Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2032241_0001.png
Ny analyse af overførsel af trafik fra Storebælt
12 March 2019
Baggrund
Forud for fremsættelsen af anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen i 2015 fremlagde
Femern A/S i november 2014 en omfattende trafikprognose for trafikken på en fast forbin-
delse over Femern Bælt.
Det samlede analysegrundlag på over 500 sider er fremlagt og tilgængeligt på Femern A/S’
hjemmeside. Femern A/S er ikke bekendt med andre danske trafikinfrastrukturprojekter,
hvor der samlet set er fremlagt et mere omfattende prognosegrundlag.
Hovedtrafikprognosen er den såkaldte FTC-prognose
’Fehmarnbelt Forecast 2014’, udar-
bejdet af de anerkendte tyske konsulentfirmaer Intraplan og BVU.
Ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen
I 2015 bad Transportministeriet COWI om at foretage en ekstern kvalitetssikring af FTC-
prognosen. COWI afsluttede sit arbejde i november 2015, og COWI’s rapport ’Ekstern kva-
litetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet’
blev oversendt
til
Folketinget den 12. november 2015.
COWI’s hovedkonklusion i kvalitetssikringen var:
”Den sammenfattende konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne er et realistisk
bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern Bælt-forbindelse. Der er
intet, som tyder på, at prognoserne systematisk overvurderer det totale trafikomfang.”
COWI bakkede således op om trafikprognosens konkrete resultater.
I forlængelse af hovedkonklusionen anførte COWI i den eksterne kvalitetssikring:
”Der er usikkerheder i prognoserne, blandt andet fordi udgangspunktet med trafik i 2011 er
baseret på et svært dokumenterbart datagrundlag for specielt den nuværende trafik over
Storebælt. Endelig er der elementer i prognosen, som forekommer undervurderet, primært i
relation til dynamiske effekter og nygenereret trafik.”
Som opfølgning på COWI’s kvalitetssikring anmodede Transport-
og Bygningsministeriet
Sund & Bælt Holding A/S i 2015 om nærmere at belyse overflytningen af personbiltrafik fra
Storebælt til Femern Bælt.
Sund & Bælt Holding A/S gennemførte i 2016 en relativt simpel postkortanalyse på Store-
bælt. Analysen blev efterfølgende sendt til Femern A/S med henblik på at modtage de ty-
ske trafikeksperters (Intraplan) vurdering af analysen.
Page 1/3
Femern A/S
Ref.
Doc.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Opdateret analyse af international trafik på Storebælt, fra transport,- bygnings- og boligministeren
2032241_0002.png
Intraplan vurderede, at den anvendte metode ikke giver tilstrækkeligt sikre data om trafik-
ken blandt andet på grund af lave svarprocenter og risiko for skævhed i besvarelserne.
Dertil pegede Intraplan specifikt på, at uddelingen af postkortene i den konkrete undersø-
gelse kun foregik over to uger, hvilket gør resultaterne alt for usikre over for naturlige sæ-
sonvariationer i trafikken (ferier), øvrige vejr- og trafikforhold samt udsving i priserne på
færgeruterne.
På den baggrund indstillede Intraplan, at der blev iværksat en ny analyse af overflytningen
af trafik fra Storebælt baseret på opsamling og analyse af data fra trafikanternes mobiltele-
foner. Den nye analyse er nu afsluttet.
Analyse af overførsel af trafik fra Storebælt
De tyske trafikeksperter fra Intraplan har i samarbejde med et mobiltelefonselskab i Dan-
mark og et schweizisk analysefirma med omfattende international erfaring med mobildata,
gennemført en grundig analyse med henblik på at kvalificere og styrke de trafikale tal bag
Femern-projektet.
Fremgangsmåden med analyse af mobildata anvendes allerede i blandt andet USA, Stor-
britannien og Tyskland og lever op til gældende regler for persondatabehandling.
Med anvendelse af mobildata etableret et mere præcist og komplet billede af trafikanternes
rejsemønstre. Dermed er datagrundlaget væsentligt styrket i forhold til at opgøre antallet af
trafikanter det kan forventes at flytte fra Storebælt til Femern, når forbindelsen åbner.
Forventningen har indtil nu været, at ca. 1420 bilister pr. dag vil vælge Femern Bælt-
forbindelsen frem for Storebæltsforbindelsen.
Konklusionen af den mobilbaserede analyse er, at mellem 1.507 og 1.644 biler om dagen
ville vælge Femernforbindelsen, hvis denne kunne benyttes i dag. Resultatet er derfor i tråd
med de tal, der ligger til grund for de finansielle beregninger for Femern Bælt-projektet.
Intraplans analyse er vedlagt til udvalgets orientering.
Femern A/S har ved teknisk gennemgang i Transport, Bygnings- og Boligudvalget den 13.
september 2018 redegjort nærmere for selskabets trafikprognoser. Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af TRU alm. del svar nr. 654-661 fra 2018.
Page 2/3
Femern A/S
Ref.
Doc.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Opdateret analyse af international trafik på Storebælt, fra transport,- bygnings- og boligministeren
2032241_0003.png
Sådan er dataindsamlingen sket
Mobilteleselskabet gemmer data om tidspunkt og placering (mobiltelefonmast), som
registreres når en telefon er tændt og bevæger sig rundt, og mobiltelefonselskabet
anonymiserer data. Herefter bearbejder mobilanalysefirmaet de anonymiserede da-
ta, hvor der dannes rejsekæder af de enkelte data som summeres for 11 zoner i
Danmark samt for om en landegrænse er krydset på rejsen. Man kan skille trafikan-
terne efter transportform, altså om de f.eks. benytter tog eller en anden transport-
form.
På den baggrund kan man præcist opgøre hvor mange rejser der er mellem de 11
zoner og som krydser en landegrænse, og dermed opgøre antallet af togrejser og
køretøjer der naturligt vil benytte Femernforbindelsen i stedet for Storebæltsforbin-
delsen.
At lave analyser som denne kræver selvsagt at man sikrer, at alle regler inden for
databeskyttelse er overholdt. Data skal være anonymiseret og opsummeret, og gen-
nemgår en nøjagtigt beskrevet proces der sikrer, at ingen kan tilbageføre data til in-
dividuelt niveau. Alt dette er fulgt minutiøst i den aktuelle analyse.
Page 3/3
Femern A/S
Ref.
Doc.