Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 265
Offentligt
2024534_0001.png
TOGDRIFTEN PÅ KYSTBANEN
FREMLÆGGELSE AF
RESULTATER
28. februar 2019
Ove Dahl Kristensen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0002.png
OPGAVEN
Udgangspunkt
Borgmestre utilfredse med rettidighed
1. Rambøll
Find fysisk løsning for vending af kystbanetog på
Østerport /Hovedbanegården
2. Incentive
Find bedste køreplan og beregn passager konsekvenser
Mål
Høj rettidighed og glade borgmestre
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0003.png
DAGENS UDFORDRINGER
København H har 3
baner sydfra, men kun
én bane nordfra. Det
betyder at der er behov
for at
vende tog på
København H
Vending af tog på
København H
giver
flere
konflikter og
bindinger
med andre
tog
Strækningen København
H
Østerport er en
flaskehals med
standsning på
Nørreport
og
køkørsel
mod Østerport
Østerport
er designet
til at vende tog fra syd,
men
ikke vende tog
fra nord
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0004.png
METODE FOR ANALYSEN
Infrastruktur
Screening
Rammevilkår
Forudsætninger &
rettidighed
Detaljering
Rangerbevægelser
Endelig køreplan
Kapacitetsvurderinger
Modelberegninger
RamCap
Sporantal
Ræsonnementer
Perronsporsbenyttelse
Incentive
Incentive
Incentive
Køreplan
Togantal
Analyse
Slutresultat
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0005.png
ANDEL AF REJSENDE, DER FORVENTES AT BLIVE FORSINKET
FIGUR 1
Kilde: DSB og egne beregninger
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0006.png
TRAFIKALE FORUDSÆTNINGER
Den pt. kendte køreplan for IC/Re-tog
Aftale om Øresundstrafikken med Sverige fra ca 2022
Fortsatte vendinger af RE-tog på Kk og Hgl
Kystbanekøreplan kræver/får 2 vendespor
Øresundstog får 2 vendespor på Kk (presset i myldretiden med 8 tog)
Evt.: to tog/linjer til Kastrup udenfor myldretiden
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0007.png
VURDERING AF KUNDERETTIGHEDERNE I FORHOLD TIL ANTAL
TOG PR. TIME OG ANTAL SYSTEMER
(BOGSTAVERNE I TABELLEN HENVISER TIL FIGUR 1 PÅ SLIDE 5)
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0008.png
PERRONSPORSBENYTTELSE FOR BASISLØSNINGEN
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0009.png
MULIGE SPORLAYOUT ØSTERPORT NORD
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0010.png
MULIGE SPORLAYOUT ØSTERPORT SYD
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0011.png
VENDING AF KYSTBANENS TOG I SPOR 3 OG 4
NY INFRASTRUKTUR TEGNET MED GRØNT
(FULDOPTRUKKEN + STIPLET).
Perronsporsbenyttelse for delløsningen.
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0012.png
ESTIMERET KAPACITETSUDNYTTELSE ØSTERPORT NORD
DELLØSNING
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0013.png
SPORLAYOUT FOR NY ØSTERPORT SAMLET LØSNING
Perronsporsbenyttelse for løsningen.
Pris: 1 mia. kr.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0014.png
ESTIMERET KAPACITETSUDNYTTELSE ØSTERPORT NORD
ANBEFALET SAMLET LØSNING
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0015.png
ÆNDRING I REJSETIDSÆKVIVALENTER I FORHOLD TIL
BASISSCENARIET
MYLDRETID (1.000 TIMER)
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0016.png
LØSNINGSMULIGHEDER PÅ
HOVEDBANEGÅRDEN KH
Meget taler imod KH:
Belastning større i udgangspunktet
Kh, kan ikke udvides i den vestlige ende, så tog fra Kystbanen vil belaste
nuværende perronspor. (hvor KK modsat kan udvides i sydlig ende, så
færre tog (fra Sjælland) behøver belaste nuværende perronspor)
Røret belastes med væsentligt flere tog. Vil kræve at Øresundstog
vender på Kh, med større belastning der.
Ikke en reel isolering af Kystbanen, pga øvrig trafik til KK og Hgl
Konklusion: ikke en reel løsningsmulighed
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0017.png
SPØRGSMÅL?
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024534_0018.png
TAK FOR I DAG
18