Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 289
Offentligt
2032383_0001.png
Ekspropriationsudvalget
ekspropriations- og
taksationsprocessen
Helle Tegner Anker
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0002.png
19/03/2019
2
Ekspropriationsudvalget
overvejelser vedr.
ekspropriations- og taksationsprocesserne
Ekspropriations- og taksationsprocesserne er komplekse og
vanskelige at gennemskue for borgerne
Forenkling af klagesystemet, herunder kortere
sagsbehandlingstider kan forbedre retssikkerheden
En samlet ekspropriationslov kan gøre systemet mere
overskueligt, herunder sproglig modernisering
Behov for grundige overvejelser vedrørende (kommunale)
ekspropriationssager generelt (ikke kun planloven)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0003.png
19/03/2019
3
Ekspropriationsudvalget - anbefalinger
1.
2.
3.
Kodificere i planlovens § 47, at kun ekspropriation til fordel for
almene samfundsinteresser
Generel redegørelse vedrørende ekspropriation i lokalplaner
Tidlig inddragelse af berørte borgere
4.
Solnedgangsklausul på 5 år fra offentliggørelse af lokalplan til
ekspropriationsbeslutning
5.
“Enstrenget”
klagesystem
6. Samle processuelle regler for kommunal hhv. statslig
ekspropriation i én lov
lovforberedende arbejde
7.
Skriftlig vejledning til kommunerne om ekspropriation efter
planloven
8. Mulighed for passende godtgørelse for udgifter til
sagkyndig bistand i (kommunale) ekspropriationssager
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0004.png
19/03/2019
4
Den nuværende proces for ekspropriation
efter planloven
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0005.png
Udvalgets anbefaling vedr. klagesystem (nr.
5)
Samtidighed, ensartethed, faglighed og forudsigelighed
Model 1: “enstrenget”
klagesystem (anbefales):
1. instans: kommunen (ekspropriationsindgrebet) +
ekspropriationskommission (erstatning)
2. instans: én administrativ klageinstans
OBS: “sektor-instans”
eller
“taksationsinstans”?
Model 2: “tostrenget”
1. instans: kommunen (ekspropriationsindgrebet) +
ekspropriationskommission (erstatning)
2. instans: adm. klageinstans (ekspropriationsindgrebet) + (over-
)taksationskommission (erstatning)
NB: Behov for samlede overvejelser vedrørende håndtering
af (kommunale) ekspropriationssager generelt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0006.png
”Enstrenget” klageproces for (kommunal)
ekspropriation
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0007.png
19/03/2019
7
Klageproces for statslig ekspropriation
(nugældende regler)
Ekspropriations-
kommission:
Ekspropriationsbeslut-
ning
Ingen
administrativ
klageinstans
Ekspropriations-
kommission:
Erstatning
kendelse,
hvis forslag afvises
Taksationskom-
mission
(taksationsfor-
retning)
Evt. domstols-
prøvelse
Evt. domstols-
prøvelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0008.png
19/03/2019
8
Kommissionernes sammensætning..
Kommunal ekspropriation
Taksationskommission
15 (kommunale)
taksationskommissioner
1 formand
2 kommunalt udpegede medl.
Statslig ekspropriation:
Ekspropriationskommission
2 kommissioner/kommissariater
(Jylland hhv. Øerne)
Kommissarius (formand)
2 statsligt udpegede medl.
2 kommunalt udpegede medl.
Overtaksationskommission
7 overtaksationskommissioner
1 formand
2 statsligt udpegede medl.
2 kommunalt udpegede medl.
Taksationssekretariatet
Taksationskommission
3 (statslige)
taksationskommissioner
1 formand
2 statsligt udpegede medl.
2 kommunalt udpegede medl.
Taksationssekretariatet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0009.png
Udvalgets anbefaling vedr. samlet
ekspropriationsproceslov (nr. 6)
Samlet proceslov for kommunal og statslig
ekspropriation
Ensartet, overskuelig, koordineret og tidsmæssigt
kortere proces
Fastholde fysisk besigtigelse!
Sproglig modernisering
Igangsætte lovforberedende arbejde!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 289: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde med Ekspropriationsudvalget den 19/3-19
2032383_0010.png
19/03/2019
10
Overvejelser..
“Enstrenget”
eller tostrenget klagemodel?
Vanskeligt at sikre en helt enstrenget model
Hvilken klageinstans kan håndtere alle typer af (kommunale)
ekspropriationssager og hvilken ekspertise?
Sektorinstans (ex. Planklagenævnet, Miljø- og Fødevareklagenævnet,
Transportministeriet) eller
Ekspropriations-/taksationsinstans?
NB: også taksationssager, der ikke handler om ekspropriation,
f.eks. vandløbsloven, vandforsyningsloven,
miljøbeskyttelsesloven
Samlet ekspropriationsproceslov
Forskellige processer for kommunale henholdsvis statslige
ekspropriationer?
Kræver grundige overvejelser!!!