Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
Indførelse af normer for hurtigtog i DK
Spm til transportministeren
Vil transportministeriet udarbejde normer for højhhastighedstog i DK, der kan køre 300 km/t og
derover?
I dag findes der i DK kun normer for tog op til 250 km/t, og dette er en hindring for
konkurrencedygtige og state-of-the-art højhsatighedstog i DK. I udlandet, bla. Tyskland, Frankrig,
Belgien; Spanien, Italien, Sverige, England og Kina, Japan og Korea kører man rutinemæssigt tog
med 300 km/t og derover, og også enkelte nye strækninger i Togfonden er beregnet med option på
300 km/t men dette kan ikke realises når vi ikke har normer til det.
Ministeriet kunne passesnde se på tyske og svenske normer, da der vil være god mulighed for at
operatører på det tyske og svenske tognet kunne køre på et dansk højhastighedsnet.
Hvor lang tid ville der gå med at udarbejde danske normer på området, og hvad vil det koste?
Baggrund
Indenlandske og udenlandske togforbindelser vil kunne have stor gavn af forøgede og state-of the-
art højhastighed. Her er eksempler på afstande og tider med hurtigtog fra København
Afstandene er taget som med bil over eksisterende broer.
Tiden er beregnet med 320 km/t (TGV/ICE) og med stop per 150 km.
En slags lyntog. Gns-fart er med denne klasse tog på 285 km/t inkl stop.
Ved Paris- Lyon og Paris-Lille er gns-fart ca. 220 km/t med stop.
Oslo
Stockholm
Gøteborg
Ålborg
Århus
Hamburg
km
606
657
317
416
307
473
285 km/t
2:07
2:18
1:07
1:27
1:04
1:35
220 km/t
2:45
3:00
1:26
1:53
1:23
2:10
Dette er alle tider der ville kunnekonkurrere med fly, og dermed nedsætte CO2 belastningen .