Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 227
Offentligt
Udkast
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som ændret ved lov nr.
1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af 18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december
2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 56, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter
»18 år«: »for så vidt angår motorkøretøj« og efter »§
57,«: »og 16 år for så vidt angår stor knallert«.
2.
I
§ 128, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Frakendelsestiden
for førerret til stor knallert regnes dog fra afgørelsestidspunktet, jf. dog
stk. 5.«
3.
I
§ 128
indsættes som stk. 5:
»Stk.
5.
Er føreren under 16 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af
førerretten vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden for førerret til
stor knallert fra den dag, hvor føreren fylder 16 år.«
4.
I § 129, stk. 4,
indsættes som nyt 2. pkt.:
»Er
føreren under 16 år på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt angår
kørekort med et alderskrav på 16 år.«
2.-4. pkt. bliver herefter 3.-5. pkt.
5.
I § 131, stk. 1,2. pkt.
indsættes efter
»at erhverve denne ret«: », og ved anke af en dom,
hvorved en person over 16 år, men ikke over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret til stor
knallert, ubetinget er frakendt retten til at erhverve førerret.«
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og lovforslagets baggrund
2. Undersøgelse fra DTU (Danmarks Tekniske Universitet)
3.
Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker generelt at styrke mobiliteten for unge mennesker, herunder særligt i de tyndt
befolkede egne af Danmark, hvor bl.a. adgangen til kollektiv trafik kan være sparsom. Efter
regeringens opfattelse vil en nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til stor knallert
fra 18 år til 16 år kunne bidrage til en sådan øget mobilitet.
Det er samtidig vigtigt, at aldersgrænserne er afstemt i forhold til færdselssikkerheden, som
regeringen vægter højt.
Ifølge den rapport, som DTU (Danmarks Tekniske Universitet) har udfærdiget om blandet andet de
færdselssikkerhedsmæssige aspekter ved at nedsætte aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til
stor knallert til 16 år, kan det ikke entydigt konkluderes, at en aldersnedsættelse vil skade
færdselssikkerheden.
Aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til stor knallert er for de flestes andre EU-landes
vedkommende 16 år
og i flere lande 15 og 14 år. Danmark og Malta har som de eneste lande
fastsat aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til stor knallert til 18 år.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Det er regeringens opfattelse, at en nedsættelse af aldersgrænsen til 16 år kan medvirke til
at reducere udbredelsen af konstruktivt ændrede små knallerter (såkaldte tunede knallerter). Tunede
knallerter, der konstruktiv er ændrede til at kunne føres med en højere hastighed, er et
færdselssikkerhedsmæssigt problem, fordi de ikke er byggede til at skulle føres med mere end 30
km i timen. Ved en nedsættelse af aldersgrænsen til 16 år for stor knallert, vil incitamentet til at tune
de små knallerter blive mindsket. En stor knallert er mere sikker end en tunet lille knallert, fordi den
store knallert er bygget til den højere hastighedsgrænse. En nedbringelse af antallet af tunede små
knallerter vil derfor have en positiv indvirkning for færdselssikkerheden.
Regeringen mener derfor samlet set, at øget mobilitet gennem nedsættelse af aldersgrænsen for
erhvervelse af førerret til stor knallert fra 18 år til 16 år kan opnås uden væsentlige negative
konsekvenser for færdselssikkerheden,
2. Undersøgelse fra DTU (Danmarks Tekniske Universitet)
Lovforslaget er foranlediget af
beslutningsforslag nr. B 7 (2018-19) af 4. oktober 2018 om kørekort
til stor knallert til 16-årige. B 7 er delvis en genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23 (2017-
18) af 3. november 2017 om kørekort til stor knallert til 16-årige og lille motorcykel til 17-årige.
I anledning af beslutningsforslag B 23 iværksatte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en
ekstern undersøgelse om blandt andet de færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser ved at nedsætte
aldersgrænsen for stor knallert til 16 år og lille motorcykel til 17 år.
DTU (Danmarks Tekniske Universitet) gennemførte i den forbindelse et forsikringsprojekt med det
formål at tilvejebringe et vidensgrundlag til vurdering af de færdselssikkerhedsmæssige og
mobilitetsmæssige konsekvenser af at nedsætte alderen for kørekort til stor knallert til 16 år og lille
motorcykel til 17 år.
Forskningsprojektet konkluderer overordnet, at effekten af at sænke aldersgrænsen for lille
motorcykel og stor knallert vil være lille, idet det vurderes, at det vil være et begrænset antal
personer, der vil benytte sig af muligheden for at vælge køretøjerne. Baggrunden for den antagelse
er, at omfanget af knallertkørsel i dag er minimalt og interessen for at benytte sig af muligheden for
at køre knallert 45 og lille motorcykel i en yngre alder er lille, blandt andet som følge af sociale
normer. For den del af de unge, som vælger at skifte til en stor knallert, vil der dog være en effekt
i form af rejsetidsbesparelse.
Endvidere konkluderer forskningsrapporten, at effekten på færdselssikkerheden for det første
afhænger af, hvor stor en del af de unge, som vælger at benytte sig af stor knallert og lille
motorcykel, hvis aldersgrænsen blev sat ned. For det andet afhænger effekten på
færdselssikkerheden i meget høj grad af, om risikoen følger køretøjet eller føreren. Ved "risikoen
følger køretøjet" forstås f.eks. i forhold til den store knallert, at den 16-årige i kørsel på den store
knallert vil køre med samme sikkerhed, som de gennemsnitlige nuværende brugere af stor knallert.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Ved "risikoen følger føreren" forstås, at den 16-årige i situationen tager sin aldersspecifikke
risikoadfærd med i kørslen på den store knallert.
Yderligere analyser er ifølge forskningsprojektet nødvendige for at afgøre med sikkerhed,
hvorvidt risikoen følger køretøjet eller føreren. Resultatet af de ulykkesanalyser, der er gennemført i
forbindelse med dette projekt, tyder dog på, at risikoen i hvert fald i nogen grad følger føreren. Dels
antyder identificerede ulykkesmønstre en sammenhæng mellem livsomstændighederne generelt og
de omstændigheder som førerne forulykker under, og dels antyder ulykkesanalyserne, at unge førere
af motorkøretøj har vanskeligere ved at agere hensigtsmæssigt i samspillet med de øvrige
trafikanter, end ældre.
Endelig konkluderer rapporten, at der ikke evidens for, at unge bliver bedre trafikanter, hvis de
tidligere har haft erfaring med at køre lille knallert inden de får mulighed for at køre med stor
knallert.
3. Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
3.1. Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 1, må motorkøretøj og stor knallert kun føres af en person, der har
erhvervet kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise
det til politiet.
Motorkøretøj skal i henhold til definitionerne i færdselslovens § 2, nr. 2, 14 og 15, forstås som
almindelig bil, varebil, lastbil, bus og motorcykel. Stor knallert er ifølge § 2, nr. 7, knallert med en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen.
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1, kan kørekort til motorkøretøj og stor knallert udstedes til en
person, der er fyldt 18 år. Ifølge § 8, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen) giver kørekort til stor knallert (kategori AM) ret til at føre knallert med
en konstruktivt bestemte maksimale hastighed på 45 km i timen.
Ifølge definitionsbestemmelsen i færdselslovens § 2, nr. 6, skal der ved lovens brug af ordet
”førerret” forstås retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, bortset fra lille
knallert.
Det indebærer, at hvis førerretten frakendes i medfør af de almindelige frakendelsesregler i §§ 125-
127, frakendes førerretten til samtlige kategorier, som føreren har erhvervet førerret til (bortset fra
lille knallert), uanset hvilken type køretøj forseelsen er begået med. En frakendelsesudløsende
forseelse begået ved kørsel på stor knallert medfører således også frakendelse af førerretten til f.eks.
bil og omvendt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af førerretten er som udgangspunkt tidspunktet
for endelig dom eller vedtagelse af førerretsfrakendelsen. Det følger dog af færdselslovens § 128,
stk. 4, at hvis føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 18
år.
Anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at førerretten eller retten til at føre
lille knallert har været inddraget i medfør af § 130 (administrativ midlertidig inddragelse af
førerretten under sagen), har ifølge § 131, stk. 1, ikke opsættende virkning for dommens
bestemmelse om frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Det samme
gælder anke af en dom, hvorved en person over 18 år, der ikke har førerret, ubetinget er frakendt
retten til at erhverve denne ret. I andre tilfælde kan byretten i medfør af bestemmelsen på begæring
af anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke ikke skal have opsættende virkning.
Færdselslovsovertrædelser begået ved kørsel med motorkøretøjer og stor knallert har som
udgangspunkt ingen konsekvenser for retten til at føre lille knallert (knallert med en konstruktivt
bestemt maksimal hastighed på højest 30 km i timen), ligesom færdselslovsovertrædelser begået
ved kørsel på lille knallert som udgangspunkt kun har betydning for retten til at føre lille knallert,
men ikke for retten til at føre motorkøretøj og stor knallert.
En undtagelse hertil er dog bestemmelsen i færdselslovens § 129, stk. 4. Det følger heraf, at hvis
den fører, der ubetinget frakendes retten til at føre lille knallert, er under 18 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder for så vidt angår kørekort med et alderskrav på 18 år (herunder
kørekort til bil og stor knallert). Har føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet førerret, frakendes
førerretten ubetinget i 6 måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4, at bestemmelsen i § 60 a, om
de almindelige betingelser for generhvervelse af førerretten, ikke finder anvendelse i disse tilfælde.
Det følger endelig af § 129, stk. 4, at frakendelse af førerretten på baggrund af forseelser begået på
lille knallert af unge under 18 år under særlige omstændigheder kan undlades.
3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer en nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af førerretten til stor
knallert fra 18 år til 16 år.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder ikke, at der herudover bør ændres i betingelserne
for at erhverve førerret til stor knallert.
Det betyder, at der fortsat vil skulle erhverves kørekort til stor knallert, og at reglerne herfor i
kørekortbekendtgørelsen vil finde anvendelse. Den 16-årige skal derfor i medfør af
kørekortbekendtgørelsens § 38, stk. 1, som betingelse for erhvervelse af kørekort til kategori AM
(stor knallert) have modtaget undervisning af en godkendt kørelærer, der har adgang til at virke som
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
kørelærer til kategori AM (stor knallert). Køreundervisningen (teoriundervisning og praktisk
køreundervisning) skal i medfør af den nuværende kørekortbekendtgørelses § 43, stk. 1, nr. 1,
omfatte følgende mindst 22 lektioner af mindst 45 minutters varighed i teorilokale (teoretiske
emner) og mindst 12 lektioner af mindst 45 minutters varighed i praktisk køreundervisning
(øvelseskørsel) i overensstemmelse med undervisningsplanen for køreuddannelsen til kategori AM
(stor knallert).
I medfør af den undervisningsplan, som Færdselsstyrelsen har udstedt for kategori AM (stor
knallert), skal undervisningen
udover undervisning i færdselsregler og kørselsmanøvre
blandet
andet også indeholde undervisning i trafikantadfærd samt holdningsbearbejdende undervisning i
relation til alkohol og bevidsthedspåvirkende stoffer, risikoforståelse og egne kørselskompetencer.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at den eksisterende undervisning
vedrørende stor knallert, der afsluttes med såvel teoretisk som praktisk køreprøve, er egnet til at
sikre gode og ansvarlige førere af stor knallert, og ministeriet finder derfor ikke, at der er behov for
at indføre yderligere undervisning for 16-årige førere af stor knallert.
Udover visse konsekvensændringer i kørekortbekendtgørelsens regler vedrørende alderskravet for
stor knallert, vil en nedsættelse af alderskravet indebære en konsekvensændring i bekendtgørelse nr.
1599 af 15. december 2017 om forsøgsordning med udstedelse af kørekort til 17-årige. Ifølge
bekendtgørelsen omfatter kørekort til kategori B (almindelig bil) erhvervet i henhold til
forsøgsordningen for kørekort til 17-årige ikke førerret til stor knallert. Erhvervet førerret til
kategori B (almindelig bil), der er erhvervet som 18-årig eller derover efter færdselslovens og
kørekortbekendtgørelsens almindelige regler, giver derimod også ret til at føre stor knallert.
Baggrunden for, at kørekort erhvervet i henhold til forsøgsordningen for kørekort til 17-årige, ikke
omfatter førerret til stor knallert, er, at der ikke kan deltage en ledsager på stor knallert, hvilket er en
betingelse i forsøgsordningen.
Da det med den foreslåede nedsættelse af alderskravet for erhvervelse af førerret til stor knallert, vil
blive muligt at føre stor knallert allerede som 16 årig, bør denne indskrænkning i forhold til
forsøgsordningen for kørekort til 17-årige ophæves. Hvis lovforslaget vedtages, vil de pågældende
konsekvensændringer i bekendtgørelse om forsøgsordning med udstedelse af kørekort til 17-årige
og kørekortbekendtgørelsen blive foretaget administrativt.
For så vidt angår færdselslovens regler om frakendelse af førerretten, herunder frakendelse af
førerretten til stor knallert, bemærker Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at der efter
ministeriets opfattelse ikke som en konsekvens af den foreslåede nedsættelse af aldersgrænsen for
stor knallert fra 18 år til 16 år skal indføres et nyt system for frakendelse af førerretten for
færdselsforseelser begået på stor knallert. Færdselsforseelser begået på stor knallert og andre
motorkøretøjer (herunder bil) bør således fortsat have indbyrdes betydning for, i hvilket omfang
førerretten skal frakendes. Det vil sige, at en frakendelsesudløsende forseelse begået ved kørsel på
stor knallert således fortsat skal medføre frakendelse af førerretten til f.eks. bil og omvendt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Da alderskravet for erhvervelse af førerret til henholdsvis stor knallert og andre motorkøretøjer
imidlertid med den foreslåede nedsættelse af alderskravet for stor knallert ikke længere vil være den
samme, vil der skulle foretages ændringer af visse af færdselslovens mere processuelle regler
vedrørende førerretsfrakendelse.
Ifølge § 128, stk. 4, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 18 år, hvis føreren er
under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom. Hvis denne bestemmelse ikke ændres, vil en 16-årig, der ubetinget frakendes
førerretten til at føre stor knallert, reelt få lagt to år oven i frakendelsestiden, idet den først vil skulle
regnes fra det tidspunkt, hvor føreren fylder 18 år. Dette er efter Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse ikke rimeligt.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i § 128, stk. 4, ændres, således at frakendelsestiden regnes fra
afgørelsestidspunktet for så vidt angår den del af førerretsfrakendelsen, der vedrører stor knallert.
Samtidig foreslås der indsat et stk. 5. i bestemmelsen, hvoraf vil følge, at hvis
føreren er under 16 år
på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved endelig
dom, vil frakendelsestiden for førerret til stor knallert skulle regnes fra den dag, hvor føreren fylder
16 år.
Frakendelsestiden i forhold til øvrige køretøjer, herunder bil, vil fortsat skulle regnes fra
føreren fylder 18 år, hvis føreren var under 18 år på afgørelsestidspunktet. Der henvises herved
nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
Ligeledes bør der ske en tilpasning af færdselslovens § 131, stk. 1, for så vidt angår spørgsmålet om
virkningen af anke af domme, hvorved personer over 18 år, der ikke har erhvervet førerret,
ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne ret. I henhold til bestemmelsen har anke af en
sådan dom ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse, medmindre andet
bestemmes af byretten ved kendelse. Som en konsekvens af den foreslåede nedsættelse af
alderskravet for stor knallert foreslås § 131, stk. 1, ændret, således at det samme vil gælde ved anke
af en dom, hvorved en person over 16 år, der ikke har erhvervet
førerret til stor knallert, ubetinget er
frakendt retten til at erhverve førerret til stor knallert.
Der henvises herved nærmere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Det er endvidere Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at færdselsforseelser begået
på lille knallert af førere under 18 år fortsat skal have konsekvenser for den unge føreres mulighed
for at erhverve førerret til stor knallert. Det foreslås derfor, at § 129, stk. 4, ændres således, at en
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert fortsat vil medføre en udskydelse af retten til
at erhverve førerret til stor knallert i seks måneder, hvis føreren er under 18 år på
gerningstidspunktet, og at førerretten til stor knallert frakendes ubetinget i seks måneder, hvis den
unge fører på afgørelsestidspunktet har erhvervet førerret til stor knallert. Herved opretholdes den
gældende retstilstand. Der henvises herved nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige, der overstiger,
hvad der kan afholdes inden for myndighedernes egne rammer.
Lovforslaget har en række mindre administrative konsekvenser for de offentlige myndigheder, der
forvalter kørekort. Landets kommuner og Rigspolitiet skal foretage en indpasning af
aldersnedsættelsen for kørekort til stor knallert i relevante IT-systemer m.v., der anvendes til at
forvalte kørekort.
Lovforslaget indebærer ikke herudover IT-mæssige implikationer for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at medføre
administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
af nævneværdig karakter. Der må dog forventes en vis stigning i efterspørgslen på
stor knallert samt kørekort hertil.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevante for lovforslaget,
da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige teknologier
.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Ifølge oplysninger fra Miljøstyrelsen udleder en knallert (gennemsnitsberegning over både lille og
stor knallert vægtet ud fra den samlede bestand i 2017) 0,158 g NOx pr. kørt km og 37,4 mg PM2.5
pr. kørt km. En stigning i omfanget af kørsel med stor knallert vil potentielt kunne medføre øget
udledning af emissioner.
Det er ikke muligt på baggrund af tilgængeligt statistisk materiale eller på andet grundlag at
foretage en vurdering af, hvor stor en stigning i omfanget af kørsel med stor knallert lovforslaget vil
medføre. Det er dog forventningen, at en del af en forøgelse af brugen af stor knallert vil erstatte
brug af lille knallert. Endvidere indikerer undersøgelsen fra DTU
(Danmarks Tekniske Universitet),
der er omtalt i pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at interessen for at benytte sig af
muligheden for at køre stor knallert blandt 16-17-årige ikke umiddelbart er stor. På den baggrund
vurderes
de negative miljømæssige konsekvenser at ville være minimale.
8. Forholdet til EU-retten
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
2016133_0010.png
Ifølge EU’s 3. kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets
og Rådets Direktiv 2006/126/EF), er den
generelle aldersgrænse for erhvervelse af kørekort til knallert i EU 16 år. Medlemsstaterne kan dog
vælge enten at hæve aldersgrænsen til 18 år eller sænke aldersgrænsen til 14 år. Nedsættelse af
aldersgrænsen for førerret til stor knallert til 16 år kan således ske indenfor rammerne af 3.
kørekortdirektiv.
Lovforslaget indeholder herudover ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
xx.
februar 2019 til den
xx.
marts 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Campingbranchen,
Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet
Institut for Transport (DTU Transport), Danmarks
Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Metal, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk Standard,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck
Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Forsvarets
Køreskole, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landsforeningen
for Forsvarsadvokater,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, Miljøstyrelsen, NOAH-Trafik, Politiforbundet i
Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Transporterhvervets Uddannelser og Veteranknallertklubben Aktiv.
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/
udgifter
merudgifter
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Lovforslaget forventes ikke at
for stat, kommuner og
medføre merudgifter af et
regioner
omfang, der overstiger
myndighedernes egne rammer
.
Administrative konsekvenser Ingen
Indpasning af aldersnedsættelse
for stat, kommuner og
for stor knallert i de relevante
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
2016133_0011.png
regioner
Økonomiske konsekvenser
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser Ingen
kørekortmyndigheders
IT-systemer m.v.
Ingen
Ingen
Den forventede stigning i
omfanget af kørsel med stor
knallert vurderes alene at blive af
et sådant omfang, at de negative
miljømæssige konsekvenser vil
være minimale.
Ingen
Administrative konsekvenser
Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ifølge EU’s 3. kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets
og Rådets
Direktiv 2006/126/EF), er den generelle aldersgrænse for
erhvervelse af kørekort til knallert i EU 16 år. Medlemsstaterne
kan dog vælge enten at hæve aldersgrænsen til 18 år eller at
sænke aldersgrænsen til 14 år. Nedsættelse af aldersgrænsen for
førerret til stor knallert til 16 år kan således ske indenfor
rammerne af 3. kørekortdirektiv.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1, kan kørekort til motorkøretøj og stor knallert udstedes til en
person, der er fyldt 18 år.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse vil alderskravet for erhvervelse af førerret til stor knallert blive
nedsat fra 18 år til 16 år. Den foreslåede bestemmelse medfører ikke herudover ændringer i
betingelserne for at erhverve førerret til stor knallert.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af førerretten er som udgangspunkt tidspunktet
for endelig dom eller vedtagelse af førerretsfrakendelsen. Det følger dog af færdselslovens § 128,
stk. 4, at hvis føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 18
år.
Med den foreslåede bestemmelse indsættes et nyt pkt. i § 128, stk. 4, hvoraf følger, at
frakendelsestiden for førerret til stor knallert dog som udgangspunkt vil skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet, hvis føreren er under 18 år. For så vidt angår tilfælde, hvor føreren er under
16 år henvises til lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at frakendelsestiden skal regnes fra forskellige tidspunkter
for førerretten til stor knallert og for førerretten for motorkøretøjer (herunder bil), hvis føreren er
under 18 år
på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom. For så vidt angår førerretten til stor knallert vil frakendelsestiden skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet, og for så vidt angår førerretten til
motorkøretøjer (herunder bil) fra
den dag,
hvor føreren fylder 18 år.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke ved, at hvis en fører under 18 år, der ubetinget har fået
frakendt førerretten, i perioden frem til det fyldte 18. år begår et nyt forhold, der begrunder
frakendelse af førerretten, vil § 126, stk. 1, nr. 9, finde anvendelse. Der skal i et sådant tilfælde
således fortsat udmåles en ny, samlet frakendelse, medmindre betingelserne i § 126, stk. 2, for i
stedet at idømme en betinget frakendelse er opfyldte.
Til nr. 3
I medfør af den foreslåede bestemmelse vil frakendelsestiden for førerret til stor knallert skulle
regnes fra den dag, hvor føreren fylder 16 år, hvis føreren er under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved endelig dom. Er føreren 16 år, men
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
under 18 år, vil frakendelsestiden skulle regnes fra afgørelsestidspunktet for så vidt angår
førerretten til stor knallert, jf. herved den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2.
For så vidt angår førerretten til motorkøretøj, hvortil der kræves kørekort, herunder bil, vil
bestemmelsen i § 128, stk. 4, der med lovforslagets § 1, nr. 2, bliver § 128, stk. 4, 1. pkt., finde
anvendelse i alle tilfælde, hvor føreren er under 18 år på tidspunktet for frakendelsen.
For så vidt angår kørsler, der foretages i tiden efter en endelig afgørelse om ubetinget frakendelse af
førerretten, medfører den foreslåede bestemmelse, at en fører frem til tidspunktet, hvor
vedkommende fylder 16 år, ikke vil kunne straffes for kørsel i frakendelsestiden, da
frakendelsestiden endnu ikke er begyndt at løbe. Føreren må i givet fald i stedet straffes i henhold til
§ 117 d, stk. 2, jf. § 56, stk. 1, for kørsel med motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, uden
at have erhvervet kørekort.
Efter det fyldte 16. år, vil en fører kunne straffes for kørsel i frakendelsestiden, hvis kørslen har
fundet sted på stor knallert. Hvis kørslen har fundet sted i et motorkøretøj, herunder bil, vil føreren
dog fortsat ikke kunne straffes for kørsel i frakendelsestiden, før vedkommende er fyldt 18 år, men
vil fortsat i stedet kunne straffes for at have kørt uden erhvervet kørekort.
Til nr. 4
Det følger af § 129, stk. 4, at hvis den fører, der ubetinget frakendes retten til at føre lille knallert, er
under 18 år på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin alder kan
erhverve førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt angår kørekort med et alderskrav på 18 år
(herunder kørekort til bil og stor knallert). Har føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet førerret,
frakendes førerretten ubetinget i 6 måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4, at bestemmelsen i
§ 60 a, om de almindelige betingelser for generhvervelse af førerretten, ikke finder anvendelse i
disse tilfælde. Det følger endelig af § 129, stk. 4, at frakendelse af førerretten på baggrund af
forseelser begået på lille knallert af unge under 18 år under særlige omstændigheder kan undlades.
Med den foreslåede bestemmelse tilføjes § 129, stk. 4, et nyt 2. pkt., hvoraf vil følge, at hvis
føreren
er under 16 år på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin alder
kan erhverve førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt angår kørekort med et alderskrav på 16 år.
Ændringen af § 129, stk. 4, medfører, at
en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert
fortsat vil medføre en udskydelse af retten til at erhverve førerret til stor knallert i seks måneder,
hvis føreren er under 18 år på gerningstidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer ikke øvrige ændringer af § 129, stk. 4. Det betyder bland
andet, at hvis føreren på afgørelsestidspunktet har erhvervet førerret, frakendes førerretten ubetinget
i 6 måneder både for så vidt angår førerret til stor knallert og til motorkøretøjer. Spørgsmålet. Om
hvornår en sådan ubetinget frakendelse skal regnes fra afgøres i henhold til § 128, stk. 4, og det nye
stk. 5, der foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 3.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Udkast til lovforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert
Til nr. 5
Ifølge § 131, stk. 1, har anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at
førerretten eller retten til at føre lille knallert har været inddraget i medfør af § 130 (administrativ
midlertidig inddragelse af førerretten under sagen), ikke opsættende virkning for dommens
bestemmelse om frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Det samme
gælder ifølge bestemmelsens 2. pkt. anke af en dom, hvorved en person over 18 år, der ikke har
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne ret. I andre tilfælde kan byretten i medfør
af bestemmelsen på begæring af anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke ikke skal
have opsættende virkning.
Ifølge den foreslåede bestemmelse ændres § 131, stk. 1, 2. pkt., således at det samme vil gælde ved
anke af en dom, hvorved en person over 16 år, men ikke over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret
til stor knallert, ubetinget er frakendt retten til at erhverve førerret. Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved alderskravet for kørekort til stor knallert nedsættes
fra 18 år til 16 år.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Det bemærkes, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, om tidspunktet for, hvornår en ubetinget frakendelse
af førerretten skal regnes fra i forhold til førerretten til stor knallert, hvis føreren var under
henholdsvis 18 og 16 år på tidpunktet for frakendelsen, vil finde anvendelse for personer, der på
tidspunktet for reglernes ikrafttræden er frakendt førerretten. Der vil således ved reglernes
ikrafttræden kunne forekomme situationer, hvor en persons førerretsfrakendelse i forhold til stor
knallert efter reglerne i § 1, nr. 2 og 3 vil udløbe tidligere end forudsat på frakendelsestidspunktet
før reglernes ikrafttræden, eller eventuelt allerede være udløbet ved lovens ikrafttræden.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, og loven indeholder ikke
en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en territorialbestemmelse.