Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2029923_0001.png
Vækst i hele Danmark
- Ny havnelov
Høring i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d. 13. marts 2019
- Tine Kirk Pedersen
Direktør, Danske Havne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0002.png
Hvem er Danske Havne?
Brancheorganisation for 63 meget forskellige
havne i Danmark
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0003.png
Havnenes nye
forretningsområder
Vigtig leverandør til grøn omstilling og
co2 reduktion
Havnene er trimodale drejeskive for
overgang mellem sø, bane og vej
Brug af Blå Motorveje vil reducere
trængsel på vejene og bidrage til
bæredygtig transport
Havnene er knudepunkter for Ocean
Economy (havbrug, energi, deep see
mining)
Krydstogtsindustrien omsætter for 1,4
mia. kr. og skaber 4000 arbejdspladser i
Hovedstadsområdet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0004.png
Vækst i hele Danmark
Ny havnelov
Omsætning
Organisationsformer
397.000.000 kr.
272.000.000 kr.
235.000.000 kr.
420.000 kr.
328.000 kr.
159.000 kr.
A/S havn
Selvstyrehavn
Kommunal havn
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0005.png
Konkurrence og målsætninger
Mål for havneloven
-
Vækst i hele Danmark
Ens konkurrencevilkår blandt havnene i
Danmark
Ens konkurrencevilkår med havnene i EU
Foto:
Aeroview, Rotterdam Port
Rotterdam Havn
Håndterede over 14,5 mio. containere i 2018
Godsomsætning på over 468 mio. ton.
DH-medlemmer til sammen: 68,9 mio. ton.
Det er over 6 gange så meget gods som Danske
Havnes medlemmer til sammen.
Vækst i hele Danmark
kommercielle
udviklingsmuligheder for havnene
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0006.png
Danske Havnes ønsker
Uafhængigt klagenævn
og samarbejde på tværs af
grænser
Danske Havne støtter et uafhængigt klagenævn.
Havnene skal nemmere kunne samarbejde på
tværs af kommune- og landegrænser.
Organisering
Havnene må selv beslutte, om de vil organisere
sig i et eller flere selskaber. Det følger dog af EU
lovgivningen, at der er krav om
regnskabsmæssig adskillelse mellem havnenes
statsstøttede infrastrukturaktiviteter og
kommercielle aktiviteter.
Havne
lov
Mindre havne
Omsætningsgrænsen for mindre havne skal
hæves for at give mest mulig fleksibilitet for
havnene i valg af organisationsform, men EU-
retten skal overholdes.
Ens lånemuligheder
- uanset selskabsform
Alle havne
uanset organisationsform
skal
have samme adgang til statsgaranterede lån.
Privat medfinansiering
Privat medejerskab skal være frivilligt for
havnene. Men Danske Havne ser positivt på
øget samarbejde med private investorer, da
det kan udvikle havnenes forretningsområder.
Personsammenfald
Hvis havnene vælger at organisere sig i flere
selskaber, må der være personsammenfald i
selskabernes bestyrelse og direktion, som det
kendes fra Sund & Bælt.
Grand
Fathers
Rights
Grand Fathers Rights er velerhvervede
rettigheder, som skal bevares. Ellers ifaldes
staten erstatningspligt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0007.png
Ens konkurrencevilkår i DK og EU
"Kommercielle A/S havne, uden garanteret lån og som
betaler skat, skal kunne konkurrere kommercielt."
Ønsker til en kommende lov-proces:
Nabotjek af skatteregler i EU
EU har stillet spørgsmål ved havnenes
skattebetaling i lande som Italien, Spanien, Tyskland
og Frankrig. Ens Skattebetaling i EU vil sikre ens
konkurrencevilkår for havnene i EU. Derfor ønsker vi
os et nabotjek af skattereglerne.
Nabotjek af forretningsmodeller
Havnene i Danmark skal kunne tilbyde samme
forretningsmodeller som havnene i EU, i forhold til fx
havnetjenester/havnerelateret opperatørvirksomhed
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 280: Præsentationer fra udvalgets høring 13/3-19 om havneloven
2029923_0008.png
Spørgsmål?
Tine Kirk Pedersen
Direktør, Danske Havne
+45 20 20 86 15
[email protected]