Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
Fra:
Sendt:
11. marts 2019 12:34
Til:
Emne:
Fwd: Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige lønmodtagere i
kommunen
Videresendes med henblik på at problematikken ad boligreguleringslovens paragraf 5.2 drøftes i
Transport-, bygnings-, og boligudvalget.
Eller at min mailkæde mindst omdeles til medlemmerne om muligt.
Venlig hilsen
Kirsten Hink
---------- Forwarded message ---------
From:
Kirsten Hink
Date: man. 11. mar. 2019 12.25
Subject: Re: Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige
lønmodtagere i kommunen
Kære Betina Bojesen
Tak for din imødekommende svar, der dog, efter min opfattelse, mangler reflektion over urimelige
lejestørrelser og huspriser, også når det gælder PH park m.fl. steder.
Sådan som forvaltninglovens paragraf 7 stk.1 er formuleret tænker jeg, at kommunens
Huslejenævn også har en vejledningspligt, og den synes jeg ikke jeg har fået i tilstrækkeligt
omfang.
Jeg forstår på dit svar, at Huslejenævnet alene tjekker beløbet anvendt til renovering for det enkelte
lejemål i forbindelse med konkrete klagesager om huslejens størrelse i forbindelse med
indflytninger.
Det må jeg tolke som, at ingen offentlig myndighed udøver generel kontrol med, om ejere af
udlejningsejendomme opfylder, de på renoveringstidspunktet værende beløbskrav i
boligregulerings-loven.
(Desuden kan der snydes med fakturaer. Det ses ikke sjældent. Så hvor dybt går man, en Britta
Nielsen sag og større skattesag in mente.)
Er det korrekt tolkning, at kontrol alene udøves, hvis klagesag over huslejens størrelse indbringes
for Huslejenævnet? Hvad siger Huslejenævnet selv hertil, herunder til lovforarbejderne til omtalte
paragraf 5.2.
Forudså lovgiver, ministeriet, Huslejenævne m.fl. sådanne markante, næsten 3dobling af huslejerne
efter sådanne fornyelser med toilet og bad? Og hvad dette betyder negativt for almindelige
lønmodtagere, enlige, ledige, pensionister m.fl.
Venlig hilsen