Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Returadresse:
Køge Kommune
Torvet 1, 4600 Køge
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Transportminister
Ole Birk Olesen
Dato
24. oktober 2018
Dokumentnummer
2017-012040-18
Borgmesteren
Vedrørende ny bane Ringsted
–
København
Køge Rådhus
Torvet 1
4600 Køge
Køge Kommune ser med spænding frem til åbningen af den nye bane mellem
www.koege.dk
Ringsted, Køge Nord og København den 31. maj 2019. Den nye bane og
stationen i Køge Nord giver baneinfrastrukturen et markant løft og vil bidrage
Tlf. 56 67 67 67
til at togbetjeningen på Sjælland styrkes.
Køge Kommune henviser til brev
2017 og ministerens svar dateret
takke for et fortsat konstruktivt samarbejde med Banedanmark og DSB om
realiseringen af Køge Nord Station.
I den forbindelse skal det dog nævnes, at forsinkelserne med færdiggørelsen
af stationsbroen ved Køge Nord har medført, at Køge Kommunes
anlægsarbejder ved stationsforpladserne og Parkér og Rejs-anlægget er
pressede på tid og er sårbare i forhold til vejrlig.
Kontakt:
til transportministeren dateret 3. august
Rune Illum Høgh
5. september 2017. Køge Kommune vil
Tlf. +45 56 67 24 43
Køge Kommune registrerer med beklagelse, at omfanget af togdrift på Køge
Nord Station lader til at blive meget sparsomt fra banens åbning i maj 2019.
Køge Kommune har tidligere påpeget vigtigheden af, at der fra banens åbning
ville være 2 afgange i timen på strækningen København-Køge Nord-Næstved
og 1 afgang i timen på hovedstrækningen København-Køge Nord-Ringsted.
Dette har været en vigtig forudsætning for kommunens boligplanlægning både
i Køge Kyst, Herfølge og Køge Nord. Mange borgere glæder sig til den nye
direkte forbindelse til/fra København.
I det følgende beskrives kommunens ønsker og forslag.
1. Togdrift mellem Køge N og København H
Det er Køge Kommunes forståelse, at forhold ved Ringsted Station
bidrager til en reducering af den ellers planlagte togfrekvens på den
nye bane. Køge Kommune skal derfor foreslå, at den allerede
allokerede sporkapacitet mellem Køge Nord, Ny Ellebjerg og
Københavns Hovedbanegård anvendes til at indføre en midlertidig
toglinje, som fra banens åbning i maj 2019 befærder den nye bane
mellem Køge Nord og Københavns Hovedbanegård. Der henstilles til,
at signalsystemet som nu installeres på den nye bane muliggør en
sådan midlertidig togdrift.
Side 1 / 3