Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2020351_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 4. kvartal 2018
Det er mellem DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet aftalt, at DSB
afgiver en rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang
i kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for fjerde kvartal 2018.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
7. februar 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 4. kvartal 2018 med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 36
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 16 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 4 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 40 togsæt i drift.
I slutningen af fjerde kvartal ved overgangen til DSB´s 2019-køreplan (K19) d.
8/12 2018, skete der ændringer i den planlagte indsættelse. DSB planlægger nu
med en driftspulje på 42, heraf 34 togsæt til indsættelse i daglig i drift og 8
togsæt i driftsreserve.
DSB lever derfor op til det aftalte i forhold til driftspuljen både før og efter
overgangen til K19.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse fjerde kvartal 2018
IC4
Planlagt
Regional Vest
6
Regional Øst
17
Århus - Esbjerg
7
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
36
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: IC4-rapport 4. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2020351_0002.png
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sat et
mål for MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 4. kvartal 2018 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er nået både for kvartalet og ÅTD.
4. kvartal 2018
2018
IC4 (2:59)
6.975
4.387
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
MDBF IC4
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal
2017
2017
2017
2017
2018
2018
2018
2018
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 4. kvartal 2018 resterer der 21 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 3. kvartal 2018 resterede der
ligeledes 21 tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’. Disse ændringer
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: IC4-rapport 4. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2020351_0003.png
nedbringes derfor først i antal, når de specifikke togsæt er helt færdige, mens
enkeltinstallationerne nedbringes i antal løbende.
10 af disse ændringer (ligeledes 10 ved udgangen af 3. kvartal) skal
implementeres på togsæt-niveau og heraf resterer der ved udgangen af 4. kvartal
118 stk. enkeltinstallationer på togsæt (168 ved udgangen af 3. kvartal). De
øvrige 11 tekniske ændringer (ligeledes 11 ved udgangen af 3. kvartal) skal
implementeres på del-komponenter. Disse ændringer udgør 980 stk.
enkeltinstallationer (1420 ved udgangen af 3. kvartal). Dette følger fortsat DSB’s
plan for færdigbyggelsen.
Ændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret på togsættene, og alle
ændringer forventes fuldt implementeret i 4. kvartal 2019.
Derudover er en softwareopdatering af togets computer under teknisk udvikling.
Denne softwarepakke, som betegnes TCMS pk. 3, forventes klar til
implementering i 1. kvartal 2019 og forventes at være fuldt implementeret inden
4. kvartal 2019. Denne samlede pakke betegnes også som én CFG.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG indbygningsprocessen:
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog
Side 3/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: IC4-rapport 4. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2020351_0004.png
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsæt niveau og komponent niveau.
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at bliver
implementeret på litra og del-komponenter
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i resten af året, forventet forbrug i 2019
samt forventet ikke forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af IC4-
programmet kan sammenfattes således:
Side 4/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: IC4-rapport 4. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2020351_0005.png
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen
i stedet for til DSB
Note: Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
CFG nr
CFG forklarende tekst
På togsæt
Multibel 3,4 Safety loop Emergency Elektro Valve
HVAC afstemning rørkreds (varme i førerrum)
Pressostat(PFA) i Bremsesystem
Ny lydgiver for færdigmelding
El sikring af Energy Meter
Tilpasning af 230V installation ved 2F12
Lyddæmpning af dørlydgiver
I ALT
På delkomponenter
Indsugningsfilter til generator
Ny ZF-gear software, ZF relaterede modifikationer
Indsugningsrør til ladeluft
ZF DC/DC Converter
Hydraulikpumpe ophæng
INDS.RØR TIL LADELUFT (0-STIL)
Olieniveauføler ved motor bundkar
Slanger ved luftfilter
New Bracket for exhaust manifold.
Genindkobling af oil refill system
Dæmpning af støj fra fremmedluft
I ALT
Udestående CFG i kr
Estimat Dec 2018
1.032.226
227.211
101.665
23.544
86.092
576.193
5.724
2.052.654
-
154.030
15.435
584.497
2.075.569
7.542.864
511.510
78.829
1.230.252
5.140.800
3.245.827
1.364.700
21.944.312
207
233
276
300
306
307
312
156
247
264
291
292
293
305
321
323
340
277
Figur 5: Værdi af udestående CFG implementering på togsæt og delkomponenter.
Det samlede restforbrug pr. 31.12.2018 forventes at udgøre:
Side 5/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: IC4-rapport 4. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2020351_0006.png
Forventet restforbrug pr 31.12.2018 sammensættes
således:
Resterende hardwaremæssige ændringer på togene (CFG)
Resterende softwaremæssige ændringer på togene (TCMS)
Ikke fremkommet AB faktura
I ALT
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 31.12.2018
De samlede forventede restarbejder pr. 31.12.2018 udgør 39,1 mio. kr.
mio. kr
26,1
2,0
11,0
39,1
Side 6/3