Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2019515_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. februar 2019
2018-2785
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Den 13. september 2018 afholdt Transport-, Bygnings- og Boligudvalget en
teknisk gennemgang af trafikprognosen for den faste forbindelse over Femern
Bælt. I forbindelse med gennemgangen gav Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet en præsentation af trafikudviklingen på færgeoverfarterne over Øster-
søen mellem Lolland-Falster og Tyskland fra 2007 samt en beskrivelse af ud-
viklingen i overfartspriserne på Rødby-Puttgarden siden 2007. Der var tale om
en præsentation på baggrund af umiddelbart tilgængelige oplysninger. Præsen-
tationen indikerede, at personbiltrafikken på Rødby-Puttgarden var faldet si-
den 2007, samtidig med at overfartspriserne på de store rejsedage var steget
mere end den almindelige prisudvikling.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt konsulentfirmaet Incentive
om at foretage en markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og
Tyskland.
Vedlagt oversender jeg til udvalgets orientering resultaterne af Incentives ana-
lyser. Analyserne viser, at der er et stort behov for den faste forbindelse over
Femern Bælt.
Således havde Scandlines i 2017 en markedsandel på 54-100 pct. for transport
af køretøjer med passagerer afhængig af den geografiske afgrænsning af mar-
kedet, og Scandlines indtjeningsgrad målt på driftsresultat før afskrivning på
driftsaktiver og goodwill-nedskrivninger, EBITDA, var 55-109 pct. højere end
sammenlignelige færgeoperatørers. Det fremgår endvidere af Incentives analy-
ser, at prisen for en personbil på Rødby-Puttgarden er højere end sammenlig-
nelige færgeoverfarter på 11 ud af 12 undersøgte rejsetidspunkter, og at Scand-
lines har hævet priserne for personbiler mere end den generelle udvikling i
forbrugerpriserne.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen