Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2019232_0001.png
S-tog Køreplan 2019
DSB
Flemming Jensen
Februar 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0002.png
Velkommen til DSB
Dagsorden:
Kundevækst på S-banen
Kontraktuelle krav til S-togsbetjening
Tidsplan for køreplanen
Kunderne og køreplanen
Infrastrukturelle begrænsninger og Signalprogrammet
S19
Betjening af Friheden
Betjening af Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre
Afslutning
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0003.png
Kundevækst på S-banen
Såvel kundevækst som punktligheden er
udfordret
Punktligheden bl.a. af Signalprogrammet
Væksten skabt af:
Befolkningsudvikling og bosætning
Off peak-rabat og ungdomskort (2013)
Gratis cykelmedtagning (2010)
Væksten udfordres af:
Sporarbejder
Prisstigninger og prisperception
Billige biler og mere vejinfrastruktur
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0004.png
Krav til S-tog i trafikkontrakten
DSB lever op til kravene i trafikkontrakten
Kontraktkrav
Trafikeringsplan – tog pr delstrækning pr tidsinterval
(Grundbetjening, supplementsbetjening, myldretid)
Rejsetid (km/t) (2019)
Operatørpunktlighed (2018)
Kundepunktlighed (2018)
Krav til siddepladser:
-
”Alle passagerer skal kunne forvente en siddeplads så vidt det er muligt
med det indkøbte materiel og den eksisterende infrastruktur”
Der er ikke et krav til antal standsninger på S-banen
*Hvis der korrigeres for forhold som skyldes Signalprogrammet og for udsat hastighedsopgradering mellem Lyngby
og Holte vil DSB leve op til målet.
4
Mål
≈16,54 mio. km
47,9
97,5
92,3
Realiseret
≈16,59 mio. km
46,7*
97,9
92,9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0005.png
Tidsplan for en køreplan
Udarbejdelse af køreplanen er en lang proces, der involverer
mange interessenter.
Mere end et år før køreplanskift:
Eventuelt iværksætte
rekruttering af lokomotivførere
Frem til februar:
Indhente forudsætninger, opliste og beregne
forbedringspotentialer, dialog med Banedanmark,
pendlerrepræsentanter, kommuner, Movia m.fl.
Februar:
DSB orienterer/anmoder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet om ændringer i f.t. gældende trafikkontrakt.
Herefter:
Detailplanlægning, trafikinformation m.v. (Movia og
Lokaltog tilpasser deres køreplaner)
December:
Køreplanen træder i kraft
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0006.png
Kunderne og køreplanen
DSB tilrettelægger køreplanen, så den samlet set
tiltrækker flest kunder
Kunderne ønsker:
-
-
Kort rejsetid
Høj frekvens / Kort ventetid på næste tog
Eksempel på modelberegning
Køreplan 1:
Køreplan 2:
Kortere rejsetid =>
Flere rejsende
Beregninger foretages i et prognoseværktøj og tager
udgangspunkt i en konkret køreplan. Beregninger
omfatter også antal skift, rejselængde m.v.
Den politiske beslutning om hastighedsopgradering
på S-banen viser, at selv få sekunders kortere
rejsetid kan have stor samfundsøkonomisk værdi,
når det berører mange kunder (December 2017).
Forudsætninger ændrer sig løbende, eksempelvis
som følge af Signalprogrammet, øvrige
infrastrukturændringer, kundeefterspørgsel mv.
hvilket medfører behov for justeringer
Mere ventetid =>
Færre rejsende
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0007.png
Infrastrukturen sætter rammerne
Infrastrukturen skaber mange begrænsninger for køreplanen.
Det er det muliges kunst!
Køretid:
-
-
-
-
Minimums køretid inkl. acceleration og nedbremsning
Buffertid til at indhente forsinkelser
Tid til passagerudveksling (10-30 sek.)
Tid til at lukke dørene (6 sek.)
Holdetid:
Vendetiden (tid fra ankomst til endestation til toget afgår
igen):
-
-
-
Teknisk vendetid
Buffertid til at indhente forsinkelser
Undgå ”konflikter” ved ind- og udkørsel
Kapaciteten mellem København H og Østerport fuldt
udnyttet
Ingen overhaling: ”Hurtige tog” skal køre før ”stoptog”
7
En streg = Et tog pr. 20. minut
Tre streger svarer derfor til ni tog i timen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0008.png
Køreplan S19
Gældende fra 10. december 2018
Ambition: En attraktiv køreplan for flest
mulige, baseret på gældende ændrede
forudsætninger
Fokus på høj punktlighed og god betjening
ved driftsforstyrrelser
Forberedt for åbning af Køge Nord station
(juni 2019)
Forberedt for Signalprogrammets fase 2
(maj 2019)
Samme plan hele året: Gode
korrespondancer til busser og lokalbaner;
nemt for kunderne
Plan for Signalprogrammets
udrulning
RO1
2016 (Jægersborg)
RO2
Maj 2019 (Svanemøllen, Ryparken
)
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0009.png
S19
Ændringer ift. S18
Robusthed og tilpasning til Signalprogrammet har været afgørende
for køreplanen
DSB har investeret (øgede omkostninger) i en ændret linjestruktur
(parvis sammenbinding) for at give kunderne en bedre betjening ved
uregelmæssigheder.
Køreplanen tilpasset Signalprogrammets fase 2:
-
-
-
-
Lange rejsetider Svanemøllen - Hillerød / Klampenborg
Linje Bx kører som hurtigtog på Høje Taastrup-strækningen og
stoptog på Farum-strækningen
Linje E springer Friheden over
Linje H springer Husum over
Køge Nord betjenes, når stationen åbner 1. juni 2019
Flere nattog:
-
-
Før skæve helligdage
Direkte København – Klampenborg
Linje A stopper på Jægersborg indtil Signalprogrammets fase 2 kommer (maj 2019)
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0010.png
Hvad betyder Signalprogrammet
Når togene kører på det nye signalanlæg, fremføres toget af togets computer
Toget er programmeret til en blødere bremsekurve end normalt. Det forlænger især køretiden i
perioder med løvfald (glatte skinner)
Der er tale om et software problem i Signalprogrammet
Konsekvensen er 6-20 sekunders længere køretid pr. stop. Med mange standsninger svarer
dette til at køretiden bliver forlænget med op til 3 minutter i hver retning.
Siemens arbejder med at finde en løsning, som kan godkendes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0011.png
Hvor store er stationerne?
Placering Station
1 Nørreport
9 Glostrup
12 Hillerød
17 Albertslund
18 Ishøj
21 Køge
23 Høje Taastrup
24 Taastrup
25 Birkerød
26 Friheden
27 Allerød
28 Hundige
35 Greve
36 Rødovre
38 Ølby
39 Brøndbyøster
41 Hvidovre
43 Avedøre
44 Solrød Strand
47 Husum
48 Brøndby Strand
49 Vallensbæk
65 Karlslunde
69 Jersie
11
Påstigere Tog pr time i
pr dag dagtimer ma-fr
41.800
7.700
7.300
5.400
5.200
4.400
4.300
4.100
4.000
3.900
3.900
3.700
3.200
3.000
2.800
2.800
2.700
2.500
2.500
2.500
2.400
2.400
1.600
1.300
1.200
27-30
6-9
6
6-9
12
6
6-9
6-9
6
6
6
12
9
6
6
6
6
6
9
6
6
6
9
6
6
Friheden, Rødovre, Hvidovre og Brøndbyøster har
samme betjening som andre stationer med et tilsvarende
eller et større antal kunder
Store stationer som Glostrup, Albertslund, Ishøj og Køge
får fordel af hurtige / gennemkørende tog
Tabellen viser:
-
-
-
-
Alle stationer på Høje Taastrup strækningen
Alle stationer på Køgebugt
Store stationer med 6 tog i timen
Stationerne er rangordnet efter antal påstigere på en
hverdag
-
S-banen har i alt 84 stationer.
Med
fed
er fremhævet de stationer, der har 6 tog i timen
i hver retning (10 minutters drift)
71 Åmarken
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0012.png
Hvorfor fik Friheden færre stop?
Friheden valgt fordi:
Det er den station på linje E, hvor kunderne samlet set oplever færrest gener
ved at reducere betjeningen. Stationen har fortsat god betjening med tog
hvert 10. minut
Komforten (adgangen til en siddeplads) er samtidig forbedret
Stationen har ikke fået den forventede vækst, da stationen fik fordoblet
frekvensen i dagtimerne mandag til fredag i 2012
Pendlerrepræsentanten bakkede løsningen op
Såvel betjeningen af Køge Nord station som Signalprogrammet forlænger rejsetiden
=> Reducerer punktlighed – alt andet lige
DSB kunne:
a)
Acceptere lavere punktlighed – eller
b)
Reducere antallet af stop
Punktlighed er den vigtigste parameter for vores kunder, og derfor valgte vi at
reducere antallet af stop
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0013.png
Friheden får færre tog men flere siddepladser
Afgange fra Friheden
Mod København
2018
E: 07:23
2019
Afgange fra København
Mod Friheden
2018
E: 15:12
A: 15:14
2019
Siddeplads til alle
A: 15:14
Op til 10 pct. stående
10-20 pct. stående
A: 07:29
E: 07:33
A: 07:29
E: 15:22
A: 15:24
A: 15:24
A: 07:39
E: 07:43
A: 07:39
2019-køreplanen har givet
mulighed for at give rejsende til
alle stationer på Køgebugt bedre
adgang til en siddeplads.
Ventetiden på næste tog er ikke
øget markant.
Mange rejsende går efter en
bestemt afgang; især om
morgenen => Ikke alle oplever
længere ventetid på næste tog
E: 15:32
A: 15:34
A: 15:34
A: 07:49
A: 07:49
E: 15:42
A: 15:44
A: 15:44
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0014.png
Alternativer til færre stop på Friheden st.
Gennemkørsel uden stop på Friheden station giver relativ stor værdi for
punktligheden på linje E, idet der med en strækningshastighed på 120 km/t kan
hentes relativt meget tid ved gennemkørsel.
Friheden station har 3.900 påstigere på en hverdag, og har haft en kundevækst
på 9 pct. siden 2011. (Øget betjening). Stationen opretholder 10 min. drift.
Hvis samme robusthed skal opnås på andre stationer, er der følgende muligheder:
1)
Reducere betjeningen af Sydhavn og Sjælør stationer til 10 min. drift. (Lav
hastighed).
-
-
-
Til sammen 6.900 påstigere på en hverdag
Stationerne har haft en samlet kundevækst på 18 pct. siden 2011
Stationerne har tilsammen 2.900 påstigere på en hverdag
2)
Indføre 20 min. drift på Jersie og dårligere betjening af Karslunde
3)
Hvis robustheden skal findes ved at undlade at betjene stationer nord for
København, vil flere stationer få 20. min. drift (Ordrup, Bernstorffsvej,
Jægersborg).
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0015.png
Hvorfor fik Brøndbyøster, Rødovre og
Hvidovre færre stop i myldretiderne?
Signalprogrammet har ændret forudsætningerne. Alle har fortsat god
betjening. Mange får reduceret rejsetiden.
Fra 2007 til 2016:
-
Hurtige tog, Bx uden stop
2017-2018:
DSB etablerede en høj frekvent betjening af Høje Taastrup strækningen:
Bx stop på alle stationer
Hvert andet B-tog fik 2 min. længere rejsetid til København i myldretiderne
Erfaring: Tiltaget har ikke givet anledning til kundevækst
Signalprogrammet har fordyret den højfrekvente betjening af Høje Taastrup
strækningen:
Hurtige tog, Bx uden stop (som i 2007-2016)
Betydning for kunderne:
Op til 3 min. kortere rejsetid fra Høje Taastrup, Taastrup, Albertslund og
Glostrup til København (21.500 påstigere på en hverdag)
10 min. drift og op til 2 min. kortere rejsetid fra Brøndbyøster, Rødovre og
Hvidovre til København (8.500 påstigere på en hverdag)
-
-
2019:
-
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 238: DSB’s præsentation d. 20/2-19 om køreplanen for S-tog for 2019
2019232_0016.png
Afslutning
DSB vil følge passagerudviklingen og
punktligheden med særskilt fokus på Friheden,
Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre.
I de kommende år vil der løbende opstå behov
for at tilpasse køreplanen til de næste faser af
Signalprogrammet, indtil det er fuldt
implementeret.
Banedanmark og Siemens arbejder på at finde
en løsning på de aktuelle udfordringer med det
nye signalanlæg.
Trafikkontrakten giver DSB frihed/fleksibilitet
til at optimere køreplanen. Vi ønsker løbende
at optimere planen, men har brug for at kunne
ændre tilbage såfremt de forventede gevinster
ikke viser sig.
16