Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2018057_0001.png
MIN ISTEREN
Generaldirektør Henrik Hololei
Generaldirektoratet for mobilitet og transport
Europa-Kommissionen
1049 Bruxelles
Dato
J. n r.
19. februar 2019
2018-3954
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Vedrørende supplerende spørgsmål om åbningsskrivelsen
(2018/2221) om tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejs-
rastepladser
Kære Henrik Hololei
Tak for de supplerende spørgsmål om tidsbegrænset parkering for lastbiler på
de danske motorvejsrastepladser, som vi har modtaget den 14. januar 2019.
Jeg er grundlæggende af den overbevisning, at det er medlemslandenes præro-
gativ at fastsætte parkeringsregler, og at der ikke af EU-lovgivningen følger en
forpligtelse til, at medlemslandene stiller gratis faciliteter til rådighed for last-
bilers langtidsparkering.
Med indførelsen af den tidsbegrænsede parkering er der ikke tale om, at Dan-
mark fratager vejtransportsektoren en lovhjemlet eller på andre måde hæv d-
vunden rettighed til at opholde sig på motorvejsrastepladserne i længerevaren-
de perioder. Når rastepladserne bliver brugt til længerevarende ophold, er der
tværtimod tale om, at rastepladserne anvendes til formål, som ligger langt uden
for, hvad der er formålet og hensigten med offentlige rastepladser.
Parkeringsbegrænsningen er indrettet fleksibelt og på en sådan måde, at den
hverken direkte eller indirekte udgør en barriere for den frie bevægelighed i det
indre marked.
Der er derfor intet grundlag for at stille spørgsmålstegn ved foranstaltningen.
Jeg vil gerne særligt gøre opmærksom på de forhold, der begrunder og beretti-
ger den tidsbegrænsede parkering og den valgte model på 25 timer.
Tidsbegrænsningen skal forhindre lastbilernes langtidsparkering for derigen-
nem
at sikre mere kapacitet til at chauffører kan afholde deres pauser og
kortere hvil,
at komme ulovlig og trafikfarlig lastbilparkering på til- og frakørsels-
ramperne til livs,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018057_0002.png
at sikre ordnede forhold på rastepladserne ved at modgå de negative ef-
fekter, som langtidsparkering medfører,
at sikre chaufførernes miljø- og arbejdsforhold, idet de danske motor-
vejsrastepladser er helt uegnede til længerevarende ophold, blandt an-
det på grund af manglende faciliteter og støj, hvor det i den forbindelse
er vigtigt at huske på, at chaufførernes lovpligtige hvil i EU-
lovgivningen betragtes som deres fritid.
Si de 2/2
Det er endvidere forventningen, at tidsbegrænsningen medvirker til at skabe et
incitament for private aktører til at udbygge faciliteter til blandt andet
safe and
secure parking
med passende overnatningsmuligheder og andre faciliteter for
chauffører og lastbiler. Så længe nærværende sag er åben, påvirker det desvær-
re - så vidt jeg kan bedømme - investeringslysten negativt.
Som en generel betragtning vil jeg slutteligt bemærke, at medlemslande ved at
tillade og muliggøre langtidsparkering på motorvejsrastepladserne er med til at
understøtte en uacceptabel forretningsmodel i vejgodserhvervet, der baserer
sig på, at chauffører lever og bor på rastepladserne rundt om i Europa under
kritisable forhold i meget lange perioder ad gangen uden at komme hjem.
Derfor er det stadig min forhåbning, at Mobilitetspakken bliver en realitet og
kommer til at indeholde Kommissionens forslag om blandt andet forbud mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet og bestemmelsen om
re-
turn-to-home,
idet disse tiltag supplerer den danske parkeringsregel og de for-
mål, der ligger bag den.
Der er vedlagt et notat med besvarelse af de stillede spørgsmål.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen