Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 283
Offentligt
Til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
En 3. Limfjordsforbindelse
Når jeg har skrevet dette notat om en 3. Limfjordsforbindelse suppleret med Bilag a, Limfjords-
forbindelse og den forventede trafikstigning og Bilag b, Udbygning af E45, hænger det sammen
med, at jeg gennem 40
–
50 år har fulgt den trafikale udvikling omkring Aalborg, og her har kun-
net konstatere, at flere beslutninger om vejnettet ikke har løst de trafikale problemer
–
af og til
tværtimod, og at beslutninger omkring udbygning af fx motorvejene har været domineret af poli-
tiske og ikke trafiktekniske hensyn.
Som lektor på Aalborg Universitet og som rådgivende ingeniør har jeg haft lejlighed til både at
indsamle viden og også selv udarbejde forslag til løsninger for såvel veje, kollektiv trafik og byud-
vikling. Det har været en god kombination på et universitet med projektorganiseret undervisning.
Jeg håber, udvalgets medlemmer kan finde tid til at sætte sig ind i materialet, ligesom jeg håber,
at forslaget om en motorvej vest om Aalborg ikke får lov til at stå alene. Nu pengene er på bor-
det, er det kun rimeligt, at man vælger den bedste løsning bedømt ud fra en række hensyn, her-
under naturligvis anlægsomkostninger, samfundsøkonomi og byudvikling, men i dette tilfælde
også de særlige omstændigheder omkring den 50 år gamle limfjordstunnel, som påviselig har al-
vorlige skader og derfor inden for en overskuelig årrække enten må kasseres eller underkastes en
omfattende reparation.
Trafikal analyse af limfjordsforbindelser
Vejdirektoratet afsluttede i 2011 en VVM-undersøgelse af tre forslag til en 3. Limfjordsforbin-
delse. På baggrund af undersøgelsen indstillede Vejdirektoratet, at en 3. Limfjordsforbindelse
skulle anlægges i Egholmlinjen
–
altså en motorvej vest om Aalborg.
I forlængelse af den gennemførte VVM-undersøgelse opdaterede Vejdirektoratet i 2013-2014
trafikberegningerne for Egholmlinjen og Østforbindelsen (udbygning af E45 med et ekstra tunnel-
rør) med Landstrafikmodellen. Grundlaget for de trafikale konsekvenser af de to tilbageværende
linjeføringer blev således opdateret. Beregningerne viste, at Egholmlinjen fortsat er den sam-
fundsøkonomisk bedste løsning, men ikke så god som tidligere beregnet.
I forbi delse ed ”Trafikaftale
4
- udmønt
i g af dispo ible idler i I frastrukturfo de ” af
24. juni 2014 blev parterne enige om, at linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse fastlægges i
Egholmlinjen, og at arealreservationen til Østforbindelsen opgives.
Med aftalen fik borgerne en afklaring ved, at der blev udlagt byggelinjer på berørte ejendomme
langs Egholmlinjen. Vejbyggelinjen pålægges for at sikre et kommende vejprojekt. Samtidig fik
berørte ejere mulighed for at bede Vejdirektoratet om overtagelse af ejendommene (forlods-
overtagelse), når visse vilkår er opfyldt.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus i trafik-og byplanlægning * [email protected]