Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1957641_0001.png
Trafikstyrelsen
Hørings svar på øndringer af Bekendtgørelse 147.
Ts 10801
00040.
Jeg har som sådan ikke noget imod ændringen i teksten på bekendgølse 147.
Det jeg gør vrøvl over er de udgifter det medførte fra indførelsen 1/1 2018.
Når man læser jeres hørings brev skinner det klart igennem at det er skrevet af en der er
virkeligheds fjern., og ikke kender til virkeligheden som vores minister ynder at kalde
situationen.
For de små firmaer er det et direkte angreb på deres eksistens , at Bane dk og jer i fælles
skab trækker certificering ned over firmaerne.
Det er som sådan ikke certifiseringen der er problemet, med følge udgifterne hvert år ,
som i sjovt nok lige undlader at skrive nogle beløb på.
Operatør forsikring for at måtte køre på skinner er koster ca 700000 kr pr år
Certifikat 50000 kr pr år
Vedligehold af certifikat og jeres besøg ca 200 000 kr pr år
Eksterne kunsulenter ca 100 000 kr
Interne lønonkostninger for certifikat ca 130000 kr.
Samlet for min virksomhed
1,280 000 kr
Med indførelsen af certificerings krav er der så nu kommet
udgifter til eksterne tranportører for ca 60 000 kr om måneden.
Manglende muligheder for egen kørsel , herved besværliggøres opretholdelse af lkf
kompetancer som i jo også flot har beskrevet i bekendtgørelse om lkf certificering ,
Hoved erhverv for mit firma er jernbane materiel udlejning med personale i en enkelt
mands virksomhed.
Samlet har jeg over 500 meter materiel til udlejning og værksted i Padborg.
Men da Padnborg af Bane dk er blevet udsultet spormæssig , er der ikke plads til mine
ting , i Padborg..
Der er masser af spor omkring mit værksted , men det vil de ikke lukke op., så jeg er nødt
til at have opstillings spor i Vojens som jeg også betaler til.
Når så ting skal på værksted for at repareres efter udlejning til Bane dk projekter, så skal
det flyttes fra Vojens til Padborg , tidligere kunne jeg flytte det selv , underhenvisning til de
forskelligere projekter som havde ødelagt vognene.
Udgifter til reparation og Håndtering af vogne , blev så sendt videre til projekterne.
Det kan jeg så ikke mere.
RAILSERVICE v. Erik Jessen | Hærvejen 75 | DK-6230 Rødekro | Tlf.: (+45) 5170 6899 | CVR: 18319705 | [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Henvendelse af 24/10-18 vedrørende krav om certificering på jernbanenettet, fra Erik Jessen, Railservice
1957641_0002.png
Nu skal jeg så betale en operatør for at flytte mine vogne Fra Vojens til værksted. I
Padborg
Det koster så væsentlig mere for projekterne end hvis jeg selv kørte når jeg havde tid.
Indtægterne ved håndtering og Rep af vogne blev i mit firma og gav beskæftigelse til
nogle ansatte.
Det gør det så ikke mere , da jeg har måttet fyre folk som direkte konsekvens af krav om
certificering .
Og projekternes betaling af håndtering af materiel gårr nu ud af mit firma og over i et
andet.
Det har så med ført en væsentlig ned gang i indtjennigen for Railservice 2018 kan jeg nu
allerede se.
Mit kørsels mønster står slet ikke i forhold med f.eks DSB
Db
Hectorrail , men jeg
skal have samme forsikrings sum. Ca 423 mil
Mærkværdigvis Kan veteran baner flytte materiel
køre Dk tyndt
køre med kunder
under dække af at de fremmer jernbanen. Forsikring sum 65 mil
Det er en skæv vridning der vil noget.
Hvis man så ville sige , vi skal så støtte de små med at leje mere materiel ud , så der kom
mere indtjening så kunne det måske godt løbe rundt, men det gør man så heller ikke idet
hverken Trafikstyrelsen eller arbejdstilsynet kigger efter hvilke vogne der bliver lejet ind i
de store projekter som Bane dk får lavet,
Her kommer f. Eks udenlandske Skærver vogne som er gamle kornvogne og i overskud
i udlandet op til Dk laver det arbejde danske skærve vogne er bygget til at lave
Udenlansdke skærve vogne er meget billige fordi de ikke har det udstyr på som
arbejdstilsynet forlangte på de Danske vogne.
Så på den måde får Bane dk bygget billig og nedslider personalet , og dræner danske
vogne ejere for omsætning .
De eneste firmaer der tjener på jeres certificerings krav er konsulenter og jer selv.
Så jeg kan ikke se en sammen hæng med virkligehed som der er sendt ud i Hørings brev.
Jeg vil påstå at det der står i hørings brevet må være en uløber af Munchausen syndrom
i trafikstyrelsen
Med venlig hilsen
Erik Jessen
Railservice
RAILSERVICE v. Erik Jessen | Hærvejen 75 | DK-6230 Rødekro | Tlf.: (+45) 5170 6899 | CVR: 18319705 | [email protected]