Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2021579_0001.png
Bilisterne betaler for at staten kan spare
Staten påfører bilister omkostning på 608 mio. kr.
- blot for selv at spare 460 mio. kr.
Hvordan hænger det sammen?
Bilisternes omkostninger
Jo, for at drive broen er der en række faste drifts-/basisomkostninger, som er pålagt bilisterne. Det er
omkostninger som ingen reelt har gavn af, men som over en 40-årig periode i 2018-prisniveau udgør:
Betalingsanlæg, anskaffelse: Kr. 16.400.000,- * 1 = 16.400.000,-
1
Betalingsanlæg, drift: Kr. 9.000.000,- * 40 = 360.000.000,-
2
Løn til bestyrelse: Kr. 800.000,- * 40 = 32.000.000,-
3
Vejdirektoratet til administration: Kr. 5.000.000,- * 40 = 200.000.000,-
I alt: Kr. 608.400.000,-.
4
Dette beløb dækkes også af brugerbetalingen
og skal indtjenes før der afdrages én krone på
anlægsgælden på kr. 1.399.700.000,-
og så er der tilmed tale om omkostninger som fuldstændig kunne spares væk, hvis man afskaffede
brugerbetalingen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0002.png
Tallene herover stammer fra oplysninger givet i svar til Kenneth Jensen af transportministeren den 20.
august 2018 (j.nr. 2018-4100)
5
, i ministersvar på spørgsmål 278 fra Mattias Tesfaye
6
og oplysninger om
størrelsen af bestyrelsens honorarer fra fjordforbindelsens regnskaber og hjemmeside.
7
Sat op på en lidt anden måde, så skal de 60 mio. kr., som er det årlige krav til indtægter fra broen
8
,
anvendes til følgende:
Så vidt de 608 mio kr. Men hvordan med de 460 mio. kr. som staten sparer?
Statens udgifter over 40 år:
De 460 mio. kr. er hvad staten reelt skal betale mere over de næste 40 år, end de allerede betaler, for at
sikre fuld statslig finansiering af Kronprinsesse Marys Bro
og altså sløjfe brugerbetalingen helt.
Her er hvad staten allerede har af omkostninger de næste 40 år:
Pendlerfradrag: Kr. 10.000.000,- * 40 = 400.000.000,-
9
Skattestyrelsens omk. til adm. af pendlerfradrag: Kr. 1.800.000,- * 40 = 72.000.000,-
Momsindtægt: kr. 1.086.240,- * 40 = -43.449.600,-
Tab af erhvervsskat: Kr. 6.167.040 * 40 = 246.681.600,-
I alt: Kr. 675.232.000,-.
10
Tallene herover stammer fra beregninger baseret på Vejdirektoratets basisscenarium med årsdøgngrafik på
12.000 køretøjer
11
, og fordeling på køretøjer over og under 3.500 kg. samt erhvervs- og privatkørsel,
baseret på Vejdirektoratets oplysninger i notat/svar 18/14453-4 af 16. oktober 2018 til Kenneth Jensen på
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0003.png
spørgsmål stillet til ministeren
12
. Beregningerne er vedlagt som bilag 1. Oplysninger om omkostninger
forbundet med skattefradraget stammer fra Skatteministeriets lovforslag 146:
Resultat ved fjernelse af brugerbetaling
Jf. transportministerens svar på TRU 2017-2018 sprg. 778 af 20. september 2018 (j.nr. 2018-4728)
13
er det
cirka 1,4 mia. kroner af anlægssummen som låne- og dermed brugerfinansieres. I ministerens var til
Kenneth Jensen af 20. august 2018 (j.nr. 2018/4100)
14
er beløbet oplyst til at være ”op til 1,35 mia kr., alt
efter hvad den samlede anlægsomkostning ender med at bliver.
Matthias Tesfeye har i henvendelse af 8. januar 2019 bedt om at få oplyst det præcise tal. Det er af
ministeren den 6. februar. 2019 oplyst til kr. 1.399.700.000,- ved at sammenholde svar på spørgsmål 278 og
280 til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
15
.
Det efterlader følgende resultat ved afskaffelse af brugerbetalingen:
Samlede omkostninger for staten ved brugerbetalt model: Kr. 675.232.000,-
Finansieringsbehov: Kr. 1.399.700.000,-
Underskud: Kr. 724.468.000,-.
Resultat med anvendelse af anlægsreserve
Staten har ikke regnet med den sædvanlige overhead til den statslige anlægsreserve på konto 28.11.13,
som man normalt gør. I ministersvar nr. 278 af 6. februar 2019
16
oplyser ministeren til gengæld, at
Fjordforbindelsen Frederikssund selv råder over en anlægsreserve på kr. 264,4 mio.
17
Anvendes dette ikke til anlæg, hvad det ikke tyder på p.t., så nedbringes finansieringsbehovet til
fjordforbindelsen, og regnestykket er nu:
Samlede omkostninger for staten ved brugerbetalt model: Kr. 675.232.000,-
Finansieringsbehov: Kr. 1.399.700.000,-
Anlægsreserve: kr. 264.400.000,-
Underskud: Kr. 460.068.000,-
Det kræver altså alene tilførsel af yderligere kr. 460.068.000,- i 2018-prisniveau fra staten, at
afskaffe brugerbetalingen, hvis reserven anvendes til finansiering:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0004.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0005.png
Brofinansiering på usikker grund
Med i betragtning skal også tages, at der er stor usikkerhed om, hvorvidt en årsdøgntrafik på 12.000
køretøjer, med 12 % lastbiler og lastvogntog overhovedet er realistisk.
I erkendelse af hvor svært det bliver at få folk til at vælge den nye betalingsforbindelse, så indskrev man i
anlægslovens § 2 stk. 2 flg. regel:
18
"Vejdirektoratet kan i overensstemmelse med færdselslovens § 92 og efter forhandling med Frederikssund
Kommune og med politiets samtykke træffe bestemmelser om trafikregulerende foranstaltninger på
Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsens Vej og på de i § 1, stk. 1, nævnte vejstrækninger, jf. lovens
bilag 1, der indvirker på vejens udnyttelse og indretning med henblik på at reducere den gennemkørende
kørsel."
Denne regel er omsat til Vejdirektoratets eget sprog i deres vurdering af trafikale tiltag på J.F. Willumsensvej
af 16. november 2017 (dok. 17/06848-18):
19
”De
trafikregulerende foranstaltninger skal have til formål, at reducere den gennemkørende kørsel over
Kronprins Frederiks Bro og dermed flytte en del af trafikken derfra og over på den nye fjordforbindelse og på
den måde øge indtægtsgrundlaget for den nye fjordforbindelse og dermed sikre den forudsatte
tilbagebetalingstid.”
Se blot denne fremstilling af de mange forskellige prognoser gennem tiden
20
:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0006.png
Trafiktallet er altså mere end usikkert, og det er økonomien i hele projektet dermed også, hvis
brugerbetaling fastholdes.
Pressede vognmænd
Den eneste sikre indtægtskilde er p.t. lastbiler og lastvogntog over 3.500 kg, som er tvunget over den nye
bro
ofte med en stor omvej til følge.
Ud over broafgiften på 82 kr. tur/retur skal vognmændene således også køre 28 km ekstra, hvis de fra
Jægerspris skal til/fra fx Halsnæs, Hillerød, Slangerup, Farum o.lign., og det koster mange penge i både tid,
brændstof og slidtage - for slet ikke at tale om miljøbelastningen!
Her vil de vakse fortalere af broafgiften hævde, at det opvejes af sparet tid i køen ved Kronprins Frederiks
Bro. Men der er kun kø cirka halvanden time morgen og aften på hverdage, hvor de færreste vognmænd
passerer fjorden. Omvejen og broafgiften, den rammer til gengæld alle døgnets timer, hele året rundt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0007.png
Mere information
Se vores hjemmeside:
www.nejtilbroafgift.dk
Kontakt:
For uddybning af beregninger: Kenneth Jensen
21 69 11 39 /
[email protected]
For brug af infografik: Martin Kirchgässner
26 18 37 44 /
[email protected]
Kilder og dokumentation
1
2
Jf. TRU sprg. 278.
Ministerens svar af 6. februar på spørgsmål af Mattias Tesfaye
(A), j.nr. 2019-276.
Jf.
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth Jensen af 20. august 2018, j.nr. 2018-4100.
3
Jf.
Fjordforbindelsen Frederikssunds årsrapport for 2017,
note 3, side 37.
4
Jf.
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth Jensen af 20. august 2018, j.nr. 2018-4100.
5
Jf.
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth Jensen af 20. august 2018, j.nr. 2018-4100.
6
Jf. TRU 2018-2019, sprg. 278.
Ministerens svar af 6. februar på spørgsmål af Mattias Tesfaye
(A), j.nr.
2019-276.
7
Jf.
Fjordforbindelsen Frederikssunds årsrapport for 2017,
note 3, side 37.
8
Jf.
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth Jensen af 20. august 2018, j.nr. 2018-4100.
9
Lovforslag 146, 2018-2019,
fremsat af skatteministeriet den 30. januar 2019.
10
Jf. pkt. 4.2 i bemærkninger til
Lovforslag 146, 2018-2019,
fremsat af skatteministeriet den 30. januar
2019.
11
Jf. Vejdirektoratets notat (dok. 18/14453-4) bilagt
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth
Jensen af 31. oktober 2018.
12
Jf. Vejdirektoratets notat (dok. 18/14453-4) bilagt
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth
Jensen af 31. oktober 2018.
13
Jf. TRU 2017-2018, sprg. 778.
Ministerens svar af 20. september 2018.
14
Jf.
transportministerens svar
til byrådsmedlem Kenneth Jensen af 20. august 2018, j.nr. 2018-4100.
15
Jf. TRU 2018-2019, sprg. 280.
Ministerens svar af 6. februar på spørgsmål af Mattias Tesfaye
(A), j.nr.
2019-276.
16
Jf. TRU 2018-2019, sprg. 278.
Ministerens svar af 6. februar på spørgsmål af Mattias Tesfaye
(A), j.nr.
2019-276.
17
Jf. TRU 2018-2019, sprg. 278.
Ministerens svar af 6. februar på spørgsmål af Mattias Tesfaye
(A), j.nr.
2019-276.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 252: Henvendelse af 22/2-19 vedrørende finansiering og anlæg af den nye faste fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2021579_0008.png
18
19
20
Lov nr. 1519 af 27. december 2014:
Lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
Jf.
notat om vurdering af trafikale titag på J.F. Willumsensvej
af 16. november 2017.
Se
Vianovas rapport
(side 7) og
Sund og Bælts rapport om betalingsvillighed
(side 25).