Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
Ny analyse af overførsel af trafik fra Storebælt
12 March 2019
Baggrund
Forud for fremsættelsen af anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen i 2015 fremlagde
Femern A/S i november 2014 en omfattende trafikprognose for trafikken på en fast forbin-
delse over Femern Bælt.
Det samlede analysegrundlag på over 500 sider er fremlagt og tilgængeligt på Femern A/S’
hjemmeside. Femern A/S er ikke bekendt med andre danske trafikinfrastrukturprojekter,
hvor der samlet set er fremlagt et mere omfattende prognosegrundlag.
Hovedtrafikprognosen er den såkaldte FTC-prognose
’Fehmarnbelt Forecast 2014’, udar-
bejdet af de anerkendte tyske konsulentfirmaer Intraplan og BVU.
Ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen
I 2015 bad Transportministeriet COWI om at foretage en ekstern kvalitetssikring af FTC-
prognosen. COWI afsluttede sit arbejde i november 2015, og COWI’s rapport ’Ekstern kva-
litetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet’
blev oversendt
til
Folketinget den 12. november 2015.
COWI’s hovedkonklusion i kvalitetssikringen var:
”Den sammenfattende konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne er et realistisk
bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern Bælt-forbindelse. Der er
intet, som tyder på, at prognoserne systematisk overvurderer det totale trafikomfang.”
COWI bakkede således op om trafikprognosens konkrete resultater.
I forlængelse af hovedkonklusionen anførte COWI i den eksterne kvalitetssikring:
”Der er usikkerheder i prognoserne, blandt andet fordi udgangspunktet med trafik i 2011 er
baseret på et svært dokumenterbart datagrundlag for specielt den nuværende trafik over
Storebælt. Endelig er der elementer i prognosen, som forekommer undervurderet, primært i
relation til dynamiske effekter og nygenereret trafik.”
Som opfølgning på COWI’s kvalitetssikring anmodede Transport-
og Bygningsministeriet
Sund & Bælt Holding A/S i 2015 om nærmere at belyse overflytningen af personbiltrafik fra
Storebælt til Femern Bælt.
Sund & Bælt Holding A/S gennemførte i 2016 en relativt simpel postkortanalyse på Store-
bælt. Analysen blev efterfølgende sendt til Femern A/S med henblik på at modtage de ty-
ske trafikeksperters (Intraplan) vurdering af analysen.
Page 1/3
Femern A/S
Ref.
Doc.