Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2029828_0001.png
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 6
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Februar 2019
Side
0
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF-arbejderne...................................................................................................................5
Status på M&E-arbejderne ...............................................................................................................7
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................9
Status på arbejdet med integration test ....................................................................................... 11
Side
1
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på
en række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt System Integration Tests (f.eks. test af systemer og tog) og arbejdet med
dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den uafhængige assessors accept af de såkaldte
safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over de kommende måneder, såfremt andre
områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for forsinkelser, men fjerner ikke
risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, kan åbningstidspunktet endeligt fastlægges, og
tidsrisikoen nedbringes til nul. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af
Cityringen. Den første af disse milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af februar 2019. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af de
væsentligste System Integration Tests og for fremdriften i assessorens behandling og accept af safety
cases,
heru der åde desig safety ases og as uilt safety ases, so er forudsæt i g for TBST’
ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
AF-arbejderne - baggrund
Metroselska et ko staterede i egy delse af ja uar
9, at CMT’ forudsatte hurtige op a di g
efter nytår, som vurderedes afgørende for at nå de aftalte deadlines, ikke fandt sted. Som følge heraf
foreholdt Metroselskabet CMT dets kontraktuelle forpligtelse til at opretholde en bemanding og
Side
2
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
fremdrift, som er tilstrækkelig til at indhente det tidligere opståede efterslæb og dermed sikre
overholdelse af tidsplanen.
Som nævnt i Ejerorientering nr. 5 nåede Metroselskabet - for at minimere risikoen for forsinkelser og
fordyrelser
sammen med CMT frem til en løsning, som fastholder den samlede tidsplan for
færdiggørelsen af Cityringen. Alligevel var det selskabets vurdering, at risikoen for forsinkelse blev
øget betydeligt som følge af den tabte produktion på
CMT’ ar ejder i ja uar.
Forsinkelsen gjaldt
umiddelbart AF-arbejderne, men påvirker også gennemførelsen af de nødvendige test af de enkelte
tekniske systemer (SAT) og dermed muligheden for påbegyndelse af System Integrations Tests (SIT)
og start af prøvedrift (Trial Run).
AF-arbejderne
aktuel status
CMT har, som forudsat i den i januar indgåede aftale, øget bemandingen på AF-arbejderne, således
at der i gennemsnit i februar har været 430 arbejdere på opgaven mod 200 i januar. Produktionen er
ligeledes øget og er nu samlet oppe på de forudsatte 78 pct. ved udgangen af februar 2019. Den
indgåede aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Fremdriften på de øvrige aktiviteter
Metroselskabets fokus vil i den kommende periode være rettet, dels imod anlægsentreprenørens
næste store milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen) ultimo marts 2019, dels imod
transportsystemleverandøren,
ASTS’
opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo april 2019.
De fysiske M&E-arbejder vurderes at kunne afsluttes til den planlagte tid. Når der alligevel fortsat er
fokus på M&E-arbejderne, skyldes det, dels at der fortsat er en række arbejder med opretning af fejl
og mangler, dels at der skal gennemføres en meget betydelig indsats med test af de enkelte
systemer. Disse test, som er blevet forsinket, blandt andet som følge af den begrænsede fremdrift i
januar, skal desuden efterfølgende indgå i System Integration Tests og as-built safety cases, som i
sidste ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Forsinkelsen af test af M&E-arbejderne,
herunder især tunnelventilation og SCADA-systemet (styrings- og alarmsystem for de tekniske
funktioner under driften af Cityringen), vurderes nu at være tidskritisk og at kunne
udfordre CMT’
opnåelse af RHO-milepælen.
For at mindske risikoen for, at dette fører til forsinkelse af færdiggørelsen af Cityringen, har
Metroselskabet, som tidligere omtalt, nedsat to task force grupper, som bistår entreprenørerne såvel
med koordination og fremme af fysiske arbejder og test som med tilvejebringelse af grundlaget for
sikkerhedsgodkendelsen. Imidlertid bliver det, ifølge sagens natur, stadig vanskeligere at indhente
forsinkelser på grund af den begrænsede tid, der er tilbage til færdiggørelse af Cityringen.
Når det gælder Trial Run milepælen forudsætter denne, at assessoren har accepteret igangsætning af
Trial Run processen, herunder gennemførelsen af de resterende tests og tilvejebringelsen af de
udestående design og as built safety cases. Den væsentligste af de udestående design safety cases
var relateret til ATC-systemet, som nu er godkendt af ASTS’
validator og
accepteret af den
uafhængige assessor. På den baggrund, vurderer Metroselskabet, at denne proces nu udgør en
mindre risiko for tidsplanen. Selskabet vil dog fortsat have særlig fokus på dette område, idet ATC-
systemet udgør hjernen i det førerløse transportsystem og derfor er helt afgørende for Cityringens
funktionalitet og i sidste ende for at opnå sikkerhedsgodkendelse og åbne Cityringen for
passagerdrift.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
Side
3
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. I denne udgave af
ejerorienteringen er omfanget af safety cases, som enten er under behandling hos assessoren eller
accepteret af assessoren, målt i forhold til tre vigtige milepæle i sikkerhedsgodkendelsesprocessen:
1. Start af Technical Trial Run ultimo april 2019, 2. Start af Operational Trial Run juni 2019 og 3. MRO
ultimo juli 2019. I februar er der sket en betydelig forøgelse af entreprenørernes aflevering af as built
safety cases til assessorens behandling.
Som det fremgår, skal en del af test af de enkelte tog/systemer, System Integration Tests,
assessorens accept af en del af design safety cases såvel som as built safety cases være gennemført
inden Trial Run. Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige accept af alle safety cases
samt anbefaling til sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse
m.v., vil først kunne gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run
udgør en del af det nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er der fokus på test af de
enkelte tekniske systemer, herunder især ATC-system, tog, tunnelventilation og SCADA (SAT) og på
igangsætning og gennemførelse af de væsentligste System Integration Tests (SIT).
Metroselskabet forventer at kunne udmelde et åbningstidspunkt, efter at selskabet har vurderet, om
de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er opnået. Efter dette tidspunkt vil selskabet
kunne melde et forventet åbningstidspunkt ud, med forbehold for den endelige
sikkerhedsgodkendelse fra såvel den uafhængige assessor som TBST.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte. Her ud
over er der vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på skylights, som er
afgøre de for ASTS’ ar ejde ed
System Integration Tests. For M&E-arbejderne er vist den samlede
procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske arbejder og den aktuelle ressourceindsats, som især
er fokuseret på opretning af fejl og mangler og gennemførelse af test og dokumentation i as built
safety cases. Under hensyn til, at gennemførelsen af test af de enkelte tekniske systemer, herunder
især tunnelventilation og SCADA, er forsinkede og derfor udgør en risiko for forsinkelse af
færdiggørelsen af Cityringen, vil der i den næste ejerorientering blive indarbejdet en oversigt over
fremdriften på disse test.
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety cases
og de 57 as built safety cases. Som nævnt er den aktuelle fremdrift i assessorens behandling og
accept af safety cases i denne ejerorientering sammenholdt med den forventede fremdrift i forhold
til tre væsentlige milepæle. Den forventede fremdrift ved de tre milepæle må dog tages med et vist
forbehold, idet nogle safety cases kan være relativt længe under behandling som følge af, at enkelte
testresultater udestår, uden at dette påvirker den samlede godkendelsesproces. Afsnit 5 indeholder
en status over fremdriften på gennemførelsen af de 48 overordnede System Integration Tests, som
fortsat afventer færdiggørelsen af test af de enkelte tekniske systemer og derfor endnu er i den
indledende fase.
Side
4
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0006.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, er produktionen af AF-arbejderne øget betydeligt i februar i forhold til
januar og er oppe på de forudsatte 78 pct. ved udgangen af februar. Den i januar indgåede aftale har
således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Figur 2 viser, at CMT har øget bemandingen betydeligt i februar, således at den gennemsnitlige
bemanding på AF-arbejderne i februar var på 430.
1
1
Februar er baseret på tal for uge 6 (394), 7 (406), 8 (451) og 9 (454) fra CMT.
Side
5
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0007.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
Installationen af skylights er fortsat foran tidsplanen. Ved udgangen af februar udestår således alene
færdiggørelsen af skylight ved Poul Henningsens Plads.
Side
6
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte
fremdrift på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, blandt
andet vedrørende elevatorer, kan færdiggøres i juli 2019.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne.
2
Da M&E-arbejderne af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen,
vil den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. Når der alligevel fortsat er fokus på dette område og de indsatte ressourcer, skyldes det,
dels at der fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal
gennemføres en meget betydelig indsats med test af de enkelte systemer. Disse test er blevet
forsinket, blandt andet som følge af den begrænsede fremdrift i januar. Det gælder især test af
2
Februar er baseret på tal fra uge 6 (54), 7(114), 8 (139) og uge 9 (143).
Side
7
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
tunnelventilation og SCADA-systemet, som efterfølgende skal indgå i System Integration Tests og as-
built safety cases, der i sidste ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Forsinkelsen af test
af M&E-arbejderne, herunder især tunnelventilation og SCADA-systemet, vurderes nu at være
tidskritisk og vil kunne
udfordre CMT’ op åelse af RHO-milepælen
og dermed muligheden for
påbegyndelse af System Integrations Tests (SIT) og start af prøvedrift (Trial Run).
Side
8
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0010.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 og 7 viser
som noget nyt
det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases,
som enten er under behandling eller er accepteret af den uafhængige assessor målt i forhold til tre
vigtige milepæle i sikkerhedsgodkendelsesprocessen: 1. Start af Technical Trial Run ultimo april 2019,
2. Start of Operational Trial Run juni 2019 og 3. MRO ultimo juli 2019. Den forventede fremdrift ved
de tre milepæle må dog tages med et vist forbehold, idet nogle safety cases kan være relativt længe
under behandling som følge af, at enkelte testresultater udestår, uden at dette påvirker den samlede
godkendelsesproces. De tre milepæle er i figuren vist som grå søjler, mens den aktuelle fremdrift for
hver måned er vist som blå søjler.
Da designet af en del af ATC-systemet, som nævnt ovenfor, er godkendt af
ASTS’ validator, og
accepteret af den uafhængige assessor, vurderer Metroselskabet, at denne proces nu udgør en
mindre risiko, men at den fortsat bør være i fokus som følge af ATC systemets centrale rolle i
funktionaliteten af og sikkerheden i Cityringens førerløse togsystem.
Som det fremgår af figur 6 har assessoren accepteret endnu en design safety case, nemlig den vigtige
ATC safety case.
Side
9
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0011.png
Som det fremgår af figur 7, har de to entreprenører ved udgangen af februar leveret 35 as built
safety cases til assessoren, som er i gang med behandlingen heraf. Nogle af disse safety cases vil
kunne færdigbehandles inden for en relativt kort periode, men en del mangler resultat og
dokumentation af de forsinkede test af de tekniske systemer. Assessoren har accepteret at behandle
de øvrige dele af disse safety cases, således at den tidsmæssige påvirkning af de manglende test
begrænses mest muligt. Assessorens endelige accept af disse safety cases kan dog ikke gives, før
resultatet og dokumentationen af testene foreligger.
Side
10
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 279: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2029828_0012.png
5
Status på arbejdet med integration test
Test af de enkelte systemer (SAT), herunder tog og forskellige dele af transportsystemet, er i gang.
Det samme gælder test af de systemer, der indgår i anlægsdelen, blandt andet AF-arbejdernes
skylights og en del af M&E-arbejderne, herunder især tunnelventilation og SCADA. Nogle af disse test
er forsinkede, blandt andet som følge af den begrænsede produktion i januar. SAT-testene skal indgå
i og er en forudsætning for gennemførelsen af de overordnede System Integration Tests (SIT).
Forsinkelsen af SAT-testene har medført, at igangsætningen af SIT-testene er gået langsommere end
forudsat og kan således få betydning for påbegyndelsen af Trial Run og dermed færdiggørelsen af
Cityringen. De nedsatte task force grupper har derfor fokus på at fremme testning af de enkelte
systemer, som efterfølgende skal indgå i integrationstestene. En del af integrationstestene skal være
afsluttet forud for påbegyndelse af Trial Run ultimo april 2019. De resterende integrationstest indgår
som en del af Trial Run.
Figur 8: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
4
3
1
48
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
and Passed
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
with Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
Side
11
af
11