Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2018055_0001.png
NOTAT
Dato
J. n r.
19. februar 2019
2018-3954
Notat med svar på spørgsmål 1-6 om tidsbegrænset parkering for
lastbiler på motorvejsrastepladser (åbningsskrivelsen (2018/2221))
1. Kan De give os statistiske oplysninger om antallet af lastbiler, der ophol-
der sig på motorvejsparkeringspladser og/eller -rastepladser i længere
tid end 25 timer? De bedes navnlig oplyse om følgende:
hvad var den gennemsnitlige parkeringstid på motorvejsparkerings-
pladser og/eller-rastepladser før indførelsen af tidsbegrænsningen på
25 timer?
var alle statens 90 rastepladser berørt på samme måde eller kun nogle
af dem?
hvad var omfanget af kapacitetsbegrænsningen?
Svar:
De 90 motorvejsrastepladser i Danmark har tilsammen har ca. 1.300 parke-
ringspladser til lastbiler, der er omfattet af den tidsbegrænsede parkering på 25
timer, der trådte i kraft d. 1. juli 2018.
Den statslige vejmyndighed, Vejdirektoratet, har dels gennemført undersøgel-
ser af belægningsgrader og dels af opholdstider for lastbiler på motorvejsraste-
pladserne forud for indførelsen af tidsbegrænsningen.
Overordnet kan det oplyses, at både belægningsgrader og opholdstider varierer
afhængigt af bl.a. tidspunktet på dagen (formiddag, eftermiddag, aften eller
nat), tidspunktet på ugen (hverdag eller weekend) og geografisk placering (cen-
tralt eller perifert placerede rastepladser på motorvejsnettet).
Belægningsgrad
Vejdirektoratet har fået gennemført tællinger af belægningsgraden på samtlige
90 rastepladser langs motorvejsnettet.
Der er gennemført tællinger d. 14.-16. juni 2016 (hverdage), d. 20.-21. septem-
ber 2017 (hverdage), d. 30. september og d. 8. oktober 2017 (weekend).
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0002.png
Resultaterne fremgår af bilag 1
1
.
Undersøgelserne af belægningsgraden peger på, at ca. 55-60 motorvejsraste-
pladser har kapacitetsproblemer på hverdagene. I weekenderne er tallet ca. 30.
Tællingerne er alle udført manuelt i sene aften- og nattetimer, hvor antallet af
lastbiler på rastepladserne vurderes at være størst. Hver af de 90 rastepladser
er talt en gang på hver af de ovennævnte datoer.
Der er talt alle lastbiler indenfor og udenfor parkeringsbåse, på ramper, nø d-
spor mv. i tilknytning til rastepladserne. Til grund for opgørelsen af belæg-
ningsgraden ligger opgørelser over antallet af lastbilparkeringsbåse på de en-
kelte rastepladser.
Opholdstider
Vejdirektoratet har i uge 11-12 og uge 39-40 i 2017 gennemført manuelle tæl-
linger af lastbilers opholdstider på i alt 21 motorvejsrastepladser på E20, E45
og E47/55 (se
kort 1).
Tællingerne er gennemført ved, at tællehold har gennemkørt en rute og på fo r-
skellige tidspunkter registreret antal parkerede lastbiler på rastepladserne.
Tællingerne er gennemført både på hverdage og i en weekend.
Tællingerne har primært haft til formål at undersøge, om der er genkendelige
tidsmæssige mønstre i lastbilparkeringen på rastepladserne. Tællingerne er
ikke helt identiske, men det overordnede mønster i lastbilernes opholdstider
viser den samme tendens.
Undersøgelserne af lastbilernes opholdstider indikerer, at de korte ophold ty-
pisk finder sted i dagtimerne, de mellemlange ophold typisk finder sted i aften-
og nattetimerne startende fra sent på eftermiddagen til tidligt næste morgen på
hverdage. De lange og meget lange ophold finder primært sted i forbindelse
med weekenderne.
Si de 2/9
1
T RU a lm . del 761 (2017-1 8).
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0003.png
Kort 1. Rastepladser, hvor der er talt opholdstider i 2017
Si de 3/9
Tællingerne indikerer, hvor lang tid de enkelte lastbiler i gennemsnit opholder
sig på rastepladserne på henholdsvis hverdage og i weekender. Opholdstiderne
kan ved den anvendte, manuelle tællemetode ikke fastlægges helt nøjagtigt. Det
skyldes, at ankomsttidspunkt før registreringstidspunktet og afgangstidspunkt
efter sidste registreringstidspunkt ikke kendes.
Frekvensen i tællingerne er dog fastlagt på en måde, så der har kunnet skelnes
rimeligt mellem korte ophold af nogle timers varighed, ophold under et døgn
og meget lange ophold over flere døgn.
Tællingerne er baseret på stikprøver, og nogle køretøjer kan således have haft
længere opholdstider, men det vurderes dog ikke at ændre afgørende på op-
holdstidsmønstret.
Ligeledes giver tællingerne et øjebliksbillede fra netop de døgn, der er talt. Det
kan dog konstateres, at tællingerne giver et relativt ensartet mønster af o p-
holdstiderne, hvorfor resultaterne anses som valide.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0004.png
Tabel 1 og 2 nedenfor viser opholdstider på otte rastepladser langs motorveje i
Trekantområdet på henholdsvis hverdage og i weekender.
Tabel 1. Opholdstider for lastbiler på otte rastepladser langs motorveje i Tre-
kantområdet på hverdage
Opholdstid
0-2 timer
2-4 timer
4-12 timer
12-24 timer
24-45 timer
Over 45 timer
Andel
Ikke opgjort
Ca. 31 pct.
Ca. 57 pct.
Ca. 9 pct.
Ca. 0 pct.
Ca. 3 pct.
Si de 4/9
Tabel 2. Opholdstider for lastbiler på otte rastepladser langs motorveje i Tre-
kantområdet i weekender
Opholdstid
0-2 timer
2-4 timer
4-12 timer
12-24 timer
24-45 timer
Over 45 timer
Andel
Ikke opgjort
Ca. 1 pct.
Ca. 12 pct.
Ca. 9 pct.
Ca. 45 pct.
Ca. 33 pct.
Tabel 3 og 4 nedenfor viser opholdstider på 13 rastepladser langs E20 og
E47/55 på henholdsvis hverdage og i weekender.
Tabel 3. Opholdstider for lastbiler på 13 rastepladser langs motorveje på E 20
og E47/55 på hverdage
Opholdstid
0-2 timer
2-4 timer
4-12 timer
12-24 timer
24-45 timer
Over 45 timer
Andel
Ikke opgjort
Ca. 9 pct.
Ca. 61 pct.
Ca. 21 pct.
Ca. 2 pct.
Ca. 6 pct.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0005.png
Tabel 4. Opholdstider for lastbiler på 13 rastepladser langs motorveje på E 20
og E47/55 i weekender
Opholdstid
0-2 timer
2-4 timer
4-12 timer
12-24 timer
24-45 timer
Over 45 timer
Andel
Ikke opgjort
Ca. 7 pct.
Ca. 32 pct.
Ca. 15 pct.
Ca. 28 pct.
Ca. 18 pct.
Si de 5/9
2. I Deres svar på åbningsskrivelsen nævner De alternativer til statslige
parkeringspladser og/eller rastepladser. Kan De give nærmere oplysnin-
ger om de eksisterende alternativer og navnlig om følgende:
hvilken form for alternativer er der tale om?
hvis det drejer sig om private parkeringsfaciliteter, hvor mange er der,
og til hvor mange lastbiler i alt?
om de opfylder efterspørgslen efter lastbilparkering, dvs. er der til-
strækkeligt mange af dem?
hvis der opkræves afgifter for benyttelsen af disse alternativer, hvilke
afgifter er der tale om, og hvordan står de i forhold til de faktiske o m-
kostninger ved at stille lastbilparkering til rådighed?
den gennemsnitlige kørselsafstand fra motorvejene til de alternative
parkerings-og/eller rastepladser?
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at det ikke er medlemsstaternes opgave
eller pligt at stille faciliteter til rådighed for lastbilers langtidsparkering eller at
anvise chaufførerne alternativer til motorvejsrastepladserne. På samme måde
som det heller ikke er medlemsstaternes opgave eller pligt for eksempel at sikre
forsyningen af hotelværelser for handelsrejsende. Dette må håndteres af mar-
kedet.
Ifølge køre- og hviletidsforordningens artikel 10 påhviler det transportvirk-
somhederne at give chaufførerne de nødvendige instrukser til, at chaufførerne
kan overholde køre- og hviletidsbestemmelserne
herunder ligger et ansvar
for at anvise lokaliteter til ophold af både kortere og længerevarende varighed.
Både ud fra en generel betragtning, men også ud fra et særligt argument om at
sikre chaufførerne bedre sociale vilkår i sektoren, skal Danmark bemærke, det
vil være naturligt, at transportvirksomhederne, speditørerne m.fl. henviser
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0006.png
chauffører og lastbiler, der har brug for ophold af længerevarende karakter (25 -
45 timer), til de samme lokaliteter, der anvendes ifm. afholdelse af de regulære
ugentlige hvil på 45 timer, og som ikke kan være de danske motorvejsraste-
pladser.
Danmark kan konstatere, at man ikke har kendskab til, at vejtransportbran-
chen har beklaget sig over manglende parkerings- og overnatningsmuligheder i
forbindelse med afholdelse af det regulære ugentlige hvil i Danmark. Det be-
mærkes, at den danske fortolkning af køre- og hviletidsreglerne
også før EU-
Domstolens afgørelse i december 2017 i den såkaldte Vaditrans-sag
2
har væ-
ret, at det er forbudt at afholde det regulære ugentlige hvil i lastbilen.
Da alternativerne til motorvejsrastepladserne ikke administreres i statsligt regi,
er det er ikke muligt at opgøre og kortlægge samtlige parkeringsmuligheder for
lastbiler i tilknytning til transportcentre, kombiterminaler, havne, andre offent-
lige parkeringspladser, private parkeringspladser, transportvirksomheder eller
transportkøbere; ligesom det heller ikke er muligt at opgøre og kortlægge, hvor
og hvor mange lastbiler der kan parkere indenfor en rimelig afstand til de
hundredevis af overnatningssteder rundt om i landet.
Overordnet set er det Danmarks helt klare vurdering, at de nævnte alternativer
til motorvejsrastepladserne udgør tilstrækkelige muligheder, og at der i øvrigt
på et markedsmæssigt grundlag vil ske en udbygning af faciliteterne, i det om-
fang der er en efterspørgsel.
Si de 6/9
3. De henviser til kapacitetsbegrænsningen på de statslige rastepladser
kan De præcisere, hvor chaufførerne må afholde deres 45 -min. pause i til-
fælde af kapacitetsknaphed på de statslige rastepladser, om chaufførerne
altså med andre ord har mulighed for at parkere og tage deres pause an-
dre steder?
Svar:
Som tidligere nævnt påhviler det ifølge køre- og hviletidsforordningen trans-
portvirksomhederne at give chaufførerne de nødvendige instrukser, således at
chaufførerne kan overholde køre- og hviletidsbestemmelserne.
Med indførelsen af tidsbegrænsningen på 25 timer styrkes chaufførernes mu-
lighed for at holde pauser og kortere hvil på motorvejsrastepladserne, idet der
sikres et større flow og mere kapacitet på rastepladserne.
Udgangspunktet er, at motorvejsrastepladserne fortrinsvist er til brug for
chauffører, der i løbet af deres arbejdsdag skal afholde pauser og kortere hvil.
2
C-1 02/16.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0007.png
Disse typer ophold indtræffer i løbet af dagen og er dermed mere presserende
end fx de ugentlige hvil, der kan planlægges længere tid i forvejen. Idet de
ugentlige hvil kan planlægges i god tid forud for afholdelse andre steder end på
motorvejsrastepladser, burde tidsbegrænsningen ikke udgøre et problem for
vejtransportsektoren i tilrettelæggelsen af chaufførernes kørsel.
Det kan oplyses, at Vejdirektoratet løbende arbejder på at forbedre og optimere
anvendelsen og indretningen af motorvejsrastepladser med henblik på at un-
derstøtte, at kapaciteten står mål med efterspørgslen. Fælles for alle løsninger
er, at det kræver finansiering af offentlige midler.
Det kan desuden oplyses, at der langs det øvrige statsvejnet er ca. 280 raste-
pladser, hvor chauffører har mulighed for at holde eksempelvis kortere pauser.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 2.
4. Hvad er de økonomiske virkninger af tidsbegrænsningen på 25 timer? De
bedes venligst delagtiggøre os i cost-benefit-analysens resultater, navnlig
for så vidt angår konsekvenserne for handelen mellem Danmark og andre
medlemsstater og for omdirigeringen af tung trafik til andre medlemssta-
ter.
Svar:
Med udgangspunkt i, at der er tilstrækkelig kapacitet andre steder, og det fak-
tum, at det stadigt er muligt at tilrettelægge kørslen med henblik på afholdelse
af et reduceret ugentligt hvil på motorvejsrastepladserne, er det Danmarks o p-
fattelse, at tidsbegrænsningen på 25 timer ikke har negative økonomiske virk-
ninger.
Indførelsen af tidsbegrænsningen er ledsaget af en dedikeret parkeringskontrol
på rastepladserne (jf. besvarelsen nedenfor af spørgsmål 6). Det har resulteret
i, at der i større omfang end hidtil udskrives parkeringsafgifter for ikke-
overholdelse af tidsbegrænsningen og andre færdselsforseelser.
I det omfang, at tidsbegrænsningen som noget nyt tilskynder transportvirk-
somhederne til at betale for chaufførernes ophold og overnatning ifm. afholdel-
se af reducerede hvil, der ikke længere kan afholdes på rastepladserne (25 -45
timer), kan foranstaltningen medføre en øget omkostning for erhvervet. Der
foreligger ikke et estimat herfor. Generelt må det forventes, at direkte og indi-
rekte meromkostninger, der kan henføres til tidsbegrænsningen, i første om-
gang bliver overvæltet på transportkøberne og sidenhen på forbrugerne. Hidtil
har det i høj
grad været chaufførerne, der har ”betalt” denne omkostning gen-
nem uværdige og uacceptable opholds- og overnatningsforhold.
Si de 7/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0008.png
Eventuelt højere transportomkostninger afspejler efter Danmarks opfattelse et
mere retvisende billede af de faktiske omkostninger ved vejgodstransport, hvil-
ket i så fald vil give et større incitament til modalskift.
I princippet ville det være muligt, at staten finansierede og byggede sig ud af
kapacitetsproblemerne forbundet med lastbilernes langtidsparkering på mel-
lem 25 og 45 timer på rastepladserne. Den tilgang er Danmark af ovennævnte
grunde dog grundlæggende imod. Ligesom det heller ikke ville løse de andre
udfordringer, der er forbundet med langtidsparkering.
Si de 8/9
5. Har De overvejet en streng håndhævelse af forbuddet mod at sove i kabi-
nen (for hvileperioder på mere end 45 timer) for at afhjælpe kapacitetsbe-
grænsningen og problemerne i forbindelse med langtidsparkering? Hvis
ja, hvad er årsagen til valget af tidsbegrænsningen på 25 timer sammen-
holdt med en håndhævelse af soveforbuddet?
Svar:
Det kan oplyses, at der med finanslovsaftalen for 2018 samtidig med beslutnin-
gen om at indføre tidsbegrænset parkering på motorvejsrastepladserne blev
afsat ekstra ressourcer til politiet med henblik på en øget kontrolindsats for at
sikre ordnede forhold på vejtransportområdet, herunder kontrol af forbuddet
mod at afholde det regulære ugentlige hvil i kabinen.
Rigspolitiet har derfor pålagt tungvognscentrene at styrke indsatsen mod
chauffører, der ulovligt afholder deres regulære ugentlig hvil i kabinen. Politiets
indsats mod chaufførers afholdelse af ugehvil i køretøjet er primært rettet mod
rastepladser og andre steder, hvor politiet erfaringsmæssigt vurderer at finde
uordnede forhold.
De to indsatser supplerer hinanden, men den styrkede håndhævelse af forbud-
det mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i kabinen kan ikke erstatte
parkeringsrestriktionerne, som har et bredere sigte. Det drejer sig blandt andet
om:
at sikre mere kapacitet til at chauffører kan afholde deres pauser og
kortere hvil,
at komme ulovlig og trafikfarlig lastbilparkering på til- og frakørsels-
ramperne til livs,
at sikre ordnede forhold på rastepladserne ved at modgå de negative ef-
fekter, som langtidsparkering medfører,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 229: Brev og notat med svar på supplerende spørgsmål fra Kommissionen om åbningsskrivelse nr. 2018/2221 vedrørende tidsbegrænset parkering for lastbiler på motorvejsrastepladser, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2018055_0009.png
at sikre chaufførernes miljø- og arbejdsforhold, idet de danske motor-
vejsrastepladser er helt uegnede til længerevarende ophold, blandt an-
det på grund af manglende faciliteter og støj, hvor det i den forbindelse
er vigtigt at huske på, at chaufførernes lovpligtige hvil i EU-
lovgivningen betragtes som deres fritid.
3
Si de 9/9
6. Hvor længe har de danske myndigheder håndhævet tidsbegrænsningen
på 25 timer, og hvordan fungerer kontrol og håndhævelse i praksis?
Svar:
Med finanslovsaftalen for 2018 blev der samtidig med beslutningen om at ind-
føre tidsbegrænset parkering på motorvejsrastepladserne afsat særskilte midler
til kontrollen heraf.
Tidsbegrænsningen blev indført pr. 1. juli 2018, og efter en introduktionsperio-
de med bl.a. uddeling af flyers mv. har tidsbegrænsningen været håndhævet
siden august 2018. I perioden indtil 31. december 2018 var Vejdirektoratet an-
svarlig for håndhævelsen. Færdselsstyrelsen overtog opgaven pr. 1. januar
2019.
Til at udføre parkeringskontrollen har Færdselsstyrelsen ansat syv parkerings-
vagter, hvis opgave det er at udøve parkeringskontrol på statens motorvejsra-
stepladser.
Kontrollen vedrører tidsbegrænsningen på 25 timer, men også alle andre par-
keringsforseelser, der kan forekomme på statens motorvejsrastepladser af alle
typer af køretøjer.
I praksis foregår kontrollen af tidsbegrænsningen på 25 timer ved, at parke-
ringsvagterne besøger rastepladserne to på hinanden følgende gange med o m-
kring 25 timers mellemrum. Første gang med henblik på registrering af park e-
rede køretøjer. Anden gang for at udskrive afgift til de køretøjer, hvor det kan
dokumenteres, at de har holdt længere end 25 timer. Registreringen af køretø-
jerne sker ved hjælp af billeddokumentation.
Ved overskridelse af 25 timers tidsbegrænsningen eller andre parkeringsforse-
elser, pålægger parkeringsvagten en afgift på baggrund af, at der er blevet fore-
taget en uberettiget standsning eller parkering, jf. bekendtgørelse om Færdsels-
styrelsen parkeringskontrol af statslige veje § 1, stk. 1, og færdselslovens § 122a,
stk. 2.
3
I
h enhold t il køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra h, betragtes chaufførernes hvil som deres
fr itid.