Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2021580_0001.png
Broafgift Nej Tak!
Beregning af broøkonomi
Givne forudsætninger - Basisscenarium
Forventet årlig omsætning ekskl. moms **
Antal køretøjer dagligt ***
Afgift, køretøjer o/3.500 kg.
Afgift, køretøjer u/3.500 kg.
Udgifter til administration (VD) årligt **
Drift af betalingsanlæg årligt **
Omkostning ved pendlerfradrag årligt
Skats årlige omkostning til adm. af pendlerfradrag
Erhvervslivet kan fradrage afgift i deres drift
Erhvervsskat
60.000.000
12.000
41
14
5.000.000
9.000.000
10.000.000
1.800.000
Antagelser
Antal køretøjer årligt
Fordelt på:
Antal køretøjer o/3.500 kg. *
Erhvervskøretøjer u/3.500 kg. *
Øvrige køretøjer u/3.500 kg.
Dage
365
Procent
1,00
Antal
12.000
Sum
4.380.000
365
365
365
0,12
0,22
0,66
1.440
2.640
7.920
525.600
963.600
2.890.800
0,22
* Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(12 % af 12.000 biler)
** JF. ministersvar til Kenneth Jensen af 20. august 2018 (TRM j.nr. 2018-4100).
*** Jf. notat fra VD til Kenneth Jensen af 16. oktober 2018 (TRM j.nr. 2018-4100 /
dok 18/4453-4).
Beregninger
Basisomkostninger ved broen
Pendlerfradrag
Samlede indtægter
Indtægt ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved øvrige køretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Resultat for Fjordforbindelsen SOV
Indtægtskrav
Realiseret indtægt
Overskud
-14.000.000
-11.800.000
-25.800.000
Statens skatteregnskab
Skattetab ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg.
Skattetab ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg.
Momstab v/erhvervskørsel (fradrag)
Momsindtægt ved privatkørsel
68.503.200
Pendlerfradrag
I alt
60.000.000
68.503.200
8.503.200
-2.374.310
-3.792.730
-7.008.000
8.094.240
-6.167.040
10.792.320
17.239.680
40.471.200
1.086.240
-10.000.000
-15.080.800
Gøres passage af broen gratis, så kan beløbet på godt 24 mio. kr. spares væk (kr. 9.000.000,- i drift af b.anlæg + kr. 15.080.800,- i skattetab)
Hertil skal tages med i betragtning at Vejdirektoratets VVM-redegørelse alene taler om 4.700 biler dagligt ved brugerbetaling.
Sund & Bælt konkluderer i sin rapport om betalingsvillighed fra 2011 at en ny forbindelse ved Frederikssund ikke kan finansieres af brugerbetaling, hvis det er gratis at
benytte Kronprins Frederiks Bro, da kun maksimalt 10.000 køretøjer vil benytte den nye brugerbetalte forbindelse (side 25 i rapporten).
Med transportministerens seneste svar (j.nr. 2018-4100) om, at alene lastbiler og lastvogntog over 3.500 kg er pålagt at benytte den nye bro, må antallet af erhvervs- og tunge køretøjer
forventes at blive reduceret yderligere, da flere tunge køretøjer end først antaget fortsat vil vælge at benytte den gamle (gratis) forbindelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021580_0002.png
Broafgift Nej Tak!
Beregning af broøkonomi
Forudsætninger ved årsdøgntrafik på 10.000
Forventet årlig omsætning ekskl. moms ***
Antal køretøjer dagligt
Afgift, køretøjer o/3.500 kg.
Afgift, køretøjer u/3.500 kg.
Udgifter til administration (VD) årligt ***
Drift af betalingsanlæg årligt ***
Omkostning ved pendlerfradrag årligt
Skats årlige omkostning til adm. af pendlerfradrag
Erhvervslivet kan fradrage afgift i deres drift
Erhvervsskat
60.000.000
10.000
41
14
5.000.000
9.000.000
8.030.303
1.800.000
Antagelser
Antal køretøjer årligt
Fordelt på:
Antal køretøjer o/3.500 kg. *
Erhvervskøretøjer u/3.500 kg. **
Øvrige køretøjer u/3.500 kg.
Dage
365
Procent
1,00
Antal
10.000
Sum
3.650.000
365
365
365
0,14
0,22
0,64
1.440
2.200
6.360
525.600
803.000
2.321.400
0,22
* Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(12 % af 12.000 biler)
** Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(22 % af bilerne)
*** JF. ministersvar til Kenneth Jensen af 20. august 2018 (TRM j.nr. 2018-4100).
Beregninger
Basisomkostninger ved broen
Pendlerfradrag
Samlede indtægter
Indtægt ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved øvrige køretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Resultat for Fjordforbindelsen SOV
Indtægtskrav
Realiseret indtægt
Underskud
-14.000.000
-9.830.303
-23.830.303
Statens skatteregnskab
Skattetab ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg.
Skattetab ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg.
Momstab v/erhvervskørsel (fradrag)
Momsindtægt ved privatkørsel
58.732.880
Pendlerfradrag
I alt
60.000.000
58.732.880
-1.267.120
-1.978.592
-3.792.730
-6.558.320
6.499.920
-5.771.322
8.993.600
17.239.680
32.499.600
-58.400
-8.030.303
-13.860.025
Gøres passage af broen gratis, så kan beløbet på godt 23,1 mio. kr. spares væk (kr. 9.000.000,- i drift af b.anlæg + kr. 12.567.333,- i skattetab)
Hertil skal tages med i betragtning at Vejdirektoratets VVM-redegørelse alene taler om 4.700 biler dagligt ved brugerbetaling.
Sund & Bælt konkluderer i sin rapport om betalingsvillighed fra 2011 at en ny forbindelse ved Frederikssund ikke kan finansieres af brugerbetaling, hvis det er gratis at
benytte Kronprins Frederiks Bro, da kun maksimalt 10.000 køretøjer vil benytte den nye brugerbetalte forbindelse (side 25 i rapporten).
Med transportministerens seneste svar (j.nr. 2018-4100) om, at alene lastbiler og lastvogntog over 3.500 kg er pålagt at benytte den nye bro, må antallet af erhvervs- og tunge køretøjer
forventes at blive reduceret yderligere, da flere tunge køretøjer end først antaget fortsat vil vælge at benytte den gamle (gratis) forbindelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021580_0003.png
Broafgift Nej Tak!
Beregning af broøkonomi
Forudsætninger ved årsdøgntrafik på 8.000
Forventet årlig omsætning ekskl. moms ***
Antal køretøjer dagligt
Afgift, køretøjer o/3.500 kg.
Afgift, køretøjer u/3.500 kg.
Udgifter til administration (VD) årligt ***
Drift af betalingsanlæg årligt ***
Omkostning ved pendlerfradrag årligt
Skats årlige omkostning til adm. af pendlerfradrag
Erhvervslivet kan fradrage afgift i deres drift
Erhvervsskat
60.000.000
8.000
41
14
5.000.000
9.000.000
6.060.606
1.800.000
Antagelser
Antal køretøjer årligt
Fordelt på:
Antal køretøjer o/3.500 kg. *
Erhvervskøretøjer u/3.500 kg. **
Øvrige køretøjer u/3.500 kg.
Dage
365
Procent
1,00
Antal
8.000
Sum
2.920.000
365
365
365
0,18
0,22
0,60
1.440
1.760
4.800
525.600
642.400
1.752.000
0,22
* Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(12 % af 12.000 biler)
** Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(22 % af bilerne)
*** JF. ministersvar til Kenneth Jensen af 20. august 2018 (TRM j.nr. 2018-4100).
Beregninger
Basisomkostninger ved broen
Pendlerfradrag
Samlede indtægter
Indtægt ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved øvrige køretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Resultat for Fjordforbindelsen SOV
Indtægtskrav
Realiseret indtægt
Underskud
-14.000.000
-7.860.606
-21.860.606
Statens skatteregnskab
Skattetab ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg.
Skattetab ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg.
Momstab v/erhvervskørsel (fradrag)
Momsindtægt ved privatkørsel
48.962.560
Pendlerfradrag
I alt
60.000.000
48.962.560
-11.037.440
-1.582.874
-3.792.730
-6.108.640
4.905.600
-5.375.603
7.194.880
17.239.680
24.528.000
-1.203.040
-6.060.606
-12.639.249
Gøres passage af broen gratis, så kan beløbet på godt 21,6 mio. kr. spares væk (kr. 9.000.000,- i drift af b.anlæg + kr. 12.639.249,- i skattetab)
Hertil skal tages med i betragtning at Vejdirektoratets VVM-redegørelse alene taler om 4.700 biler dagligt ved brugerbetaling.
Sund & Bælt konkluderer i sin rapport om betalingsvillighed fra 2011 at en ny forbindelse ved Frederikssund ikke kan finansieres af brugerbetaling, hvis det er gratis at
benytte Kronprins Frederiks Bro, da kun maksimalt 10.000 køretøjer vil benytte den nye brugerbetalte forbindelse (side 25 i rapporten).
Med transportministerens seneste svar (j.nr. 2018-4100) om, at alene lastbiler og lastvogntog over 3.500 kg er pålagt at benytte den nye bro, må antallet af erhvervs- og tunge køretøjer
forventes at blive reduceret yderligere, da flere tunge køretøjer end først antaget fortsat vil vælge at benytte den gamle (gratis) forbindelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021580_0004.png
Broafgift Nej Tak!
Beregning af broøkonomi
Forudsætninger ved årsdøgntrafik på 6.000
Forventet årlig omsætning ekskl. moms ***
Antal køretøjer dagligt
Afgift, køretøjer o/3.500 kg.
Afgift, køretøjer u/3.500 kg.
Udgifter til administration (VD) årligt ***
Drift af betalingsanlæg årligt ***
Omkostning ved pendlerfradrag årligt
Skats årlige omkostning til adm. af pendlerfradrag
Erhvervslivet kan fradrage afgift i deres drift
Erhvervsskat
60.000.000
6.000
41
14
5.000.000
9.000.000
4.090.909
1.800.000
Antagelser
Antal køretøjer årligt
Fordelt på:
Antal køretøjer o/3.500 kg. *
Erhvervskøretøjer u/3.500 kg. **
Øvrige køretøjer u/3.500 kg.
Dage
365
Procent
1,00
Antal
6.000
Sum
2.190.000
365
365
365
0,24
0,22
0,54
1.440
1.320
3.240
525.600
481.800
1.182.600
0,22
* Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(12 % af 12.000 biler)
** Jf. VD notat af 16. oktober 2018 (dokument 18/14453-4) i svar til Kenneth Jensen
(22 % af bilerne)
*** JF. ministersvar til Kenneth Jensen af 20. august 2018 (TRM j.nr. 2018-4100).
Beregninger
Basisomkostninger ved broen
Pendlerfradrag
Samlede indtægter
Indtægt ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg. ekskl. moms
Indtægt ved øvrige køretøjer u/3.500 kg. ekskl. moms
Resultat for Fjordforbindelsen SOV
Indtægtskrav
Realiseret indtægt
Underskud
-14.000.000
-5.890.909
-19.890.909
Statens skatteregnskab
Skattetab ved erhvervskøretøjer u/3.500 kg.
Skattetab ved erhvervskøretøjer o/3.500 kg.
Momstab v/erhvervskørsel (fradrag)
Momsindtægt ved privatkørsel
39.192.240
Pendlerfradrag
I alt
60.000.000
39.192.240
-20.807.760
-1.187.155
-3.792.730
-5.658.960
3.311.280
-4.979.885
5.396.160
17.239.680
16.556.400
-2.347.680
-4.090.909
-11.418.474
Gøres passage af broen gratis, så kan beløbet på godt 20,4 mio. kr. spares væk (kr. 9.000.000,- i drift af b.anlæg + kr. 11.418.474,- i skattetab)
Hertil skal tages med i betragtning at Vejdirektoratets VVM-redegørelse alene taler om 4.700 biler dagligt ved brugerbetaling.
Sund & Bælt konkluderer i sin rapport om betalingsvillighed fra 2011 at en ny forbindelse ved Frederikssund ikke kan finansieres af brugerbetaling, hvis det er gratis at
benytte Kronprins Frederiks Bro, da kun maksimalt 10.000 køretøjer vil benytte den nye brugerbetalte forbindelse (side 25 i rapporten).
Med transportministerens seneste svar (j.nr. 2018-4100) om, at alene lastbiler og lastvogntog over 3.500 kg er pålagt at benytte den nye bro, må antallet af erhvervs- og tunge køretøjer
forventes at blive reduceret yderligere, da flere tunge køretøjer end først antaget fortsat vil vælge at benytte den gamle (gratis) forbindelse.