Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
2019154_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 41780298
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
Implementeringsplan: Opfølgning på den eksterne evalu-
ering af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen af den in-
dre strækning af Aarhus Letbane
Dette notat udgør Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens implementerings-
plan for opfølgning på de forslag, som Atkins har præsenteret i den
samlede evaluering af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen af den
indre strækning af Aarhus Letbane, der blev offentliggjort den 31. ok-
tober 2018.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har været i dialog med Atkins forud
for udarbejdelsen af implementeringsplanen med henblik på at sikre
den bedst mulige forståelse af forslagene.
Implementeringsplanen indeholder en beskrivelse af, hvordan og i
hvilket omfang styrelsen kan implementere forslagene samt tidsfrister
herfor.
Atkins har identificeret ni forbedringsforslag, der har til formål at
sikre, at fremtidige godkendelser af nyanlæg af letbane og jernbane
får et bedre forløb. Forbedringsforslagene er oplistet nedenfor, og der
redegøres nærmere for implementeringen heraf på de efterfølgende
sider:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Myndighedsgodkendelsesplan
Formidling
Model-implementering af et sikkerhedsledelsessystem
Kontant sagsbehandling
Forhold til interessenter og medier
Tekniske sikkerhedsregler
Risikoprofil
Afgrænsning af arbejdsplads
Webside om roller og beføjelser
Den samlede sikkerhedsgodkendelsesproces, der er anvendt i Aarhus
Letbane forløbet, er den samme proces, som anvendes generelt på
by-
og jernbaneområdet. Atkins’ forbedringsforslag vurderes derfor
relevante at implementere på tværs af bybaner (metro og letbaner)
og den konventionelle jernbane både for nyanlæg og større ændrings-
Side 1 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
og opgraderingsprojekter. Af samme grund vurderes styrelsens over-
vejelser for implementering relevante for alle aktører, der har behov
for godkendelser af styrelsen.
Med forslag til lov om ændring af jernbaneloven
som følge af imple-
menteringen af 4. jernbanepakke
lægges der op til, at bybaner (me-
tro, letbaner og S-tog) fremover undtages helt fra EU-reguleringen,
hvilket indebærer, at de nye EU-regler ikke skal implementeres for
disse baner. De eksisterende regler for bybaner videreføres, herunder
muligheden for at forenkle reglerne for disse baner. Det drejer sig for
eksempel om reglerne til sikkerhedscertifikater, sikkerhedsgodkendel-
ser og ibrugtagningstilladelser.
Side 2 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0003.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
1. Myndighedsgodkendelsesplan
Forbedringsforslag 1 har ifølge Atkins til formål at sikre et klart og ro-
bust forløb i godkendelsesprocessen:
Atkins forslag:
Ved nybygning formaliseres myndighedsgodkendelsesplanen således, at ansøger og dennes
rådgiver(e) i forbindelse med forhåndsdialogen med TBST udarbejder en myndighedsgodken-
delsesplan,
Udarbejdelsen af myndighedsgodkendelsesplanen anvendes som milepæl, der formelt mar-
kerer overgang fra forhåndskonsultation til ansøgning og sagsbehandling.
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsens sagsbehandling gøres betinget af, at projektbeskrivelsen er
faktuelt korrekt, og at gældende regler og retningslinjer er indarbejdet i myndighedsgodken-
delsesplanen. Sagsbehandlingen kan ikke starte før der foreligger en gennemarbejdet myn-
dighedsgodkendelsesplan. Sagsbehandlingen suspenderes, hvis projektet afviger fra den an-
givne projektbeskrivelse eller tidsplan.
I dag arbejder man i flere store baneprojekter med en såkaldt AAPP
(Authority Approval Process Plan). Det er dog styrelsens oplevelse, at
den nuværende udformning af AAPP’en
er tung/omfangsrig og ikke til-
strækkeligt operationel. Dette betyder, at planen i praksis sjældent
udgør det centrale styringsværktøj for godkendelsesprocessen, som
den var tiltænkt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil derfor udarbejde en model for en
mere simpel myndighedsgodkendelsesplan. Atkins kommer med en
række relevante forslag til indholdet i myndighedsgodkendelsespla-
nen, som styrelsen vil lade sig inspirere af. Myndighedsgodkendelses-
planen vil skulle anvendes ved baneprojekter, som skal opnå flere
godkendelser, som er indbyrdes forbundne.
Det er styrelsens umiddelbare vurdering, at der er mulighed for at
stille krav om udarbejdelse af en myndighedsgodkendelsesplan i sty-
relsens bekendtgørelser på bybaneområdet
1
, mens der for den kon-
ventionelle jernbane er behov for en nøje granskning af EU-reglerne
for at afdække muligheden herfor. Styrelsen vil nærmere undersøge,
om det vil give mening at stille et krav herom. Uagtet et eventuelt
krav vil der altid i den enkelte sagsbehandling skulle foretages en
konkret vurdering af, i hvilket omfang ansøger afviger fra planen samt
betydningen heraf. En afgørelse herom vil skulle være begrundet og
proportional set ud fra de faktiske omstændigheder for det enkelte
projekt.
Hvad angår suspension følger det af de almindelige forvaltningsretlige
regler, at sagsbehandlingen stilles i bero, hvis det udbedte materiale
ikke indsendes som aftalt, eller hvis materialet ikke er fyldestgø-
rende/opfylder de aftalte krav. Styrelsen vil derfor i sit videre arbejde
nærmere undersøge muligheden for en mere systematisk anvendelse
1
Med implementering af 4. jernbanepakke undtages bybaner helt fra EU-reguleringen.
Side 3 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0004.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
af suspensionsmuligheden i medfør af forvaltningsretten i de tilfælde,
hvor det er åbenlyst, at ansøgers myndighedsgodkendelsesplan er
urealistisk, eller at ansøger afviger markant fra den aftalte plan.
2. Formidling
Forbedringsforslag 2 har ifølge Atkins til formål at sikre, at aktører får
et overblik over den samlede godkendelsesproces med henblik på, at
de kan overskue krav, forudse tidsforbrug og gennemskue mulighe-
derne for at tilpasse deres sikkerhedsledelsessystem til den konkrete
virksomhed:
Atkins forslag:
Udarbejdelse af en brochure eller en hjemmeside, som helt grundlæggende forklarer sikker-
hedsledelsessystemets formål, lovgivningen og dens krav, fremgangsmåden ved sikkerheds-
godkendelse og -certificering og en overordnet tidsplan for processen. Ideelt er forklaringen
skrevet, så den er anvendelig for lægfolk og dermed ikke kun sikrer, at nye virksomheder
kommer rigtigt fra start, men også er brugbar for journalister, naboer og andre interesse-
rede.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har uafhængigt af den eksterne eva-
luering udarbejdet websitet
letbanekrav.dk,
der blev lanceret medio
2018. Formålet er at give et overblik over godkendelsesprocessen for
letbaner, herunder at redegøre for de forskellige godkendelser, der
skal opnås for at idriftsætte en ny letbane. Websitet er udformet, så
teksten er almen forståelig, og de enkelte emner kan læses i vilkårlig
rækkefølge. Letbanekrav.dk vil løbende blive forbedret og udbygget,
jf. forslag 9.
3. Model-implementering af et sikkerhedsledelsessy-
stem
Forbedringsforslag 3 har ifølge Atkins til formål at vise et eksempel
på, hvordan et sikkerhedsledelsessystem kan opbygges med henblik
på at hjælpe nye aktører til fra start at se omfang, formål og funktion
og tilpasningsmuligheder i et sikkerhedsledelsessystem:
Atkins forslag:
Udarbejdelse af et hæfte med en model-implementering af et lille sikkerhedsledelsessystem.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anser forslaget for særligt relevant
for mindre og nye aktører på banen, hvor det er styrelsens erfaring,
at opbygning af et sikkerhedsledelsessystem kan være en udfordring,
idet mindre og nye aktører ikke nødvendigvis har erfaring, kompeten-
cer og/eller kapacitet til at opbygge et sikkerhedsledelsessystem.
Styrelsen vil gå i dialog med branchen om, hvordan modeller kan ud-
formes og vil på baggrund af cases udarbejde eksempler på, hvordan
et simpelt sikkerhedsledelsessystem kan se ud for at give relevante
Side 4 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0005.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
brugere en god forståelse af formålet med et sikkerhedsledelsessy-
stem.
Det er styrelsens vurdering, at en tidlig og systematisk vejledning er
central for at opnå en effektiv godkendelsesproces generelt. For så
vidt angår sikkerhedsgodkendelse og -certificering gælder det, at kra-
vene til et sikkerhedsledelsessystem er overordnede funktionskrav.
Styrelsen vil præcisere formålet med funktionskravene, samt være ty-
delig og konsekvent i forventningen til den måde funktionskravene
forventes omsat af ansøger.
4. Kontant sagsbehandling
Forbedringsforslag 4 har ifølge Atkins til formål at sikre, at alle aktører
uanset erfaring
har samme klare billede af status og dermed kan
forholde sig til begyndende problemer:
Atkins forslag:
TBST udvikler en skala, f.eks. fra A (ubetydelig fejl) til F (showstopper), som sammenfatter
Styrelsens vurdering af alvoren af hver enkelte af Styrelsens kommentarer til ansøgningsma-
terialet.
Ansøger og TBST anvender ét dialogskema for hver godkendelse.
Ansøger og TBST anvender én samlet liste over udeståender i forhold til godkendelsen.
Med Atkins forslag lægges der op til, at der inden for hvert godkendel-
sesområde på sagsbehandlerniveau anvendes et dialogskema inkl.
skala i forbindelse med den konkrete behandling af ansøgningsmateri-
ale. Atkins har på møde med styrelsen præciseret, at forslaget er til-
tænkt som et kommunikativt værktøj.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er enig i, at anvendelsen af et dia-
logskema i den konkrete sagsbehandling kan bidrage til i højere grad
at synliggøre og skabe bevidsthed hos ansøger om, hvordan styrelsen
vurderer kvaliteten i ansøgningsmaterialet, samt hvordan en afgørelse
forventes at falde ud i forhold til de konstaterede fejl/mangler i ansøg-
ningsmaterialet. Styrelsen vil på den baggrund undersøge, om det vil
skabe værdi for ansøger at udvikle et dialogskema inkl. skala og over-
sigt over udeståender, som der vil kunne anvendes på tværs af god-
kendelsesområder. Styrelsen vil gå i nærmere dialog med relevante
aktører herom.
Uagtet et eventuelt dialogskema vil der altid i den enkelte sagsbe-
handling blive foretaget en konkret vurdering af fejl og manglers be-
tydning for den samlede godkendelse, herunder anvendelse af su-
spensionsmuligheden, jf. forslag 1. En afgørelse herom vil være be-
grundet og proportional set ud fra de faktiske omstændigheder for det
enkelte projekt.
Side 5 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0006.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
5. Forhold til interessenter og medier
Forbedringsforslag 5 har ifølge Atkins til formål at sikre ro
både ar-
bejdsmæssigt og mentalt
i den sidste hektiske tid før en idriftsæt-
telse:
Atkins forslag:
Åbningsdagen besluttes først, når alle tilladelser er givet, og jernbanen er helt klar til at køre.
At datoen for nybygningens fejring først besluttes, når jernbanen har kørt stabilt i et pas-
sende tidsrum
Dette forslag er rettet mod ansøger og indgår derfor ikke i Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens implementeringsplan.
6. Tekniske sikkerhedsregler
Forbedringsforslag 6 har ifølge Atkins til formål at sikre, at nye aktø-
rer og assessorer vil kende de præcise krav og dermed bedre være i
stand til at estimere, strukturere og planlægge arbejdet med udvikling
og assessering af nye sikkerhedsregler såvel som hele samlinger af
nye sikkerhedsregler.
Atkins forslag:
Formulering af anvisninger og mindstekrav til metode, risikoanalyse, struktur og kvalitetssik-
ring og godkendelsesproces for tekniske regler
Formulering af konkrete krav til regelassessors metode og kompetence.
Det vil være ønskeligt med en vejledning i udviklingen af tekniske sikkerhedsregler, der ud
over at beskrive og uddybe kravene i de to ovenstående punkter, præsenterer:
- En oplistning af de væsentligste faktorer i virksomhedens valg mellem risikobaseret eller
erfaringsbaseret opbygning af tekniske sikkerhedsregler
- En oplistning af de væsentligste faktorer i virksomhedens valg mellem at basere systemet
på udvikling af sikkerhedsregler fra grunden, ved at basere systemet på tilpasning af andre
virksomheders sikkerhedsregler, ved at basere systemet på harmoniserede normer og ved at
basere systemet på nationale regler som f.eks., BOStrab.
- Vejledning omkring indarbejdelse af tekniske sikkerhedskrav i sikkerhedsledelses-systemet
- Vejledning omkring opdatering og evaluering af tekniske sikkerhedsregler.
Atkins har fokus på vejledningsinitiativer om tekniske sikkerhedsreg-
ler. Uafhængigt af Aarhus Letbane forløbet vurderer Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, at der også er behov for at se nærmere på regule-
ringen af tekniske sikkerhedsregler.
I forbindelse med forslag til ændring af jernbaneloven, som forventes
fremsat i Folketinget til februar 2019, lægges der op til at udvide virk-
somhedernes mulighed for selvforvaltning af tekniske og trafikale sik-
kerhedsregler. Dette betyder i praksis, at styrelsen
i stedet for at
godkende sikkerhedsreglerne ”up front” –
fremadrettet vil føre tilsyn
med, at virksomhederne opfylder en række overordnede funktions-
krav til sikkerhedsregler via deres sikkerhedsledelsessystem. Etable-
ring af selvforvaltning af sikkerhedsregler og trafikale sikkerhedsregler
Side 6 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0007.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
vurderes endvidere at harmonere med det grundlæggende princip i
EU-lovgivningen på jernbaneområdet om, at infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder selv er ansvarlige for sikkerheden på deres del
af jernbanesystemet, samt at håndteringen af jernbanesikkerhed bør
ske i et sikkerhedsledelsessystem.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at Atkins forslag er rele-
vante at implementere i forbindelse med udmøntning af selvforvalt-
ning af sikkerhedsregler. Anvisninger og mindstekrav til eksempelvis
metode, risikoanalyse, struktur, kvalitetssikring og godkendelsespro-
ces for sikkerhedsregler forventes indarbejdet i relevante bekendtgø-
relser og vejledningsmateriale med henblik på at definere rammen for
virksomhedernes selvforvaltning. Styrelsen vil endvidere vurdere be-
hovet for at præcisere krav til regelassessors metode og kompetencer
samt de øvrige vejledningsbehov, som Atkins oplister. Styrelsen vur-
derer, at en særskilt vejledningsindsats om tekniske sikkerhedsregler
er afgørende for, at virksomhederne kommer i mål med at selvfor-
valte sikkerhedsregler.
7. Risikoprofil
Forbedringsforslag 7 har ifølge Atkins til formål at definere krav til risi-
koprofilens indhold, struktur og nødvendige detaljeringsniveau.
Atkins forslag:
Udarbejdelse af konkrete mindstekrav til risikoprofilens struktur, indhold og detaljeringsni-
veau. Meget gerne suppleret med en vejledning, et eksempel og en skabelon.
Udarbejdelse af en vejledning til beskrivelse af virksomheden og dens aktiviteter, herunder et
forslag til en egnet struktur for beskrivelsen og en vejledning til et fornuftigt valg af detalje-
ringsniveau.
Med risikoprofil forstår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en profil, der
bidrager til at skabe overblik over sammenhængen mellem de risici,
der er forbundet med virksomhedernes aktiviteter, og de foranstalt-
ninger (barrierer), der er etableret for at nedbringe disse risici. En risi-
koprofil udgør således omdrejningspunktet for opbygningen af virk-
somhedens sikkerhedsledelsessystem.
Risikoprofilen er resultatet af den risikovurdering, som virksomhe-
derne skal udføre. Styrelsen vurderer, at det vil være givtigt at udar-
bejde eksempler på risikoprofiler og styrke vejledningen herom. Som
det også gør sig gældende ved model-implementeringen (forslag 3),
anses forslaget for særligt relevant for mindre og nye aktører, hvor
det er styrelsens erfaring, at opbygning af et sikkerhedsledelsessy-
stem
herunder definering af risikoprofil
kan være en udfordring,
idet mindre og nye aktører ikke nødvendigvis har erfaring, kompeten-
cer og/eller kapacitet til at opbygge et sikkerhedsledelsessystem.
Styrelsen vil tilføre yderligere jernbanefaglig viden til tilsynet, for der-
ved at styrke tilsynets mulighed for i højere grad at kunne vejlede
Side 7 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0008.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
virksomhederne omring risikoprofilen ved traditionelle aktiviteter in-
denfor jernbanen.
8. Afgrænsning af arbejdsplads
Forbedringsforslag 8 har ifølge Atkins til formål at definere, hvornår
en arbejdsplads skifter kategori fra en byggeplads til en by- eller jern-
bane med henblik på at skabe klarhed omkring myndighedsansvar.
Atkins forslag:
Formulering af et kriterium, der afgør om aktiviteter i forbindelse med nybygning, ombyg-
ning eller test skal risikostyres som byggeplads eller jernbane. Kriteriet bør tage udgangs-
punkt både i sikkerheden på arbejdspladsen og i sikkerheden for omgivelserne. Kriteriet bør
være formuleret, så det kan forstås og anvendes korrekt af lægfolk.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har uafhængigt af den eksterne eva-
luering igangsat et arbejde om styrelsens tilgang til godkendelse af
test af infrastruktur, hvor definitionen af en byggeplads vil indgå. Ar-
bejdstilsynet vil blive involveret i dette arbejde.
På baggrund af ovenstående projekt vil styrelsen på letbanekrav.dk
redegøre for styrelsens myndighedsansvar i forbindelse med, at en
byggeplads skifter kategori til en by- eller jernbane.
9. Webside om roller og beføjelser
Forbedringsforslag 9 har ifølge Atkins til formål at få skabt et samlet
overblik over assessores, sagkyndiges og NoBo’s med fleres opgaver
og beføjelser.
Atkins forslag:
Oprettelse af en webside, der konkret og forståeligt for lægfolk afklarer typiske problemer og
misforståelser omkring CSM-assessors, regelassessors, sagkyndig og NoBo, deres ansvar, op-
gaver, kompetencekrav, beføjelser og godkendelse. Meget gerne med præcise henvisninger
til lovgivningen
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil udbygge det nuværende website
letbanekrav.dk med beskrivelser af de forskellige 3. parts aktørers rol-
ler, opgaver og beføjelser.
Side 8 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
Interne organisatoriske og styringsmæssige ændringer
Uafhængigt af den eksterne evaluering af Aarhus Letbane forløbet har
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretaget en række interne organisa-
toriske og styringsmæssige ændringer, som har til formål at under-
støtte, at fremtidige godkendelser af by- og jernbaneprojekter får et
bedre forløb. Følgende initiativer er gennemført/i gang:
Der er gennemført en ny organisering på jernbanesikkerhedsområ-
det, der betyder, at det faglige chefansvar for henholdsvis bybaner
og den konventionelle jernbane følger opgaven/projektet. I praksis
vil det sige, at når en ansøger eksempelvis søger om godkendelse
af et nyanlæg på bybaneområdet, så vil ansøger opleve, at den
samlede sikkerhedsgodkendelse af anlægget vil være forankret
hos én og samme chef. Formålet er at skabe en organisering, der i
højere grad understøtter ansøgers behov.
Der er udpeget en projektleder for hver af de store baneprojekter,
der fungerer som ansøgers direkte indgang til styrelsen. Projektle-
deren skal forestå koordinering af godkendelser på tværs af fag-
områder samt sikre styring og fremdrift i den samlede sikkerheds-
godkendelsesproces.
Der er udviklet et risikostyringsværktøj for godkendelsesprocessen
af store baneprojekter, hvis formål bl.a. er at sikre, at ansøger og
styrelsen løbende har samme forståelse af godkendelsesproces-
sen, risikobillede samt ledelsesmæssigt fokus på de identificerede
risici. Projektlederen er ansvarlig for løbende at følge op på risiko-
styringsplanen med ansøger.
Styrelsen arbejder på at forbedre vejledningsindsatsen på by- og
jernbaneområdet generelt med henblik på i højere grad at sikre en
tidlig, systematisk vejledning, der møder kundens behov. Der er
tale om en indsats, der strækker sig over de kommende år.
Styrelsen har igangsat et arbejde med at få beskrevet kriterier for
sagsbehandling af alle de forskellige godkendelsestyper, der ind-
går i den samlede sikkerhedsgodkendelse (eksempelvis godken-
delse af infrastruktur, vejvendte sikkerhedsforanstaltninger, rul-
lende materiel, tekniske og trafikale sikkerhedsregler, uddannelse
af sikkerhedsklassificerede funktioner, sikkerhedsgodkendelse og
sikkerhedscertifikat). Formålet er at etablere en mere transparent,
ensartet og systembåren sagsbehandling samt at tydeliggøre sty-
relsens metodik og tilgang.
Side 9 (10)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: TBST's plan for implementering af forbedringsforslag ifm. sikkerhedsgodkendelsesforløb
2019154_0010.png
Notat
Journal TS10300-00391
Dato 19. februar 2019
Opsummering og implementeringsfrister
På baggrund af ovenstående gennemgang fremgår i skemaet nedenfor
en opsummering af styrelsens plan for implementering
af Atkins’ for-
slag inkl. frist for implementering. Det er styrelsens forventning, at
implementeringen vil være gennemført inden for et år.
Som det fremgår nedenfor, vil flere af forslagene blive slået sammen i
forbindelse med implementeringen, idet der forekommer overlap. Li-
geledes vil enkelte forslag blive håndteret i allerede igangsatte opga-
ver og projekter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foreslår, at der i 2019 følges op på
implementeringsplanen på institutionsmøderne mellem styrelsen og
departementet.
Forslag
1
TBST’s implementering
o
o
Udarbejde model for myndighedsgodkendelses-
plan.
Undersøge om der kan stilles krav om en myn-
dighedsgodkendelsesplan i styrelsens bekendtgø-
relser og etablere en mere systematisk tilgang til
anvendelse af suspendering i forbindelse med
sagsbehandlingen.
Letbanekrav.dk udbygges med beskrivelser af 3.
parts aktørers roller, opgaver og beføjelser.
Udarbejde eksempler på et simpelt sikkerhedsle-
delsessystem samt eksempler på risikoprofiler
(case-baseret tilgang).
Undersøge muligheden for at udvikle et dialog-
skema inkl. skala og oversigt over udeståender,
på tværs af godkendelsesområder.
Frist
Anden kvartal 2019
Anden kvartal 2019
Første kvartal 2019
2&9
o
3&7
o
Tredje kvartal 2019
4
o
Første kvartal 2019
5
6
Forslaget er rettet mod ansøger og indgår derfor ikke i
TBST’s implementeringsplan.
o
Atkins forslag implementeres i forbindelse med
styrelsens særskilte projekt om selvforvaltning af
tekniske og trafikale sikkerhedsregler. Arbejdet
vil følge tidsplanen for dette projekt.
Afklaring af myndighedsansvar i forbindelse med,
at en byggeplads skifter kategori til en by- eller
jernbane.
-
Fjerde kvartal 2019
8
o
Første kvartal 2019
Side 10 (10)