Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
Syv forslag der kan styrke borgeren ved domstolsprøvelse i ekspropriationssager
Bidrag til Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets åbne høring om ekspropriation og
erstatning den 20. februar 2019
Lektor, dr.jur. Frederik Waage, Juridisk Institut, Syddansk Universitet
1 Indledning. Grundlovens § 73 og domstolskontrol med ekspropriationsafgørelser
Ekspropriationsafgørelser der træffes af en kommune eller af staten adskiller sig fra andre
slags afgørelser, idet der gælder en særlig bestemmelse for domstolskontrol med disse, jf.
grundlovens § 73, stk. 3. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed og erstatningens størrelse kan indbringes for
domstolene. Prøvelsen af erstatningens størrelse kan ved lov henlægges til domstole oprettet i dette
øjemed.”
Grundlovens § 73, stk. 3 blev indsat ved den seneste grundlovsændring i 1953. Den udgør
et supplement til borgerens generelle ret til domstolskontrol i medfør af grundlovens § 63,
og har bl.a. den konsekvens at der gælder et skærpet hjemmelskrav i sager om
ekspropriation. Domstolene foretager som konsekvens af grundlovsbestemmelsen, en
mere omfattende prøvelse af det skøn og størrelsen af den erstatning, der udøves af en
taksationskommission i ekspropriationssager. Ses der bort fra disse forhold behandler
domstolene imidlertid sager om ekspropriation efter samme regler som alle andre civile
retssager. Det er således op til den borger der vil anfægte en ekspropriationsafgørelse at
tage initiativ til, at der bliver rejst sag ved domstolene. Det vil som altovervejende
hovedregel indebære, at borgeren for egen regning engagerer en privat advokat. En
sagsbehandling af et spørgsmål om ekspropriation kan på den baggrund hurtigt løbe op i
mange hundrede tusinde kroner, som borgeren må betale, hvis ikke der bevilges fri proces.
Vinder borgeren der fører sag uden at være tildelt fri proces over myndigheden vil
borgeren kunne tilkendes sagsomkostninger, men det er langt fra sikkert at dette vil være
nok til at dække alle borgerens omkostninger. Hertil kommer, at det at føre retssag mod
det offentlige ved de almindelige domstole generelt er
”op ad bakke”.
Udsigten til
adskillige års procesførelse vil derfor ofte motivere borgeren til at slå sig til tåls med
afgørelsen, og opgive udnyttelsen af den grundlovssikrede ret til domstolsprøvelse.
I lyset af disse udfordringer præsenteres i det følgende syv forskellige forslag, der
kan bidrage til at styrke borgerens position i forbindelse med domstolsprøvelse af
ekspropriationsafgørelser. For så vidt angår de første seks forslag er der tale om ordninger,
der allerede eksisterer på andre retsområder hvor domstolene har en kontrolmyndighed,
og som man kunne overveje at overføre til ekspropriationsområdet, for her at styrke
borgerens retssikkerhed. For det sidste forslags vedkommende, om oprettelsen af særlige
ekspropriationsdomstole, er der tale om et forslag til gennemførelse af nogle af de
intentioner der lå bag den seneste ændring af grundlovens § 73, ved ovennævnte
grundlovsændring i 1953.
1