Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2022374_0001.png
INVESTERINGSPLAN FOR INFRASTRUKTUR –
EXECUTIVE SUMMARY
SIDE 1
EXECUTIVE SUMMARY
EN INFRASTRUKTUR I VERDENSKLASSE
DI’s bud på en investeringsplan for dansk infrastruktur 2020 – 2030
FEBRUAR 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 260: DI's bud på en investeringsplan for dansk infrastruktur 2020-2030
2022374_0002.png
SIDE 2
EXECUTIVE SUMMARY –
INVESTERINGSPLAN FOR INFRASTRUKTUR
EXECUTIVE SUMMARY
DI’s bud på en investeringsplan for
dansk infrastruktur 2020 – 2030
Hvorfor er infrastruktur vigtigt?
Presset på vores infrastruktur er sti-
gende. Vi holder mere og mere i kø.
Hertil kommer en kollektiv trafik,
der også er under voldsomt pres,
og som har betydelige udfordringer
med regularitet og kvalitet. Mange
virksomheder oplever, at den trafi-
kale infrastruktur halter og bremser
deres muligheder.
Danmark har behov for en infra-
struktur, som sikrer, at vi har størst
mulig mobilitet. Det gavner den
enkelte, virksomhederne og samfun-
det.
Danmark har behov for en infra-
struktur i verdensklasse.
de gennemføres dér, hvor behovet er
størst. De skal løse de største proble-
mer med trængsel, gøre den samlede
infrastruktur mere robust, skabe
større sammenhængskraft i Dan-
mark eller opfylde andre væsentlige
formål. Og så mener DI, at politisk
enighed om retningen for infrastruk-
turpolitikken er afgørende, så derfor
bør der være en bred forligskreds
bag aftalen.
I alt giver det en investeringsramme
på ca. 70 mia. kr. fra det skattefi-
nansierede råderum for perioden
2020 – 2030, hvilket er et anseeligt
løft i forhold til tidligere.
Vision og pejlemærker
DI’s investeringsplan er blevet til
ud fra visionen om, at Danmark
skal have en infrastruktur i ver-
densklasse. For at gøre visionen til
virkelighed, foreslår DI, at planen
gennemføres ud fra tre overordnede
pejlemærker for de statslige investe-
ringer. De tre pejlemærker er:
Øget investeringsniveau
DI har lanceret en 2025-plan, som
er DI’s bud på en sammenhæn-
gende og fuldt finansieret plan for
dansk økonomi. Heri foreslår vi, at
de offentlige investeringer i trafikal
infrastruktur bliver løftet med 15
mia. kr. i årene frem til 2025. Det
skal lægges oven i det historiske
investeringsniveau for de statsligt
finansierede investeringer i infra-
strukturanlæg, som i gennemsnit
har ligget på knap fem mia. kr. om
året i gennemsnit over de seneste
10 – 15 år. Dertil kommer, at der i
Infrastrukturfonden vil være ca. fem
mia. kr. i ubrugte tilbageløbsmidler
fra besluttede infrastrukturprojekter,
som er blevet billigere end ventet.
Behov for en plan
Ny infrastruktur bliver ikke anlagt
fra den ene dag til den anden. Derfor
skal vi allerede i dag drøfte, hvilke
infrastrukturprojekter Danmark har
brug for om 10, 20 og 30 år. Det dan-
ske samfund har behov for vished
om de langsigtede investeringer. Der
er behov for en ny investeringsplan i
dansk infrastruktur til afløsning for
den nuværende (En Grøn Transport-
politik) for perioden 2009 – 2020.
Der bør ske et løft i investeringerne
i infrastrukturen, og man bør fast-
holde den hidtidige model med en
infrastrukturfond. Der bør være en
samlet plan for investeringerne, så
Færdiggør Det Robuste H
Vi bør give ekstra høj prioritering til
projekter, som kan mindske sårbar-
heden ved at skabe alternative ruter i
de samme overordnede korridorer.
Færdiggør Fingerplanen for
hovedstadsregionen
Dele af infrastrukturen i hovedstads-
området er stadig ikke fuldt udbyg-
get, så også det bør blive prioriteret.
I perioden 2020 – 2025 har DI pri-
oriteret en række projekter, som vi
kalder ”De nødvendige projekter”.
Projekterne er generelt kendetegnet
ved at de:
1.
2.
3.
har gode samfundsøkonomiske
afkast.
er relativt langt i
forberedelsesfasen.
bidrager til at opfylde et eller
flere overordnede pejlemærker.
DI har estimeret, at trængslen i
vejtrafikken kostede samfundet hele
20 mia. kr. i 2017.
En stigning i trængslen på 61 pct.
frem mod 2030, som forudsagt af
Ekspertgruppen Mobilitet for Frem-
tiden, vil give en årlig omkostning på
32 mia. kr.
Et Danmark der hænger sammen
Det bør have særskilt prioritet at få
koblet en række af de mellemstore
danske byer på motorvejsnettet og at
sikre effektive forbindelser på tværs
af landet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 260: DI's bud på en investeringsplan for dansk infrastruktur 2020-2030
2022374_0003.png
INVESTERINGSPLAN FOR INFRASTRUKTUR –
EXECUTIVE SUMMARY
SIDE 3
Udvælgelseskriterier
Vi skal anlægge den infrastruktur,
der gør os rigere som samfund. DI
mener, vi opnår mest mulig mobi-
litet for pengene ved at prioritere
projekter med et højt samfunds-
økonomisk afkast. Desuden bør
projekter prioriteres, hvis de tjener
et andet overordnet strategisk formål
eller understøtter vores havne og
lufthavne. Projekter bør også pri-
oriteres, hvis de har andre positive
erhvervsmæssige effekter, end hvad
der fremgår af de samfundsøkono-
miske analyser.
DI har tidsmæssigt prioriteret pro-
jekterne efter, hvor langt de er fra
anlægsfasen. Vi vurderer desuden,
at man med fordel tidsmæssigt kan
prioritere projekter med en kort
anlægsfase, da de vil give hurtigere
resultater til gavn for samfundet.
Det har også været nødvendigt at
prioritere efter systemkapacitet til at
gennemføre visse typer af projekter,
især på baneområdet. Se listen over
prioriterede projekter på næste side.
Behov for en bred forligskreds
Der er behov for bred politisk enig-
hed om retningen for infrastruktur-
politikken, så der kan være tillid til,
at beslutninger om offentlige inve-
steringer ikke bliver ændret fra valg-
periode til valgperiode. Det vil være
skadeligt for private investeringsbe-
slutninger – både for virksomheder
og borgere.
Derfor mener DI, at de tre forligs-
kredse (”Den grønne”, ”Bedre-
Billigere” og ”Togfonden”) bør
samles i én fælles forligskreds. Der
skal indgås et stort transportforlig
med så bredt et flertal som muligt –
som ved den grønne transportaftale
i 2009. DI har i sin investeringsplan
derfor givet et bud på, hvordan de
tre forligskredse fremadrettet kan
samles i én fælles forligskreds.
DI’s politiske ønsker:
Vi skal have en samlet plan for
udbygningen af infrastrukturen
frem til 2030
Investeringsniveauet skal
øges. DI foreslår statslige
investeringer på 70 mia. kr. i
2020 – 2030. Dertil kommer de
alternativt finansierede projekter
(brugerbetaling mv.)
• Den statslige investeringsramme
skal placeres i
Infrastrukturfonden, som sikrer
den langsigtede planlægning
Planen skal vedtages af en bred
forligskreds i Folketinget
En plan til inspiration og debat
DI’s bud på en investeringsplan fo-
kuserer på nye statsligt finansierede
motorvejs- og baneprojekter, men
indeholder også en række større
projekter med alternativ finansie-
ring. Der afsættes desuden midler og
puljer til mindre projekter og andre
initiativer.
Projekter, som både er politisk ved-
tagne og har finansiering inden for
de respektive forligskredse er ikke
en del af DI’s investeringsplan.
DI arbejder for, at al slags infrastruk-
tur og transport, herunder naturlig-
vis både vejnet, kollektiv transport,
cyklisme og andre former, kan
bidrage til at fremme mobiliteten og
give Danmark en infrastruktur og et
transportsystem i verdensklasse.
Det er dyrt at investere i ny infra-
struktur, men det er dyrere at lade
være. Derfor lancerer DI et bud på
en investeringsplan for perioden
2020 til 2030 med perspektiver frem
mod 2040. Vi håber, at det kan tjene
som inspiration og vække debat.
DI’s bud på en investeringsplan for
dansk infrastruktur kan findes i sin
helhed på
www.di.dk
Teknologi, miljø og klima
DI mener, at vi skal sørge for at for-
berede infrastrukturen til nye tek-
nologier. Førerløse køretøjer ventes
at forøge efterspørgslen på mobilitet
og transport og dermed lægge yderli-
gere pres på den eksisterende infra-
struktur. Teknologien er ikke nogen
løsning i sig selv og overflødiggør
ikke investeringer i infrastruktur.
Vi skal derfor fortsat investere, men
gøre det klogt, så vi understøtter
fremtidige systemer og teknologier
og sikrer det rette hensyn til miljø
og klima. Klimaudfordringen fra
transportsektoren er væsentlig, og
den skal primært løses gennem den
grønne omstilling af transportmid-
lerne.
Oversigt over anvendelsen af
midler 2020 – 2030 fordelt på
typer af projekter:
Vejprojekter: 48,8 mia. kr., heraf
0,9 mia. allerede finansieret
Baneprojekter: 9,7 mia. kr., heraf
0,6 mia. allerede finansieret
Mindre projekter samt reserve:
5 mia. kr.
Puljer: 8 mia. kr., heraf 6 mia. kr.
til konkrete puljer.
I alt statslige midler: 70 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 260: DI's bud på en investeringsplan for dansk infrastruktur 2020-2030
2022374_0004.png
SIDE 4
EXECUTIVE SUMMARY –
INVESTERINGSPLAN FOR INFRASTRUKTUR
Pejlemærker
PROJEKTER
De nødvendige projekter før 2025
Udvidelse af E20 Fredericia-Kolding
Frederikssundsmotorvejen
Udvidelse af E45, etaper ml. Randers og Vejle
Hillerødmotorvejen
Opgraderinger i Ring 4 Kbh
3. Limfjordsforbindelse
Næstved-Rønnede
Kapacitet på Øresundsbanen
Midtjysk motorvej, sydlige deletaper
Udvidelse af E20 Odense
Kalundborgmotorvejen
Udbygning af M3 Kbh.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense
Ring 5 syd Kbh, Måløv-Køge
Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Udgift
mia. kr.,
2018-priser
1)
37,7
0,6
3,8
3
1
0,9
6,8
1,6
0,5
7
1,8
2
0,6
0,6
7
0,5
Det robuste
H
Færdiggør
Fingerplan
Et Danmark
der hænger
sammen
Anlægsstart
2020
2020
2021
2021
2021
2021
2022
2022
2022
2023
2023
2023
2023
2024
2024
Til planrevisionen i 2024
Udvidelse af Amagermotorvejen
A26 Viborg V-Rødkærsbro
S-tog til Roskilde og evt. Helsingør
Ny fly-over ved Ringsted Station
Vendespor ved Carlsberg St.
Midtjysk motorvej, nordlige deletaper
Lukning af motorvejshul ved Herning
Udvidelse af Helsingørmotorvejen
Baneopgradering og dobbeltspor, ring syd
Ring 5 eller 5�½ midt Kbh Måløv-Allerød
20,8
1,5
0,9
1,5
1
0,2
6
0,5
0,8
0,7
3
2025
2025
2026
2026
2027
2027
2028
2029
2029
2030
Dele af Togfondens fase 2
Regionale hastighedsopgraderinger på banen
Øvrige mindre projekter
Pulje til stationer
Pulje til parkering
Elektrificering Aalborg-Frederikshavn
Ny bane til Billund eller elektrificering Vejle-Struer
1,5
0,1
0,3
0,4
0,9
1,5
Når muligt
Når muligt
Når muligt
Når muligt
Når muligt
Når muligt
2021
2021
Puljer
Mindre projekter og reserver
1)
8
5
Heraf er 1,5 mia. kr. allerede afsat som finansiering til Næstved-Rønnede (0,3 mia.), 3. Limfjordsforbindelse (0,6 mia.) og Hastighedsopgradering
Ringsted-Odense (0,6 mia.)