Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2033351_0001.png
Hovedstadens Offentlige Transport
(HOT)
Teknisk gennemgang for TRU den 12. marts 2019
Side 1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0002.png
Dagsorden
1.
Organiseringen i dag
2.
Udspil til organisering efter Sundhedsreformen
3.
Særlig model for hovedstadsområdet
HOT
Side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0003.png
1. Organiseringen i dag
Side 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0004.png
Styring
Regionerne er pålagt at stifte trafikselskaber
Regioner og kommuner styrer trafikselskaberne gennem
bestyrelserne.
Side 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0005.png
Bestilling og finansiering
Kommunerne bestiller og finansierer den lokale bustrafik
Regionerne bestiller og finansierer den regionale bustrafik og
privatbanetrafikken
Regioner og kommuner bestiller og finansierer letbaner.
Side 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0006.png
Trafikselskabernes rolle
Trafikselskaberne modtager bestillinger på bus- og
privatbanetrafik fra regioner og kommuner
Trafikselskaberne indkøber og planlægger bustrafikken
kontrakter med private operatører
Trafikselskaberne varetager kundevendte aktiviteter.
Side 6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0007.png
Organisering af den kollektive trafik i dag
Side 7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0008.png
2. Udspil til organisering efter
Sundhedsreformen
Side 8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0009.png
Styring
Ændringen er, at regionerne udtræder af kollektiv trafik
Udspillet er, at kommunerne overtager den fulde styring af
trafikselskaberne.
Side 9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0010.png
Bestilling og finansiering 1/2
Kommunerne bestiller og finansierer fortsat den lokale
bustrafik
ingen ændringer
Regionernes forbrug til regional bustrafik fordeles til
kommunerne fordelt pr. indbyggertal
Trafikselskaberne overtager bestillingen af den regionale
bustrafik
de
beslutter
niveauet
Trafikselskaberne opkræver passende finansiering af regional
bustrafik hos kommunerne pr. indbygger.
Side 10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0011.png
Bestilling og finansiering
2/2
Regionernes nuværende forbrug til privatbaner fordeles som
tilskud til trafikselskaberne på baggrund af antal km privatbane
Trafikselskaberne bestiller og finansierer privatbanetrafikken.
Side 11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0012.png
Trafikselskabernes rolle
Trafikselskabernes opgave er fortsat at planlægge og indkøbe
trafik samt kundevendt aktivitet
Trafikselskaberne skal fremover beslutte niveauet for regional
bustrafik og privatbanetrafik
det er en ny opgave for
trafikselskaberne.
Side 12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0013.png
3. Særlig model for hovedstadsområdet
- HOT
Side 13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0014.png
Befolkningsudvikling og biltrafik
Befolkningsprognose (2018=100)
Antallet af bilture pr. hverdagsdøgn, hovedstadsområdet
120
4.200.000
4.000.000
115
København
Rødovre
110
Herlev
Hvidovre
Glostrup
105
Frederiksberg
3.200.000
3.000.000
2010
2015
2020
2030
3.600.000
3.400.000
3.800.000
100
Side 14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0015.png
Særligt for hovedstadsområdet
Hovedstadsområdet er karakteriseret ved:
Mange indbyggere
Høj befolkningstæthed
Flere transportformer
Stor trængselsudfordring.
Derfor rummer forslaget en mere vidtrækkende ændring her.
Side 15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0016.png
Hvad ændres med HOT, og hvad ændres ikke
med HOT?
HOT samler trafikselskabsopgaverne vedr. de enkelte transportformer i
hovedstadsområdet
busser, metro, S-tog, privatbane og letbane
Kundevendt aktivitet
Planlægning
Indkøb af trafik og kontraktindgåelse med private operatører
HOT samler ikke infrastrukturejerskab
Metroselskabet og letbaneselskabet fortsætter som infrastrukturselskaber
med egne bestyrelser, S-togsnettet ejes fortsat af staten.
Side 16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0017.png
Formål med HOT
Målet er, at flere skal rejse med kollektiv transport
Midlet er øget sammentænkning af transportformer, optimal
udnyttelse af det offentlige transportnet og samlet
kommunikation til passagererne.
Side 17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0018.png
Sektoren i dag - hovedstadsområdet
Lokal bustrafik
Regional
bustrafik
Metro
Letbane
Ring 3
Privatbaner
S-tog
Bestiller og
finansierer
Kommuner
Regioner
Stat, Frb. og
Kbh. kommuner
Region og 11
kommuner
Regioner
Stat
Indkøber og
planlægger
Movia
Movia
Metroselskabet
Metroselskabet
Movia
DSB
Sælger billetter
Movia
Movia
Metroselskabet
Metroselskabet
Movia
DSB
Udfører
(operatør)
Private
busoperatører
Private
busoperatører
Metro Service
A/S
Metro Service
A/S
Lokaltog A/S
DSB
Side 18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0019.png
Sektoren med HOT
Lokal bustrafik
Regional
bustrafik
Metro
Letbane
Ring 3
Privatbaner
S-tog
Bestiller og
finansierer
Kommuner
HOT og
kommuner
Stat, Frb. og
Kbh. kommuner
HOT og 11
kommuner
HOT
Stat
Indkøber og
planlægger
Hovedstadens Offentlige Transport
Private
busoperatører
Private
busoperatører
Metro Service
A/S
Metro Service
A/S
Sælger billetter
Udfører
(operatør)
Lokaltog A/S
DSB
Side 19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0020.png
Bestyrelsen i HOT
Sammensættes af 11 medlemmer
Københavns Kommune udpeger to medlemmer,
Frederiksberg Kommune udpeger et medlem,
de resterende (32) kommuner udpeger tilsammen fire medlemmer og
staten udpeger fire medlemmer.
Bestyrelsen vælger selv sin formand blandt de kommunale
medlemmer, mens staten udpeger næstformanden blandt de
statens medlemmer.
Side 20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0021.png
Fakta-slides
Side 21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0022.png
Kort over Sjælland
med HOT
Side 22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0023.png
Kommuner i HOT
København
Køge
Greve
Ballerup
Furesø
Fredensborg
Lejre
Albertslund
Allerød
Stevns
Glostrup
Vallensbæk
Frederiksberg Rudersdal
Roskilde
Lyngby-
Taarbæk
Hvidovre
Hillerød
Høje-Taastrup
Frederikssund Rødovre
Gentofte
Gladsaxe
Helsingør
Egedal
Tårnby
Gribskov
Brøndby
Halsnæs
Herlev
Hørsholm
Ishøj
Solrød
Dragør
Side 23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0024.png
Kommuner i trafikselskabet på øvrige Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Vordingborg
Side 24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0025.png
Kommuner og indbyggere i selskaberne
Område
HOT
Øvrig Sjælland
Fyn (uden Ærø)
NT
Sydtrafik (uden Fanø)
Midttrafik (uden Samsø)
Kommuner
34
11
9
11
11
18
Indbyggere
2.067.886
564.676
492.512
590.010
721.177
1.316.861
Side 25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 292: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 12/3-19 med transport-, bygnings- og boligministeren om konsekvenser for transport- og infrastrukturinvesteringer med regeringens udspil for Hovedstadsområdet og etablering af HOT
2033351_0026.png
Kommunale og regionale busser
HOT
Antal Ruter
Regionale
Realiserede
Busser
Køreplanstimer
Antal Ruter
Kommunal
Realiserede
e Busser
Køreplanstimer
35
714.207
210
2.608.795
Øvrig
Sjælland
92
Hovedtotal
127
374.524 1.088.731
385
595
556.396 3.165.191
Side 26