Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2030525_0001.png
Forligsaftalen med Alstom
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030525_0002.png
Banedanmark har indgået forlig med Alstom om ombordudrustningen af
den danske togflåde
Baggrund:
Ombordudrustningen er forsinket, hvilket har været et stort problem for
Signalprogrammet.
Alternativet til ombordudrustning har været immunisering, men det har vist sig at
være meget dyrt og svært at realisere.
Vigtigt at opkræve bod for Alstoms forsinkelse, men også vigtigt at Alstom har
incitament til at levere fremadrettet. Pt. er det eneste reelle instrument at opsige
kontrakten.
Derfor har målet været både at opkræve en markant bod, etablere en realistisk
tidsplan og give fremadrettede incitamenter.
Forhandlingerne har strakt sig over mere end et år og er kun kommet i mål, fordi
Alstom nu har vist, at de faktisk kan udruste tog i et acceptabelt tempo og en
acceptabel kvalitet.
Derudover har der været en række andre kontraktuelle uenigheder, der også er
blevet afklaret, men ikke har sammenhæng til bodsopkrævningen
de havde
været der uanset hvad.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030525_0003.png
Bodsbetaling
Med aftalen betaler Alstom Banedanmark en betragtelig sum penge for den opståede
forsinkelse. Beløbet udgør næsten hele den bodsbegrænsning, som der findes i
Ombordudrustning-kontrakten.
Bodsbegrænsning i kontrakten er med aftalen blevet hævet, så Banedanmark også
fremover kan opkræve bod, hvis Alstom ikke når kritiske milepæle for projektet og
dermed programmet.
Alstom betaler for de ekstra dage som tog har været ude af drift op til nu pga.
forsinkelser i arbejdet med udrustningen.
Kammeradvokaten og Banedanmarks tekniske rådgiver vurderer begge, at aftalen
overordnet er balanceret og til fordel for gennemførelsen af Signalprogrammet.
Kammeradvokaten om bodsaftalen
”Settlement Agreement indebærer derfor, at
Banedanmark modtager betaling for langt størstedelen af bodsbegrænsningen.”
og
”Baseret på hovedkonklusionen i vores Onboard-notat
er det vores vurdering, at der
vedrørende bodsbetaling er opnået et særdeles godt forhandlingsresultat.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030525_0004.png
Ny tidsplan med understøttelse
Forligsaftalen indeholder en ny tidsplan for
udrustningen af den danske togflåde med ERTMS, som
understøtter gennemførelsen af Banedanmarks
Anlægsplan.
I tilknytning til den nye tidsplan er der også defineret et
nyt bod- og bonusregime, som tillige understøtter
udrulningsplanen for Signalprogrammet og hermed
Banedanmarks Anlægsplan.
Bonusregimet understøtter, at Alstom skal gøre en
ihærdig indsats for at sikre de kritiske udrustninger i
relation til Signalprogrammets udrulningsplan.
Bodsregimet understøtter, at der er en udgift for Alstom
forbundet med ikke at nå kritiske milepæle for
projektet/programmet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030525_0005.png
Aftalens finansielle struktur og påvirkning af bevillingen
Den samlede aftale er finansielt balanceret.
Da en række af pengestrømmene er bundet
op i bodsmilepæle og bonusser, er det
vanskeligt præcist at opgøre aftalens udgifter
entydigt. Det skyldes mere præcist, at det
faktiske udrulningstempo
dvs. om Alstom
lykkes med installationen efter planen eller ej,
vil påvirke, hvorvidt Alstom kan opnå de
indlagte bonusser, og ikke ifalder bod ved
passage af de indlagte kritiske bodsmilepæle.
Omkostningerne til forligsaftalen kan holdes
indenfor Signalprogrammets bevilling.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030525_0006.png
Andre emner, der håndteres, men er uafhængige af bodsbetalingen
Banedanmark betaler Alstom for, at dokumentationen
for togene ikke var tilstrækkelig god ved
kontraktindgåelsen og at togene har vist sig at være
mere forskellige end forventet inden for samme serie
end Alstom med rette kunne forvente ved afgivelsen af
tilbuddet.
Banedanmark betaler som del af aftalen for en række
ændringer til kontrakten, som er mindre
tilpasninger/tilkøb.
Banedanmark sikrer systemversion (baseline 3.4.0) af
det danske ombordudstyr på linje med en række andre
lande - for dermed at kunne få de nødvendige
softwareopdateringer til et driftssikkert system.