Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
Investeringsplan
. Underbudgettering og
prioritering mellem regionale
hastighedsopgraderinger og gennemførelse af
togfondens fase
Til
Kopi til
Transportminister Ole Birk Olesen
Transportudvalget
Kære Transportminister Ole Birk Olesen
Af Investeringsplan 2030 side 33 fremgår det at:
”E dvidere etableres e pulje på ,
ia. kr. til hastighedsopgraderi g af jer ba e ettet, dér hvor det
kommer passagerne mest til gode i form af kortere rejsetid og bedre punktlighed. Parterne noterer sig, at
Togfo de s fase der ed er fi a sieret og bliver ge e ført.”
Beløbet på 2,1 mia. kr. synes at være summen af budgetterne (i 2017 priser!) for de to manglende
hastighedsopgraderinger i togfondens fase 1. Det drejer sig om hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus og
hastighedsopgradering Langå-Hobro. Se bilag.
Spørgsmål 1: Er det korrekt forstået at der anvendt 2017 priser, og dermed reelt er sket en
underbudgettering i Investeringsplan 2030?
Der er i Investeringsplan 2030 ikke sat midler af til såkaldte regionale hastighedsopgraderinger.
Ultimo 2019 afleverer Banedanmark beslutningsgrundlag på en af de regionale hastighedsopgraderinger,
Aalborg-Frederikshavn.
Spørgsmål 2: Er det korrekt forstået at, hvis partierne bag Investeringsplan 2030 beslutter at gennemføre
f.eks. hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn, så må man afstå fra af gennemføre mindst en af
hastighedsopgraderingerne fra Togfondens fase 1?
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 18. marts 2019