Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2031455_0001.png
Limfjordsforbindelse og den forventede
trafikstigning (bilag a)
I det følgende er der givet et billede af trafikkens udvikling i Danmark og specifikt over Lim-
fjorden. Formålet er at dokumentere behovet for yderligere kapacitet i Limfjordssnittet og at
pege på, at en motorvej over Egholm ikke løser problemet. Konklusionen er således følgende:
Passage af Limfjorden er en del af Nordic Link
Det Store HD
De internationale vejforbindel-
ser gennem Danmark - kaldet
”Det store H” –
udgør rygra-
den i det danske motorvejsnet.
Det er her en meget stor del af
lastvognstrafikken finder sted.
Lokalt belastes motorvejene af
omfattende pendlingstrafik,
som i spidsbelastningsperioder
medfører betydelige træng-
selsproblemer, som også ram-
mer erhvervstrafikken.
Limfjordskrydsningen er en
væsentlig flaskehals i den
nordsyd gående Nordic Link-
forbindelse mellem Tyskland
og Norge/Sverige.
Biltrafik over Limfjorden har ved Aalborg to muligheder for krydsning. Den ene er Limfjordsbroen
centralt i Aalborg. Den anden er Limfjordstunnelen i den østlige del af Aalborg. I henhold til
Danmarks Statistik kørte der i 2017 henholdsvis 28.600 og 75.200 køretøjer i døgnet på de to
forbindelser.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0002.png
Medens det centrale København er begunstiget af et effektivt kollektivt transportsystem som et
muligt alternativ til personbiltransport, er pendlere i provinsen henvist til at bruge person-bil
mellem bolig og arbejdsplads. Derfor er et kapacitetsstærkt vejnet en nødvendighed for at kunne
sikre virksomhederne et seriøst arbejdskraftudbud og for at sikre sammenhængen i mange
familiers daglige tilværelse.
Trafikkens udvikling
Som figuren viser, udvikler Trafikarbejdet i Danmark sig i takt med den økonomiske udvikling.
Transport er et vilkår for vareomsætning, og den øgede velstand skaber flere arbejdspladser,
øget bilejerskab og dermed øget bilbenyttelse. Med en fortsat positiv økonomisk udvikling vil
trafikken øges tilsvarende.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0003.png
Den generelle trafikstigning på landsbasis tog for alvor fart efter den økonomiske krise i 2008. Fra
2010 til 2017 er trafikken steget med 13 % eller med ca. 2 % om året. På motorvejsnettet er tra-
fikstigningen meget større: Her er trafikken i samme periode steget med 30 % eller med godt 4 %
om året. En del af forklaringen skal dog findes i nyåbnede motorvejsstrækninger fx i Midtjylland.
Ser man på det danske motorvejsnet, finder man de mest belastede motorvejsstrækninger i Kø-
benhavnsområdet. Limfjordstunnelen er belastet på niveau med Taulovmotorvejen med 75.200
køretøjer i døgnet (kilde: Nøgletal om vejtransport).
Motorvej
Køge Bugt Motorvejen
Motorring 3
Amagermotorvejen
Holbækmotorvejen
Helsingørmotorvejen
Østjyske Motorvej
Sønderjyske Motorvej
Motorring 4
Hillerødmotorvejen
Taulovmotorvejen
Limfjordstunnelen
Lokalitet
Mellem Greve N og Ishøj
Mellem Frederikssundsvej og Jyllingevej
Mellem Køge Bugt MV og Gl. Køge Landevej
Vest for Motorringvej 3
Ved Lundtofte
Vejlefjordbroen
Nord for Kolding
Nordvest for Albertslund
Mellem Klausdalsbrovej og Værebrovej
Mellem Fredericia S og Fredericia V
Mellem Aalborg og Nørresundby
8 spor
6 spor
6 spor
6 spor
6 spor
6 spor
4 spor
6 spor
4 spor
6 spor
6 spor
Årsdøgntrafik, 2017
133.400
125.100
115.100
102.000
85.800
85.900
83.800
75.900
75.600
75.200
75.200
En opgørelse over trafikmængden er ikke i sig selv udtryk for belastningsgraden eller risiko for kø-
dannelse og trængsel. De fleste af de nævnte motorveje har 6 spor, medens nogle har 4 spor eller
som Køge Bugt Motorvejen 8 spor. Dermed har de meget forskellig kapacitet.
Sættes kapaciteten overslagsmæssigt til 15.000 køretøjer pr spor, kan man identificere adskillige
strækninger med betydelige kapacitetsproblemer fx Motorring 3 og Amagermotorvejen, som alle
har 6 spor. Det bekræftes af trafikoversigten på Google Maps, hvor disse strækninger i flere timer
om dagen er farvet rødt, som illustration af en reduceret fremkommelighed (kl. 8.00).
Limfjordstunnelen er ligeledes på 6 spor, og med en belastning på 75.200 køretøjer i døgnet
burde der ikke være fremkommelighedsproblemer. Men der er fremkommelighedsproblemer.
Årsagen er dels en meget skæv retningsfordeling i trafikken morgen og aften og dels en meget
uheldig udformning af tilslutningsanlæg både nord og syd for fjorden.
Amagermotorvejen
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0004.png
Trafikudvikling i Nordjylland
Siden 2000 har der været
en jævn udvikling i trafik-
ken på E45. På det seneste
kan der noteres en krafti-
gere stigning især i Østjyl-
land. Her er den samlede
stigning siden 2000 på ca.
70%.
I Limfjordstunnelen har
den tilsvarende stigning
været ca. 50%.
Trafikken omkring Aal-
borg har ikke den samme
kraftige udvikling som i
det øvrige Jylland. Dog
vokser trafikken mod
Hjørring betragteligt med
mere end 100% siden
2001.
Der har gennem årene været udarbejdet adskillige prognoser for trafikken over Limfjorden fx i
forbindelse med udpegning af en linjeføring for en 3. limfjordsforbindelse og senest i forbindelse
med udarbejdelsen af en VVM redegørelse for henholdsvis en paralleltunnel og en motorvej vest
om Aalborg.
Landstrafikmodellen, som senest er anvendt i forbindelse med en konsolideringsberegning, har
sin styrke i at give et ensartet billede af trafikudviklingen for alle de projekter, der er i spil i de
kommende år. Imidlertid er prognoser afhængige af input af fx byplandata, og om der er en lokal
trafikantadfærd og en byudvikling, som rent faktisk svarer til de anvendte data. Det kan der stilles
spørgsmål ved for så vidt angår beregningerne for Limfjordskrydsningen.
For trafikken over Limfjorden har der siden åbningen i 1969 været en overraskende stabil udvik-
ling, uanset om der har været økonomiske op- eller nedture, større reparationer i tunnelen eller
på Limfjordsbroen, eller om byudviklingen har været decentral eller central.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0005.png
Væksten i trafikken gen-
nem Limfjordstunnelen
var tidligere ca. 1400 køre-
tøjer i døgnet pr. år. Siden
år 2000 er væksten aftaget
til nu 1333 køretøjer i døg-
net. Som det ses af figu-
ren, er den lineære regres-
sion understøttet af en
særdeles høj regressions-
koefficient.
Det er derfor et solidt udgangspunkt at anvende en vækstrate på 1300
1400 køretøjer i døgnet
som grundlag for en fremskrivning af trafikken gennem Limfjordstunnelen.
Fremskrivning af trafik over Limfjorden
I 2010/11 gennemførte Vejdirektoratet
ed e ”Aalborg- odel”
en VVM-undersøgelse af tre for-
slag til en 3. Limfjordsforbindelse. Det førte bl.a. til eliminering af den såkaldte Lindholmlinje som
en mulig fremtidig korridor for en 3. Limfjordsforbindelse.
I 2013 gennemførte Vejdirektoratet med Landstrafikmodellen (LTM) en gennemregning baseret
på lidt andre forudsætninger om trafikvækst (Konsolideringsberegning). Ifølge denne beregning
forventes hverdagsdøgntrafikken i Limfjordstunnelen at stige til ca. 79.000 køretøjer pr. hver-
dagsdøgn i 2020, medens den på Limfjordsbroen forventes at stige til ca. 32.600.
Nu er hverdagsdøgntrafik (HDT) i Limfjordstunnelen ca. 12% højere end Årsdøgntrafik (ÅDT),
hvorfor de ca. 79.000 køretøjer i 2020 skal reduceres til 70.500 (ÅDT) for at kunne sammenlignes
med trafikdata fra Nøgletal for Vejtransport.
Landstrafikmodellen (LTM) beregnede en trafikstigning i Limfjordstunnelen frem til 2030 til ca.
83.700 køretøjer pr. hverdagsdøgn svarende til 75.000 i årsdøgntrafik (ÅDT).
Kapacitetsgrænse
LTM
LTM
Figuren viser, at der er stor
forskel mellem Landstra-
fikmodellens beregnede
fremtidige trafik i Lim-
fjordstunnelen og en frem-
skrivning baseret på de se-
neste mange års trafikale
udvikling.
Kapaciteten er ansat til
85.000 (HDT) eller 76.000
(ÅDT).
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0006.png
Kapaciteten skal øges
Kapaciteten i Limfjordstunnelen er vanskelig at fastlægge ud fra almindelige normer pga. de
”utraditio elle” løs i ger, der blev valgt af Aalborg A t, der var a svarlig for tu elbyggeriet til-
bage i 60-erne. I 2018 kan der i Limfjordstunnelen tælles 85.600 køretøjer en gennemsnitlig
hverdag (HDT). Limfjordstunnelens kapacitet ligger meget tæt på dette tal
tallet 85.000 køretø-
jer (HDT) har været nævnt. Omregnes det til Årsdøgntrafik kan kapaciteten fastsættes til ca.
76.000 køretøjer i døgnet (ÅDT).
Kapaciteten i Limfjordstunnelen er således opbrugt. Da alt tyder på, at trafikken vil fortsætte med
at stige, som den har gjort gennem 30
40 år, vil trængselsproblemerne ved tunnelen gradvist
blive værre og værre, og det samfundsøkonomiske tab vil øges eksponentielt.
En løsning er at tilføre yderligere kapacitet. En ombygning af E45 på strækningen omkring Aal-
borg kan udsætte tidspunktet for etablering af en 3. Limfjordsforbindelse, men da projektering og
anlægsarbejde vil tage flere år, haster det med at komme i gang.
Mulighederne er stadig at etablere en tunnel parallelt til den eksisterende eller at etablere en ny
motorvejsforbindelse vest om Aalborg, men under alle omstændigheder må der gøres noget for
at øge kapaciteten på E45. Forskellige løsninger har været fremme.
I notatet: Udbygning af E45 (bilag b) fremlægges forskellige forslag til at øge kapaciteten og redu-
cere trængslen på E45 ved ombygning af tilslutninger mv.
Egholm forbindelsen kan ikke løse problemet
En vestlig linjeføring for 3. Limfjordsforbindelse, som aftalt i transportforliget 2013, er blevet kri-
tiseret for ikke at aflaste Limfjordstunnelen tilstrækkeligt. I brev til transport- bygnings- og bolig-
udvalget af 20. december 2018 oplyser transportministeren, at en 3. Limfjordsforbindelse via Eg-
holm kun vil aflaste den nuværende Limfjordstunnel med 17 % ved etablering i år 2030.
Skulle den afla-
stende effekt af en
Egholmforbindelse
vise sig at blive fx
20%, vil det kun
udsætte problem-
set et par år.
Det grundlæg-
gende problem
består. Aalborg By
udvikler sig mod
øst.
Kapacitetsgrænse
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 283: Henvendelse af 16/3-19 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2031455_0007.png
Det er indlysende, at en vestlig forbindelse med så ringe aflastende effekt ikke kan være en løs-
ning på de trafikale problemer ved Limfjordstunnelen. Efter få år
vil aflast i ge være ”spist op”,
og den trafikale situation ved Limfjordstunnelen vil være fuldkommen som i dag med kødannelse
morgen og aften.
Herefter er der kun et at gøre: At tage fat på at bygge en paralleltunnel.
Efterskrift
Nu er problemstillingen ridset op, så det må være tydelig for enhver, at mit udsagn under en de-
bat i Aalborghallen for mange år (1999) stadig har gyldighed:
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i Trafik- og Byplanlægning, Aalborg Universitet