Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
2032311_0001.png
Investeringsplan
. Underbudgettering og
prioritering mellem regionale
hastighedsopgraderinger og gennemførelse af
togfondens fase
Til
Kopi til
Transportminister Ole Birk Olesen
Transportudvalget
Kære Transportminister Ole Birk Olesen
Af Investeringsplan 2030 side 33 fremgår det at:
”E dvidere etableres e pulje på ,
ia. kr. til hastighedsopgraderi g af jer ba e ettet, dér hvor det
kommer passagerne mest til gode i form af kortere rejsetid og bedre punktlighed. Parterne noterer sig, at
Togfo de s fase der ed er fi a sieret og bliver ge e ført.”
Beløbet på 2,1 mia. kr. synes at være summen af budgetterne (i 2017 priser!) for de to manglende
hastighedsopgraderinger i togfondens fase 1. Det drejer sig om hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus og
hastighedsopgradering Langå-Hobro. Se bilag.
Spørgsmål 1: Er det korrekt forstået at der anvendt 2017 priser, og dermed reelt er sket en
underbudgettering i Investeringsplan 2030?
Der er i Investeringsplan 2030 ikke sat midler af til såkaldte regionale hastighedsopgraderinger.
Ultimo 2019 afleverer Banedanmark beslutningsgrundlag på en af de regionale hastighedsopgraderinger,
Aalborg-Frederikshavn.
Spørgsmål 2: Er det korrekt forstået at, hvis partierne bag Investeringsplan 2030 beslutter at gennemføre
f.eks. hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn, så må man afstå fra af gennemføre mindst en af
hastighedsopgraderingerne fra Togfondens fase 1?
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 18. marts 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Henvendelse af 18/3-19 fra Poul Brandt Jensen, Allerød, vedrørende budgetteringen for togfondens fase 1
2032311_0002.png
Bilag. Budget for manglende hastighedsopgraderinger
Fredericia-Aarhus
Hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus er i Banedanmarks i beslutningsgrundlaget af 2017 beregnet til
1,502 mia. kr. Fremskrives med 2% pa. til 2019 priser findes beløbet at være 1,563 mia. kr.
Langå-Hobro
Hastighedsopgradering Langå-Hobro er ikke selvstændigt prissat, men er en del af hastighedsopgradering
Aarhus-Hobro, som i beslutningsgrundlag af 2017 fra Banedanmark beregnet til 1,036 mia. kr.
Budgettet for hastighedsopgraderingen af delstrækningen Langå-Hobro kan imidlertid findes indirekte
således:
I finanslov 2018 er afsat 810,8 mio.kr. til 2. etape af hastighedsopgradering Hobro-Aalborg samt
hastighedsopgradering Aarhus-Langå. Da 2. etape af hastighedsopgradering Hobro-Aalborg er beregnet til
350-400 mio. kr (se note)., må hastighedsopgradering Aarhus-Langå være finansieret med 810,8 mio.kr.
minus 350-400 mio.kr. = 360,8-410,8 mio.kr.
Budgetter for hastighedsopgradering af delstrækningen Langå-Hobro kan derfor findes ved at budgettet for
Aarhus-Hobro at fratrække udgiften til Aarhus-Langå således 1,036
360,8/410,8 = 625,9/675,9 mia.kr.
Fremskrives fra 2017 til 2019 priser med 2% pa. må budgettet for hastighedsopgradering Langå-Hobro
således være 651-703 mio.kr.
Samlet budget
Det samlede budget for de to hastighedsopgraderinger må således i 2019 priser være 2,214-2,266 mia. kr.
Note
Fra Banedanmarks hjemmeside:
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Hastighedsopgradering-Hobro-_-Aalborg-
_supplerende-VVM_