Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 265
Offentligt
2024535_0001.png
Kystbanen
NJS
28. februar 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024535_0002.png
Punktligheden på Kystbanen
Punktlighed (0:00-2:59)
København-Helsingør, Januar 2019
100,0%
Ingen data grundet
sporarbejde
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
Juli
Juli
Januar
Januar
Januar
Juni
Juni
Juni
Maj
Maj
Maj
Juli
November
November
November
Februar
Februar
Februar
August
August
August
Marts
Marts
Marts
Oktober
Oktober
Oktober
April
April
April
December
December
December
2015
2016
Kundepunktlighed
Kundepunktlighed mål
September
2017
Operatørpunktlighed
September
2018
Operatørpunktlighed mål
DSB
Operatørpunktlighed
Kundepunktlighed
2
Kystbanen
2016
90,5%
71,2%
2017
92,9%
75,4%
2018
93,7%
77,1%
Både kunde- og operatørpunktligheden har været
stigende over årene.
September
December
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024535_0003.png
Ny køreplan for Kystbanen mhp at forbedre
punktligheden
K20
Anledning til justeringer
Robusthed - især på tog til/fra Sverige
Tilpasning af trafikafvikling på København H ifm. den nye bane
Samme grundstruktur i K20 (20 min drift)
Øget robusthed
Tog til/fra Sverige
-
Øget køretid på Øresundsbroen (+1 min)
-
Øget ophold på København H (+1 min)
Øget køretid på Kystbanen (+1 min)
Bedre trafikafvikling i Helsingør
Ændringer i myldretiden
Myldretidstog betjener Hellerup og gennemkørende i Snekkersten
Fordel for langt de fleste
undtaget kunder i Snekkersten
Ulemper
Forlænget rejsetid for Lokaltog én gang i timen i myldretiden
-
Koordinering af planer med Lokaltog
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024535_0004.png
Forventes de kommende år
Køreplan for 2021-2022
Der planlægges med kvartersdrift på Kystbanen. (Også foreslået af
COWI). Dette ifm. overdragelse af ansvaret for strækningen
København-Malmø til Skånetrafikken
Strukturen i kvartersdrift øger robustheden: Mindre risiko for at
forsinkelser på ét tog påvirker andre tog
Køreplan for 2023 og efterfølgende år
Alle tog på Kystba e ko
er fra Sjælla d => ”I ge ”
forsinkelser fra Sverige. (Tog fra Sverige og Danmark deler dog
infrastruktur på dansk side)
4
Kystbanen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024535_0005.png
Ideer til fremtidig kystbanebetjening
Basis: Fortsætte K23
Scenarie 1: Stoptog
Scenarie 2: Pendul
Scenarie 3: Hybrid
Scenarie 4: S-tog
+ Grundlag for planlagte
investeringer i materiel og
infrastruktur
÷ Ingen yderligere forbedringer -
ingen kundevækst
÷ Ingen forbindelse fra Kysten til
Cph.
+ Homogen trafik giver højere
punktlighed
+ Flere stop på små stationer som
Vedbæk og Skodsborg
÷ Op til 10 minutter længere rejsetid
fra store stationer som Helsingør og
Kokkedal til Kbh.
+/÷ Flere (tomme) tog mellem
myldretider til/fra Helsingør
med
få kunder
÷ Samlet set færre rejsende
÷ Øget driftsomkostninger pga.
længere rejsetid
÷ Øget materielforbrug pga. længere
rejsetid
+ Færre forsinkelser, hvis
kystbanetrafikken kan adskilles fra
den øvrige trafik på Østerport
÷ Mange kunder får besværligt
skifte på Østerport => Toget bliver
mindre attraktivt
÷ Mindre effektiv materiel- og
personaleudnyttelse, da tog skal
”ve des” ofte
÷ 1 mia. til ny infrastruktur ved
Østerport og omfattende
sporarbejder, der berører hele
Sjælland
+ Opretholder direkte forbindelser
Kystbanen - Kastrup
---
Ring Syd kan etableres uafhængig af
valg af kystbanebetjening:
+ Flere direkte forbindelser/ flere
kunder
÷ Kræver mere materiel og
forudsætter retningsdrift i Kastrup
+ 10-15 pct. flere kunder:
+ Direkte forbindelser til store
stationer som Svanemøllen og
Nordhavn (Metro)
+ Flexrum/cykelmedtagning
+ Høj punktlighed; også på
fjernbanen
+ Potentielt højere frekvens
+ Lave materielinvesterings- og
driftsomkostninger
÷ 2 mia. kr. til ny infrastruktur +
omfattende sporarbejder på
Kystbanen
÷ Mindre DSB pga. OPP og evt.
HOT?
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024535_0006.png
6
Indsæt mødetitel