Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 249
Offentligt
Til Ældre Sagen
Att. adm. direktør Bjarne Hastrup
Kopi til Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg
Dokumentnummer
710447
Dato
20. 02 2019
Sagsbehandler:
CST
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Kære Bjarne Hastrup,
Tak for dit brev af 13. februar 2019 med kopi til Folketingets Transportudvalg, hvor du i forlængelse af
Ældre Sagens og Passagerpulsens fælles indlæg til pressen af 11. december 2018 giver udtryk for
bekymring for de ældre ikke-digitale buspassagerer. Du skriver, at Ældre Sagen er positiv overfor
digitale løsninger, men at I stiller jer helt uforstående over for, at nye digitale muligheder absolut skal
betyde afskaffelse af gamle analoge tilbud på nuværende tidspunkt.
Epinion har afdækket for Movia, at den trykte køreplansinformation kun blev brugt af en mindre gruppe
borgere, mens en meget større gruppe borgere ikke brugte den. Vi skal som offentlig virksomhed altid
vurdere effekten af digital og analog information, men ved at omlægge, hvor det er muligt, kan vi spare
et større beløb hvert år – penge, som vi skal bruge til at udvikle de digitale løsninger på blandt andet
Rejsekortet og Rejseplanen, som kunderne og samfundet forventer, og til at drive vores kernevirksom-
hed for.
Beslutningen om at udfase de trykte køreplaner er taget af en enig bestyrelse, som har lagt vægt på,
at der stadig er adgang til trykt information for de borgere, der ønsker det. Vi har også lagt vægt på, at
man kan få adgang til liveopdateret information uden brug af en smartphone ved stoppestedet.
På stoppesteder med digitale informationsskærme er den liveopdaterede information direkte tilgænge-
lig for alle. Dem er der 2.000 af, og de servicerer 70 pct. af alle passagerer i den kollektive transport.
Movias sms 1250-service kan benyttes med enhver mobiltelefon. Vi har holdt fast i, at man er velkom-
men til at ringe til DOTs kundeservice og få her-og-nu information eller få de trykte køreplaner, man
skal bruge, tilsendt med posten. Man kan også printe dem fra DOTs hjemmeside. Alle stoppesteder er
forsynet med information om de forskellige muligheder – med større skriftstørrelse end de tidligere
køreplaner. Ingen er afskåret fra trykt information, men vi er gået over til trykt information efter behov,
fremfor trykt information til alle, fordi en meget stor gruppe angiver ikke at bruge den.
Når vi beslutter sådanne større ændringer i den kollektive transport, følger vi selvfølgelig op på reak-
tionerne på kommende bestyrelsesmøder. Det vil vi også gøre i denne sag. Jeg foreslår, at vi snarest
muligt får et møde i stand mellem Ældre Sagen og Movia, hvor næstformand Per Hovmand og jeg
gerne vil deltage. Lad mig vide, hvad der passer jer.
Movia ser det som en væsentlig opgave at sikre tillid til den nye liveopdaterede trafikinformation og til
de øvrige digitale services, vi skal levere til kunderne. Vi vil derfor gerne tilbyde at besvare de henven-
delser, I modtager fra Jeres medlemmer, om udfasning af trykte køreplaner og hvilke muligheder, man
har som borger.
Venlig hilsen
Kirsten Jensen
Formand
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
moviatrafik.dk