Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2018433_0001.png
FOLKETINGETS HØRING OM EKSPROPRIATION OG ERSTATNING
Advokat og partner Rikke Søgaard Berth
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0002.png
EKSPROPRIATIONSREGLER OG -PROCES
1.
Hvilke betingelser skal være opfyldt for at kunne foretage ekspropriation?
2.
Hvordan foregår ekspropriationsprocessen?
3.
Kan man klage? Over hvad, og til hvem?
4.
Forskelle på kommunal og statslig ekspropriation
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0003.png
EKSPROPRIATIONSBETINGELSER
OVERORDNET
Grundlovens § 73, stk. 1:
”Ejendomsretten
er ukrænkelig.
Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
al e vellet kræver det. Det ka ku ske ifølge lov og od fuldstæ dig erstat i g.”
Heraf udledes
ekspropriationsbetingelserne
En ekspropriation er kun lovlig, hvis
den:
er
nødvendig
af hensyn til almenvellet
har
hjemmel
i lov, og
sker mod betaling af
fuldstændig erstatning
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0004.png
EKSPROPRIATIONSBETINGELSER
1
ALMENVELLET OG NØDVENDIGHED
”Al e vellet”
Almene, saglige, samfundsmæssige interesser,
fx rekreative interesser,
byudvikling, infrastruktur. Indeholder politisk element
Ekspropriation
til fordel for private
er ikke udelukket
dog skærpet
nødvendighedskrav, og der skal også her være en almen interesse
Kravet om nødvendighed
Formålet kan ikke realiseres på en for ejeren
mindre indgribende måde,
og
ekspropriationen må
ikke gå videre end påkrævet
for at opnå formålet (krav om
proportionalitet)
Skal være nødvendig i
tidsmæssig
henseende (krav om aktualitet)
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0005.png
EKSPROPRIATIONSBETINGELSER
2
HJEMMELSKRAVET
Ekspropriationen skal ske
”ifølge lov”,
jf. grundlovens § 73, stk. 1
Der findes et stort antal bestemmelser i lovgivningen, der giver hjemmel til
ekspropriation fx inden for vejlovgivningen, planlovgivningen, natur- og
miljøbeskyttelseslovgivningen
og en række anlægslove om infrastruktur
Eksempel på hjemmel
planlovens § 47, stk. 1:
”Ko
u albestyrelse ka ekspropriere fast eje do , der tilhører private, eller private
rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for
virkeliggørelsen af en lokalplan eller en byplanvedtægt og for varetagelsen af almene
sa fu dsi teresser.”
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0006.png
EKSPROPRIATIONSBETINGELSER
3
FULDSTÆNDIG ERSTATNING
Udgangspunktet for fastsættelse af erstatning er grundlovens § 73, hvorefter
ekspropriatio ku ka fi de sted od ”fuldstændig
erstatning”
Ejeren skal stilles økonomisk,
som var ekspropriationen ikke sket
Grundlovens § 73 indeholder
ikke nærmere retningslinjer
for beregningen af
erstatningen
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0007.png
EKSPROPRIATIONSPROCESSEN
EKSPROPRIATION TIL VIRKELIGGØRELSE AF EN LOKALPLAN (KOMMUNEN)
Lovlighed
Kan påklages til
Planklagenævnet, jf.
planlovens § 58, stk. 1
Lokalplan
(grundlaget for
ekspropriationen)
Der kan eksproprieres,
når det er af væsentlig
betydning for at
virkeliggøre en
lokalplan
Forarbejder og
undersøgelser
Offentliggørelse
og indvarsling
Høringsperiode
Ekspropriations-
beslutning
Eventuelt:
Forslag til erstatning
Arealfortegnelse og
ekspropriationsplan
Åstedsforretning
Taksation
Fastsættelse af
erstatning
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0008.png
EKSPROPRIATIONSPROCESSEN
STATSLIG EKSPROPRIATION (EKSPROPRIATIONSKOMMISSIONEN)
Lovlighed
Ikke mulighed for at
klage til en admini-
strativ instans. Kan kun
prøves ved domstolene
Anlægslov
(ekspropriations-
grundlaget)
Hjemlen for
ekspropriationen er i
dette tilfælde typisk en
anlægslov, hvor loven
angiver de formål, der
kan eksproprieres til
Forarbejder og
undersøgelser
Offentliggørelse:
Besigtigelses-
forretning
Ekspropriations-
bemyndigelse
Offentliggørelse:
Ekspropriations-
forretning
Ekspropriations-
forretningen
Ekspropriations-
beslutning
Fastsættelse af
erstatning
Anmodning om
ekspropriationens
foretagelse
Besigtigelses-
forretning
Arealfortegnelse med
ekspropriationsplan
Taksations-
kommissionen
Klageinstans i forhold
til fastsættelse af
erstatningen
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0009.png
KLAGESYSTEM
KOMMUNAL EKSPROPRIATION EFTER VEJLOVENS PROCESREGLER
LOVLIGHED
Højesteret
ERSTATNING
Højesteret
Landsret
Landsret
Byret
Byret
Administrativ klageinstans
Overtaksationskommission
Kommunen træffer beslutning
om ekspropriation og
tilbyder evt. erstatning
Taksationskommission
fastsætter erstatning
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0010.png
KLAGESYSTEM
STATSLIG EKSPROPRIATION EFTER EKSPROPRIATIONSPROCESLOVEN
LOVLIGHED
Højesteret
ERSTATNING
Højesteret
Landsret
Landsret
Byret
Byret
Taksationskommissionen
Ekspropriationskommissionen træffer beslutning om ekspropriation
og fastsætter erstatningen
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0011.png
SET MED BORGERENS ØJNE…
Forskellige procesregler alt afhængigt af,
hvilken lov
der danner grundlag for
ekspropriationen
Forskellige klageregler alt afhængigt af, om det er
stat eller kommune,
der
foretager ekspropriationen
Forskelligt om der er krav om, at det administrative klagesystem er udtømt,
før man kan gå til
domstolene
Forskellige klagegange alt afhængigt af, om klagen vedrører
lovlighed eller
erstatning
Samlet set: Komplekst retligt landskab
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0012.png
KOMMUNAL KONTRA STATSLIG EKSPROPRIATION
KOMMUNAL EKSPROPRIATION
Grundlag for
ekspropriation
Beslutning om
ekspropriation
STATSLIG EKSPROPRIATION
Afhænger af hjemmel (fx lokalplan)
Typisk anlægslov
Beslutning træffes af kommunen
Beslutning træffes af
Ekspropriationskommissionen
Fastsættelse af erstatning
Administrativ prøvelse af
beslutning om lovlighed
Særskilt taksationsproces
Ekspropriationskommissionen
Ja (fx Planklagenævnet)
Ingen mulighed
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 231: Præsentationer samt baggrundsmateriale fra udvalgets høring 20/2-19 om ekspropriation og erstatning
2018433_0013.png
Dir: +45 33344279
Mob: +45 52344279
E-mail: [email protected]
RIKKE SØGAARD BERTH
PARTNER
Rikke Søgaard Berth indgår i Hortens afdeling for offentlig regulering. Hun er specialiseret i de
særlige forhold, der gælder for kommuner, og i samspillet mellem offentlig og privat. Rikke har
omfattende erfaring med at gennemføre større projekter, fx etableringen af HOFOR, DOT og det
konsortium, der har budt på at afvikle en del af Tour de France i Danmark. Herudover rådgiver hun
om de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler, hjemmelsspørgsmål, EU-retlige forhold, offentlig
erhvervsaktivitet og andre offentligretlige forhold.
I sin rådgivning trækker Rikke bl.a. på sin erfaring fra sit statskundskabsstudie og sin ansættelse i
Justitsministeriet, og hun har en særlig kompetence i forhold til at rådgive ind i en politisk kontekst.
Rikke har i 2017-18 været medlem af udvalget om kommunernes ekspropriation efter planloven,
det eksterne ekspertudvalg om havneloven og arbejdsgruppen om fair og lige konkurrence mellem
offentlig og privat.
Rikke er edforfatter til boge ”Ko
u ale aktieselskaber” 009 . Side 00 har Rikke
undervist på Københavns Universitet, hvor hun nu er tilknyttet som censor. Hun afholder kurser om
fx erhvervsfremme, aktindsigt, tværkommunalt samarbejde, offentlig-privat samarbejde mv., og
hun er ansvarlig for Hortens faggruppe for forvaltnings- og EU-ret.
13
Karriere
Partner, Horten, 2010
Advokatbeskikkelse, 2008
Advokat og advokatfuldmægtig, Bruun & Hjejle, 2006-2010
Fuldmægtig, Justitsministeriets departement, 2002-2005
Uddannelse
Cand.jur., Københavns Universitet, 2002
BA.scient.pol., Aarhus Universitet, 1996
Specialer
Offentlig ret
Offentlig-Private Samarbejder
Energiret & forsyningsret