Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2020884_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt: 19. februar 2019 16:19
Emne: Notat til orientering for Trafikministeren samt Transportudvalgets medlemmer
Til
Trafikministeren
Transportudvalget.
Hoslagt fremsendes notat vedr. alternative muligheder for drift på Kystbanen som modsvar til den af
Kystbanens talsmand Michael Randropp sammen med firmaet Atkins foreslåede ændring af Kystbanen til
jævnstrømsdrift med S-tog med en anslået realistisk anlægsudgift på mellem 3-5 milliarder og total
nedlukning af Kystbanen med brug af togbusser i mindst 3 år.
Notatet er udarbejdet af en lille 4-mandsgruppe, bestående af pendlerrepræsentanter samt en DSB-ansat.
Det er vores håb, at notatet anviser muligheder for en alternativ anvendelse af det eksisterende materiel
under de eksisterende økonomiske rammer ved en sammenlægning og Øresundstog samt Nivåtog til en
mere stabil køreplan med muligheder for 15 min. drift samt 10 min. drift af gennemkørende og
overhalende tog i myldretiden.
Det er hermed også vores håb, at der iværksættes en overordnet hurtig screening af dette notats
muligheder, før en større screening foretages af en mulig overgang til S-togs drift.
Det er således vores opfattelse, at udgifterne til en screening vedr.
S-togsmuligheder vil være totalt spildt, såfremt man finder, at det nuværende materiel kan anvendes på en
ny og mere effektiv måde.
Det er samtidig vores anbefaling, at ikrafttrædelsen af kontrakten med Skånetrafik vedr. svensk togtrafik fra
Østerport udsættes til færdiggørelse af den planlagte udvidelse af stationen ved Københavns Lufthavn,
således at skiftet til svensk togtrafik kan ske ved Kastrup og dermed IKKE bevirker forringede vilkår med
unødvendige skift for de danske rejsende fra Helsingør til Kastrup.
Med venlig hilsen
f. arbejdsgruppen
Torben Gamst-Johansen
Birthevej 7
3060 Espergærde