Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Fra:
Glenn Olesen [mailto:[email protected]]
Sendt:
16. februar 2019 11:14
Emne:
Højhastighedstog til 250 km/t
eller hvad?
Jeg er togentusiast. Det betyder at jeg altid tager toget til/fra mit arbejde og på mine ferier og
fritidsinteresser. Det gælder både Danmark samt de år hvor jeg arbejdede for
Damgaard/Microsoft i Danmark og i Europa. Masser af lange behagelige togture og ingen fly her.
Men nu er folketingets flertal til grin! For nogle år siden vedtog et stort flertal i folketinget en
togfond. Overordnet var ideen den såkaldte timeplan. Og der blev bevilget penge til denne
timeplan der forudsatte nye jernbanestrækninger, opgraderinger af eksisterende baner m.m. hvor
der kunne køres op til 250 km/t. Og Banedanmark gik i gang. Meget fint og jeg er glad. Og det er
der sikkert også mange togpassagerer der er sammen med alle dem der gerne vil formindske CO2
udledningen.
Men ledelsen i DSB var tilsyneladende ikke med på ideen. Så DSB har besluttet at der skal købes
tog til de danske skinner der kun kan køre 200 km/t og ikke 250 km/t. Men der sidder jo også en
direktør i DSB er tidligere har været dybt involveret i luftfarten. Man tænker sit. Hvordan kan DSBs
ledelse modarbejde et flertal i folketinget på denne måde?
Hvordan kan det være at et bredt flertal i folketinget beslutter at der skal gennemføres en togplan
der forudsætter kørsel i op til 250 km/t på flere strækninger og en timeplan der helt sikkert vil
skaffe DSB mange kunder. Kunder der vil fravælge fly fra Aarhus, Aalborg og Billund m.m. Og så er
der en ledelse i DSB der vil købe tog der kun kan køre 200 km/t?
Jeg er bruger af DSB og jeg betaler med glæde skat til de nyanlæg/opgraderinger på
jernbanenettet der er i gang (bl.a. København
Køge N
Ringsted
Nykøbing F - Rødby). Men jeg
synes det er helt afsporet at DSB bevidst fravælger tog der kan køre 250 km/t. Togsæt der kan
køre 250 km/t er en hyldevare i Europa. Og hvis der ikke er nok europæiske fabrikker der kan eller
vil levere, så vil både japanske og kinesiske togleverandører sikkert gerne give et bud på tog til 250
km/t.
Nu er nogle af aftalepartnerne i Folketinget ved at trække i land fordi DSB kun vil købe tog der kan
køre 200 km/t. Få nu opgraderet det danske jernbanenet til strækninger hvor der kan køres op til
250 km/t så mange steder som muligt. Se til bl.a. DB hvor alle højhastighedsstrækninger har så
stor en succes at mange flyruter har givet op. Og dermed er CO2 udledningen formindsket meget.
Og få så DSB med den langsomt opfattende ledelse og flyentusiasten til at bestille nogle tog der
kan køre 250 km/t. Så skal kunderne nok vælge tog i stedet for bil og fly. Med en formindsket CO2
udledning til følge.
Sidst men ikke mindst: Hvor meget CO2 spares der hvis alle flypassagerer fra Aarhus, Aalborg og
Billund taget toget i stedet for flyet?
Mvh
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 16/2-19 vedrørende DSB's indkøb af nye tog, fra Glenn Olesen, Frederiksberg
Jernbaneentusiast
Storforbruger af DSB, DB & SBB
Glenn Olesen
Nitivej 18, 4.tv.
2000 Frederiksberg