %
Anlægsomkostninger: - 25 %
0
2
6,0
4
6
13,0
12,4
11,1
10,4
9,2
9,2
16,3
8
10
12
14
16
mia.18 i tilskud
kr.
Figur 7.2
Størrelsen på et økonomisk tilskud (2019-priser) til en Als-Fyn forbindelse
ved forskellige forudsætninger, der afviger fra hovedscenariet.
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0024.png
Samfundsøkonomiske ef fek ter
Kapitel 8
Samfundsøkonomiske effekter
En fast Als-Fyn forbindelse er beregnet til at give en ge-
vinst for samfundet på ca. 11,4 mia. kr. i nettonutids-
værdi.
Det skyldes fortrinsvis de høje tidsgevinster for bilisterne,
da en del af dem kan spare omvejskørslen via den nye
Lillebæltsbro på deres tur mellem Sjælland/Fyn og det
sydøstlige Jylland. Tilsvarende vil bilisternes kørselsom-
kostninger ved kortere afstande blive reduceret sammen-
lignet med en situation uden forbindelsen.
Selvom anlægsomkostningerne til en Als-Fyn forbindelse
er høje, overstiger de ikke de gevinster, samfundet får ud
af projektet. Den interne rente for anlægget er således
beregnet til 5,5 procent og nettogevinsten pr. offentlig
omkostningskrone er 0,7 kr. som vist i tabel 8.1.
Tidsgevinsterne i form af sparet rejsetid i den samfunds-
økonomiske analyse, vil fortrinsvis tilfalde bilisterne på
Fyn, Als og i Sydøstjylland. Der vil også være rejsetids-
gevinster i Nordtyskland, men disse indgår ikke i de sam-
fundsøkonomiske beregninger, da der kun medtages
danske gevinster.
Figur 8.1 viser de samlede rejsetidsgevinster for pend-
lere, fordelt på kommuner. Da figuren viser de samlede
tidgevinster ved anlæggelse af en Als Fyn forbindelse,
vil kommuner med mange indbyggere få større gevinster
sammenlignet med kommuner med færre indbyggere.
Der vil ske en stigning i uheld, støj og udledning af CO
2
,
da der samlet set vil blive kørt flere kilometer. Luftforure-
ningen vil dog samlet set falde, dels på grund af, at den
nedlagte færgedrift vil bidrage til en mindre udledning af
partikler, og dels fordi udledninger af CO
2
og luftforure-
ning er forskellig fra person - og lastbiler, og kørte lastbil-
kilometer falder.
8.1 Hvilke bredere økonomiske effekter vil
projektet medføre?
De samfundsøkonomiske beregninger, der er præsen-
teret ovenfor, er opgjort på samme måde som i andre
statslige analyser af trafikal infrastruktur. Her indregnes
de direkte effekter, det er mulige at prissætte.
Ny infrastruktur giver imidlertid også en række samfunds-
økonomiske effekter, der ikke indgår i den traditionelle
opgørelse. Disse er ofte omtalt som ”dynamiske effekter”
eller ”bredere økonomiske effekter”. En af de væsentlig-
ste bredere økonomiske effekter er ”agglomeration”.
Agglomeration dækker over den produktivitetseffekt, der
opstår, når virksomheder, videnscentre og arbejdstagere
inden for beslægtede brancher er lokaliseret tæt på hin-
anden i tidsmæssig forstand.
Etablering af større projekter, som en Als-Fyn forbin-
delse, reducerer rejsetiderne mellem virksomhederne mv.
i området. Det giver agglomerationseffekter, der ligger ud
over værdien af de rejsetidsgevinster, der opgøres i den
traditionelle analyse.
Det er kompliceret at opgøre størrelsen af agglomerati-
onseffekterne, og der foreligger endnu ikke en anerkendt
metode for, hvordan det skal gøres i Danmark.
Figur 8.1
Rejsetidsgevinster for pendlere ved en Als-Fyn forbindelse,
opgjort i timer pr. hverdagsdøgn.
24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0025.png
Samfundsøkonomiske ef fek ter
Tabel 8.1
Opgørelse over samfundets tab og
gevinster ved at anlægge en Als-Fyn
forbindelse. (2019 priser)
Samfundets gevinster og tab ved en fast Als-Fyn forbindelse
(Nutidsværdig i mia. kr.)
Omkostninger til anlæg
Restværdi efter 50 år
Samlede anlægsomkostninger
Omkostninger til drift og vedligehold
Indtægter fra bilisternes brugerbetaling
Samlede løbende indtægter og udgifter
Tidsgevinster for bilisterne
Færre kørselsomkostninger for bilisterne
Bilisternes brugerbetaling
Samlede effekter for trafikanterne
Uheld
Støj
Luftforurening
Udledning af CO
2
Samlede eksterne effekter
Forvridningseffekter, arbejdsudbudsgevinst og afgiftskonsekvenser
Sparet tilskud til færgedrift
Øvrige konsekvenser
Nettonutidsværdi (NNV) i alt
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
-22.177
3.483
-18.695
-3.851
6.244
2.394
19.723
11.476
-3.262
27.938
-426
-72
148
-21
-372
-103
192
88
11.353
5,5 %
0,7
I samarbejde med DTU er der med udgangspunkt i den
metode og det datagrundlag, der anvendes i England,
opstillet en metode, der kan indikere størrelsesordenen
af agglomerationseffekterne.
På den baggrund er agglomerationseffekterne for en Als-
Fyn forbindelse vurderet til at være lavere end et gen-
nemsnitligt vejprojekt. Det skyldes, at projektet ligger i et
område med relativ lav befolknings- og virksomhedstæt-
hed.
Det forventes, at der i løbet af foråret 2019 vil være ud-
viklet en dansk metode, der er i stand til at værdisætte
agglomerationseffekterne.
Vejdirektoratets opgørelsen af agglomerationseffekterne
afviger fra de beregninger, Rambøll har gennemført for
AlsFyn sekretariatet. Her blev agglomerationsresultatet
beregnet til 22 procent af de traditionelle trafikantgevin-
ster. Det ligger umiddelbart noget højere end Vejdirekto-
ratets vurdering.
Forskellen kan blandt andet skyldes følgende forhold:
I Vejdirektoratets opgørelse medtages kun rejse-
relationer internt i Danmark, hvorimod Rambøll også
inkluderer rejserelationer fra Danmark til Nordtysk-
land. Dette øger antallet af potentielle jobs med cirka
en faktor 2. Da zonestrukturen i Landstrafikmodellen
uden for Danmark er meget grov, vil der være stor
usikkerhed forbundet med beregningen af tidsgevin-
sterne og kørselsomkostninger til og fra disse zoner.
I Rambølls opgørelse bruges BNP pr. beskæftiget,
mens Vejdirektoratets opgørelse er baseret på løn
pr. beskæftiget. Løndata er tilgængeligt på branche-
niveau, hvor BNP kun er opgjort samlet. Til gengæld
er BNP differentieret på kommuneniveau. Ved at
anvende forskellige BNP forskellige steder i landet
går man væk fra tankegangen fra den klassiske sam-
fundsøkonomiske metode, hvor alle tillægges samme
betalingsvillighed, uanset geografi.
Rambøll regner med personture, hvor Vejdirektoratet
opgør gevinsterne kun for bilture. Med en forudsat
belægningsgrad på 1,09, vil gevinsterne tilsvarende
også være højere.
25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0026.png
Forudsætninger i analysen
Bilag
Forudsætninger i analysen
Trafikale konsekvenser
Hvilken trafikmodel er der anvendt til
beregningerne?
• De trafikale beregninger for vejtrafikken er gennem-
ført med Landstrafikmodellen (LTM) version 2.0.10.
Det er forudsat at en eventuel forbindelse åbner i
2030, og resultaterne af de forskellige beregninger er
derfor sammenlignet med, hvordan trafikken forventes
at se ud i 2030 uden forbindelsen.
Hvad koster det for bilisterne at køre over broen?
• I hovedscenariet er der valgt den takst-struktur, som
giver det bedste økonomiske grundlag for en fast Als-
Fyn forbindelse. Den er fundet ved at køre en række
beregninger med forskellige takstniveauer, for at
kunne bestemme den pris der giver den størst mulig
indtægt.
Hvilken forudsætninger ligger til grund i LTM?
• Beregningerne med LTM er baseret på en række
grundlæggende forudsætninger om økonomisk vækst,
befolknings- og arbejdspladsudvikling, transportom-
kostninger samt data om vejnet, kollektiv trafik, færger
og luftfart.
Forudsætningerne for prognoseåret er opstillet på
baggrund af data fra Danmarks Statistik (befolkning)
og Finansministeriets Konvergensprogram KP16
(BNP og arbejdspladser).
Kørselsomkostningerne er baseret på Energistyrel-
sens antagelser om udvikling i brændstofpriser og
afgifter, bilparkens sammensætning på benzin, diesel
og andre drivmidler samt forventede udvikling i bilpar-
kens brændstofeffektivitet.
Der er fasthold samme forhold mellem taksterne på
de forskellige køretøjer, som benyttes på Storebælts-
forbindelsen.
Taksterne er fastsat ud fra en gennemsnitlig takst for
personbiler på 70 kr., hvilket er 54 procent under den
gennemsnitlige takst på Storebæltsforbindelsen.
Lastbiler har samme rabatordninger som på Store-
bæltsforbindelsen.
Priser i forhold til Storebæltsforbindelsen
Gns. 70 kr.
(54 % lavere)
Gns. 290 kr.
(54 % lavere)
Hvilke relevante større ændringer i infrastrukturen er
forudsat i 2030 som grundlag for beregningerne?
• Taksnedsættelse på Storebæltsforbindelsen med 25
procent for vejtrafik og 15 procent for togrejsende
med pendlerkort over Storebæltsforbindelsen.
Udbygning af Fynske Motorvej til 6 spor mellem
Odense V og Nr. Aaby.
Åbning af en fast Femern Bælt forbindelse for både
vej og bane. Derudover er medtaget alle statsligt
besluttede og finansierede projekter.
Det forudsættes, at færgetrafik mellem Bøjden og
Fynshav indstilles, som følge af den faste forbindelse.
Hvor lang tid tager det bilisterne at vænne sig til den
nye forbindelse?
• Trafiktallene fra LTM’s beregninger afspejler en
situation, hvor bilisterne fuldt ud har tilpasset deres
kørselsadfærd til det nye vejnet fra den dag, Als-
Fyn forbindelsen åbner. Der vil dog være en såkaldt
”indsvings”- eller ”tilpasningsperiode” efter broens
åbning, hvor trafikken er lidt mindre end beregnet
med LTM.
Der er forudsat en ”indsvingsperiode”, i den finan-
sielle beregning, præsenteret i kapitel 6.
26
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0027.png
Forudsætninger i analysen
Baseret på erfaringer fra andre vejprojekter antages
det således, at indsvinget over de første tre år efter
åbningen har følgende størrelser:
78 procent af den beregnede trafik kører på for-
bindelsen i åbningsåret.
84 procent af den beregnede trafik kører på for-
bindelsen i år 1 efter åbning.
92 procent af den beregnede trafik kører på for-
bindelsen i år 2 efter åbning.
100 procent af den beregnede trafik kører på
forbindelsen 3 år efter åbning.
Taksten på Storebæltsforbindelsen er ændret en
smule i forhold til COWI’s beregninger med LTM 1.2.
Her var taksterne manuelt reduceret med 25 procent
I LTM 2.0 er takstreduktionen på Storebælt fastsat
på baggrund af faktiske andele mellem Brobizz- og
kontantbetalende kunder.
Turformålsfordelingen for ture mellem Sønderborg
og Faaborg-Midtfyn er til dette projekt ændret, da
andelen af godsvarebiler viste sig at være urealistiske
høj. Dette var også tilfældet i LTM 1.2. Ændringen
betyder at modellen bedre afspejler faktiske tællinger
på færgeruten Bøjden – Fynshav.
Hvilken ændringer i forudsætningerne er der i for-
hold til COWI’s beregninger?
• COWI’s seneste beregninger er gennemført med
LTM 1.2. Der vil derfor være forskel i resultaterne, da
det blandt andet er nyere forudsætninger og nyere
datagrundlag, der ligger til grund for prognosescena-
rierne i LTM 2.0.
LTM 2.0 er en tidsbånds-opdelt model, hvor LTM 1.2
er en såkaldt døgnmodel. Det betyder, at LTM 2.0 er
bedre til at lave prognoser for trafik fordelt over døg-
net, og derfor vil give en bedre beskrivelse af trafikken
og hastigheder på vejene.
I denne analyse er der fundet en finansiel optimal
takst på 70 kr., hvor COWI har anvendt en takst på
60 kr. Forskellen i taksten har ikke den store indvirk-
ning på trafikmængderne, men i LTM 2.0 er der ind-
ført omkostningsdeling. Det vil sige, at det ikke kun er
føreren, der er med til at betalte for eksempel at køre
over en bro, men også eventuelle passagerer. Derfor
er det også naturligt, at der kan indkræves en højere
takst for at anvende broen.
Den fast forbindelse over Femern Bælt indgår ikke i
COWI’s beregninger.
Hvordan er belastningsgraden på Lillebæltsbroen
udregnet?
• Vurderingen af de fremtidige belastningsgrader på
Lillebæltsbroen er baseret på den trafikvækst, som
LTM beregner på strækningen.
Belastningsgraden beregnes som Lillebæltsbroens
trafikmængde i henholdsvis 2030 og 2040 set i for-
hold til strækningens kapacitet.
De forskellige grader af broens belastning som il-
lustreres i Figur 5.5 er vurderet for årets 100. største
time. Det er den metode Vejdirektoratet generelt
anvender til opgørelse af en stræknings belastnings-
grad.
Kritisk trængsel
(Belastningsgrad
over 95 pct.
i 100 største time)
Stor trængsel
(Belastningsgrad på
80-95 pct.
i 100 største time)
Moderat trængsel
(Belastningsgrad på
70-80 pct.
i 100 største time)
Lav trængsel
(Belastningsgrad
under 70 pct.
i 100 største time)
27
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Forudsætninger i analysen
Økonomi
Hvordan er anlægsoverslagene estimeret?
• Sammenlignet med COWI’s tidligere anlægsoverslag,
er der i denne analyse gennemført en opdateret vur-
dering af, hvad det vil koste at bygge en fast forbin-
delse mellem Als og Fyn med tilhørende landanlæg.
Anlægsoverlaget for vejanlægget er udarbejdet i
henhold til Transportministeriets budgetteringsprin-
cipper for anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Vejdirektoratets erfaringer med gennemførte entrepri-
ser og enhedspriser ud fra sammenlignelige projekter
er beskrevet i et overslagssystem, som er benyttet til
overslagene.
Der er forudsat et tillæg for PTA (projektering, tilsyn
og administration) på 17 procent for vejanlægget og
11,5 procent på kyst-til-kyst-forbindelsen. COWI har i
deres analyse antaget 17 procent for begge anlæg.
Hvorfor vurderes anlægsomkostningerne for broen
højere end i COWI’s analyse?
• I denne analyse regnes der med to gennemsejlings-
fag, i modsætning til COWI’s tidligere anlægsover-
slag, der kun regnede med et. Broens linjeføring
ligger tæt op ad et lavvandet område og det er derfor
vurderet, at to gennemsejlingsfag er nødvendige, til at
håndtere skibstrafikken.
En undersøgelse af nyere tilgængeligt geoteknisk
datamateriale, har vist at funderingsforholdene, efter
danske forhold, er både usædvanlige og kompli-
cerede. Der er store vanddybder på mellem 30-35
meter og der træffes adskillige meter gytje og/eller
organiske havbundsaflejringer. I det tidligere anlægs-
overslag blev de funderingsmæssige forhold vurderet
meget usikre, og derfor også angivet som en betyde-
lig usikkerhed for anlægsoverslaget.
Hvilke yderligere forudsætninger ligger til grund for
anlægsoverslaget (udover de nævnte i kapitel 6)?
• For jordarbejde er der gjort en række forsimplede
antagelser om terrænforhold, idet det aktuelle terræn
ikke er opmålt. Sikkerhedsskråninger er medtaget i de
skønnede jordmængder og vejafvanding er fastsat ud
fra kilometerpriser.
Der er afsat skønnede beløb pr. km til nye adgangs-
veje m.v. og midlertidige foranstaltninger i anlægspe-
rioden som ikke indgår særskilt i mængdeopgørelsen.
Der er foretaget en geologisk screening som input til
de skønnede mængder for blødbund mv.
Nye faunaunderføringer (rør), paddehegn, afværgefor-
anstaltninger ved vandløb, erstatningsbiotoper samt
støjafskærmning er indeholdt i anlægsoverslaget
baseret på et skøn fra miljøscreeningen.
Arkæologiske forundersøgelser og markundersøgel-
ser baseret på kilometerpriser.
Hvorfor vurderes anlægsomkostningerne for vejan-
læggene billigere end i COWI’s analyse?
• Vejdirektoratets anlægsoverslag bygger på et over-
ordnet forslag til linjeføring og udformning af vejan-
lægget og er baseret på erfaringspriser fra udvalgte
entrepriser fra projekter i Jylland/Fyn.
Det tidligere anlægsoverslag bygger på enhedspriser
indhentet i 2008 og på længden af en korridor. Der er
ikke lavet en decideret linjeføring.
En sammenligning med km-priser for afsluttede
projekter viser, at det nye anlægsoverslag ligger på
nogenlunde samme niveau.
Det antages, at der laves et free-flow betalingsan-
læg. Det er samme system som kommer til at være
på Fjordforbindelsen ved Frederikssund. Fra dette
projekt har Vejdirektoratet estimeret en pris på 28
millioner kr. til etablering.
28
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Forudsætninger i analysen
Hvor lang tid tager det at bygge en Als-Fyn forbin-
delse?
• Det er forudsat, at det tager 6 år at bygge forbindel-
sen inkl. de tilhørende landanlæg.
Fordelingen af anlægsomkostningerne er fordelt over
anlægsperioden med hhv. 10 procent, 21 procent, 22
procent, 21 procent, 16 procent og 10 procent
Hvis en ny fast forbindelse mellem Fyn og Als bliver
besluttet, vil der, inden anlægsarbejdet kan gå i gang,
som minimum skulle gennemføres VVM, anlægslov,
projektering, arealerhvervelse og udbud af projektet.
Der regnes på udgifter og indtægter fra projektet på-
begyndes anlagt og frem til 40 år efter den forudsatte
åbning. Beløbene tilbagediskonteres til 1. januar det
år arbejdet med projektet påbegyndes (2024), med
den fastlagte realrente på 3 procent om året.
Opregningen til årsniveau er baseret på data fra
Transportvaneundersøgelsen (TU). Der er gennemført
en kontrolberegning med den talte trafik på Lille-
bæltsbroen, og på den baggrund vurderet, at TU-
opregningen giver det mest retvisende billede.
Hvad baseres de økonomiske beregninger på?
• Det er oplysninger om, hvornår forbindelsens ud-
gifter og indtægter falder, der ligger til grund for de
økonomiske beregninger. Det omfatter omkostninger
til anlæg, drift og vedligehold for forbindelsen og de
tilknyttede landanlæg, indtægter fra brugerbetalingen
samt overflyttet tilskud fra Bøjden - Fynshav.
I forhold til indtægter fra trafikanterne, er der i de
finansielle beregninger regnet med trafikvækst i 25 år
efter åbning. Trafikvæksten antages at være lineær, og
har udgangspunkt i LTM’s beregnede trafikvækst på
Als-Fyn forbindelsen fra åbningsåret og 10 år frem.
Det forudsættes at taksten på Storebæltsforbindel-
sen holdes konstant og ikke nedsættes efter Store-
bæltsforbindelsens gældsfrihed.
Færgeruten Bøjden-Fynshav får i 2019 12,8 mio. kr. i
årligt tilskud fra staten. Det er forudsat, at dette beløb
indgår som indtægt til selskabet bag Als-Fyn forbin-
delsen.
Alle indtægter (fra trafikanter og sparet tilskud til
færgedrift) og udgifter (anlægsomkostninger, drift og
vedligehold) er fremskrevet til 2019 priser.
29
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Forudsætninger i analysen
Samfundsøkonomiske effekter
Hvilke forudsætninger er de samfundsøkonomiske
beregninger baseret på?
• Beregningerne indeholder hovedparten af de direkte
og kendte samfundsøkonomiske gevinster og om-
kostninger jf. opgørelse i tabel 7.1.
Beregningerne er gennemført for en periode på 50 år
efter åbning.
De trafikale gevinster er beregnet ud fra Landstra-
fikmodellens (LTM’s) resultater jf. forudsætningerne
beskrevet i bilag/kapitel 5 om de trafikale konsekven-
ser.
Beregningerne er gennemført med Teresa 4.06, frem-
skrevet til 2019-priser.
Der er i de trafikale beregninger forudsat en vækst i
trafikanteffekterne fra 2030 til 2040 beregnet af LTM.
Derefter forudsættes ingen vækst i effekterne.
Det antages, at broen har en levetid på 120 år,
hvorefter restværdien er 0. Restværdien antages at
falde lineært i denne periode således, at restværdien
efter 50 år er 50/120 af nyværdien. Restværdien for
landanlæg antages at holdes fuldt oppe af udgifterne
til vedligehold.
De eksterne effekter er beregnet ud fra ændringerne i
kørte kilometer.
Sparede emissioner fra indstillet færgedrift er fundet i
TEMA2015.
Det er antaget, at der ikke regnes med gener i an-
lægsperioden, da det meste af projektet består af ny
infrastruktur.
Hvad repræsenterer nettonutidsværdien?
• Nettonutidsværdien er summen af gevinster og om-
kostninger ved projektet. Den er opgjort fra anlægs-
start og frem til 50 år efter ibrugtagningen.
Fremtidige gevinster og tab er omregnet til nutids-
værdi ved at tilbagediskontere dem med en rente på
4 procent (3 procent fra år 36).
En positiv nettonutidsværdi betyder, at der er flere
gevinster end tab for samfundet.
Hvad viser den interne rente?
• Den interne rente angiver det årlige samfundsøkono-
miske afkast af en investering. Den interne rente er
den diskonteringsrente som giver 0 kr. i nettonutids-
værdi.
For at et projekt anses som rentabelt for samfundet,
skal den interne rente være i nærheden af 4 procent.
Hvordan er gevinsterne som følge af
agglomerationer
beregnet?
• Beregningerne i denne rapport tager udgangspunkt i
den metode, briterne anvender, men afviger på nogle
områder fra metoden
Beregningerne er udelukkende egnet til at kunne
rangordne projekter mht. deres forventede agglomera-
tionseffekt, da de baserer sig på engelske parametre.
Der pågår et arbejde med at udvikle et værktøj der
kan værdisætte agglomerationseffekterne af danske
infrastrukturprojekter.
30
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0031.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 293: Rapport om en fast forbindelse mellem Als og Fyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2033755_0032.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk