Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2027581_0001.png
Fra:
Kirsten Hink [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. marts 2019 12:34
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
Fwd: Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige lønmodtagere i
kommunen
Videresendes med henblik på at problematikken ad boligreguleringslovens paragraf 5.2 drøftes i
Transport-, bygnings-, og boligudvalget.
Eller at min mailkæde mindst omdeles til medlemmerne om muligt.
Venlig hilsen
Kirsten Hink
---------- Forwarded message ---------
From:
Kirsten Hink
<[email protected]>
Date: man. 11. mar. 2019 12.25
Subject: Re: Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige
lønmodtagere i kommunen
To: Betina Bojesen <[email protected]>
Cc: Ugebladet Redaktionen <[email protected]>, trm <[email protected]>
Kære Betina Bojesen
Tak for din imødekommende svar, der dog, efter min opfattelse, mangler reflektion over urimelige
lejestørrelser og huspriser, også når det gælder PH park m.fl. steder.
Sådan som forvaltninglovens paragraf 7 stk.1 er formuleret tænker jeg, at kommunens
Huslejenævn også har en vejledningspligt, og den synes jeg ikke jeg har fået i tilstrækkeligt
omfang.
Jeg forstår på dit svar, at Huslejenævnet alene tjekker beløbet anvendt til renovering for det enkelte
lejemål i forbindelse med konkrete klagesager om huslejens størrelse i forbindelse med
indflytninger.
Det må jeg tolke som, at ingen offentlig myndighed udøver generel kontrol med, om ejere af
udlejningsejendomme opfylder, de på renoveringstidspunktet værende beløbskrav i
boligregulerings-loven.
(Desuden kan der snydes med fakturaer. Det ses ikke sjældent. Så hvor dybt går man, en Britta
Nielsen sag og større skattesag in mente.)
Er det korrekt tolkning, at kontrol alene udøves, hvis klagesag over huslejens størrelse indbringes
for Huslejenævnet? Hvad siger Huslejenævnet selv hertil, herunder til lovforarbejderne til omtalte
paragraf 5.2.
Forudså lovgiver, ministeriet, Huslejenævne m.fl. sådanne markante, næsten 3dobling af huslejerne
efter sådanne fornyelser med toilet og bad? Og hvad dette betyder negativt for almindelige
lønmodtagere, enlige, ledige, pensionister m.fl.
Venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 274: Henvendelse af 11/3-19 vedrørende huslejestigninger efter boligreguleringslovens § 5.2, fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst
2027581_0002.png
Kirsten Hink
Cc Ugebladet
Cc Transport- bygnings-og boligministeriet til foranstaltning ad boligreguleringslovens 5.2. Hele
mailkæden er med.
man. 11. mar. 2019 09.23 skrev Betina Bojesen <[email protected]>:
Kære Kirsten Hink,
Tak for dine henvendelser af 15. februar og den 1. marts vedrørende udlejning af private lejemål,
som du har stilet til borgmester, Morten Slotved, og kommunaldirektør, Pernille Halberg Salamon.
Dine henvendelser er blevet videresendt til besvarelse hos administrationen.
Vi har forståelse for, at du er bekymret for om den høje husleje vil fravælge børnefamilier og
lønmodtagere til Hørsholm Kommune.
Hørsholm Kommune vil rigtig gerne gøre Hørsholm til en attraktiv by for familier. Vi har stor fokus
på at tiltrække nye generationer og brande Hørsholm. Derfor har kommunen igangsat flere
projekter for at tiltrække flere familier, blandt andet udbudt tre byggefelter i PH Park til opførelse af
ca. 250 boliger og, om ikke så længe, lancering af en ny tilflytter-hjemmeside.
Derudover har kommunen fokus på at udvikle Hørsholm til en by med et rigt og varierende udbud
af forskellige aktiviteter til kommunens borgere, men også til evt. nye tilflyttere. Eksempelvis
tilbyder vi gode dag- og børneinstitutioner, idrætsfaciliteter, kultur, havne- og byliv.
Midlertidig er det sådan, at fastsættelse af husleje i private udlejningsejendomme ikke henhører til
kommunens opgavevaretagelse. Det er Huslejenævnet som har kompetencen til at vurdere og træffe
afgørelse om, hvorvidt en husleje er for høj. Sådan en sag kan lejer indbringe for Huslejenævnet.
Jeg kan oplyse, at når en sag indbringes for Huslejenævnet, så vil nævnet bede udlejeren om at
dokumentere opfyldelse af de betingelser, som fremgår af boligreguleringslovens § 5, stk. 2. En af
betingelserne er, at forbedringsudgifterne skal opfylde en beløbsgrænse. Beløbsgrænsen forhøjes
hvert år. Huslejenævnet gennemgår i den forbindelse udlejers udgiftsbilag. De sager, som nævnet
hidtil har behandlet, har beløbsgrænsen været opfyldt.
Det er Udbetaling Danmark som står for udbetaling af boligstøtte.
Du er velkommen til at vende tilbage, såfremt du har yderligere spørgsmål.
Venlig hilsen
Betina Bojesen
Centerchef
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 274: Henvendelse af 11/3-19 vedrørende huslejestigninger efter boligreguleringslovens § 5.2, fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst
2027581_0003.png
Hørsholm Kommune
Center for Politik
Ådalsparkvej 2
2970 Hørsholm
Fra:
Kirsten Hink <[email protected]>
Dato:
1. marts 2019 kl. 11.34.44 CET
Til:
[email protected]
Emne: Vs:฀ Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige
lønmodtagere i kommunen฀
Kære kommunaldirektør Hørsholm Kommune
Jeg videresender nedennævnte email stilet til borgmester Morten Slotved i hans egenskab af
borgmester.
Jeg har ikke modtaget kvitteringsskrivelse eller anden reaktion på min email af 15.2.2019. Jeg har i
min mail stillet et spørgsmål om hvem eller hvilken myndighed, der kontrollerer udlejere af private
udlejningsejendomme, der renoverer/fornyer efter boligreguleringslovens § 5.2, et spørgsmål
kommunens huslejenævn eller andre i kommunen burde kunne besvare.
Jeg henviser herved til forvaltningslovens §7 (citeret nedenfor), med håb om at kommunen kan
besvare dette spørgsmål, om hvem der kontrollerer, at udlejer har anvendt det i
boligreguleringsloven anførte beløb til renovering/fornyelse, der gør at lejen - ved genudlejning -
kan stige op til tæt på tre gange den hidtidige leje før nyt køkken og badeværelse m.m.. En så stor
stigning kan ikke alene bero på omkostningsbestemt leje, som jeg vurderer det. .
Venlig hilsen
Kirsten Hink
"Kapitel 3
Vejledning og repræsentation m.v.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 274: Henvendelse af 11/3-19 vedrørende huslejestigninger efter boligreguleringslovens § 5.2, fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst
2027581_0004.png
§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til
personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.
Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører
dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed."
SvarVideresend
---------- Forwarded message ---------
From:
Kirsten Hink
<[email protected]>
Date: fre. 15. feb. 2019 kl. 23.45
Subject: Vil Hørsholm Kommune fortsat tiltrække og have børnefamilier og almindelige
lønmodtagere i kommunen
To: <[email protected]>
Kære borgmester Morten Slotved, Hørsholm Kommune
Vil kommunen fortsat tiltrække børnefamilier? Og hvordan har man tænkt sig at gøre dette?
Jeg erfarede i dag, at en lejelejlighed på 154 kvadratmeter i den pensionskasse- ejendom fra
1934 jeg beboer, nu igen bliver ledig. Den koster 22.500 kr. pr. måned, ligger øverst i
ejendommen. Den er antageligt moderniseret med nyt køkken og bad efter boligreguleringslovens §
5. stk. 2. En anden lejlighed i samme ejendom, der lige nu er under renovering med nyt køkken og
bad, på 118 kvadratmeter, (er udlejet fra 15 marts), kommer til at koste 16.500 kr/md, mere end en
fordobling af hidtidige leje.
Boligreguleringslovens § 5 stk. 2 er en ejendommelig bestemmelse, der reelt sætter boligregulering
ud af kraft, som jeg ser det.
Sådanne eksorbitante lejestørrelser har flere ulemper:
1. Det hindrer børnefamilier med almindelig indkomster at flytte hertil. Det hindrer enlige med børn
at flytte hertil.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 274: Henvendelse af 11/3-19 vedrørende huslejestigninger efter boligreguleringslovens § 5.2, fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst
2. Jeg har bemærket mig, at vi her i ejendommen har fået en mærkbar øget fraflytning, og dermed
også tilflytning, hvilket betyder at vi beboere hele tiden skal forholde os til nye naboer. Det
forringer det boligmiljø vi hidtil har haft.
3. Beboerne, lejerne, deles op i de gamle beboere med lavere huslejer, og de nye med væsentlig
højere huslejer, mere end en fordobling, og dermed er der risiko for at der skabes et A lejerhold og
et B lejerhold. Det finder jeg er en trist udvikling, der helt sikkert vil påvirke boligmiljøet negativt.
Jeg ved godt, at det før eller siden udlignes, når alle lejemål bliver af den dyre art, fordi alle lejemål
før eller siden bliver renoveret med nye badeværelser og nyt køkken, såfremt
boligreguleringslovens § 5 stk. 2 fastholdes i sin nuværende ejendommelig form,. Det jeg vil sige
med dette er: Der bliver sådan lidt Airbnb-udlejningsagtigt i vores boligmiljø. Det er en mindre rar
udvikling.
(4. De eksorbitante høje huslejer må alt andet lige, i nogle tilfælde, også påvirke kommunernes
udgifter til boligsikring, boligydelse, idet jeg antager, at højere huslejer medfører øgende udgifter til
boligsikring og boligydelse. Det må¨KL kunne lave en analyse af, så man kunne få et samlet
overblik over effekten af § 5 stk. 2 i relation til udgifter til boligsikring, boligydelse. Måske har KL
lavet en sådan analyse? Er det for eksempel noget man har taget i betragtning da FT vedtog §5 stk.
2?)
(PS.Det fremgår ikke af paragraf 5 ff,
overfor
hvilken offentlig myndighed udlejer skal
dokumenterer, at det i loven angivne beløb til moderniseringen har fundet sted. Er det mon
Huslejenævnet? Nogen må vel føre tilsyn hermed. Men hvem? Måske Huslejenævnet vil svare
herpå?)
I håb om at du og kommunens politiske partier vil spørge jer selv om den huslejeudvikling i private
udlejningsejendomme vi ser her i kommunen - og i Hovedstdsområdet som helhed - er forenelig
med kommunens ønske om at tiltrække børnefamilier til kommunen.
Jeg håber I også vil overveje, hvilke boligmiljøer I foretrækker i sådanne udlejningsejendomme,
Airbnblignende tilstande eller at lejere forbliver i mere varige lejeforhold, som traditionen hidtil
har været, før udlejeres benyttelse af nævnte §5 stk. 2.
Venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 274: Henvendelse af 11/3-19 vedrørende huslejestigninger efter boligreguleringslovens § 5.2, fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst
Kirsten Hink
Rungstedvej 61, 1 mf
2960 Rungsted Kyst