Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 253
Offentligt
Fra:
Sendt:
24. februar 2019 15:51
Emne:
DERFOR SKAL DSB KØBE HØJHASTIGHEDSTOG. DET GIVER FLERE KUNDER OG MINDRE CO²
UDLEDNING
Kære medlemmer af TRU!
I dag tager togturen Aalborg - København 4 timer 24 minutter med IC-Lyn og 5 timer 4 minutter
med IC-tog. Med togfondens timeplan vil det tage 3 timer! Altså en tidsbesparelse på op til 2 timer
og 5 minutter
Hvad betyder det for passagertallet rejsetiden nedbringes markant? Og hvad betyder det for CO²
udledningen?
I Tyskland hos Deutsche Bahn (DB) har man mange gode erfaringer med højhastighedstog. Et par
eksempler:
Første eksempel: 17. december 2017 åbnede DB en 107 km lang højhastighedstrækning mellem
Erfurt og Ebensfeld. Det betød at rejsetiden mellem Berlin og München blev reduceret med op til 2
timer 6 minutter (fra 6 timer 24 minutter til 3 timer 58 minutter med ICE (InterCityExpress)). Hvad
betød det for passagerantallet? Det strøg i vejret. Mindre end et år efter åbningen var
passagertallet steget med 104 %. Det betyder at 46% af alle rejsende mellem de to byer kører
med tog. Samtidig faldt antallet af flyrejsende mellem Berlin og München fra 48 % til 30 % mens
bilisternes andel faldt med 5 % til 24 %. Og CO² udledningen faldt med 188.000 tons CO² på et år.
Det svarer til CO² udledningen fra en by med 21.000 indbyggere.
På strækningen Berlin
–
Frankfurt(Main) er antallet af passagerer steget med 22 % efter samme
højhastighedsstræknings åbning. Også her køres der med ICE-tog.
Andet eksempel: 1. august 2002 åbnede DB højhastighedsstrækningen Køln
–
Frankfurt(Main). Det
betød at rejsetiden mellem de to byer blev 1 time kortere (fra 2 timer 15 minutter til 1 time 16
minutter). Resultatet var bl.a. at flyruten Køln - Stuttgart blev indstillet 2002, flyruten Køln
–
Frankfurt(Main) blev indstillet i 2007, mens flyruten Køln/Bonn
–
Nürnberg havde en klar
tilbagegang. Så CO² udledningen er stærkt formindsket.
Tredje eksempel: Da TGV-strækningen mellem Paris og Bruxelles åbnede blev flyruten mellem
byerne nedlagt kort derefter. Igen fordi toget er hurtigere end flyturen med de tidskrævende
kontroller m.m. og fordi toget kører fra centrum til centrum. Og igen mindre CO² udledning. Og
sådan kan jeg blive ved.
Konklusionen er klar: Hurtigere tog giver flere passagerer. Er der klare og tydelige tidsbesparelser
på turen mellem to byer tager man gerne toget. Mindst et studie har vist at når der er
højhastighedstog i et land falder antallet af kortdistanceflyvninger. Igen med mindre CO²
udledning til følge.
Så derfor bør partierne bag togfonden fastholde at den samlede timeplan gennemføres og se til at
DSB køber tog der kan sikre timeplanens gennemførelse. Alt andet vil være lige så tosset som
dengang i 1999, da Lykketoft fik aflyst elektrificeringen af jernbanenettet i det meste af Danmark.