Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
6.3.2019
Annonce
Kronik: Sådan blev Rigsrevisionens Femern-undersøgelse lagt død | Ingeniøren
VORES FOKUS
TOGULYKKE PÅ STOREBÆLT
KLIMAPLAN 2018
JERNBANENS NYE SIGNALSYSTEM
SOLCELLEBALLADEN
FLERE
SELVKØRENDE BILER
Kronik: Sådan blev Rigsrevisionens Femern-
undersøgelse lagt død
(Illustration: Femern Sund Bælt)
Af
Hans Schjær-Jacobsen
6. mar 2019 kl. 14:57
2
Den faste Femern-forbindelse er med en anlægsudgift på 62,1 mia. kr. (inkl. reserver) det største
danske anlægsprojekt nogensinde og den længste sænketunnel i verden. Efter Folketingets
betingede vedtagelse af anlægsloven i 2015 har det vist sig, at beslutningsgrundlaget var
skrøbeligt: Tra kprognosen er stadig ikke på plads trods blåstempling af en ekstern
kvalitetssikring, bygherren har overtaget en ukendt andel af entreprenørernes økonomiske risiko
for at få tilbuddet på tunnelbyggeriet ned på et acceptabelt niveau og nansieringsmodellen med
statsgaranterede lån er blevet underkendt ved EU domstolen.
Alt i alt er der tale om et nansielt højrisikoprojekt, hvor den eksterne kvalitetssikring har været
for lidt, for sent og for utroværdig. Nye aktindsigter afslører nu, at Rigsrevisionen måtte opgive en
igangsat forundersøgelse af projektet efter pression fra Transportministeriet og Femern A/S.
Læs også:
To statsrevisorer kræver svar: Hvorfor blev Femern-undersøgelse afbrudt?
Det var sagligt velbegrundet, at Rigsrevisionen besluttede at kigge nærmere på projektet.
Rigsrevisionen er Folketingets uafhængige vagthund, der holder øje med den offentlige
forvaltning, også i statsejede selskaber. Rigsrevisionen informerede 23. november 2017
Transportministeriet om igangsættelse af en forundersøgelse af Femern Bælt-forbindelsen. Det
drejede sig bl.a. om beslutningsgrundlaget for forbindelsen, grundlaget for projektets
langtidsøkonomi og projektets tilbagebetalingsperiode.
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, ph.d., HD
(Illus.: Privatfoto)
De ville også se på kvalitetssikring af langtidsøkonomien samt på tra kprognoser og data, der lå til grund for de forventede tra kindtægter.
Åbningsbrevet blev også sendt til Femern A/S, som er det statsejede projektselskab.
Annonce
https://ing.dk/artikel/kronik-saadan-blev-rigsrevisionens-femern-undersoegelse-lagt-doed-224441
1/3