Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 265
Offentligt
2024533_0001.png
S-tog på Kystbanen
28.02.2019
Anders H. Kaas
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0002.png
Presseklip
Artikler i Helsingør Dagblad
Pendlerformand: ”Der er ingen anden løsning”
Leder: ”Den bedste af de dårlige løsninger”
Pendlertalsmand vil reformere Kystbanen
Analyse: ”S-togslinje vil tjene sig selv ind”
Klumme: ”S-tog vil give 1,4 mio. flere rejsende på Kystbanen”
Kommunerne skal selv betale for en S-togsanalyse
Kystbanen
En strækning med rigtig mange tal
Kystbanen: Så kom der fart i debatten om S-tog
Vildt forslag: S-tog til Helsingborg
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0003.png
Hvorfor netop nu ?
Åbent vindue pga.
* 5. generations S-tog (automatiseret drift) / Fremtidens tog (ca. år 2030)
* Signalprogram (ERTMS eller CBTC)
* Fast HH-forbindelse
* Udfordringer med punktligheden
* Fremtidige driftsforringelser for Kystbanen
* Direkte tog til/fra Lufthavnen forsvinder
* �½ times drift i aftentimer
* Vendende svenske tog på Østerport
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0004.png
S-tognet udbygget efter Fingerplan
1936(Hot)/1968(Hi)
1977(Fm)
1934(Kl)
1941(Van)/1949(Ba)/
1989(Fs)
1953(Gl)/1963(Tå)/1986(Htå)
1972(Vlb)/1976(Und)/1979(Sol)/
1983(Kj)
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0005.png
Analyser af S-tog til Helsingør
1,4 mio. ekstra rejsende årligt
1,8 mia. kr. i anlægsomkostninger
2010-2011:
Screening af S-togsbetjening til Roskilde og
Helsingør, tilpasning af
Signalprogrammet.
Atkins/Trafikstyrelsen
2012-2013:
Betænkning om mobilitet og trængsel i
hovedstadsområdet, herunder S-tog
til Helsingør.
Trængselskommissionen
2019 ??
Screening for mulighed af S-tog på
Kystbanen.
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet (21/1-2019)
Intern rente 7,3% med 10
minutters drift
(flere varianter af tekniske
løsninger undersøgt)
Stor positiv effekt på trængslen
God samfundsøkonomi
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0006.png
Trafikkonceptet
Kystbanen kobles på det eksisterende S-togs net.
Det betyder, at S-tog som kommer fra Frederikssund
og Ballerup (linje C og H) som i dag har endestation
hhv. på Østerport og Klampenborg kører videre op
mod Helsingør.
Linje C og H betjener allerede den S-togsstrækning,
hvor passagererne kører længst i dag - Dermed vil
man kunne udnytte en evt. bedre komfort i nye S-tog,
i begge ender af linjerne optimalt.
Rettidigheden i hele landet vil blive positivt påvirket,
da forsinkelser grundet ”røret” vil blive mindre.
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0007.png
Betjeningsmønster
Linje H i 10-minuttersdrift, som betjener de nordlige stationer
Helsingør, Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå og
Kokkedal og er gennemkørende mellem Kokkedal og
Hellerup.
Linje C i 10-minuttersdrift som betjener alle stationer mellem
Nivå og København H. Herved bevares S-togsbetjeningen af
Klampenborg, Ordrup og Charlottenlund på samme niveau
som nu.
I aftentimerne vil begge systemer køre i 20-minuttersdrift.
Med den beskrevne betjening opnår stationerne på
Kystbanen en væsentlig bedre betjening end nu, da der
kommer 10-minuttersdrift frem for 20/30-minuttersdrift i
dagtimerne.
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0008.png
Tekniske forhold
* Perronforhold
* Konstruktioner
* Køreledningsanlæg
* Sikring/Togkontrolsystem (ETCS/CBTC)
* Systemskiftezone
Afhængig af løsningsvalg kan én eller flere af forholdene
udgås (løses af det rullende materiel)
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0009.png
Udfordringer
* Komfort i tog
Aarhus letbane har 2 materieltyper for bl.a. at kunne give bedre
komfort på lange rejser (f.eks. til/fra Grenaa)
* Toiletter
Lugtgener og fordyrende at have toiletter i toget
Tendens i udlandet er, at tog på kortere rejser er uden toilet
* Anlægsfase
Bør tænkes ind i udrulning af Signalprogram og andre eventuelle
nødvendige anlægsarbejder
Kan reducers, hvis der vælges 2-systemløsning for togmateriel
* HH-forbindelse
Da det er grænseoverskridende trafik bør der stadig være mulighed
EU-støtte
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0010.png
HH-forbindelse
* Kan potentielt binde hele
Helsingborg (150.000 indb.)
sammen med Sjælland
* Undgår forsinkelser fra Sverige
* Lavere driftsomkostninger og
måske billigere
anlægsomkostninger end
fjernbaneløsning
* Imødekommer bedre end
fjerntog pendlerrejsendes behov
(højere frekvens, kortere rejsetid,
højere punktlighed)
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0011.png
10 gode grunde (1
5)
* Rejsetiden til/fra Helsingør/Snekkersten afkortes med 3-4 minutter, og tilsvarende 1-2
minutter gældende for Espergærde, Humlebæk og Nivå.
* Flere direkte togforbindelser i Hovedstadsområdet (hvorfra til de fleste passagerer på
Kystbanen rejser til/fra) - til/fra f.eks. Svanemøllen, Nordhavn, Vesterport, Dybbølsbro,
Carlsberg samt stationer på den S-togslinje i sydsystemet (formentlig
Frederikssundslinjen), den kobles sammen med.
* Rettigheden på togafgange vil kunne nå et niveau på ca. 95% svarende til, hvad der
idag er gældende for S-banen, mod idag 75-80% på Kystbanen.
* Mulighed for at medtage cykler
* Kørestolsbrugere behøver ikke bestille tid i forvejen, når de vil med toget
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0012.png
10 gode grunde (6
10)
* Siddepladser til alle togrejsende
* Mulighed for hyppigere frekvens (se bemærkning nedenfor)
* Mulighed for at udvide driftsdøgnet - f.eks. med nattog natten til lørdag og søndag
* Undgår at der kommer fjerntog på Kystbanen (f.eks. til/fra Göteborg), når en HH-
forbindelse måtte være etableret, som alt andet lige vil påvirke punktligheden negativt
på Kystbanen - I stedet vil HH-forbindelsen blive et bybanesystem, som forbinder
Helsingborg (med 3-4 stop på svensk side) med Helsingør og resten af
Kystbanen/København
* Punktligheden på det tilbageværende sjællandske regionaltogsnet forbedres, da
denne trafik ikke knyttes sammen med trafikken på Kystbanen i flaskehalsen på
København H.
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0013.png
…..
Og 3 gode grunde mere
af driftsøkonomisk karakter
* Driften af S-tog sker med en-mands betjening, og
koster kun ca. det halve af regionaltogsdriften.
* Der er generelt overskud på S-togsdriften men
underskud på regionaltogsdriften.
* DSB vil
grundet forventet større punktlighed
kunne spare på driftsudgifter til udbetaling af
rejsetidsgaranti til forsinkede passagerer.
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 265: Materiale fra debatmøde d. 28/2-19 om "Fremtidens betjening af Kystbanen" arrangeret af NJS, Nordisk Jernbane Samarbejde
2024533_0014.png
Spørgsmål
kommentarer - debat
Change Footer here: Insert > Header and Footer (delete if none)
14