Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 240
Offentligt
2019489_0001.png
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
Som branche er vi bevidst om, at der
hviler et særligt ansvar på de aktører,
der udleder meget CO
2
. Vi er i BDL
derfor klar til at give indsatsen for et
bedre klima luft under vingerne.
Fordi vores klima er et fælles ansvar.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0002.png
LUFTFARTENS KLIMAUDFORDRINGER
Dansk Luftfart tager ansvar og leverer en plan for løsning af luftfartens klimaudfordringer:
Ambitionen er stor:
vi sigter mod
100% CO
2
-neutralitet senest 2050
Og vi mener det alvorligt, så derfor...
CO
2
-kompenserer
vi indenrigsflyvningen allerede fra
2020
Reducerer
vi dansk luftfarts
CO
2
-udslip
med
30%
fra
2030
Arbejder vi for at øge efterspørgslen på
bæredygtigt brændstof
og andre
langsigtede
teknologiske løsninger.
Derfor ønsker vi at styrke
forsknings-
og
udviklingsprojekter
til
fremstilling heraf.
Det er ambitiøst. Men vi tror på, at vi kan realisere målene, hvis alle aktører arbejder sammen mod
fremtidssikrede, grønne løsninger.
Fordi vores klima er et fælles ansvar.
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0003.png
HVEM ER DANSK LUFTFART?
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) er
samlingspunkt for virksomheder, som er aktive inden
for dansk luftfart.
Foreningen arbejder for at sikre det danske
luftfartserhverv en central rolle i den vækst og
udvikling, som den globale udvikling fører med sig.
Luftfarten har stor betydning for dansk erhvervslivs
produktivitet og internationale konkurrenceevne.
Foreningen ønsker også at bidrage aktivt til løsninger
på de udfordringer udviklingen medfører.
Brancheforeningens medlemskreds tegnes
af luftfartsselskaber, lufthavne, helikopter-
og air-taxiselskaber, luftfartsskoler og andre
luftfartsrelaterede virksomheder. BDL blev stiftet i maj
2010 og er medlemsforening i Dansk Industri.
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0004.png
INTRODUKTION
Der er stort fokus på klimaudfordringerne, herunder især på transportens – og ikke mindst - luftfartens CO
2
-bidrag. Det er berettiget, for selv om
luftfarten i dag kun står for mellem 2 og 3 % af den globale fossile CO
2
- emission, er den globale vækst betydelig og det øger udfordringen markant.
Så der er behov for at nogen går foran for at finde brugbare løsninger, der rækker ud over de nuværende internationale strukturer.
Luftfarten bringer lande tættere på hinanden, skaber vækst for virksomheder og uforglemmelige oplevelser for unge, ældre og familier.
Fly i luften er lig med arbejdspladser, vækst, og at vi tjener penge hjem til Danmark. Men det må ikke ske på bekostning at klimaet.
Danmark er en af de vedensledende nationer inden for grøn omstilling - og det skal vi blive ved med at være.
Luftfarten er omfattet af EU’s kvotehandels-system (siden 2013), og europæisk luftfart vil fra 2021 også omfattes af FN’s (ICAO) CORSIA-mekanisme.
Dermed er luftfarten som eneste transportform omfattet af en målrettet emissionsbegrænsende og afgiftslignende mekanisme, der har global rækkevidde.
Internatonale mekanismer er helt nødvendige for et globalt erhverv.
Men der er behov for yderligere initiativer, hvis luftfarten skal bidrage til at opfylde Paris-aftalens mål. Det er i den sammenhæng vitalt, at erhvervets
aktører har incitament til at finde og investere i effektive løsninger.
Løsningerne skal derfor findes i et konstruktivt og løsningsorienteret partnerskab mellem erhverv, lovgivere, forskere og grønne organisationer.
Der skal udvikles bæredygtigt brændstof (der har flere muligheder for at blive et dansk industrieventyr), sikres forsyninger og defineres brugbare og
troværdige offsetting-løsninger, så erhvervet har noget at investere i, indtil der er bæredygtigt brændstof og teknologier tilgængelige.
Dansk Luftfart tager med nærværende udspil ansvar med en række initiativer og forpligtelser, der skal medvirke til opfyldelse af et
CO
2
-neutralt dansk
luffartserhverv i 2050. Medlemmerne i Dansk Luftfart starter allerede i 2020 ved at CO
2
-kompensere al indenrigsflyvning.
Det er en lang proces med mange faldgruber. Derfor vil vi søge et tæt samarbejde med grønne organisationer,
så der sikres gennemskuelighed i de forskellige mekanismer. Og så bliver vi også holdt til ilden.
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0005.png
MÅLSÆTNINGERNE UDFOLDET
Bæredygtigt flybrændstof er en helt central brik i løsningen. Men der er i dag kun meget små mængder på markedet, og den
smule, der er, er ekstremt dyr. Vi vil derfor bidrage til at skabe den efterspørgsel, der kan stimulere til omkostningseffektive
forsyninger. En dansk produktion, der bygger på dansk teknologi, er nøglen.
De mængder, der skal bruges, har vi ikke til rådighed allerede i morgen.
Men vi mener det alvorligt. Derfor vil aktørerne på dansk indenrigsflyvning
CO
2
-kompensere indenrigsflyvningen 100 % fra 2020.
Det betyder også, at lufthavnenes drift skal være
CO
2
-neutrale fra 2020.
Vi sætter samtidig det delmål, at vi i 2030 har reduceret vores samlede
CO
2
-udslip* med 30 % i forhold til 2017. Det er meget
ambitiøst, og kan kun realiseres, hvis der etableres et tæt partnerskab mellem erhverv, lovgivere, grønne organisationer, forskere og
andre løsningsorienterede kræfter. Det forudsætter blandt andet, at der kommer en lokal produktion af bæredygtigt brændstof,
men også, at vi ikke pålægges nye økonomiske byrder, der fratager os incitamentet til at handle.
På den lange bane er vores ambition endnu større.
Vi vil bidrage aktivt til opfyldelse af Paris-aftalens målsætninger, der jf. IPCC vil betyde, at luftfarten skal være
CO
2
-neutral i 2050.
Vi vil aktivt skubbe på udviklingen, og arbejde for at være i front.
På de følgende sider udfolder vi nogle principper for partnerskab og konkrete forslag til temaer.
* Opgjort pba vores operationer indenrigs og udgående internationalt
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0006.png
VI HAR BRUG FOR ET AKTIVT PARTNERSKAB
Noget kan vi gøre selv, men vi kan ikke opfylde den store ambition alene.
Klimapolitikkens virkemidler skal være balanceret mellem hensynet til national tilgængelighed, opnåelsen af reduktionsmål og erhvervets vilkår.
Det forudsætter et tæt løsningsorienteret partnerskab mellem erhverv, lovgivere, forskere og grønne organisationer, så vi kan udnytte Danmarks ledende
position som grøn aktør. Dermed kan der fås konsensus om prioritering af virkemidler og rollefordeling.
Derfor inviterer vi Danmarks politiske beslutningstagere til, sammen med os og andre gode kræfter, at etablere et Luftfartens Klimapartnerskab, der
indenfor en overskuelig tidsramme skal udarbejde anbefalinger til en klimapolitisk strategi for dansk luffart. Vi foreslår også, at et sådant arbejde bygges på
følgende principper:
At Danmark skal være global frontløber, når det kommer til klimarigtige løsninger for luftfarten. Ambitionen er, at luftfarten i Danmark skal være
CO
2
-neutral senest i 2050.
At forskning og udvikling skal have højest mulig prioritet: Danmark har alle forudsætninger for at drage samfundsmæssig fordel af en aktiv forsknings-
og udviklingsindsats. Det er fordele, der kan lede til nye forretningsområder og arbejdspladser.
At den danske luftfartsbranche skaber international tilgængelighed, som er fundamentet for Danmarks vækst og velfærd. En klimastrategi skal gå hånd i
hånd med en fortsat udvikling i Danmarks tilgængelighed.
Strategien skal sikre, at erhvervets incitament til at handle proaktivt og løsningsorienteret både fastholdes og styrkes. Byrdefordelingen skal være fair, så
erhvervets motivation til at investere og bære højere brændstofomkostninger fremmes.
For et internationalt erhverv er internationalt baserede løsninger helt vitale, og må fortsat være et højtprioriteret grundvilkår for
enhver siddende regering. Men det internationale skal ikke være en sovepude for ikke at handle nationalt.
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0007.png
HVORDAN KOMMER VI I GANG?
Vi foreslår helt konkret, at partnerskabet blandt andet ser nærmere på følgende temaer:
Styrkelse af igangværende og iværksættelse af nye forsknings- og udviklingsprojekter til fremstilling af bæredygtigt
brændstof – herunder med fokus på teknologiafklaring
Mulighederne for at etablere en danskbaseret produktion af bæredygtigt brændstof
Mulighederne for at etablere en dansk styret struktur / mekanisme til
CO
2
-kompensation
Mulighederne for at etablere incitamentsstrukturer for aktører, der aktivt investerer i metoder, der reducerer det fossile aftryk
Forskningsinitiativer i forhold til langsigtede teknologiske løsninger (motorer, el-fly, andre drivmiddelteknologier mm)
En dansk strategi for styrkelse af de internationale mekanismer, herunder
indlede et samarbejde med Sverige og Norge om ændring af Chicago-konventionen, der kan åbne for en global
CO
2
-afgift, der kan afløse de dyre markedsbaserede ordninger
styrke den skandinaviske indsats i EU, der har et
CO
2
-reduktionspotentiale på 10-12%
for effektiviseringen
af den europæiske lufttrafikstyring
Formulere objektive klimakriterier ved offentlige indkøb af flyrejser
Mulighederne for at regeringen udarbejder en luftfartsklimapolitisk redegørelse hvert andet år
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Brancheforeningen Dansk Luftfarts (BDL) klimaplan
2019489_0008.png
KONTAKT
[email protected]
LÆS MERE PÅ
WWW.DANSK-LUFTFART.DK
FØLG OS
BRANCHEFORENINGEN DANSK LUFTFART
.
LUFTFART OG KLIMAUDFORDRINGER