Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
2021561_0001.png
AFGØRELSE FRA ANKENÆVNET FOR BUS, TOG OG METRO
Journalnummer:
Klageren:
2018-0117
Erik Due på vegne af ægtefællen Sussi Due
2730 Herlev
DSB Fjern- og Regionaltog
25050053
Spørgsmålet om DSB overholder togpassagerrettighedsforordningen
vedr. handicappedes adgang til assistance til at medtage cykler, idet der
kan være hindringer ved tog med høj indstigning
Klageren ønsker, at DSB ændrer reglerne, så handicappede får lettere
adgang til at medbringe cykler mellem landsdelene
DSB gør gældende, at de overholder togpassagerrettighedsforordningen
Indklagede:
CVRnummer:
Klagen vedrører:
Parternes krav:
Ankenævnets
sammensætning:
Nævnsformand, landsdommer Tine Vuust
Rasmus Markussen
Torben Steenberg
Helle Berg Johansen (2 stemmer)
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro har på sit møde den 12. december 2018 truffet følgende
AFGØRELSE:
DSB anses ikke for at have tilsidesat kravene i togpassagerrettighedsforordningen om assistance til
handicappedes adgang til at medbringe cykler.
Da klageren ikke har fået medhold i klagen, tilbagebetales klagegebyret ikke, jf. ankenævnets ved-
tægter § 24, stk. 2, modsætningsvist.
- oOo
Hver af parterne kan anlægge sag ved domstolene om de forhold, som klagen har vedrørt.
Klageren henvises til at søge yderligere oplysning om eventuel bistand i forbindelse med sagsan-
læg på www.domstol.dk, www.advokatsamfundet.dk og /eller eget forsikringsselskab om eventuel
forsikringsretshjælp.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0002.png
-oOo-
SAGENS OMSTÆNDIGHEDER:
Klageren har en ægtefælle med en trehjulet handicapcykel på 40 kg, når motoren er påsat. I for-
bindelse med rejser rundt i Danmark har de oplevet vanskeligheder i relation til assistance med at
få handicapcyklen om bord på toget. Klageren har beskrevet det således:
”Vi
købte pladsbilletter ved DSB 7-Eleven i Høje Taastrup 27.05.2018 11.32 til os og vore cyk-
ler til afgang fra Hovedbanegården 06.06. kl 07.00. Dagen senere kom jeg i tanke om, at to-
get på denne afgang måske ikke var med lav indstigning, hvilket ingen er mellem landsdelene
viste det sig. Jeg ringede derfor til DSB handicapservice, men fik egentlig bare bekræftet, at
det er efter devisen hjælp dig selv, hvad angår handicapcykler. Samme dag sendte jeg en
mail til DSB i håb om assistance. 08.06. fik jeg det endelige afslag.
Vores cykeltur til Fyn måtte vi derfor aflyse incl. den bestilte overnatning på [hotel] fra 06-
08.06., da jeg ikke alene kan løfte fruens cykel ca. 1 m op i et IC 3 tog.
[DSB’s]
info om, at
der ofte er en venlige medpassager, der kan hjælp, ved jeg ikke lige, hvordan jeg kan bruge,
når jeg har pladsbilletter til en given afgang på en given distance.
Pladsbilletterne har jeg fået refunderet ved 7Eleven ved Herlev station og har ikke kopi af dis-
se. Øvrige billetter ville vi have betalt med rejsekortet.
Fruens cykel er en Nihola low med handicapmærke. Den måler b 89 cm og l 180 cm. Vægten
er 28 kg uden motor og ca. 40 kg med motor. Cyklen har motor monteret.”
Herudover har klageren beskrevet en anden togtur:
”Vi
har lige været på en lille cykeltur i Odsherred og ville tage hjem fra Jyderup st. kl 14.06.
Det første billettøren meddelte, var at fruens cykel ikke måtte medtages selvom, det er en
handicapcykel. Jeg fortalte hende, at det var forkert jfr. DSB egne regler, men da det var et
IC 3 tog, kunne jeg alligevel ikke få cyklen ind i toget. Vi ventede derfor en time til kl 15.06.
Billettøren meddelte også i dette tilfælde, at cyklen ikke måtte komme med. Jeg meddelte
igen, at det er en handicapcykel og pegede på mærket, men ifølge ham var det kun to hjule-
de cykler, der måtte medtaget i toget, men han sagde dog, at denne gang kunne det gå an,
da der var rigelig plads i cykelvognen.
Jeg finder det urimeligt og rystende, at DSB’s ansatte regulerer befordring efter regler, de
åbenbart ikke kender, og man skal stå i fuld offentlighed med denne diskusion.
De to pågældende billettører var venlige, men vi kan jo sagtens komme ud for en billettør,
der har en dårlig dag og som så nægter os medrejse. Vil DSB i dette tilfælde betale en vogn-
mand for vor transport? I givet fald skal vi så checke ind og ud som en normal rejse?
Jeg vil også lige tilføje, at afgangen fra Jyderup i går kl. 15.06 var med lav indstigning dvs.
med ca. 40 cm fra perronen til togets trinbræt. Det er vel ikke rigtig lav indstigning?”
Og videre har klageren oplyst:
”Vi
havde købt billetter til fruen og jeg incl. vore cykler til en ferie i det fynske. Kort tid efter
købet blev vi opmærksomme på, at billetterne var til tog med høj indstigning, hvilket vi ikke
magter med fruens 40 kg tunge handicapcykel. Da vi samtidig blev informeret af DSB handi-
capservice, at der ikke kørte tog mellem landsdelene med lav indstigning, aflyste vi vor ferie
og vore reservationer.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0003.png
DSB har senere oplyst, at der er 39 tog mellem landsdelene dagligt med lav indstigning. Jeg
har med Rejseplanen som kilde fundet frem til, at der er 55 togafgange dagligt fra Hovedba-
negården til f.eks. Odense, 4 af disse afgange har lav indstigning, nemlig afgangene 00,00,
15,22, 16,22 & 17,22. til disse afgange
anbefaler
DSB reservation. Jeg har i den forbindelse
spurgt, om DSB mener, at handicappede med cykel er stillet rimeligt med den fordeling samt
hvor ofte vil den handicappede blive udsat for ikke at kunne komme med, da alle tog med
undtagelse af nattoget er i myldretiden, hvor cykelmængden er meget større end udenfor
denne.
En returrejse fra Odense med lav indstigning kan være 03,47, 05,51, 06,11 & 07,11. Disse er
dog udenfor myldretiden delvist men vel heller ikke særligt handicapvenlige.”
Hertil har DSB anført, at DSB kan hjælpe med at løfte en kørestol eller andre hjælpemidler ombord
på toget, når dette er muligt med DSB’s stationslifte. DSB’s lifte kan håndtere genstande på op til
70 x 140 cm. DSB’s lifte er
således i stand til at håndtere genstande, som er større end de lovgiv-
ningsmæssige krav i EU Kommissionens forordning nr. 1300/2014 (PRM/TSI). Klagers hustrus 3-
hjulede cykel kan med en status som handicaphjælpemiddel medtages i DSB’s tog på samme vil-
kår som 2-hjulede cykler. Vil klagerens hustru være sikret en plads til sin cykel på en bestemt af-
gang, skal der købes en pladsbillet til cyklen, og hun vil ikke blive afvist at komme med toget. I
situationer hvor det ikke er muligt, eller der er fravalgt at købt en pladsbillet til cyklen, kan cyklen
medtages, når pladsforholdene ombord tillader det. Klagers hustru kan derfor på grund af plads-
mangel få afvist at medtage sin cykel. Dette vilkår gælder for alle kunder, som ønsker at medtage
en cykel. I sådanne situationer henvises kunden til at benytte den næste togafgang.
DSB’s tilbud
om cykelmedtagning
i DSB’s tog er i overensstemmelse med EU Kommissionens forordning nr.
1371/2007 artikel 5.
DSB sendte følgende svar til klageren efter klagens indgivelse til ankenævnet:
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0004.png
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0005.png
ANKENÆVNETS BEGRUNDELSE:
Der skelnes i reglerne vedrørende handicapassistance mellem den handicappede person og på-
gældendes kørestol/hjælpemidler.
DSB har oplyst, at assistance med at få personen om bord på toget kan bestilles op til 12 timer før
afgang. Ifølge
EU’s togpassagerrettighedsforordningen artikel 24,
skal der være mulighed herfor
senest 48 timer før afgang.
I relation til forordningens artikel 20 om oplysninger til handicappede har DSB anført, at der er 39
ugentlige afgange mellem landsdelene med lav indstigning, og at disse tog kan søges i
www.Rejseplanen.dk.
DSB opfylder efter ankenævnets opfattelse således EU-reglerne på disse punkter.
I EU-reglerne om lifte er anført, at minimumsbredde skal være 70 cm plus minimum 5 cm i hver
side til hænder under bevægelse, og minimumslængde skal være 120 cm plus 5 cm til fødder, og
der skal kunne løftes 300 kg.
DSB har i relation til handicaphjælpemidler oplyst, at deres lifte kan håndtere kørestole/ hjælpe-
midler op til en maksimal størrelse på 140 x 70 cm og en vægt på 300 kg.
Da klagerens ægtefælles cykel måler 89 X 180 cm og vejer ca. 40 kilo, når motoren er påmonte-
ret, er cyklen for stor til at være omfattet af passagerens rettighed til at få hjælpemidlet løftet om
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0006.png
bord med lift. DSB overtræder således ikke reglerne ved ikke at kunne tilbyde dette til klagerens
ægtefælle.
Når en trehjulet cykel har status som handicaphjælpemiddel, betragtes den som en tohjulet cykel.
Den kan således medtages, hvis den rejsende selv kan sørge for at få cyklen ombord. DSB har
henvist til, at arbejdsmiljølovgivningen sætter grænser for den maksimale vægt, som en medar-
bejder må løfte ind og ud af toget. DSB har videre oplyst, at den pågældende cykels vægt inde-
bærer, at DSB efter disse begrænsninger ikke kan yde assistance til at løfte cyklen ind og ud af
toget.
Ankenævnet finder på den baggrund, at DSB ikke tilsidesætter reglerne ved ikke at tilbyde dette,
også selv om der er tale om en afgang med lav indstigning.
Vedrørende plads i toget har DSB oplyst, at passagerer, der har pladsbillet til en cykel, vil være
sikret mulighed for at medtage cyklen på den togafgang, som der er købt pladsbillet til
dette
gælder også trehjulede cykler med handicapstatus. Det er muligt at købe pladsbillet til cykler til
DSB’s IC og ICLyn tog.
Ankenævnet bemærker, at selv om klageren således kan reservere en plads i toget til en afgang
med høj indstigning, hvor det ikke er muligt at yde assistance til at få cyklen om bord, tilsidesætter
DSB ikke reglerne.
Endelig har DSB oplyst, at i situationer hvor passageren ikke har en pladsbillet til cyklen, vil det
være op til togets personale at vurdere, om der aktuelt er plads i det pågældende tog til at med-
tage en cykel, en barnevogn eller en kørestol/hjælpemiddel. Det skyldes primært, at disse gen-
stande kun kan placeres på bestemte pladser i toget, og at de på grund af deres dimensioner kan
stille særlige krav om plads (dørbredde, vestibulemål) for at kunne få adgang til de særlige pladser
for disse genstande.
DSB kan derfor efter ankenævnets opfattelse med henvisning til pladsmangel afvise at medtage
klagerens ægtefælles cykel på afgange, hvortil der ikke er bestilt plads til cyklen.
DSB har beklaget, at klageren den 6. juni 2018 ikke fik en grundigere vejledning i den pågældende
dags togafgange med lav indstigning. Ankenævnet finder, at DSB derudover har besvaret
klagerens henvendelser i fornødelnt omfang.
På baggrund af det anførte finder ankenævnet ikke grundlag for at udtale kritik af DSB, som over-
holder EU-reglerne, men ankenævnet opfordrer DSB til at overveje, om det er muligt at øge antal-
let af togafgange med lav indstigning i dagtimerne.
RETSGRUNDLAG:
FRA TOGPASSAGERRETTIGHEDSFORORDNINGEN:
Artikel 5
Cykler
Jernbanevirksomheder skal give passagererne mulighed for, i givet
fald mod betaling, at medtage cykler, hvis de er lette at håndtere,
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0007.png
hvis det ikke er til gene for den pågældende jernbanetjeneste, og
hvis det rullende materiel gør det muligt
KAPITEL V
HANDICAPPEDE OG BEVÆGELSESHÆMMEDE PERSONER
Artikel 19
Ret til befordring
1. Jernbanevirksomheder og stationsledere sikrer under aktiv
inddragelse af repræsentative organisationer for handicappede og
bevægelseshæmmede personer, at der findes eller fastsættes ikkediskriminerende
adgangsregler for befordring af handicappede og
bevægelseshæmmede personer.
2. Reservationer og billetter skal tilbydes handicappede og
bevægelseshæmmede personer uden ekstra omkostninger. En
jernbanevirksomhed, en billetudsteder eller et rejsebureau kan
ikke nægte at acceptere en reservation eller at udstede en billet til
en handicappet eller bevægelseshæmmet person eller kræve, at
denne ledsages af en anden person, medmindre dette er strengt
nødvendigt for at overholde de i stk. 1 omhandlede adgangsregler.
Artikel 20
Oplysninger til handicappede og bevægelseshæmmede
personer
1. På anmodning skal en jernbanevirksomhed, en billetudsteder
eller et rejsebureau oplyse handicappede og bevægelseshæmmede
personer om jernbanetjenesternes tilgængelighed og om
adgangsbetingelser til rullende materiel i overensstemmelse med
adgangsreglerne i artikel 19, stk. 1, samt om faciliteter om bord.
2. Når en jernbanevirksomhed, en billetudsteder og/eller et rejsebureau
gør brug af undtagelserne i artikel 19, stk. 2, meddeler
den eller det på anmodning skriftligt den pågældende handicappede
eller bevægelseshæmmede person sin begrundelse herfor
inden for fem arbejdsdage efter, at reservationen eller billetudstedelsen
er afvist, eller betingelsen om ledsagelse er fastsat.
Artikel 21
Adgang og tilgængelighed
1. Jernbanevirksomheder og stationsledere sikrer ved anvendelsen
af TSI for bevægelseshæmmede personer, at stationer, perroner,
vogne og andre faciliteter er tilgængelige for handicappede
og bevægelseshæmmede personer.
2. Er der ikke ledsagende personale på toget, eller er stationen
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0008.png
ubemandet, træffer jernbanevirksomheder og stationsledere passende
foranstaltninger til at sikre handicappede og bevægelseshæmmede
personer adgang til at rejse med tog.
Artikel 22
Assistance på jernbanestationerne
1. Når en handicappet eller bevægelseshæmmet person afrejser
fra, foretager togskifte på eller ankommer til en bemandet
jernbanestation, skal stationslederen vederlagsfrit sørge for, at den
pågældende får tilstrækkelig assistance til at kunne stige på det
afgående tog eller stige af det ankommende tog, som han eller
hun har købt billet til, jf. dog adgangsreglerne i artikel 19, stk. 1.
2. Medlemsstaterne kan gøre en undtagelse fra stk. 1 i tilfælde
af personer, der benytter forbindelser, der er omfattet af kontrakter
om offentlig tjeneste indgået i overensstemmelse med gældende
fællesskabslovgivning, forudsat at den kompetente
myndighed har sørget for alternative faciliteter eller ordninger, der
garanterer en tilsvarende eller højere grad af adgang til transport.
3. På ubemandede stationer sikrer jernbanevirksomheden og
stationslederen, at information gøres let tilgængelig i overensstemmelse
med adgangsreglerne i artikel 19, stk. 1, for så vidt
angår de nærmestliggende bemandede stationer og direkte tilgængelig
assistance for handicappede og bevægelseshæmmede.
Artikel 23
Assistance i toget
En jernbanevirksomhed yder vederlagsfrit handicappede og bevægelseshæmmede
personer assistance i toget og under ind- og
udstigning, jf. dog adgangsreglerne i artikel 19, stk. 1.
I denne artikel forstås ved assistance i toget alle rimelige foranstaltninger,
der træffes for at give en handicappet eller bevægelseshæmmet
person adgang til samme tjenester i toget som andre
passagerer, hvis personen er så handicappet eller bevægelseshæmmet,
at vedkommende ikke har uafhængig og sikker adgang til
disse tjenesteydelser.
Artikel 24
Betingelser for ydelse af assistance
Jernbanevirksomheder, stationsledere, billetudstedere og rejsebureauer
samarbejder om at yde assistance til handicappede og
bevægelseshæmmede personer i henhold til artikel 22 og 23 i
overensstemmelse med det nedenfor anførte:
a) Assistancen ydes på den betingelse, at den jernbanevirksomhed,
den stationsleder, den billetudsteder eller det rejsebureau,
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0009.png
hos hvem billetten er købt, får besked om den
pågældendes behov mindst 48 timer, før der er behov for
denne assistance. Når billetten gælder for flere rejser, er en
meddelelse tilstrækkelig, forudsat at der gives passende oplysninger
om planlægningen af de efterfølgende rejser.
b) Jernbanevirksomheder, stationsledere, billetudstedere og rejsebureauer
skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at
kunne modtage besked.
c) Hvis der ikke modtages besked i overensstemmelse med
litra a), træffer jernbanevirksomheden og stationslederen alle
rimelige foranstaltninger for at yde den handicappede eller
bevægelseshæmmede person tilstrækkelig assistance til at
kunne rejse.
d) Med forbehold af andre enheders beføjelser med hensyn til
områder uden for jernbanestationen angiver stationslederen
eller en anden bemyndiget person steder i og uden for jernbanestationen,
hvor handicappede og bevægelseshæmmede
personer kan melde deres ankomst på jernbanestationen og
bede om assistance, hvis de har behov for det.
e) Assistance ydes på betingelse af, at den handicappede eller
bevægelseshæmmede person er til stede på det sted og tidspunkt,
der er angivet af den jernbanevirksomhed eller stationsleder,
der tilbyder denne assistance. Det angivne tidspunkt
må højst være 60 minutter før den offentliggjorte afgangstid
eller indcheckningstidspunktet for alle passagerer. Hvis der
ikke er angivet noget mødetidspunkt, skal den handicappede
eller bevægelseshæmmede person være til stede på det
angivne sted senest 30 minutter før den offentliggjorte
afgangstid eller indcheckningstidspunktet for alle passagerer.”
Arbejdsmiljølovens regler om løft.
https://arbejdstilsynet.dk/da/regl<r/at-vejledninger/l/d-3-1-loft-traek-
og-skub.
PARTERNES ARGUMENTER OVER FOR ANKENÆVNET:
Klageren anfører følgende:
Vi købte pladsbilletter ved DSB 7-Eleven i Høje Taastrup 27.05.2018 11.32 til os og vore cykler til afgang
fra Hovedbanegården 06.06. kl 07.00. Dagen senere kom jeg i tanke om, at toget på denne afgang måske
ikke var med lav indstigning, hvilket ingen er mellem landsdelene viste det sig. Jeg ringede derfor til DSB
handicapservice, men fik egentlig bare bekræftet, at det er efter devisen hjælp dig selv, hvad angår handi-
capcykler. Samme dag sendte jeg en mail til DSB i håb om assistance. 08.06. fik jeg det endelige afslag.
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0010.png
Vores cykeltur til Fyn måtte vi derfor aflyse incl. den bestilte overnatning på [hotel] fra 06-08.06., da jeg
ikke alene kan løfte fruens cykel ca. 1 m op i et IC 3 tog.
[DSB’s]
info om, at der ofte er en venlige medpas-
sagerer, der kan hjælp, ved jeg ikke lige, hvordan jeg kan bruge, når jeg har pladsbilletter til en given afgang
på en given distance.
Pladsbilletterne har jeg fået refunderet ved 7Eleven ved Herlev station og har ikke kopi af disse. Øvrige
billetter ville vi have betalt med rejsekortet.
Fruens cykel er en Nihola low med handicapmærke. Den måler b 89 cm og l 180 cm. Vægten er 28 kg uden
motor og ca. 40 kg med motor. Cyklen har motor monteret. Kopi af fruen ledsagerkort er vedlagt.
Jeg håber dette er fyldestgørende til vurdering af sagen men vil dog gerne fortælle om vores rejse med DSB
i går også.
Vi har lige været på en lille cykeltur i Odsherred og ville tage hjem fra Jyderup st. kl 14.06. Det første billet-
tøren meddelte, var at fruens cykel ikke måtte medtages selvom, det er en handicapcykel. Jeg fortalte hen-
de, at det var forkert jfr. DSB egne regler, men da det var et IC 3 tog, kunne jeg alligevel ikke få cyklen ind i
toget. Vi ventede derfor en time til kl 15.06. Billettøren meddelte også i dette tilfælde, at cyklen ikke måtte
komme med. Jeg meddelte igen, at det er en handicapcykel og pegede på mærket, men ifølge ham var det
kun tohjulede cykler, der måtte medtaget i toget, men han sagde dog, at denne gang kunne det gå an, da
der var rigelig plads i cykelvognen.
Jeg fi der det uri eligt og r ste de, at DSB’s a satte regulerer efordri g efter regler, de å e
kender, og man skal stå i fuld offentlighed med denne diskusion.
art ikke
De to pågældende billettører var venlige, men vi kan jo sagtens komme ud for en billettør, der har en dårlig
dag og som så nægter os medrejse. Vil DSB i dette tilfælde betale en vognmand for vor transport? I givet
fald skal vi så checke ind og ud som en normal rejse?
Jeg vil også lige tilføje, at afgangen fra Jyderup i går kl. 15.06 var med lav indstigning dvs. med ca 40 cm fra
perronen til togets trinbræt. Det er vel ikke rigtig lav indstigning?
DSB's regler er klare for handicappedes medtagning af handicapcykel men totalt uforståelige og meget
urimelige.
1. Fruen har en Nohola handicapcykel som uden motor vejer 28 kg og ca. 10 kg mere med en påmonteret
motor. Cyklen er lidt uhandy med en rund tønde foran uden håndtag og et glimrende håndtag i bagegebæ-
reren.
2. Cyklen er meget brugt som kommunal handicapcykel.
3. DSB har valgt i deres togplan, at kun køre med tog med høj indstigning mellem landsdelene, og i region-
enerne med ca halvdelen af togene eller flere med lav indstigning.
Jeg tror ikke, der er mange handicappede, der med en medrejsende ven eller ægtefælde kan bugsere en
sådan cykel ind i et tog med høj indstigning. DSB angiver, at der gerne er en venlig passager, der kan hjæl-
pe, dvs. når man er kommet med toget, må man blive der, til man finder en stærk og venlig passager, der
kan hjælpe, uanset hvor ens rejse måtte være til.
4. I disse trafikale trængselstider vil man gerne flytte så mange rejsende fra biler til cykel eller offentlig
transport, ligesom turistorganisationer nationalt og regionalt gør meget for cykelturisme. DSBs regler synes
ikke at stemme ret godt med disse intentioner.
5. Pudsigt kan man godt få sin cykel med toget til Sverige, som kører med lav indstigning.
6.Det er kun nogle få år siden, at DSB ændrede på regler om medtagning af handicapcykler, da disse stort
set udelukkede alle handicapcykler pga størrelse.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0011.png
7. De nuværende regler vil jeg bede om, bliver reguleret meget snart, da de er fuldstændig urimelige og
udelukker cyklende handicappedes rejse mellem landsdelene.
Det er da ganske nyt, at DSB nu oplyser, at der er 39 togforbindelser mellem landsdelene med lav indstig-
ning. Jeg har netop i dag søgt rejser fra Kbh med disse. Der er 3 (alle i myldretiden med flere cykler og der-
med dårligere muligheder for fruens cykel) ud af 55 afgange med lav indstigning, som går til hhv. Odense og
Århus. Jeg kan også finde en videre forbindelse til Esbjerg, men ingen til Nordjylland. En returrejse vil for-
mentlig være noget nær umulig på en dag, da de rejser, jeg har fundet har afgang fra Odense hhv. 0551,
0611 og 0711. Finder DSB at man med denne køreplan ligestiller handicappedes muligheder med andre
passagerer?
Findes der en søgefunktion i Rejseplanen til tog med lav indstigning, da jeg kun har kunnet finde disse ved
åbne alle afgange på hele dagen for netop at finde disse, det er en noget tidskrævende og besværlig pro-
ces?
Som der skives i svaret, kan man sikre sig en plads til en given afgang ved at købe en pladsbillet til cyklen,
men det er jo i klar modstrid med, at denne kun kan komme med, når pladsforholdene tillader dette, DSB
har oplyst os, at der ikke er mulighed for at notere det er reservation til en større cykel. Er det i øvrigt mu-
ligt at købe cykelpladsbillet i togene med lav indstigning?
Hvad a går assista e fra DSB’s ha dí apservi e å a selvfølgelig overholde ar ejdsregler e, e vi
benyttede faktisk denne mulighed for 7 år siden. Den gang var liftene af samme størrelse som i dag, det var
derfor håndens hjælp vi fik. Jeg kan næppe tro, man ikke kan få lifte af en størrelse, der passer til dagens
cykler, det er så op til DSB, hvordan man vil opfylde passagerernes transport behov.
Jeg kan kun bifalde, at DSB laver en opfølgning til personalet om reglerne for handicappedes rettigheder, da
vi kun har oplevet forkerte informationer og afvisninger ved de seneste kontakter med jeres personel, jfr.
min mail af 30.08.
Som jeg også skrev i min anførte mail, hører jeg gerne, om DSB mener, det er passende med en indstig-
ningshøjde i Jyderup på ca. 40 cm og en udstigningshøjde på Hovedbanen på ca.
–1
cm, når vi taler om tog
med lav indstigning.
Jeg hører også gerne DSBs svar på mit spørgsmål på, om hvad vi skal gøre, når personalet afviser os uden
pladsmæssige eller andre saglige grunde. Skal vi ringe efter en vognmand på DSBs regning, og skal vi checke
ind og ud for den ikke udførte rejse?”
Indklagede anfører følgende:
”Handicapassistance
DSB ka opl se, at klagers hustru til des ha di apassista e til at ko
e o ord på alle DSB’s tog. For
rejser med Fjern- og Regionaltog kan assistancen bestilles frem til 12 timer før rejsetidspunktet.
I overensstemmelse med de beskrevne krav i tillæg M til EU KOMMISSIONENS FORORDNING (EU) Nr.
1300/2014 (PRM/TSI) kan DSB hjælpe med at lifte en kørestol/hjælpemiddel ombord på toget:
” . . . . Perro lifte
…….
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0012.png
5) Løfteplatformens overflade skal have en fribredde på mindst 800 mm og en længde på 1 200 mm. Tillæg
M fastsætter, at der over et plan, der ligger 100 mm over løfteplatformen, skal være en yderligere længde
på 50 mm til fødderne, både når kørestolen vender mod toget, og når den vender mod perronen.
…..
Tillæg M
Kørestol, der kan medbringes i et tog
M.1 ANVENDELSESOMRÅDE Dette tillæg fastsætter grænseværdierne for den tekniske konstruktion af en
kørestol, der kan medbringes i et tog.
M.2EGENSKABER De tekniske minimumskrav er:
Grunddimensioner
Bredde: 700 mm plus minimum 50 mm i hver side til hænder under bevægelse
Længde: 1 200 mm plus
50 mm til fødder
…..”
DSB’s lifte ka hå dtere kørestole/hjælpe idler op til e
300 kg.
aksi al størrelse på
og e vægt på
DSB´s service til kunder, der anvender kørestol/handicaphjælpemidler, er dermed i overensstemmelse med
kravene til togoperatører beskrevet i PRM/TSI.
Allerede på grund af den omhandlede cykels længde kan den ikke liftes ind og ud af togetog den er dermed
ikke omfattet af forordningens krav til assistance.
Cykelmedtagning
DSB tilbyder som en særlig service, at kunder, der anvenderen 3-hjulet cykel med status som et handicap-
hjælpe iddel, ka
edtage de e i DSB’s tog. De rejse de skal dog selv sørge for at få kle
ed o -
bord.
Arbejdsmiljølovgivningen sætter grænser for den maksimale vægt, en medarbejder må løfte ind og ud af
toget:
https://arbejdstilsynet.dk/da/regl<r/at-vejledninger/l/d-3-1-loft-traek-og-skub.
På grund af cyklens vægt kan DSB derfor ikke yde assistance til at løfte cyklen ind og ud af toget.
DSB tilbyder som hovedregel udelukkende medtagning af almindelige cykler i togene, mens 3-hjulede cyk-
ler og tandems uden status som handicaphjælpemiddel er udelukket fra medtagning i henhold til de fælles
landsdækkende rejseregler pkt. 4.3, Generelt:
”…
Der kan kun medbringes almindelige tohjulede cykler og således ikke ladcykler, tandemcykler, påhængs-
vogne, Segways og lignende. Der er dog enkelte undtagelser for påhængsvogne, tandemcykler og ladcykler,
se afs it . og afs it . . ….”
” . . . Særligt o lad ykler og ta de ykler
Tandemcykler kan ikke medtages i metro, busser og lokalebanetog.
I S-tog og Øresundstog kan der medtages tandemcykler. I Regionaltog, Interregionaltog, InterCity, InterCi-
tyLyn og Arrivas tog kan tandemcykler tages med i visse tog, når adgangsforholdene tillader det, og togper-
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0013.png
sonalet i øvrigt skønner, at der er plads. Der betales 2 gange den pris, der skulle have været betalt for en
almindelig cykel. I internationale tog kan tandemcykler ikke medtages.
Kunder, der er omfattet af Ledsageordningen eller har legitimationskort fra Dansk Blindesamfund betaler i
henhold til Ledsageordningen, jævnfør afsnit
. , det sa
e so for e al i delig ykel i DSB’s og Arrivas
tog.
Lad ykler ka ale e edtages i DSB’s tog over Øresu d elle statio er e Tår y og Hyllie.”
Plads i toget
Kunder, der har pladsbillet til en cykel, vil være sikret mulighed for at medtage cyklen på den togafgang,
som der er købt pladsbillet til
dette gælder også 3-hjulede cykler med handicapstatus. Det er muligt at
kø e plads illet til kler til DSB’s IC og ICL tog, og plads illette ka kø es hos DSB Ku deservi e, so
kan kontaktes på 70 13 14 15.
I situationer, hvor kunden ikke har en pladsbillet til cyklen, vil det være op til togets personale at vurdere,
om der aktuelt er plads i det pågældende tog til at medtage en cykel, en barnevogn eller en køre-
stol/hjælpemiddel. Det skyldes primært, at disse genstande kun kan placeres på bestemte pladser i toget,
og at de på grund af deres dimensioner kan stille særlige krav om plads (dørbredde, vestibulemål), for at
kunne få adgang til de særlige pladser for disse genstande.
Togets personale kan derfor være nødt til at afvise passagerer, der ønsker at medtage de nævnte genstan-
de, fordi de aktuelle pladsforhold i det pågældende tog ikke muliggør, at de kan medtages i netop dette
tog. I de tilfælde henvises kunden til at benytte det næste tog. Denne bestemmelse adskiller sig i øvrigt ikke
fra, at togets personale kan være nødt til at afvise passagerer, fordi pladsforholdene nødvendiggør dette.
DSB har sikret, at reglerne for medtagning af en handicapcykel er kendt hos togpersonalet. Afvisning af
andre årsager end pladsforholdene bør derfor ikke ske.
Følgende fremgår af de fælles landsdækkende rejseregler:
”3.3. Medtag i g af hjælpe idler
Kørestole, rollatorer og lignende kan medtages, forudsat at der efter personalets vurdering er plads. Køre-
stole og lignende medtages udelukkende på de dertil indrettede pladser. Er samtlige pladser i tog eller bus
optaget af kørestole, cykler, barnevogne eller kunder med omfangsrig bagage, henvises kunden til at benyt-
te næste bus eller tog.
Den kunde, som er steget på først med en enhed, har fortrinsret, medmindre en anden kunde har pladsbillet
til e hede .”
Tog med lav indstigning
Uge tligt etje es af DSB’s togafga ge elle la dsdele e ed togsæt, so har lav i dstig i g. På
Rejseplanen kan disse togafgange fremsøges, ved hjælp af en særlig søgefunktion ved afkrydsning i søgefel-
tet ”Lav i dstig i g”.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0014.png
Infrastruktur
PRM/TSI foreskriver standarder for indretning af togmateriel, således at der i forbindelse med perroner i
niveau 55 cm over skinneoverkant, kan sikres niveaufri indstigning. Kravet gælder udelukkende for nyt og
opgraderet materiel, som tages i brug efter forordningens ikrafttræden (2014):
”Artikel
Anvendelsesområde
1.
TSI'en finder anvendelse på delsystemerne Infrastruktur, Drift og trafikstyring, Trafiktelematik og Rullen-
de materiel som beskrevet i direktiv 2008/57/EF, bilag II, punkt 2, og i bilaget til nærværende forordning,
punkt 2.1. Den omfatter alle de aspekter af disse delsystemer, der er relevante for tilgængelighed for handi-
cappede og bevægelseshæmmede personer.
2. TSI'en finder anvendelse på følgende banenet: a) det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle
tog som defineret i direktiv 2008/57/EF, bilag I, afsnit 1.1 b) det transeuropæiske jernbanesystem for højha-
stighedstog som defineret i direktiv 2008/57/EF, bilag I, afsnit 2.1 c) alle andre dele af banenettet. TSI'en
omfatter ikke de tilfælde, der er omhandlet i direktiv 2008/57/EF, artikel 1, stk. 3.
3. TSI'en finder anvendelse på al ny infrastruktur og alt nyt rullende materiel i EU's jernbanesystem, jf. stk. 1,
som tages i brug efter den dato, fra hvilken forordningen finder anvendelse, som anført i artikel 12, jf. dog
ilagets pu kt 7. . og 7. . .”
På afgange mellem landsdelene vil togafgange betjent med IC4-tog sikre denne niveaufri indstigning, når
stationerne har den nævnte perronhøjde.
Til dette har klageren anført:
” .Vi
havde købt billetter til fruen og jeg incl. vore cykler til en ferie i det fynske. Kort tid efter købet blev vi
opmærksomme på, at billetterne var til tog med høj indstigning, hvilket vi ikke magter med fruens 40 kg
tunge handicapcykel. Da vi samtidig blev informeret af DSB handicapservice, at der ikke kørte tog mellem
landsdelene med lav indstigning, aflyste vi vor ferie og vore reservationer.
1. DSB har senere oplyst, at der er 39 tog mellem landsdelene dagligt med lav indstigning. Jeg har med
Rejseplanen som kilde fundet frem til, at der er 55 togafgange dagligt fra Hovedbanegården til
f.eks. Odense, 4 af disse afgange har lav indstigning, nemlig afgangene 00,00, 15,22, 16,22 & 17,22.
til disse afgange
anbefaler
DSB reservation. Jeg har i den forbindelse spurgt, om DSB mener, at
handicappede med cykel er stillet rimeligt med den fordeling samt hvor ofte vil den handicappede
blive udsat for ikke at kunne komme med, da alle tog med undtagelse af nattoget er i myldretiden,
hvor cykelmængden er meget større end udenfor denne.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0015.png
2. En returrejse fra Odense med lav indstigning kan være 03,47, 05,51, 06,11 & 07,11. Disse er dog
udenfor myldretiden delvist men vel heller ikke særligt handicapvenlige.
3. Kunne man ønske sig en rejse længere ud i det danske land på tilsvarende vis, kan man iht Rejse-
planen komme til Århus og Esbjerg på samme dag, men der kan ikke anvises nogle rejser til Ålborg f
eks. Er det lukket land?
4. Jeg forstår, at med en reservation som kun anbefales, kan man nemt komme i en situation, hvor
cykelvognen er optaget af ikke pladsreserverede cykler og med de få afgange, der er med lav ind-
stigning, kan det nemt blive til en overnatning. Er det rimeligt og i overensstemmelse med ligevær-
dig handicaptransport.
5. Hvad angår lifte har DSB jo selv valgt at følge minimumskravet. Ved et andet valg kunne de handi-
cappedes cykler medtages i alle tog.
2. 29.august ville vi tage toget hjem til København fra Jyderup med vore cykler. Billettøren på både afgan-
gen 14.06 og efterfølgende 15.06 påstod uretmæssigt, at fruens handicapcykel måtte ikke medtages i toget
uanset, der var meget plads. Vi kom dog med det sidste.
I den forbindelse har jeg spurgt, om hvordan vi skal forholde os i en sådan fremtid situation, skal vi ringe
efter en vognmand og desuden checke ind som normalt og igen checke ud på den påtænkte station, men
svaret herpå efterlyser jeg stadig!!
Den nævnte afgang 15.06 havde lav indstigning, dvs. der var ca 40 cm fra perronen til togets trinbræt. På
Hovedbanegården var der ingen niveauforskel. Jeg mangler svar fra DSB på, om man finder højden i Jyde-
rup værdig til en angivelse som lav indstigning. Svaret ønskes stadig.
DSB angiver i sit svar af 12.10. i forhold om med tog med lav indstigning og efterfølgende om infrastuktur,
hvor a afslutter ed at ko kludere ”IC tog vil sikre iveaufri i dstig i g, år statio er har perro højde,
der opfylder TSI. Det kan ikke udelukkes, at jeg har misforstået sammenhængen mellem denne TSI og lav
indstigning, men jeg kan da ikke se at IC4 kan katagoriseres som et tog med lav indstigning, når gulvet i
toget ligger ca 1 m over perron som i IC3, men dette hører jo i al tilfælde fremtiden til.
Det er da ganske nyt, at DSB nu oplyser, at der er 39 togforbindelser mellem landsdelene med lav indstig-
ning. Jeg har netop i dag søgt rejser fra Kbh med disse. Der er 3 (alle i myldretiden med flere cykler og der-
med dårligere muligheder for fruens cykel) ud af 55 afgange med lav indstigning, som går til hhv. Odense og
Århus. Jeg kan også finde en videre forbindelse til Esbjerg, men ingen til Nordjylland. En returrejse vil for-
mentlig være noget nær umulig på en dag, da de rejser, jeg har fundet har afgang fra Odense hhv. 0551,
0611 og 0711. Finder DSB at man med denne køreplan ligestiller handicappedes muligheder med andre
passagerer?
Findes der en søgefunktion i Rejseplanen til tog med lav indstigning, da jeg kun har kunnet finde disse ved
åbne alle afgange på hele dagen for netop at finde disse, det er en noget tidskrævende og besværlig pro-
ces?
Som der skives i svaret, kan man sikre sig en plads til en given afgang ved at købe en pladsbillet til cyklen,
men det er jo i klar modstrid med, at denne kun kan komme med, når pladsforholdene tillader dette, DSB
har oplyst os, at der ikke er mulighed for at notere det er reservation til en større cykel. Er det i øvrigt mu-
ligt at købe cykelpladsbillet i togene med lav indstigning?
Hvad a går assista e fra DSB’s ha dí apservi e å a selvfølgelig
overholde arbejdsreglerne, men vi
benyttede faktisk denne mulighed for 7 år siden. Den gang var liftene af samme størrelse som i dag, det var
derfor håndens hjælp vi fik. Jeg kan næppe tro, man ikke kan få lifte af en størrelse, der passer til dagens
cykler, det er så op til DSB, hvordan man vil opfylde passagerernes transport behov.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0016.png
Jeg kan kun bifalde, at DSB laver en opfølgning til personalet om reglerne for handicappedes rettigheder, da
vi kun har oplevet forkerte informationer og afvisninger ved de seneste kontakter med jeres personel, jfr.
min mail af 30.08.
Som jeg også skrev i min anførte mail, hører jeg gerne, om DSB mener, det er passende med en indstig-
ningshøjde i Jyderup på ca. 40 cm og en udstigningshøjde på Hovedbanen på ca.
–1
cm, når vi taler om tog
med lav indstigning.
Jeg hører også gerne DSBs svar på mit spørgsmål på, om hvad vi skal gøre, når personalet afviser os uden
pladsmæssige eller andre saglige grunde. Skal vi ringe efter en vognmand på DSBs regning, og skal vi checke
ind og ud for den ikke udførte rejse?”
Hertil har DSB anført:
”Indledningsvis
skal DSB beklage, at klager i forbindelse med en planlagt rejse den 6. juni 2018 ikke fik in-
formation om, at der ugentligt er planlagt 39 togforbindelser mellem landsdelene med lav indstigning, og at
det på Rejseplanen er muligt særskilt at søge efter togforbindelser med lav indstigning.
DSB har forstået klagers henvendelse således, at klager ønsker, at DSB skal tilbyde assistance, så klagers
ægtefælles kan medtage sin 3-hjulede cykel. For DSB er spørgsmålet herefter, om DSB er pligtig hertil efter
relevant lovgivning eller i kraft af sine kommercielle tilbud til kunderne.
Det er DSB’s opfattelse, at der ikke er oge lovgiv i g, der i de ærer, at DSB har e såda forpligtelse.
Det er der redegjort for ede for og i de tidligere svar, heru der også svar til klager. Det er også DSB’s op-
fattelse, at DSB ikke på nogen måde har givet anledning til at tro, at DSB tilbyder assistance til kunder, der
ønsker medtagning af en trehjulet cykel.
DSB opfatter i øvrigt klagers henvendelse, sådan som den har udviklet sig, mere som principiel og generel
end gående på en konkret hændelse og et konkret civilretligt krav.
Handicapassistance
DSB ønsker at fremhæve, at klagers hustru tilbydes hjælp
til at ko
e o ord på alle DSB’s tog. Der skal til
nogle togafgange bestilles handicapassistance med et varsel på minimum 12 timer. For flere detaljer kan
DSB henvise til denne vejledning: https://candidate.hr-
manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=14&ProjectId=189529&MediaId=75
DSB kan hjælpe med at lifte en kørestol eller andre hjælpemidler ombord på toget, når dette er muligt med
DSB’s statio slifte. DSB’s lifte ka hå dtere ge sta de på op til
. DSB’s lifte er der ed i sta d til
at håndtere genstande, som er større end de lovgivningsmæssige krav i EU Kommissionens forordning nr.
/
PRM/TSI . DSB he viser også til DSB’s svar i sage
fra den 12. oktober.
DSB tilbyder dermed handicapassistance i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige krav på området.
Cykelmedtagning
Klagers hustrus 3-hjulede
kel ka
ed e status so
samme vilkår som 2-hjulede cykler.
ha di aphjælpe iddel
edtages i DSB’s tog på
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0017.png
Vil klagers hustru være sikret en plads til sin cykel på en bestemt afgang, skal der købes en pladsbillet til
cyklen. Med en pladsbillet til cyklen vil klagers hustru ikke blive afvist at komme med toget.
I situationer hvor det ikke er muligt, eller det er fravalgt at købt en pladsbillet til cyklen, kan cyklen medta-
ges, når pladsforholdene ombord tillader det. Klagers hustru kan derfor på grund af pladsmangel få afvist at
medtage sin cykel. Dette vilkår gælder for alle kunder, som ønsker at medtage en cykel. I sådanne situatio-
ner henvises kunden til at benytte den næste togafgang, og DSB dækker ikke omkostninger til anden trans-
port.
DSB’s til ud o
kel edtag i g i DSB’s tog er der ed i overe sste
ordning nr.1371/2007 artikel 5:
else
ed EU Ko
issio e s for-
Tog med lav indstigning
Som oplyst kører der på ugebasis 39 togforbindelser med lav indstigning mellem landsdelene, dog betjenes
rejseruten København
Aalborg i den nuværende køreplan ikke med tog med lav indstigning. Igen skal det
fremhæves, at klagers hustru har mulighed for at bestille handicapassistance til rejser mellem København
og Aalborg.
Infrastruktur
EU Kommissionens forordning nr. 1300/2014 (PRM/TSI) foreskriver standarder for indretning af togmateri-
el. DSB’s
tog ateriel fra
og fre lever op til de eskrev e krav i forord i ge . For udd i g he vises
til DSB’s svar af . okto er
.
Da forordningens krav gælder for nyt og opgraderet materiel fra 2014 og frem, betyder det i praksis, at der
på togafgange betjent med IC4-tog er sikret lav indstigning - dette under forudsætning af at stationernes
perronhøjde er i niveau 55 cm over skinneoverkant. På stationer hvor perronhøjden ikke er i niveau 55 cm
over skinneoverkant, vil der være en niveauforskel.”
Til dette har klageren anført afsluttende:
”So jeg læser svaret fra DSB giver stort set i ge ko
e tarer til de rejste spørgs ål so f . eks. . og
1.2. Til pkt 1.3 anerkende DSB, at Nordjylland er lukket land for handicappede med en cykel.
Svaret til pkt 1.4 har jeg tidligere læst, som det er altid op til togpersonalet at vurdere, om den omtalte
cykel kan medtages
pladsbillet eller ej - I betragtning af de få daglige afgange (1
3) er det en tvivlsom
mulighed.
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 25/2-19 vedrørende handicappedes muligheder for at medbringer handicapcykler i DSB's tog, fra Erik Due
2021561_0018.png
Pkt
& ser jeg ikke DSB’s kommentarer,
i hvert fald ikke så jeg kan forstå svaret. Dette gælder ligeledes
pkt. 3 .
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg synes ikke, at DSB stiller de handicappede i en rimelig situa-
tion med de få daglige afgange (eller ingen afgange).
Jeg kan sagtens remse alle punkter op igen til vore to rejser, men jeg ser ikke sagen udvikler sig og hører
derfor A ke æv ets ko
e tarer.”
På ankenævnets vegne
Tine Vuust
Nævnsformand
18