Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
Fra:
Sendt:
9. februar 2019 15:29
Emne:
Til trafikudvalget: .Fremragende regeringsforslag: Ombygning af Kastrup Jernbanestation til
”ret i gsdrift.” ed ku 20 års forsi kelse!
- venligst til omdeling
Til trafikudvalget.
Fremragende regeringsforslag:
Ombygning af Kastrup Jernbanestation til ”retningsdrift.”
med kun 20 års forsinkelse!
Kastrup Stations modsatrettede, krydsende spor, har været en åbenlys, kortsigtet, fejlkonstruktion af
sparehensyn.
Problemet er påpeget utallige gange, også før og under anlægsfasen.
Spor, der krydser i niveau, vil sædvanligvis medføre forsinkelser på trafikerede strækninger, som
netop Kastrup Station på Øresundsforbindelsen og Ringsted Station når strækningen via Køge tages
i anvendelse.
Den manglende kapacitet til gennemkørende tog i Kastrup har været en væsentlig årsag til de
evindelige forsinkelser og driftsforstyrrelser på Kystbanen og Øresundsforbindelsen.
Med de sædvanlige udsættelser og forsinkelser af bevillinger og anlægsarbejder, kan vi måske håbe,
at de nødvendige ekstra spor gennem Kastrup Station kan åbnes 20-30 år efter at de burde have
været i orden.
Lys og farver.
Når ministeriet nu ønsker at gennemføre påtrængende forbedringer på Øresundsforbindelsen på
Amager, bør lys og farver forbedres dels på Kastrup Station dels og ikke mindst på Tårnby Torv
Station, som er den mest skumle og mørke station i landet.
Tårnby Station syner sort, og lyset, ”ikke-eksisterende”.
Her over for står Triangeln Station i Malmø, som er en fantastisk stor, flot og lys sal.
Triangeln Station er nok en underjordisk tunnel, men oplevelsen er ”overjordisk”
DSBs design manual bør ved samme lejlighed rettes så alle skilte med stationsnavne fremtidigt
blive 2-3 gange højere end de nuværende, da de nuværende skilte kan være nærmest umulige at få
øje på inde fra toget. - Især når der heller ikke er lys på stationen.
Mvh Lars Vestergaard, Mimersgade, 2200 N