Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
Spm til transportministeren:
Hastighedsopgradering af lokal- og regionalbaner.
SPM:
Hvad er status for hastighedsopgradering af statslige regionalbaner, som planlagt i Togfonden?
Hvad er planerne for den enkelte bane, inkl marchhastighed, og implementeringsår, samt budget?
Hvad vil omkostninger og samfundsgevinst være for at opgradere de enkelte baner til
200 km/t og 250 km/t?
Begrundelse:
Det er ofte ganske billigt at hastighedsopgradere regionalbaner.
Fx kostede opgradering 120-160 km/t på Køge-Næstved 46 mio for 37 km, dvs 1,3 mio per km
enkeltsporet bane.
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/382/1397075.pdf
opgradering fra 120 til 160 på hobro-ålborg strækningen koster 167 mio. for 54 km, dvs 3,0 mio. for
en dobbelt sporert bane http://docplayer.dk/69339641-Beslutningsgrundlag-hastighedsopgradering-
hobro-aalborg.html
opgradering 120-160 Østerport-Rungsted koster 180 mio. for 26 km dobbeltsporet, dvs 7 mio. per
km
Opgradering af Tølløsebanen fra 75 til 120 km/t kostede 50 mio. for 8 km, altså 7 mio. pr km
enkeltsporet, men her udskiftede man også sveller og udtjente skinner.
Dette skal sammenlignes med andre infrastrukturpriser:
nyanlagt cykelsti 10 mio. kr. pr km
Odense letbane 175 mio. kr. pr km
letbane ring 3 164 mio. kr. pr km
Motorvej 4 spor 120 mio. kr. pr km
kbh-Ringsted tog 173 mio. kr. pr km
cityring metro 1573 mio. kr. pr km
Der skulle være afsat 1,2 mia. kr i Togfonden til hastighedsopgradering af regionalbaner. Da de
fleste regionalbaner er ensporede svarer det cirka til 1000 km skinner.
Det kan lede til en væsentlig tidsbesparelse på togrejser, på regionaltog.
Man bør overveje opgradering til 200 km/t eller 250 km/t.
Ved den nye Ringstedbane gik man fra 200 til 250 pga det næsten ikke kostede mere.