Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2021582_0001.png
København den 26. februar 2019
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Kopi til Danske Regioner og Kommunernes Landsforening
Vi retter denne henvendelse med ønsket om at få rettet op på en ressourceforvridende og
miljøbelastende skævhed i trafikplanlægningen. Den skyldes bl.a. at de kollektive trafikanters
tidstab sjældent indgår i trafikplanlægningen. Det er sådan, at kollektive trafikanters tid i
praksis normalt vurderes til 0 kr. i timen, mens bilisters tid i trafikplanlægningen prissættes til
mellem 90 og 577 kr. i timen.
Hvis man kigger på de officielle Transportøkonomiske enhedspriser i tabellen ser det fint ud. Her er
tidsforbruget for kollektive trafikanter vurderet højt.
Disse takster afspejler, at kollektive trafikanter er meget tidsmæssigt sårbare, fordi de ofte har
et kompliceret rejseforløb med bl.a. ventetid, skjult ventetid, skiftetid m.m. Som bilist kan man
bare køre afsted på ethvert tidspunkt uden ventetid og skiftetid.
Kilde. Transportøkonomiske enhedspriser.
https://www.cta.man.dtu.dk/modelbibliotek/teresa/transportoekonomiske-enhedspriser
Problemer er bare, at taksterne sjældent bruges i den kollektive trafik – bortset fra ved store
baneinvesteringer.
Nedskæring af den kollektive trafik sker for at spare penge - uanset
konsekvenserne for passagererne.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0002.png
Aktuelle eksempler.
Region Sjælland og Region Midtjylland har på grund af for få ressourcer f.eks. besluttet at reducere
bustrafikken kraftigt.
Nedskæringer i Region Midtjylland
Region Midtjylland får markant færre busser: Familien Feldborg overvejer bil nummer tre.
De blå busser i Region Midtjylland bliver beskåret fra 130.000 timer på vejene til kun 45.000.
Kilde:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/region-midtjylland-faar-markant-faerre-busser-
familien-feldborg
Nedskæringer i Region Sjælland
Besparelser på 14 busruter i Region Sjælland
Pressemeddelelse fra Region Sjælland. 3. december 2018.
”Borgerne i Region Sjælland kommer til at vente længere på bussen i det nye år. Det står fast efter
mandagens møde i Regionsrådet, hvor politikerne vedtog besparelser for 16,7 millioner kroner på
den kollektive trafik. I alt rammer besparelserne 14 busruter, som drives af Region Sjælland.”
”Besparelserne betyder, at nogle busruter lukkes, mens andre afkortes eller får færre afgange”.
”Vi
er blevet pålagt besparelserne udefra. Stod det til mig, blev der ikke sparet en eneste krone på
busser og tog i Region Sjælland. Jeg er både på borgernes og regionens vegne skuffet over, at
Christiansborg rammer vores kollektive trafik. Det er ikke sådan, man skaber et Danmark i balance,
siger Peter Jacobsen.”
Kilde: https://www.regionsjaelland.dk/nyheder/pressemeddelelser/Sider/Besparelser-p%C3%A5-14-busruter-
i-Region-Sj%C3%A6lland.aspx
Vi har i forbindelse med nedskæringerne spurgt Region Sjælland om, hvilke beregninger, der er
foretaget vedrørende konsekvenserne for passagererne. Hvor stort er det tidstab, som passagererne
må forventes at blive udsat for? Hvad er dette tidstab omregnet til kroner efter de
samfundsøkonomiske enhedspriser for ventetid, skjult ventetid, skiftetid og længere køretid m.m.?
Som det fremgår af nedenstående, er der ikke foretaget samfundsøkonomiske beregninger
vedrørende konsekvenserne for passagererne.
Her er svaret fra Region Sjælland:
”Beregninger i forhold til samfundsøkonomi mv.
Du spørger til hvilke beregninger der er foretaget i forhold til passagerernes tidstab og dette
omregnet til samfundsøkonomi, samt til forventet tab af billetindtægter.
Der er ikke foretaget samfundsøkonomiske beregninger i forhold til besparelserne. Forventet tab på
billetindtægter er ikke opgjort særskilt, men der er for hver af de foreslåede besparelser estimeret et
forventet passagertab baseret på nøgletalsberegninger og passagertællinger. Den direkte
økonomiske effekt heraf er medtaget i estimatet af besparelsen.”
Finansiering af den kollektive trafik i Regionerne
Regionerne modtager et årligt beløb fra staten til kollektiv transport – til bustrafik og lidt
lokalbanetrafik. Det er som udgangspunkt ikke et beløb, der giver mulighed for serviceforbedringer.
Hvis man vil udvide bustrafikken ét sted i en region må man skære ned på servicen et andet sted.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0003.png
På vejsiden betyder en ny vej ikke, at en anden nedlægges et andet sted. Det ville være utænkeligt,
men det er dagligdag for buspassagerer når servicen tilrettelægges ud fra et meget skrabet budget og
uden hensyntagen til passagerernes tid. Regionerne og passagererne i regionernes kollektive trafik
holdes derfor i et jerngreb af Regeringen.
Før strukturreformen blev den kollektive trafik rundt omkring i landet styret af amterne, som havde
adgang til skatteudskrivelse. Efter nedlæggelsen af amterne og oprettelsen af de 5 Regioner ophørte
muligheden for at opkræve skatter til finansiering af bl.a. den kollektive trafik. De i forvejen normalt
økonomisk trængte kommuner kan dog – hvis de har penge - tilkøbe mere kollektiv transport.
Regioner kan forhøje billetpriserne i et vist omfang, men prisstigningerne presser samtidig
passagererne væk. Regeringen og DF har gjort det meget billigere at købe og bruge bil. Derfor
presses mange over i bilerne, som så medfører mere bilpres på vejene, større forsinkelser af busserne
og dårligere økonomi for bustrafikken. Det er en ond cirkel, som er sat i gang for fuld styrke. Derfor
tvinges regionerne til at reducere bustrafikken. Det betyder yderligere passagerfrafald og ringere
service.
Ved kun at tildele Regionerne et alt for lille beløb til den kollektive trafik holder Regeringen og DF
den kollektive trafik i landets regioner i et økonomisk jerngreb og lader derved hånt om de kollektive
trafikanters transportmulighed, tidsforbrug og serviceniveau.
Det er udtryk for en forskelsbehandling, som er helt i modstrid med alle målsætninger om
miljøforbedringer, fornuftig brug af arealer og andre ressourcer, energibesparelser, begrænsning af
CO2-udledningen og ligebehandling af borgerne.
”En grøn transportpolitik” vedtaget af Folketinget den 29. januar 2009
Denne aftale, som skulle fastlægge fremtidens transportpolitik, er desværre næsten fuldstændig
underløbet af Regeringen og Dansk Folkeparti.
Vejplanlægning – en helt anden verden, hvor brugernes tid tages gravalvorligt
På vejsiden holdes de 3.800 kilometer statsveje i topkvalitet med tårnhøjt serviceniveau, men
alligevel bruges samfundsøkonomiske beregninger konsekvent til at presse nye veje og vejudvidelser
igennem. Vi har formentlig i forvejen verdens mest udbyggede vejsystem.
Ved vejplanlægning tager man udgangspunkt i, at man som bilist på ethvert tidspunkt kan
køre med højest tilladte hastighed på alle veje.
Bilisters tid prissættes konsekvent til mellem 90 og 577 kr. i timen jfr. skemaet ovenfor.
Denne prissættelse sammen med en kraftig fremskrivning af biltrafikkens størrelse betyder, at vort
fremragende vejsystem til stadighed udbygges, mens den kollektive trafik igen og igen beskæres og
fordyres over hele landet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0004.png
Bilisttid prissættes højt i samfundsøkonomiske analyser, selvom de fleste biler kører rundt med en
gennemsnitsbelægning i myldretiden på 1,05 person pr. bil. Bilisttid styrer stort set
trafikinvesteringerne.
Kommuners ønsker om lavere hastigheder på motorveje nær beboelse afvises under henvisning
til at bilister derved skal bruge lidt ekstra tid. De få ekstra minutters køretid omregnes efter
taksterne for ”forsinkelsestid” og lavere hastighed afvises, som værende for ”dyr” Det vejer
tungere end borgernes mulighed for tålelige forhold i deres boliger, udenfor disse og mulighed
for nogenlunde nattesøvn.
Ethvert ekstra minut,
som man bruger sammenlignet med den optimale situation, anses som
”forsinkelsestid” efter taksterne. Den allerstørste post – ofte op til 80 % - i de samfundsøkonomiske
regnestykker er tidsgevinst omregnet i kr. og især "forsinkelsestid" tæller tungt. Og det er vel at
mærke også postuleret tabt tid - langt ude i fremtiden og for næsten tomme biler. I bilag 1 er gengivet
et typisk regnestykke, hvor ”tidsgevinsten” prissættes højt.
Ved et møde med medlemmer af Trængselskommissionen hos OECD/ECTM i Paris afviste
organisationen at bruge denne målestok til at måle trængsel. Det var økonomisk, arealmæssigt og
miljømæssigt uforsvarligt.
Kilde: Side 12 i denne OECD/ECMT rapport
https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789282101506-sum-en.pdf?
expires=1551166250&id=id&accname=guest&checksum=4F4A1169764C02BBD1603EE30A5AB218
Mens biltrafikkens forsinkelse, som nævnt, udregnes ved at sammenligne med en optimal situation
som eneste bil på vejen, beregnes forsinkelse for busser kun som den ekstra tid der bruges udover
den køreplanlagte tid, som er afstemt efter den dårlige fremkommelighed på grund af mange biler.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0005.png
De bilister der sinker bussen er altså forsinkede, men ikke passagererne i bussen.
Det lyder urimeligt, men er den måde hvor forskellige trafikantgrupper behandles helt forskelligt. Se
dokumentation fra DTU i bilag 3.
Derved diskrimineres buspassagererne voldsomt, idet de må afgive tid til fordel for bilister, som
tilmed fylder langt mere på vejene pr. person. I Wien regner man med 28 gange så meget.
Den forsinkelse som en buspassager udsættes for, kan derfor let resultere i at man ikke når en bus
eller et tog, som går sjældent. For bilister er hele turen normalt ud i et med samme transportmiddel
og man er derfor langt mindre sårbar overfor forsinkelser end buspassagerer. Bilister kommer i
øvrigt generelt langt hurtigere frem end kollektive trafikanter.
Det er bemærkelsesværdigt, at man på dette samfundsområde både beregner forsinkelser ud fra et
tårnhøjt serviceniveau og laver fremskrivninger af vejtrafikkens omfang ud fra en forestilling om
ubegrænset kapacitet i vejsystemet. Se bilag 2 og denne artikel:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/101/1979945.pdf
Den måde der planlægges på betyder, at afstanden mellem bilisternes og de kollektive trafikanters
serviceniveau forøges til stadighed.
Det er hensynsløst overfor de 40 % danske familier, der ifølge Vejdirektoratet, ikke har bil. Også i
familier med bil har mange ofte behov for den kollektive trafik. Dertil kommer de økonomiske,
miljømæssige og klimamæssige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig Trafik,
Kjeld A. Larsen
NOAH-Trafik
Ivan Lund Pedersen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0006.png
Bilag 1.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0007.png
Bilag 2
På vejsiden beregner man ”behovet” for vejudvidelser ud fra, at der til enhver tid – her i eksemplet til
2030 - er ubegrænset kapacitet på en ny vej på alle tidspunkter. Tilmed med 4 tomme siddepladser i
hver bil i spidsbelastningstiden. Derfor bliver fremskrivningerne pustet kraftigt i vejret.
Vi har ikke kendskab til andre samfundsområder med fremskrivninger baseret på ubegrænset
serviceniveau styrer ressourceforbruget. Det gælder som bekendt f.eks. hverken for skoler,
universiteter og andre læreanstalter, den kollektive trafik, hospitaler og hjemmehjælp. Tænk hvis
hospitalssystemet krævede nye hospitaler selvom der kun var ”myldretid” omkring 1-2 timer i døgnet
og kun en fjerdedel af sengekapaciteten i denne myldretid blev brugt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Henvendelse af 26/2-19 vedrørende prisfastsættelse af tidstab for trafikanter i den kollektive trafik i forbindelse med trafikplanlægning, fra Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik
2021582_0008.png
Bilag 3
Buspassagerer er kun forsinkede, hvis man overskrider køreplanen, som er afstemt after
bilpresset på vejene. En såkaldt ”planlagt forsinkelse” – som altså ikke regnes som forsinkelse.
Kilde: Professor Otto Anker Nielsen, DTU.