Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2019517_0001.png
Markedsvurdering af
færgetrafikken mellem
Østdanmark og Tyskland
Rapport.
Udarbejdet for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0002.png
Kolofon
Udarbejdet af: Thomas Odgaard, Claus Bjørn Galbo-Jørgensen, Emil Foged, Agnete Nielsen og Malene Buch-Larsen
Dato: 7. februar 2019
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., 2840 Holte
T. 61 333 500, M. [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
INDLEDNING
KORT OM SCANDLINES
TRAFIK, KONKURRENCEKRAFT OG MARKEDSANDELE
PRISER OG INDTJENING
GODSTRANSPORT
4
5
7
15
25
Incentive | 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0004.png
1 Indledning
For at belyse transportbehovet over Østersøen i Femern Bælt-korridoren på kort og lang sigt har
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet anmodet Incentive om at belyse de aktuelle
markedsforhold med færgebetjening.
I dag står Scandlines for denne færgebetjening. I rapporten fokuserer vi
primært på Scandlines’
rute mellem Rødby og Puttgarden, som står for ca. 80% af Scandlines’ trafik.
Rapporten er struktureret som følger:
I afsnit 2
beskriver vi kort Scandlines’ aktiviteter
og økonomiske resultater.
Afsnit 3 og 4 omhandler persontransport. I afsnit 3 redegør vi for udviklingen i trafikken på
Scandlines’ ruter samt Scandlines’ konkurrencekraft og markedsandel, mens
vi i afsnit 4 redegør
for Scandlines’ prissætning.
I afsnit 5 ser vi på de samme emner i forhold til godstransport.
Fakta
Om analysen
Vores arbejde er udført i perioden 18. september til 17. december 2018.
Alle analyserne i denne rapport er baseret på offentligt tilgængelige data og informationer i form af
årsrapporter, websites, offentlige rapporter, konsulentrapporter, forskningsartikler osv. Dertil kommer
trafikdata fra Landstrafikmodellen.
Vi har ikke været i kontakt med Scandlines eller andre aktører under udarbejdelsen af denne rapport.
Incentive | 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0005.png
2 Kort om Scandlines
Scandlines ejer og driver to færgeruter, Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, mellem Danmark
og Tyskland, jf. tabel 1. Disse to ruter har i mere end 20 år været de eneste passager- og
godsfærgeruter mellem Østdanmark
1
og Tyskland.
Ombord på færgerne driver Scandlines catering og shopping. Derudover driver Scandlines bl.a.
BorderShops i Puttgarden og Rostock.
Rødby-Puttgarden
tegnede sig i 2017 for 82% af Scandlines’ passagertrafik og 79% af Scandlines’
godstrafik, jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordeling af gods- og persontransport på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock i 2017
Persontransport
(1.000 personbiler)
Rødby-Puttgarden
Gedser-Rostock
I alt
1.504 (82%)
336 (18%)
1.840 (100%)
Godstransport
(1.000 ’trailers’)
534 (79%)
139 (21%)
672 (100%)
Kilder: Danmarks Statistik, SKIB32.
Note: Sum af lastvogne med/uden anhænger, sættevogne med/uden forvogn og modulvogntog med/uden forvogn.
Økonomiske nøgletal
I 2017 omsatte Scandlines for 3,6 mia. kr. og realiserede et resultat fra ordinær drift på 1,4 mia.
kr., jf. tabel 2.
Scandlines’ samlede EBITDA-margin
var i 2017 40%. For den trafikrelaterede del
var EBITDA-marginen 50%.
Tabel 2
Scandlines, regnskab, 2017, mio. DKK
Trafik
Omsætning
Resultat af ordinær drift, ekskl. særlige
poster (tilbagevendende EBITDA)
EBITDA-margin
2.622
1.319
50%
BorderShops
1.006
127
13%
I alt
3.628
1.445
40%
Både indtjening og omsætning er steget gradvist fra 2014 til 2017, jf. figur 1.
1
Øst for Storebælt, ekskl. Bornholm.
Incentive | 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0006.png
Figur 1
Udvikling i samlet omsætning og overskudsgrad, mio. DKK
Kilde: Scandlines (2018), omregnet til DKK.
Note: Tallene for hele år 2014 og hele år 2015 medregner ikke nedlagte aktiviteter i forbindelse med salget af færgeruten
mellem Helsingborg og Helsingør. EBITDA-margin
henviser til ’Recurring EBITDA excludes non-recurring
items (special items)
comprising income and expenses of an exceptional nature such as costs incurred for restructuring processes and structural
adjustments as well as gains and losses on divestments related thereto.’
Scandlines (2018, s. 4).
Incentive | 6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0007.png
3 Trafik, konkurrencekraft og
markedsandele
I dette kapitel beskriver vi den historiske udvikling i passager-
og godsmængder på Scandlines’
ruter samt Scandlines’ konkurrencekraft og markedsandel.
3.1 Historisk udvikling i trafik
Fra slutningen af 1990’erne og frem mod 2007,
hvor den danske stat og DB solgte Scandlines,
oplevede Scandlines en stor vækst i antallet af personbiler på Rødby-Puttgarden og Gedser-
Rostock, jf. figur 2. Siden 2007, hvor Scandlines har været drevet i privat regi, har der imidlertid
været et betydeligt fald på samlet set 19% i personbiltrafikken på Rødby-Puttgarden, mens
Gedser-Rostock har oplevet en fremgang på 14%.
Figur 2
Historisk udvikling i passagertrafik, 1.000 personbiler
2.000
1.800
1.600
-19%
Personbiler (1.000)
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
14%
Kilde: Danmarks Statistik, SKIB32.
Hvis man i stedet ser på lastbiltrafikken, har Scandlines haft en samlet vækst siden 2007 på 38%
på Rødby-Puttgarden, mens Gedser-Rostock har oplevet en fremgang i antallet af lastbiler på
25%, jf. figur 3.
Det er værd at bemærke, at transportefterspørgslen blev væsentligt påvirket af finanskrisen, der
ramte Danmark i 2008.
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Rødby-Puttgarden
Gedser-Rostock
Incentive | 7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0008.png
Figur 3
Historisk vækst i godstrafik, 1.000 lastbiler
Kilde: Danmarks Statistik, SKIB32.
Note: Sum af lastvogne med/uden anhænger, sættevogne med/uden forvogn og modulvogntog med/uden forvogn.
3.2 Konkurrencekraft over for Storebæltsbroen
I dette afsnit ser vi nærmere på Scandlines’ konkurrencekraft over
for Storebæltsbroen.
For rejsende, der skal mellem Sverige og fx Tyskland, kan det potentielt også være relevant at
benytte de direkte færger over Østersøen mellem Sverige og Tyskland eller Polen. Dette
behandler vi i næste afsnit.
Hvis man skal i bil fra Østdanmark til Tyskland eller kontinentet, er der tre oplagte
rutealternativer:
1.
2.
3.
Færge fra Rødby til Puttgarden
Færge fra Gedser til Rostock
Storebæltsbroen og den sønderjyske grænse.
2
For hvert af disse alternativer har vi opgjort de samlede rejseomkostninger fra alle områder i
Østdanmark og udvalgte destinationer på kontinentet for at kunne vurdere, hvornår kunderne
med fordel kan bruge Scandlines’ ruter frem for Storebæltsbroen. I tråd med vanlig praksis i
transportøkonomiske analyser omfatter de samlede omkostninger både de direkte omkostninger i
form af kørselsomkostninger og billetter samt de indirekte omkostninger i form af passagerernes
Vi ser forsimplende bort fra færgen mellem Taars på Lolland og Spodsbjerg på Langeland, der for enkelte
rejserelationer kan være et relevant alternativ til Storebæltsbroen. I 2017 var der 0,2 mio. personbiler med denne
færgerute (Danmarks Statistik, SKIB31). Til sammenligning var der 11,2 mio. personbiler over Storebælt
(https://www.storebaelt.dk/omstorebaelt/trafiktal) og 1,5 mio. personbiler med Rødby-Puttgarden (Danmarks
Statistik, SKIB32).
2
Incentive | 8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
værdisætning af rejsetiden. Samlet betegnes dette som de såkaldte generaliserede
rejseomkostninger (GRO).
Vi har gennemført beregningerne for en række scenarier for at belyse effekten af forskellige
forudsætninger. Først præsenterer vi resultaterne for
hovedscenariet,
der primært er baseret på
data fra følgende kilder: Google Maps (rejsetider og -afstande), Transportøkonomiske
Enhedspriser (kørselsomkostninger), trafikprognosen for Femern Bælt-projektet (tidsværdier og
belægningsgrader) og directferries.com (gennemsnitlig billetpris).
Betydningen af udgangspunktet i Østdanmark
I figur 4 har vi illustreret forskellene i de generaliserede rejseomkostninger (GRO) for bilisterne
ved at rejse via Rødby-Puttgarden eller Gedser-Rostock (alt efter, hvilken rute der er mest
attraktiv) i stedet for Storebælt ved rejser til Hamborg i Tyskland fra forskellige kommuner i
Østdanmark. Et negativt tal (markeret med en rødlig nuance på kortet) betyder, at GRO er lavere
ved at tage med Scandlines frem for Storebæltsbroen, hvilket vil sige, at færgen er mere
attraktiv.
Kortet viser, at GRO i hovedscenariet er lavere ved rejser med færgerne for de fleste kommuner
på Sjælland, med undtagelse af de kommuner, der befinder sig tættest på Storebæltsbroen. Fra
Københavnsområdet efter motorvejsudfletningen i Køge er der en GRO-forskel på 105 kr., mens
de største GRO-forskelle findes, hvis man rejser fra de sydligste kommuner.
Incentive | 9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0010.png
Figur 4
Forskel i generaliserede rejseomkostninger (GRO) ved at vælge Scandlines frem for Storebæltsbroen på
en rejse til Hamborg, kr./rejse
Kilde: Egne beregninger.
Note: Et positivt tal angiver, at broen er mere attraktiv end færgen, mens et negativt tal angiver, at færgen er mere attraktiv
end broen. Beregningerne er baseret på hovedscenariet.
Betydningen af destinationen på kontinentet
I kortet nedenfor tager vi udgangspunkt i en rejse til Køge, der ligger ved motorvejsudfletningen
mod hhv. Storebæltsbroen og Scandlines’ færger. Vi viser forskellene i GRO ved at vælge færge
frem for bro ved rejser til forskellige områder i Europa.
Kortet viser, at hvis man rejser fra Køge, er der i hovedscenariet GRO-besparelser på mindst 80
kr. ved at vælge Scandlines frem for Storebælt for alle destinationerne, undtagen Slesvig-Holsten
i Tyskland, der ligger tættest på den dansk-tyske grænse. Der er særligt store besparelser ved at
vælge Scandlines, hvis man skal til østlige destinationer, der ligger tættest på færgerne og
længst væk fra grænsen i Sønderjylland.
Incentive | 10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0011.png
Figur 5
Forskel i generaliserede rejseomkostninger (GRO) ved at vælge Scandlines frem for Storebæltsbroen på
en rejse til Køge, kr./rejse
Kilde: Egne beregninger.
Note: Et positivt tal angiver, at broen er mere attraktiv end færgen, mens et negativt tal angiver, at færgen er mere attraktiv
end broen. Beregningerne er baseret på hovedscenariet. Negativt tal for Slesvig-Holsten afspejler Neustadt, positivt tal
afspejler ’midtpunkt’ for Slesvig-Holsten.
Andel af rejser, hvor færgen har en klar konkurrencefordel over for broen
Kortene ovenfor illustrerer,
på hvilke geografiske relationer Scandlines’ færger har en
konkurrencefordel over for broen i hovedscenariet. Men kortene indeholder ikke information om,
hvor mange rejser der er på de enkelte relationer. Vi har derfor koblet konkurrencefladeanalysen
med detaljerede data om antal rejser mellem de enkelte zoner fra Landstrafikmodellen.
3
Figur 6 nedenfor viser andelen af rejser mellem Østdanmark og kontinentet, hvor Scandlines har
en konkurrencefordel i forhold til Storebæltsbroen i hovedscenariet. Figuren viser, at de
generaliserede rejseomkostninger (GRO) er mindst 100 kr. mindre med Scandlines sammenlignet
3
Landstrafikmodellens basismatrice for 2015.
Incentive | 11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0012.png
med Storebæltsbroen for 75% af rejserne i hovedscenariet. For 64% af rejserne er GRO mindst
400 kr. mindre med Scandlines end med Storebæltsbroen.
Figur 6
Andel af rejser mellem Østdanmark og kontinentet, hvor Scandlines har en konkurrencefordel over for
Storebæltsbroen, målt på forskellen i de generaliserede rejseomkostninger (GRO), hovedscenariet
82%
75%
66%
65%
64%
55%
1
100
200
300
GRO-forskel
400
500
Kilde: Egne beregninger.
Note: Slesvig-Holsten behandles her under ét.
Da ovenstående beregninger, som nævnt, er baseret på en række antagelser, har vi gennemført
en række følsomhedsanalyser med alternative forudsætninger for kørselsomkostninger, antal
personer i bilen og billetprisen på færgen.
Beregningerne viser, at Scandlines har en konkurrencefordel på mindst 100 kr. målt i GRO for
mellem 63% og 84% af rejserne i de forskellige scenarier. Hæves grænsen til 400 kr., har færgen
en klar konkurrencefordel på mellem 40% og 82% af rejserne i de forskellige scenarier.
3.2.1
Prisniveauets betydning for konkurrencefladen mellem bro og
færge
Prisen på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock har direkte indflydelse på, om bilisterne kan
betragte Storebæltsbroen som et reelt alternativ til færgen. Vi har derfor også vurderet
konkurrencefladen mellem bro og færge i et scenarie, hvor billetprisen på færgen er markant
lavere end i dag. Vi har taget udgangspunkt i en overfartspris med færge på 300 kr. for Rødby-
Puttgarden og 500 kr. for Gedser-Rostock, som omtrent svarer til det gennemsnitlige prisniveau
for andre færgeruter på samme distancer (se afsnit 4.3).
Med dette prisniveau er de generaliserede rejseomkostninger (GRO) mindst 100 kr. lavere med
Scandlines sammenlignet med Storebæltsbroen for 84% af rejserne i hovedscenariet. For 81% af
rejserne er GRO mindst 400 kr. lavere med Scandlines end med Storebæltsbroen.
Incentive | 12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0013.png
3.3 Markedsandele
Scandlines’ markedsandel afhænger selvsagt af, hvor bredt man definerer det marked, som
Scandlines opererer på.
Vi ser her på markedet for transport af passagerer og køretøjer med færge samt eventuelle
relevante broforbindelser. Vi medtager således ikke fly, hvor man jo ikke kan medbringe sin bil.
Som vi beskrev i det foregående afsnit,
kan Scandlines’ færger i nogle tilfælde være i
konkurrence med Storebæltsbroen. For rejsende, der skal til eller fra Sverige eller Norge, kan
det desuden være relevant at anvende de direkte færgeforbindelser mellem Sverige og Tyskland
eller Polen. Vi har illustreret de forskellige færgeruter i figur 7 herunder.
Scandlines’ færgeruter og færgeruter mellem Sydsverige og kontinentet
Rødby - Puttgarden
Gedser - Rostock
Trelleborg -Travemünde
Trelleborg - Rostock
Trelleborg - Sassnitz
Trelleborg - Swinoujscie
Ystad - Swinoujscie
Karlskrona - Gdynia
Malmö - Travemünde
Göteborg - Kiel
Figur 7
I tabel 3
har vi opsummeret vores vurderinger af Scandlines’ markedsandel
ved forskellige
geografiske afgrænsninger af markedet. Hvis man alene betragter færgerne mellem Østdanmark
(ekskl. Bornholm) og Tyskland, har Scandlines med ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock
en markedsandel på 100%. Hvis man vælger den bredeste afgrænsning, hvor man også medregner
relevante rejser på Storebælt og alle rejser med Østersøfærgerne, så estimerer vi Scandlines’
markedsandel til 54% i 2017.
Incentive | 13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0014.png
Tabel 3
Scandlines’ markedsandel
i 2017 for transport af personbiler med passagerer ved forskellige
geografiske afgrænsninger
Geografisk afgrænsning
Inkl. relevant** trafik på Storebælt
Ekskl. Storebælt
Inkl. Østersøfærger*
54%
69%
Ekskl. Østersøfærger
85%
100%
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra Danmarks Statistik, Trafikanalys (Sjötrafik 2017), https://www.storebaelt.dk og
Intraplan Consult GmbH og BVU Beratergruppe (2014),
Fehmarnbelt Forecast 2014 - Update of the FTC-Study of 2002.
Note: Opgjort som antallet af personbiler med ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden divideret med det samlede
marked. Ekskl. færger til og fra Bornholm. *Direkte færger mellem Sverige og Tyskland/Polen. **Opgjort som det forventede
antal personbiler overflyttet fra Storebælt til Femern som følge af en fast forbindelse under Femern Bælt.
Incentive | 14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0015.png
4 Priser og indtjening
I dette kapitel ser vi Scandlines’ prissætning og indtjening i sammenligning med andre ruter og
rederier.
4.1 Prisstruktur
Scandlines’ prisstruktur for personbiler er delt op i en højsæson og en lavsæson og omfatter tre
primære billettyper: Economy, Economy Extra og Flex, jf. tabel 4.
Economy Extra betegnes af Scandlines som standardbilletten og kan købes indtil 15 minutter før
afgang.
4
Scandlines oplyser, at Economybilletterne skal købes mindst 14 dage før afgang, og der
er kun et begrænset antal billetter til rådighed på hver afgang. Billettypen forudsætter desuden
medlemskab af
Scandlines’ fordelsklub,
SMILE. Medlemskabet er gratis.
Flexbilletten kan betegnes som et premiumprodukt, der giver øget fleksibilitet og forskellige
ekstra services.
Tabel 4
Listepriser for personbiler på Scandlines’ færgeruter,
kr.
Rødby-Puttgarden
Billettype
Economy
Economy Extra
Flex
Lavsæson
245
585
749
Højsæson
499
715
849
Gedser-Rostock
Lavsæson
245
799
999
Højsæson
499
939
1.099
Kilde: https://www.scandlines.dk/billetter/priskalender (tilgået 17. november 2018).
Note: Economy Extra- og Flexbilletterne er ekskl. et onlinebookinggebyr på 6 kr. Ved køb ved personlig betjening opkræves et
gebyr på 75 kr. Prisen gælder en alm. personbil inklusive passagerer. Scandlines tilbyder også et begrænset antal mini-
feriebilletter.
Det var i efteråret 2018 muligt at købe en Economybillet på ca. 80% af afgangene på Rødby-
Puttgarden, hvis man bookede 14 dage før afgang, jf. figur 8. På Gedser-Rostock var det kun
muligt at købe Economybilletter på ca. 50% af afgangene 14 dage i forvejen. Det vil typisk være
sværest for kunderne at få adgang til Economybilletter på de mest attraktive afgange, mens der
oftest vil være tilgængelige Economybilletter på mindre attraktive afgange, fx om natten.
Selvom Scandlines’
på deres hjemmeside oplyser, at Economybilletter skal købes mindst 14 dage
før afgang, så var det i efteråret 2018 alligevel i enkelte tilfælde muligt at booke den billigste
billettype ned til 5 dage før afgang, jf. figur 8.
4
https://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden (tilgået 18. november 2018).
Incentive | 15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0016.png
Figur 8
Tilgængelighed af Economybilletter i efteråret 2018
Kilde: Egne beregninger baseret på scandlines.dk.
Højsæsonen omfatter i 2018 fire måneder af sommeren mellem maj og september, det meste af
februar samt perioder omkring påske, efterårsferien, jul og nytår. I alt var 190 dage i 2018
defineret som højsæson, svarende til 52% af årets dage. Man må forvente, at andelen af årets
trafik, der fandt sted i højsæsonen, er højere end dette tal, da færgerne antageligvis har en
højere gennemsnitlig belægningsgrad i højsæsonen.
Scandlines tilbyder også rabatter på returbilletter i form af blandt andet 1-dagsbilletter og
miniferie-billetter.
5
Sidstnævnte billettype udbydes dog i kun i begrænset antal og kun til
medlemmer af fordelsprogrammet SMILE. Derudover tilbyder Scandlines shoppingbilletter, 10-
turskort og en række andre specialbilletter.
4.2 Sammenligning mellem Rødby-Puttgarden og
Gedser-Rostock
I dette afsnit sammenligner vi Scandlines’ listepriser på Rødby-Puttgarden
med prisniveauet på
Gedser-Rostock, jf. figur 9. I analysen har vi korrigeret for, at både sejltiden og -distancen er
markant kortere på Rødby-Puttgarden end på Gedser-Rostock. Sammenligningen viser, at:
·
·
Listeprisen pr. km er 90-160% højere på Rødby-Puttgarden end på Gedser-Rostock.
Listeprisen pr. operationstime er 46-100% højere på Rødby-Puttgarden end på Gedser-
Rostock.
5
https://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden (tilgået 17. november 2018).
Incentive | 16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0017.png
Figur 9
Listepriser på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock
(procentsats angiver merpris for Rødby-Puttgarden)
Lavsæson (175 dage)
Rødby-Puttgarden
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Gedser-Rostock
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Højsæson (190 dage)
Rødby-Puttgarden
Gedser-Rostock
Kr. pr. overfart
Economy
60
50
40
Economy
EXTRA
FLEX
60
Economy
Economy
EXTRA
FLEX
+95%
+90%
50
40
+98%
160%
+101%
Kr. pr. km
30
20
10
0
Economy
Economy
EXTRA
FLEX
+160%
30
20
10
0
Economy
Economy
EXTRA
FLEX
1.000
1.000
+50%
+46%
800
600
400
200
0
+52%
+55%
Kr. pr. operationstime
800
600
+100%
400
200
0
+100%
Economy
Economy
EXTRA
FLEX
Economy
Economy
EXTRA
FLEX
Kilde: Egne beregninger baseret på listepriser og sejltider fra scandlines.dk samt afstande fra Shippax (2018).
4.3 Sammenligning af priserne på Rødby-Puttgarden med
andre rederiers prissætning
I dette afsnit sammenligner vi Scandlines’ prisniveau på Rødby-Puttgarden
med prisniveauet på
en række færgeruter, der drives af andre rederier.
Metode for prissammenligningen
Vi har udvalgt ruterne efter følgende kriterier:
Incentive | 17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
·
·
·
·
Rute mellem Danmark og udlandet
Kommerciel overfart (dvs. ekskl. Ystad-Rønne)
Overfartstiden er kortere end fire timer
Ruten er i drift i efteråret 2018.
Derudover har vi inkluderet:
·
·
Molslinjens rute, Odden-Aarhus, da det er den største indenlandske rute i Danmark målt
på antal passagerer.
6
Tre ruter i Doverstrædet mellem Frankrig og England, da de på nogle parametre har
ligheder med Rødby-Puttgarden. Fx forbinder de to lande med kommerciel færgedrift på
en relativt kort strækning.
Scandlines’ egne ruter samt Helsingør-Helsingborg-overfarten, der drives under Scandlines’
brand, har vi ikke ladet indgå i prissammenligningen.
Forskellige kunder har forskellige rejse- og købemønstre, som kan udmønte sig i forskellige
priser. Booker man eksempelvis i god tid inden afrejse hos Scandlines, kan man i visse tilfælde få
adgang til billigere billetter. Andre rederier kan have andre prisstrukturer.
Vi har ikke adgang til data, der afspejler den gennemsnitlige billetpris på de udvalgte
færgeruter. Derfor har vi indsamlet billetpriser ved forskellige rejse- og bestillingstidspunkter,
som er tilstræbt at skulle afspejle en række almindelige købssituationer. Vi har imidlertid ikke
haft adgang til data om passagerernes faktiske bookingmønstre, så opslagene skal fortolkes som
eksempler på forskellige købssituationer.
Eksempel på prissammenligning på en konkret rejsedag
Da de undersøgte ruter har forskellig længde, giver det ikke mening at sammenligne priserne
direkte. En mulighed er derfor at sammenholde prisen pr. km eller pr. operationstime, som vi
gjorde ved sammenligningen mellem Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock i foregående afsnit. Da
vi her har betydeligt flere observationer, kan vi imidlertid anvende en mere sofistikeret metode,
som både tager hensyn til omkostningerne ved havneophold samt omkostningerne ved selve
sejladsen.
Metoden er illustreret i figur 10 herunder. Prikkerne i figuren repræsenterer prisen og distancen
på en konkret returbillet for de forskellige ruter.
Som det fremgår, er prisen på lange ruter typisk højere end prisen på korte ruter. Den grå
prikkede linje (trendlinjen) i figur 10 indikerer, hvilken pris de andre rederier i gennemsnit tog
for deres færgebilletter på de undersøgte afgange.
7
Trendlinjen afspejler, at prisen for en
6
7
Shippax (2018).
Ekskl. Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock samt Helsingør-Helsingborg,
der markedsføres under Scandlines’ brand.
Incentive | 18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0019.png
returbillet hos de øvrige rederier i eksemplet
i gennemsnit kan beregnes som en ”startpris” på
352,3 kr. plus 6,4 kr. pr. km.
8
Med en samlet overfartslængde på ca. 37 km (tur/retur) skulle en færgebillet til Rødby-
Puttgarden have kostet ca. 589 kr., hvis prisen skulle have svaret til de øvrige rederiers
gennemsnitlige adfærd. I praksis var prisen for den pågældende returrejse hos Scandlines 1.436
kr. Prisen var således 144% højere end benchmarken.
Figur 10
Prisen på billigste tilgængelige færgebillet (tur/retur) og distance, udvalgte ruter
Udrejse: fredag d. 19. okt. kl. 18. Hjemrejse: lørdag d. 20. okt. kl. 20. Undersøgt d. 18. okt.
3.000
Hirtshals-Kristiansand (NO)
2.500
2.000
Hirtshals-Larvik (NO)
Frederikshavn
Göteborg (SE)
Billetpris, DKK
1.500
Calais (FR)-Dover (GB)
1.000
Havneby
List (DE)
500
Calais (FR)-Dover (GB)
Dunkirk (FR)-Dover (GB)
Odden-Aarhus
Rødby-Puttgarden
Gedser-Rostock + HH
Øvrige rederier
y = 6,4x + 352,3
0
0
50
100
150
200
250
300
350
Km
Kilde: Rederiers hjemmesider. Dataindsamling af Incentive.
Note: Hver prik repræsenterer overfartens distance og prisen på de udvalgte ruter. Gedser-Rostock og Scandlines Helsingør-
Helsingborg indgår ikke i trendlinjen. Trendlinjen er baseret på en OLS-regression.
Prissammenligning ved forskellige rejse- og bestillingsdage
Vi har gennemført en sammenligning af prisen på Rødby-Puttgarden med de andre ruter ved 12
forskellige rejsetidspunkter, jf. tabel 5. I alle tilfælde har vi anvendt den samme metode som
illustreret i figur 10.
Hvis man alene ser på billettyper, der ikke forudsætter medlemskab af en kundeklub eller et
fordelsprogram, så er Scandlines’ pris på Rødby-Puttgarden
højere end de andre operatørers
8
Vi har beregnet disse parameterværdier ved en standard OLS-regression.
Incentive | 19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0020.png
gennemsnitlige prissætning ved alle 12 opslag.
Scandlines’ billetpriser er
mellem 83% og 220%
højere end de andre operatørers gennemsnitlige prissætning.
Hvis man betragter alle billettyper, er prisen højere ved 11 ud af de 12 opslag. For kunder, der er
medlem af fordelsprogrammet, afviger Scandlines’ billetpris mellem
-5% og 150% fra de andre
operatørers gennemsnitlige prissætning, jf. tabel 5.
I de eksempler, vi har undersøgt, afviger Scandlines’ prissætning generelt
mere fra de andre
operatører, hvis kunden booker rejsen mindre end 14 dage i forvejen, hvor det typisk ikke er
muligt at købe Economybilletter.
Tabel 5
Afvigelsen i Scandlines' prissætning på Rødby-Puttgarden fra andre operatørers gennemsnitlige
prissætning (tur/retur), billigste tilgængelige billet på bookingtidspunkt
Afvigelse ved
Dage
mellem
Scandlines'
Ud- og hjemrejse (bookingdato)
Tirs. 16. okt, kl. 08
tors. 18. okt., kl. 08 (8. okt.*)
Tir. 16. okt, kl. 20 - tors. 18. okt, kl. 20 (8. okt.*)
Fre. 19. okt, kl. 12
lør. 20. okt., kl. 12 (18. okt.)
Fre. 19. okt, kl. 18
lør. 20. okt., kl. 20 (18. okt.)
Søn. 21. okt, kl. 08
tirs. 23. okt., kl. 08 (8. okt.*)
Søn. 21. okt, kl. 20
tirs. 23. okt., kl. 20 (8. okt.*)
Fre. 26. okt, kl. 08
man. 29. okt., kl. 18 (18. okt.)
Fre. 26. okt, kl. 18
man. 29. okt., kl. 14 (18. okt.)
Tirs. 27. nov., kl. 08
tors. 29. nov., kl. 08 (8. okt.*)
Tirs. 27. nov., kl. 20
tors. 29. nov., kl. 20 (8. okt.*)
Søn. 2. dec., kl. 08
tirs. 4. dec., kl. 08 (8. okt.*)
Søn. 2. dec., kl. 20
tirs. 4. dec., kl. 20 (8. okt.*)
priskalender
Højsæson
Højsæson
Højsæson
Højsæson
Blandet
Blandet
Blandet
Lavsæson
Lavsæson
Lavsæson
Lavsæson
Lavsæson
udrejse og
booking
8
8
1
1
13
13
8
8
50
50
55
55
Afvigelse
ved
billigste
billet
116%
135%
150%
144%
32%
72%
84%
64%
-5%
9%
13%
15%
billigste billet,
der ikke
forudsætter
medlemskab
194%
220%
150%
144%
133%
134%
105%
83%
132%
164%
175%
180%
Kilde: Rederiernes hjemmesider. Dataindsamling udført af Incentive.
Note: Afvigelse fra gennemsnitlig prissætning: Baseret på prisen og distancen på de andre operatørers ruter har vi med en lineær
regression estimeret, hvad én kilometer på en færge i gennemsnit koster, når man har betalt ”startprisen”, jf. illustrationen
i
figur 10. Med de andre operatørers gennemsnitlige prissætning skulle Rødby-Puttgarden (tur/retur) koste = startprisen + km-pris
x 37 km. Afvigelsen er beregnet ved at sammenligne denne pris
med Scandlines’ faktiske pris på afgangen.
*Rømø-Sylt-linien blev undersøgt d. 9. oktober.
Vi har også gennemført en tilsvarende analyse ved separat køb af billet til udrejse og hjemrejse.
Ved denne opgørelse er Scandlines’ priser i mindre grad højere end de andre rederiers
gennemsnitlige prissætning. Det skyldes blandt andet, at flere af de andre rederier tilbyder rabat
ved køb af returbilletter, og derfor fremstår de relativt dyrere, når man alene betragter
enkeltbilletter. Vi bemærker, at Scandlines også tilbyder rabat til medlemmer af
fordelsprogrammet SMILE på visse returrejser i form af deres miniferie-billetter. Hvis denne
billettype har været tilgængelig på de undersøgte afgange, indgår den også i analysen.
Incentive | 20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0021.png
4.4 Den historiske prisudvikling på Rødby-Puttgarden
I dette afsnit ser vi nærmere på, hvordan priserne på Rødby-Puttgarden har udviklet sig de
seneste ca. 10 år. Først ser vi på perioden 2011 til 2018, hvor Scandlines har haft sæsonbaseret
prissætning med tre primære billettyper. Dernæst ser vi på perioden 2007 til 2011, hvor
Scandlines ændrede på prisstrukturen.
Udvikling i listepriser fra 2011 til 2018
Siden 2011 er prisen på en Economybillet i lavsæsonen faldet fra 299 kr. til 245 kr., svarende til
et fald på 18%, jf. figur 11a. Standard-/Economy Extra-billetten er derimod steget fra 450 kr. til
585 kr., hvilket svarer til en stigning på 30%.
I højsæsonen er prisændringerne siden 2011 noget mindre, jf. figur 11b. Standard-/Economy
Extra-billetten er steget med 16%, mens prisen på Economybilletter er uændret siden 2011.
Scandlines’ listepriser pr. overfart for personbiler i 2011 og 2018, årets priser
Figur 11
a) Lavsæson
1.000
Kr. pr. overfart
800
600
400
200
0
Economy
Standard/Economy Extra
-18%
30%
19%
November 2011*
Lavsæson 2018
Plus/FLEX
b) Højsæson
1.000
Kr. pr. overfart
11%
16%
0%
Juli 2011*
Højsæson 2018
800
600
400
200
0
Economy
Standard/Economy Extra
Plus/FLEX
Kilde: 2018-priser: https://www.scandlines.dk/billetter/priskalender (tilgået 9. november 2018)
2011-priser: http://web.archive.org/web/20101230040139/http://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-
puttgarden (tilgået 9. november 2018).
* Vi har fundet listepriser for maj, juni, juli, august, september, oktober og november i 2011. November havde det billigste
prissæt, mens juli og august havde det dyreste. Juli og august var en del af Scandlines’ højsæson i 2018, mens november var en
del af lavsæsonen i 2018. Vi antager på den baggrund, at de pågældende priser i november og juli 2011 er et udtryk for hhv.
lavsæsonen og højsæsonen.
Incentive | 21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0022.png
I 2011 udgjorde Standardbilletter 59% af billetsalget målt på volumen, mens Economy- og Plus-
billetter tilsammen udgjorde 7%
9
. Dette indikerer, at man skal tillægge den største vægt for
prisudviklingen til Standard-/Economy Extra-billetter. Vi har ikke kendskab til, hvordan
produktmikset har udviklet sig i perioden.
Sammenholder man prisudviklingen på Standard/Economy Extra med udviklingen i de generelle
forbrugerpriser siden 2018, så fremgår det, at Scandlines’ priser for denne billettype er steget
mellem 2,5 og 5 gange så meget som den generelle prisudvikling, jf. figur 12.
Figur 12
Prisudviklingen 2011-2018 i de generelle forbrugerpriser og på Rødby-Puttgarden
30%
16%
6%
Lavsæson*
Generelle forbrugerpriser
Højsæson
Scandlines'
Standard/Economy Extra
Kilder: Scandlines’ priser: Se
figur 11. Forbrugerpriser: Danmarks Statistik, forbrugerprisindekset (PRIS111), september 2011 til
september 2018.
* Se noten til figur 11 angående definitionen af højsæson og lavsæson.
I tillæg til ovenstående er det værd at bemærke, at billetvilkårene for de to billigste billettyper,
Economy og Standard/Economy Extra, set ud fra et kundeperspektiv formentlig er blevet
forringet mellem 2011 og 2018, mens der har været både positive og negative justeringer af
vilkårene for Plus-/Flexbilletten.
Udviklingen i listepriser fra 2007 til 2011
I 2007, dvs. da Scandlines gik fra offentligt til privat ejerskab og før ændringen i prisstrukturen i
2010, kostede en færgeoverfart 420 kr. på Rødby-Puttgarden, jf. figur 13.
10
I 2011 var prisen på
Scandlines’ mest almindelige billet, Standardbilletten, mellem 450 kr. og 617 kr., afhængigt af
om man rejste i høj- eller lavsæsonen (her eksemplificeret med juli og november). Det svarer til
prisstigninger på mellem 7% og 47% i perioden 2007-2011.
9
Det resterende billetsalg bestod af shoppingbilletter og endagsbilletter.
10
Billetprisen 420 kr. pr. overfart/personbil
er nævnt i Scandlines’ kommentarer til en rentabilitetsanalyse udarbejdet
af Femern A/S. Scandlines anfægter dog ikke niveauet på listeprisen.
https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/190/1224745.pdf (tilgået 12. november 2018).
Incentive | 22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0023.png
Standardbilletten i 2011 kunne, som tidligere beskrevet, bruges på alle ledige afgange på den
bookede dag. Vi har ikke kendskab til de billetvilkår, som 2007-billetten blev solgt med.
Resultaterne, der knytter sig til figur 13, skal derfor læses med forbehold for, at billetterne kan
være solgt med forskellige vilkår.
Mens Scandlines’ priser på de mest almindelige overfartsbilletter steg mellem 7% og 47%, steg de
generelle forbrugerpriser med 10% i perioden 2007-2011
11
. Således lå prisudviklingen i
lavsæsonen (november) ca. en tredjedel under udviklingen i forbrugerprisindekset, mens priserne
i højsæsonen (juli) steg knap fem gange så meget som forbrugerpriserne.
Samtidig skete der ændringer i rabatstrukturen, eksempelvis som følge af introduktionen af
Economybilletter i 2010.
Figur 13
Prisudviklingen 2007-2011 på Rødby-Puttgarden: Kroner pr. overfart/personbil (prisændring 2007-2011)
617
(47%)
420
450
(7%)
Lavsæson*
2007
2011
Højsæson*
Kilde: 2007: https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/190/1224745.pdf (tilgået 12. november 2018), 2011:
http://web.archive.org/web/20101230040139/http://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden
(tilgået 9. november 2018). * Se noten til figur 11 angående definitionen af højsæson og lavsæson.
4.5 Sammenligning af profitmarginer
Vi har sammenlignet Scandlines’ indtjening med en række sammenligningsoperatører bestående
af færgerederier med ruter i Danmark eller mellem Skandinavien og kontinentet.
Scandlines havde i 2017 et resultat før skat målt ved EBITDA-marginen på 37-40% for Scandlines
som helhed og 50% for Scandlines’ trafikaktiviteter, jf.
figur 14.
12
Vægtet EBITDA for
sammenligningsoperatørerne var på 24%. Indtjeningsgraden i Scandlines målt på EBITDA-margin
er altså 55-109% højere end sammenligningsoperatørernes.
11
12
Kilde: Danmarks Statistik, forbrugerprisindekset (PRIS111), september 2007 til september 2011.
De 37% og 50% udtrykker EBITDA-marginen baseret på resultat af ordinær drift, ekskl. særlige poster.
Incentive | 23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0024.png
Vi har ikke adgang til en opsplitning af Scandlines’ trafikaktiviteter på Rødby-Puttgarden
og
Gedser-Rostock. Vores sammenligning af billetpriserne på Scandlines’
ruter viste, at priserne pr.
operationstime er markant højere på Rødby-Puttgarden end på Gedser-Rostock. På den baggrund
vil det være naturligt at antage, at Scandlines har en højere indtjeningsgrad på Rødby-
Puttgarden. Hvis man lavede en sammenligning alene for Rødby-Puttgarden, ville man derfor
muligvis komme frem til, at Scandlines’ indtjening ville fremstå endnu højere.
Figur 14
Sammenligning af EBITDA i 2017 på tværs af selskaber
Kilde: Scandlines (2018), Molslinjen (2018), Danske Færger (2018), DFDS (2018), Stena Line (2018) og Fjord Line (2018).
Note: Data for Fjord Line omfatter alene januar-september og indgår derfor ikke som peer. Danske Færger har væsentlig
anderledes forretningsmodel og indgår derfor ikke som peer.
Note:
a
Tilbagevendende EBITDA-margin.
Tilsvarende havde Scandlines i 2017 en EBIT-margin
13
på 29%. I sammenligningsgruppen var det
vægtede resultat før skat på 15%. Indtjeningsgraden i Scandlines målt på EBIT-marginen var altså
92% højere end indtjeningsgraden blandt sammenligningsoperatørerne.
KPMG gennemførte en lignende analyse for Transport- og Bygningsministeriet i 2016.
14
Her fandt
KMPG, at Scandlines i 2014 havde et resultat før skat på 24,8% (EBIT-margin), hvilket var næsten
tre gange højere end et udvalg af andre selskaber (8,4%), når man alene inkluderer selskaber
med et positivt resultat. Hvis man også inkluderer selskaber med et negativt resultat er
gennemsnittet for de øvrige selskaber på 5,1%.
13
14
EBIT = Earnings before interest and tax.
KPMG (2016).
Incentive | 24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
5 Godstransport
I dette kapitel beskriver vi nogle af de tilsvarende emner for godstransport.
Generelt er der væsentligt færre data til rådighed for disse analyser end for de tilsvarende for
persontransport. Det skyldes blandt andet, at rabatter ikke er offentligt tilgængelige hos
Scandlines og en række andre ruter. Gennemgangen af Scandlines’ lastbiltrafik er derfor noget
mere kortfattet end gennemgangen af persontrafikken.
5.1 Markedsandele
Scandlines’ markedsandel afhænger af, hvordan man afgrænser markedet.
Vi ser derfor først på,
hvordan man kan afgrænse det relevante marked, hvorefter vi belyser markedsandelene.
Hvad er det relevante marked?
I forbindelse med undersøgelserne af en fast forbindelse over Femern Bælt er der blevet
udarbejdet trafikmodeller, som estimerer forbindelsens forventede betydning for
transportmønstrene mellem Skandinavien inkl. Finland og kontinentet.
Prognoserne estimerer, at den faste forbindelse vil kunne tiltrække ca. 9% flere lastbiler
sammenlignet med en fortsat færgeforbindelse på Rødby-Puttgarden det første år efter
åbningen. I alt forventes en trafikvækst på ca. 52.000 lastbiler pr. år (med udgangspunkt i
trafikprognosens forudsætning om en åbning af Femern Bælt-forbindelsen ultimo 2021).
Den primære kilde til væksten er overflytning af lastbiler fra andre ruter, mens der kun i
begrænset omfang forventes at ske et modalskift mellem lastbil og jernbane.
15
Dette indikerer,
at transport med jernbane kun i begrænset omfang er en konkurrent til færgerne.
Næsten tre fjerdele af overflytningen af lastbiler fra andre ruter forventes at ske fra færgerne
mellem Sverige og kontinentet, jf. figur 15. 15% af overflytningen forventes at komme fra
Scandlines’ rute på Gedser-Rostock,
mens overflytningen fra Storebæltsbroen og de øvrige
forbindelser er af markant mindre betydning. Lastbiltrafikken på Storebælt er beregnet at falde
med ca. 2.000 lastbiler pr. år.
15
Intraplan Consult GmbH og BVU Beratergruppe (2014),
Fehmarnbelt Forecast 2014 - Update of the FTC-Study of
2002.
Incentive | 25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0026.png
Figur 15
Kilde til forventet trafikvækst på fast Femern Bælt-forbindelse som følge af ændret rutevalg for lastbiler
Øvrige
forbindelser
mellem
Skandinavien og
kontinentet
8%
Gedser-
Rostock
15%
Storebæltsbroen
4%
Færger mellem
Sverige og
kontinentet
74%
Kilde: Intraplan Consult GmbH og BVU Beratergruppe (2014), Fehmarnbelt Forecast 2014 - Update of the FTC-Study of 2002,
s.153, tabel 6-24.
Note: Resultater for case B, der i rapporten angives som hovedscenariet. De øvrige forbindelser mellem Skandinavien og
kontinentet består primært af færgeruter til kontinentet fra Norge, Finland og Bornholm.
Resultaterne indikerer således, at de nærmeste konkurrenter
til Scandlines’ færger for
fragtkunderne er de direkte ruter mellem Sverige og kontinentet. Analyserne indikerer ligeledes,
at Scandlines i mindre grad er i direkte konkurrence med Storebæltsbroen.
Scandlines’ markedsandel
Hvis man alene betragter markedet for transport af lastbiler med færge mellem Østdanmark
(ekskl. Bornholm) og Tyskland, så har Scandlines en markedsandel på 100% gennem deres
ejerskab af ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.
Hvis man betragter et bredere marked, hvor man også medtager de direkte færger mellem
Sverige og Tyskland samt Polen, så har Scandlines en markedsandel på 31%.
Tabel 6
Scandlines’ markedsandel i 2017 for transport af lastbiler ved
forskellige geografiske afgrænsninger
Geografisk afgrænsning
Inkl. Østersøfærger*
Ekskl. Østersøfærger
Scandlines’ markedsandel
31%
100%
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra Danmarks Statistik og Trafikanalys (Sjötrafik 2017).
Note: Opgjort som antallet af lastbiler med ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden divideret med det samlede marked.
Ekskl. færger til og fra Bornholm.
*Direkte færger mellem Sverige og Tyskland/Polen.
Vi har ikke medtaget Storebæltsbroen i oversigten, da de ovennævnte analyser indikerer, at
Storebæltsbroen i markant mindre grad er i direkte konkurrence med Scandlines. Resultatet
Incentive | 26
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0027.png
afhænger blandt andet af kørselsomkostningerne for lastbiler og af Scandlines’ rabatter til deres
fragtkunder. Hvis Storebæltsbroen indregnes som en del af det relevante marked,
vil Scandlines’
markedsandel blive mindre.
5.2 Priser
I dette afsnit sammenligner vi Scandlines’ prisniveau for godstransport på Rødby-Puttgarden
med
prisniveauet på Gedser-Rostock.
Vi sammenligner alene listepriserne, da vi ikke har data for eventuelle rabatter. Af samme årsag
sammenligner vi ikke priserne med andre færgeruter, da eventuelle forskelle i rabatstrukturer
kan have afgørende betydning for resultaterne. Vi vurderer derfor, at der er betydelig risiko for,
at en sammenligning af listepriserne på tværs af rederier ikke vil give meningsfyldte resultater.
Scandlines’ listepriser afhænger af to faktorer: lastbilens størrelse, og hvorvidt lastbilen er tom
eller lastet. Ud over listeprisen betaler godskunderne to tillæg: BAF (oliepristillæg) og MARPOL
(tillæg for opfyldelse af krav til reduktion af svovludledning).
16
Vi sammenligner godstransport for
hhv. 12- og 17-meterslastbiler, som bærer last, inkl. BAF- og MARPOL-tillæg.
Som det fremgår af figur 16, er listeprisen for enkeltbilletter stort set ens på de to
færgeoverfarter. Dette er på trods af, at både sejltiden og -distancen på Rødby-Puttgarden er
markant kortere end på Gedser-Rostock.
Opgjort pr. sejlet kilometer er færgeoverfarten Rødby-Puttgarden 153% dyrere end Gedser-
Rostock. Denne opgørelse tager dog ikke hensyn til, at rederiet også har omkostninger til
lønninger mv. mens færgen opholder sig i havnen. Vi har derfor også opgjort omkostningen pr.
operationstime (sejltid + havneophold). Her viser sammenligningen, at listeprisen på Rødby-
Puttgarden er knap dobbelt så høj som på Gedser-Rostock, jf. figur 16.
Vi har ikke viden om, hvorvidt en eventuel rabatstruktur er den samme på de to ruter. Hvis
Scandlines tilbyder markant forskellige rabatter på de to ruter, kan det ændre på resultatet af
sammenligningen.
16
http://www.scandlines-freight.com/-
/media/scandlines/freightdk/docs/marpol/marpol_information_scandlines_en.ashx?la=en (tilgået 15. november
2018).
Incentive | 27
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland
2019517_0028.png
Figur 16
Listepriser for lastbiler på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock
(procentsats angiver merpris for Rødby-Puttgarden)
Pris pr. overfart
Pris pr. km
Pris pr. operationstime
16
14
12
EUR pr. km
+153%
EUR pr. operationstime
300
+94%
250
200
+95%
10
+153%
8
6
4
2
0
150
100
50
0
Lastbil, 12 m
Rødby-Puttgarden
Lastbil, 17 m
Gedser-Rostock
Lastbil, 12 m
Rødby-Puttgarden
Lastbil, 17 m
Gedser-Rostock
Kilde: Egne beregninger baseret på prisdata mv. fra Scandlines-freight.com samt afstande fra Shippax (2018).
Note: Inkl. MARPOL- og BAF-tillæg (gældende fra 1. oktober 2018).
Listepris ekskl. eventuelle rabatter. Priser for ’loaded
trucks’.
Incentive | 28