Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2027348_0001.png
Kære Transportminister
"2020-2040 bliver Magnettogs tidsalderen"
Vi ser desværre ikke ens på hvordan fremtiden inden for transport og infrastruktursektoren vil og kan udvikle sig.
Mit udgangspunkt er 30 års virke i dansk, norsk, svensk, tysk og kinesisk transport og infrastruktursektor. Jeg har
fulgt udfordringerne med IC4, ERTMS, elektrificering og div. bane og vejprojekter og de mange gode udviklinger.
Som du og generelt alle i sektoren ved, har Kina bygget 27.000 km højhastighedsbaner (HSR) og de planlægger at
bygge yderligere 6000 km. Hvad få/færre ved så planlægger Kina 2500-3000 km magnetbaner. OG - hvorfor
planlægger Kina så magnetbaner ?? - JO - fordi magnettogs teknikken på mange områder er 50-60 % bedre end
jernbane teknikken.
Alle der ved noget om økonomi, ved at mindre rejsetid giver brugerne og samfundet fordele, og da magnetbaner
giver ca. 50 % kortere rejsetid, er gevinsten meget stor over den 100 års vedligeholdelses frie levetid som magnet-
baner har.
At magnetbaner kan bygges hurtigere end jernbane betyder at tilbagebetalingen af banerne kan igangsættes
hurtigere og de mange flere rejsende som vælge den 50 % kortere rejsetid, vil betyde meget korte tilbage-
betalingstider. OG - I vores magnettogs "projekt scanninger" så korte rejsetider og store indtægter, at mange private
investorer kan se fordel i at investere i magnetbaner - hvor ingen ser økonomi er i at investere i jernbaner.
Reelt er økonomien i de magnetbaner vi har set på, så god at jeg tror en stor kinesisk koncern vil kunne tilbyde at
bygge Kattegat og drive den i 25-35 år - for på det tidspunkt at give banen og tunnelen og lavbroen, kvit og frit til
Transportministeren på det tidspunkt. (Humor - det kan måske være dig ?? - ho ho). Du ved som bekendt godt, at
Kina i øjeblikket undersøger om de vil bygge og drive en tunnelforbindelse mellem Finland og Estland.
Jeg kender dansk transportsektor - og ved at der er stærke lobby grupper som vil bevare den deling der er af penge
mellem vej og baner - og OK - nye ministre kan ikke lave en 50 år gammel magtstruktur om, lige med det første. MEN
- Danmark behøver at integrere magnettog videre frem - De fordel som det Kinesiske samfund får via magnetbaner -
bliver GIGANTISKE - og så store at alene deres bedre infrastruktur vil kunne give dem BNP vækst - hvor Danmark får
tab, ved flere urentable bane projekter og unødige vejprojekter, som skyldes at der ikke er et magnettogs system
som flytter 99 % af de rejsende mellem Ålborg-Århus-KBH.
Jeg ved at 99 % af embedsmændene i ministeriet reelt intet ved om magnetbaner - hvorfor du ikke har nogen
omkring dig, der kan vise hvordan magnetbaner kan give Danmark lige så store fordele som Kina får.
Kære minister - hent viden om magnettog ind i ministeriet - også fordi der bliver nye "teknikskud", inden for
magnetteknik igen og igen - og misser Danmark denne ""Sillicon Wally"" udvikling inden for magnettogs teknik - så
taber vores samfund meget.
50-60 %: bedre miljø, mindre energiforbrug, mindre støj, mindre barriere effekt, lavere vedligeholdelse, hurtigere
acceleration, lavere drift omkostninger, kortere bygge tid, kortere tilbagebetalingstid, og og mange flere fordele…
Jeg håber De forstår budskabet i denne henvendelse - som jeg også videresender til andre med interesse i Danmarks
udvikling.
Med håb om at Danmarks transport og infrastruktur fortsat vil kunne give Danmark fordele, ønske De alt vel.
Ole Egedal Rasmussen
[email protected]
(Siden 2014 i Styregruppen i DSMG - Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe)