Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2020832_0001.png
Til Transport -, Bygnings- og Boligministeren
Besvarelse af mail af den 17. december 2018 fra Transport -, Bygnings- og Boligmi-
Dato: 20. december 2018
nisteren
Forvaltning
Billund Kommune er blevet anmodet om at redegøre for baggrunden for husle-
jestigningen på Frihavnen, Vorbasse samt kommunens syn på sagen, herunder
hvordan kommunen, som ejer har påset dels en forsvarlig drift, dels at gældende
regler overholdes.
Baggrunden for lejeforhøjelsen
Administrationen udarbejdede i 2017 et budgetforslag, der blev afvist af beboer-
demokratiet på et afdelingsmøde den 20. september 2017.
Forslaget indebar en gennemsnitlig brutto huslejestigning på 158,29 kr./m2, såle-
des at gennemsnitslejen steg fra 713,55 kr./m2 til 912,24 kr./m2, hvilket gennem-
snitligt svarede til en stigning i bruttohuslejen på maksimalt 22,18 %. Når brutto-
huslejen er fastsat, sker der en regulering via boligtilskud til de lejere, der ikke er
formuende eller har en større indkomst, f.eks. som følge af pensioner.
Årsagen til huslejestigningen – foruden generelle prisstigninger - skyldes følgende
4 forhold:
1) Billund Kommune var blevet opmærksom på, at boligstørrelsen på Pleje-
centeret Frihavnen ikke havde været opgjort efter gældende regler (hvil-
ket både medfører forhøjelser og nedsættelser for de enkelte lejemål),
2) Afdelingen havde oparbejdet et underskud (der var historisk opkrævet for
lidt i leje),
3) Der var foretaget en ombygning for at forbedre adgangsforholdene og an-
vendelsen af lifte på plejehjemmet samt individuelle forbedringer,
4) Der var sket en samling af de tidligere lån på ejendommen med henblik
på at udligne lejeforskellen mellem boligerne.
Betydningen af disse forhold kan illustreres med et eksempel, hvor en bolig har
84 m2:
Regulering for manglende huslejestigninger
Forbedring af lejligheder (badeværelser mv.)
Forbedringer af gangarealer
Andre reguleringer – prisstigninger mv.
Forbedring af lifte
228 kr./mdr.
75 kr./mdr.
525 kr./mdr.
267 kr./mdr.
51 kr./mdr.
Byrådssekretariatet
Sagsbehandler:
Martin Birk
[email protected]
Journalnr.: 18/28762
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 20/12-18 vedrørende huslejestigningen på Frihavnen, Vorbasse, fra Billund Kommune
2020832_0002.png
I alt
1.146 kr./mdr.
Som nævnt ovenfor under punkt 1, er der også lejemål, hvor huslejen netto er fal-
det. Det gælder for i alt 6 lejemål. Billund Kommunes beregninger over brutto og
nettohusleje vedlægges, idet dette er standardberegninger, der kan offentliggø-
res.
De enkelte poster er endvidere uddybet i Billund Byrådsbeslutning af den 6. marts
2018, der er vedlagt som kopi (dog uden kopier af bilagene til byrådsbeslutnin-
gen).
Billund Kommunes syn på sagen
Byrådet havde gerne set, at der ikke havde været behov for ovennævnte lejere-
guleringer, eller at der var hjemmel i lovgivningen til at fordele en sådan forhøjel-
se over flere år – evt. efter ministeriets godkendelse. Billund Kommune har ikke
kunne finde en sådan hjemmel.
Balancelejeprincippet har hjemmel i lov om leje af almene boliger § 9, der fastslår,
at den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler til enhver tid skal være fast-
sat således, at den giver afdelingen mulighed for af sine indtægter at afholde de
udgifter, der er forbundet med driften, herunder til foreskrevne bidrag og henlæg-
gelser og lignende i henhold til reglerne i lov om almene boliger m.v. Kommunen
opnår således ikke et overskud på driften af ejendommen.
Balancelejeprincippet er efter Billund Kommunes opfattelse hensigtsmæssig og
operationel, men systemet kan blive udfordret, hvis der efterfølgende konstateres
fejl, eller beboerdemokratiet ikke ønsker at medvirke til, at der kommer balance i
lejen på lang sigt. Hvilket de tidligere beboere ikke nødvendigvis har haft incita-
ment til, da den gennemsnitlige beboer alene bor der i 9 mdr.
I den konkrete situation har Billund Kommune – foruden egen administration –ind-
draget revisionen, ekstern advokat og ekstern rådgiver for at opnå en så hensigts-
mæssig løsning som mulig inden for den gældende lovgivning.
Afgørelsen er foruden den nævnte Byrådsbeslutning af den 6. marts 2018 også
blevet behandlet på Byrådets møde den 3. april 2018 for at undersøge grundlaget
yderligere.
Denne byrådsbeslutning vedlægges ligeledes.
Ejeransvar og drift
Billund Kommune havde i perioden 2008 til 2016 udliciteret administrationen af
Frihavnen, Vorbasse til henholdsvis Boligkontoret Danmark og Lejerbo.
Billund Kommune håndterer selv administrationen af Frihavnen, Vorbasse fra 2.
halvår af 2016 og fremadrettet, og i den forbindelse er man blevet mere opmærk-
som på de udfordringer, der var med den pågældende ejendom.
Tidligere har man godkendt regnskaberne - der er uden forbehold om de omstrid-
te forhold fra den statsautoriserede revisor - samtidig med kommunens øvrige
regnskaber. Kopi af disse regnskaber under Lejerbos administration er ligeledes
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 20/12-18 vedrørende huslejestigningen på Frihavnen, Vorbasse, fra Billund Kommune
vedlagt. Det bemærkes, at regnskabet 2015-2016 er benævnt ”udkast”, men dog
er revisionens påtegning vedhæftet.
Ved overtagelsen af administrationen anvendte Billund Kommune et budget, der
var udarbejdet af Lejerbo. Det har efterfølgende vist sig, at dette budget ikke var
fyldestgørende, da dette medførte et underskud på 305.570 kr., hvilket er mere
end �½-delen af det oppebårne underskud.
Det seneste budget er baseret på de realiserede udgifter for regnskabsåret 2017,
idet det bemærkes, at der er tale om et regnskabsår på 1�½ år.
Dette budget blev afvist den 23. august 2018, men godkendt af Byrådet den 9.
oktober 2018. Kopi af byrådets beslutning er vedlagt,
Det er endelig Billund Kommunes opfattelse, at der også må forventes en lejefor-
højelse også i det kommende budget, grundet de tidligere ubalancer i budgettet
og det forhold at diverse klager har forsinket gennemførelsen af huslejestigniger
for de berørte lejemål.
Afslutningsvist bemærkes det, at Billund Kommune er af den opfattelse, at det ik-
ke har været muligt at handle anderledes, end at udmønte de pågældende leje-
forhøjelser. Der henvises til lovgrundlaget, der er beskrevet i de pågældende by-
rådsbeslutninger.
Med venlig hilsen
Ib Kristensen
Borgmester
Side 3/3