Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 268
Offentligt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Ole-
sen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
7. marts 2019
Kapacitet på rastepladser
Nedenstående organisationer er optaget af, at vejgodslogistikken kan foregå så effektivt som mu-
ligt. Derfor gør det indtryk på os, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad herhjemme
føler sig stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet
parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal
afholdes.
Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der
skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde
er at overtræde reglerne om køre- og hviletid.
At situationen er blevet mere og mere uholdbar skyldes efter vores opfattelse fire forhold:
1) Kraftig vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet og manglende investering i rasteplads-
kapacitet herunder p-båse til lastbiler
2) Nedklassificeringen af 132 antal rastepladser langs hovedlandevejene. De pågældende
pladser har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande.
3) Det stigende kontroltryk på rastepladserne langs motorvejene: Der opleves nidkære kon-
troller, hvor der uddeles parkeringsgebyrer selv i tilfælde, hvor en lastbil på en rasteplads
holder uden for
–
eller delvist uden for - en opmærket parkeringsbås, men uden at parke-
ringen i øvrigt generer øvrige trafikanter på rastepladsen.
4) De stærkt forhøjede parkeringsgebyrer
Deres ref.:
JHS/JHS
Side 1/2