Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
MIN ISTEREN
Generaldirektør Henrik Hololei
Generaldirektoratet for mobilitet og transport
Europa-Kommissionen
1049 Bruxelles
Dato
J. n r.
19. februar 2019
2018-3954
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Vedrørende supplerende spørgsmål om åbningsskrivelsen
(2018/2221) om tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejs-
rastepladser
Kære Henrik Hololei
Tak for de supplerende spørgsmål om tidsbegrænset parkering for lastbiler på
de danske motorvejsrastepladser, som vi har modtaget den 14. januar 2019.
Jeg er grundlæggende af den overbevisning, at det er medlemslandenes præro-
gativ at fastsætte parkeringsregler, og at der ikke af EU-lovgivningen følger en
forpligtelse til, at medlemslandene stiller gratis faciliteter til rådighed for last-
bilers langtidsparkering.
Med indførelsen af den tidsbegrænsede parkering er der ikke tale om, at Dan-
mark fratager vejtransportsektoren en lovhjemlet eller på andre måde hæv d-
vunden rettighed til at opholde sig på motorvejsrastepladserne i længerevaren-
de perioder. Når rastepladserne bliver brugt til længerevarende ophold, er der
tværtimod tale om, at rastepladserne anvendes til formål, som ligger langt uden
for, hvad der er formålet og hensigten med offentlige rastepladser.
Parkeringsbegrænsningen er indrettet fleksibelt og på en sådan måde, at den
hverken direkte eller indirekte udgør en barriere for den frie bevægelighed i det
indre marked.
Der er derfor intet grundlag for at stille spørgsmålstegn ved foranstaltningen.
Jeg vil gerne særligt gøre opmærksom på de forhold, der begrunder og beretti-
ger den tidsbegrænsede parkering og den valgte model på 25 timer.
Tidsbegrænsningen skal forhindre lastbilernes langtidsparkering for derigen-
nem
at sikre mere kapacitet til at chauffører kan afholde deres pauser og
kortere hvil,
at komme ulovlig og trafikfarlig lastbilparkering på til- og frakørsels-
ramperne til livs,