Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 280
Offentligt
Danske Havnevirksomheder
Danske Havnevirksomheders input til ny havnelov !
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Havne er infrastruktur og skal behandles som sådan !
- Skal være til gavn for hele landet og/eller hele regionen og skal kun
restriktivt kunne omdannes eller nedlægges
- skal drives af det offentlige (eller off. ejede selskaber) i en struktur:
-
-
-
hvor havnen tager sig af infrastruktur og sætter rammerne for operationen
hvor private operatører (havnevirksomheder) konkurrerer på pris og service og
skaber de bedste rammer for kunderne
der svarer til den måde vi i øvrigt mestendels organiserer lignende aktiviteter i
samfundet på
–
telenettet, jernbanenettet, el-nettet, gas-nettet m.v.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Nuværende havnelov (Samisk lov
–
lap på lap !):
- I strid med EU retten omkring statsstøtte og åbenbart også i strid
med skattelovgivningen
- Konkurrenceforvridende både mellem havne og overfor
havnevirksomhederne
–
offentligt opgavetyveri
- Uden sanktionsmuligheder og uden effektiv beskyttelse af
havneinfrastruktur
- Resultatet af gode embedsmænd og
hav elovsudvalg’s
forsøg på at
tilgodese alle havneparter (havne, rederier, skibsmægler,
havnevirksomheder m.fl.)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Ekspertudvalgets forslag er en udmærket løsning, men
- Løser ikke problem med offentligt opgavetyveri
- Kræver dobbelt selskabsstruktur for infra- og suprastrukturselskab
når suprastrukturselskabet skal konkurrere med private
havnevirksomheder på kommercielle tjenesteydelser
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Danske Havnevirksomheder kompromisforslag til ny havnelov:
- Havnene skal som hovedregel tage sig af infrastruktur og deres sfære
begynder ved etableringen, og driften af infrastrukturen og slutter
ved kran- og pakhusudlejning
- Havnevirksomhederne skal som udgangspunkt tage sig af al ikke-
infrastruktur operation på havnen og deres sfære begynder (som
udgangspunkt) ved kran-
og pakhusudlej i g og slutter ved…..
- Havnene tager sig af alt til venstre for pakhusudlejning (inkl.)
- Havnevirksomhederne tager sig af alt til højre for kranudlejning (inkl)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Det må havnene
•
Organisere sig i et eller flere selskaber (nb: EU lov)
•
Selv beslutte bestyrelsessammensætning og aflønning heraf
•
Benytte kommunekredit uanset organisationsform
•
Eje og tilbyde pakhusfaciliteter (ikke godshåndtering)
•
Eje og tilbyde kranservices (udlejning m/fører)
Det står
havnevirk-
somhederne
for
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Det må havnene
•
Indgå samarbejde med andre havne om drift og
udvikling af infra- og suprastruktur og indkøb af varer
og tjenesteydelser
•
Videresælge vand, el og slops-services til skibene
•
Opretholde nuværende Grandfarther Rights
•
Udfører en række havnetjenester (EU-forordning),
forudsat, at der ikke er private virksomheder, der
udfører disse og der er indhentet tilladelse fra et
sagky digt æv ……
Det står
havnevirk-
somhederne
for
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Det må havnene
•
Kommercielle serviceydelser inkluderer følgende:
•
Udføre havnetjenester som defineret i EU:
Gods, Passagere,
Bunker, Fortøjning, Lodsning, Bugsering,
Affald
•
Drive veterinær grænsekontrol
•
Opfører energianlæg (sol, vind, bølge)
Det står
havnevirk-
somhederne
for
•
….forudsat at disse ikke udføres af private
virksomheder, og at der indhentes tilladelse fra
sagkyndigt nævn. Vil så kræve dobbelt selskabstruktur
•
Det sagkyndige nævn skal kunne skride ind overfor
misbrug af dominerende stilling
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Det må
havnene
Det står havnevirksomhederne for
- Godshåndtering på havnen i bred forstand
- Skibsmæglervirksomhed, toldagentur, spedition, rederi,
gods- og passagertransport
- Alle ikke havnerelaterede ydelser indenfor havnens
område
- Andre bygninger end pakhuse og
havneadminsistrationsbygninger
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Det må
havnene
Øvrige forhold til beskyttelse af danske havne og
havnevirksomheder
- Der indføres en formålsparagraf i havneloven og en
retslig konsekvens for overtrædelse af loven
- Der indføres regler for kompensation til
areallejevirksomheder, som rammes af omdannelse af
havn til by
- Betydelige indskrænkninger af havnearealer skal
godkendes af Transportministeriet for at sikre den
nationale havnetilgængelighed
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
Danske Havnevirksomheder
Klare regler og klar rollefordeling mellem offentlig- (infrastruktur-
udbyder) og privat virksomhed er godt for investeringer,
ko kurre eev e, ar ejdspladser…..godt for sa fu det !