Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 278
Offentligt
Stepha ie Lose: Yderko u er ka blive
taber e i su dhedsrefor e
Debat, 4. marts 2019 kl. 5:15 |
Af Stephanie Lose
Formand, Danske Regioner
Hvis regeringens udspil til en sundhedsreform bliver en realitet, vil de opgaver, som regionerne i dag
løser på transportområdet, blive flyttet til kommunerne og staten. Den manglende regionale
sammenhæng, frygter jeg, vil betyde, at de mange danskere, der bruger de regionale busser til at
komme på arbejde eller i skole, bliver taberne i et politisk spil.
Kommunerne har som grundopgave at varetage egne borgeres interesse. Det kan i denne
sammenhæng give bagslag for danskerne i udkantsområderne. For ikke alle kommuner er i regeringens
plan repræsenteret i trafikselskabernes bestyrelser, ligesom regionerne er taget ud af ligningen som
dem, der tænker på tværs af kommunale grænser.
Talerør forsvinder
I dag er det ofte sådan, at når buschaufføren starter bussen, begiver han eller hun sig ud på en tur, der
krydser flere kommunegrænser. Men hvem skal være talerør for de dele af ruten, hvor kun få
passagerer stiger på? Der, hvor der er få passagerindtægter, men hvor de passagerer, der bruger
bussen, ikke har andre transportmuligheder. Det er både unge som gamle, og alle, der i dag regner
med, at bussen kan føre dem til jobbet, uddannelsen eller på indkøb.
Passagertallet på regionalbusserne er steget med 35 procent siden 2007. Der er med andre ord flere
og flere, der forventer, at bussen kan tage dem med der, hvor de gerne vil hen. Samtidigt er
bustrafikken også et godt tilbud til de mange, der tilslutter sig visionerne om et mere bæredygtigt
Danmark med en styrket kollektiv trafik. Passagertilførslen vidner om, at danskerne sætter pris på de
lokale tiltag, som regionerne står bag.
Et opdelt Danmark
Bustrafikken er et velfærdsgode, som vi skal værne om
ikke mindst fordi den binder Danmark
sammen på kryds og tværs. Det fokus har regionerne, når de planlægger ruter, for her kommer
passagerne og deres behov først, fordi regionerne tænker på tværs af kommunegrænser.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 12/3-19 fra Danske Regioner om konsekvenserne for den kollektive trafik i landdistrikterne, hvis regionerne nedlægges
2028745_0002.png
Dette sker blandt andet, når vi udarbejder mobilitetsstrategier, der giver en fælles retning for arbejdet
med mobilitet i samarbejde mellem regionen, kommuner og andre relevante aktører for at forbedre
borgernes samlede mobilitet ved at koble de regionale busser med alle andre transportformer.
Det er min frygt, at man som borger i udkanterne af Danmark må kigge langt efter en regional bus til
arbejde eller uddannelse, hvis regeringens forslag til en sundhedsreform bliver vedtaget. Et opdelt
Danmark, hvor yderkommunernes borgere bliver efterladt ved stoppestedet
det er ikke en vej, vi skal
ned ad.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/stephanie-lose-yderkommunernes-borgere-er-taberne-i-
sundhedsreformen