Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2015834_0001.png
Movia’s bestyrelse
Kopi til Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg
13. februar 2019 · rh
Ikke-digitale passagerer har ikke længere plads i den kollektive transport
Ældre Sagen har tidligere sammen med Passagerpulsen forsøgt at gøre opmærksom på de store
konsekvenser, det har for passagerne
og særligt for de ikke-digitale passagerer, at Movia har
fjernet køreplanerne fra busstoppestederne.
Ældre Sagen får utrolig mange henvendelser fra medlemmer, der oplever, at den offentlige
transport er blevet svær tilgængelig efter ændringen. Mange ældre har ikke en mobiltelefon, og en
del ældre, som har mobiltelefon, anvender denne som en slags transportabel fastnettelefon og
har derfor ikke kendskab til at sende SMS med en kode, der i øvrigt kan være svært læselig.
Derudover er mange meget forvirrede og utrygge over, at man ikke kan se, hvor bussen stopper
undervejs og en estimeret ankomsttid - en oplysning,
som sms’en
ikke giver svar på.
Serviceforringelsen har betydning for såvel ikke-digitale passagerer og digitalt velbevandrede
passagerer. Ældre Sagen får henvendelser fra begge målgrupper. Det svarer til, at man fjerner
alle vejskilte med henvisning til, at folk bare kan bruge Google Maps eller lignende til at finde ud
af, hvor de er.
Ældre Sagen er positiv overfor digitale løsninger, men vi stiller os helt uforstående over for, at
nye digitale muligheder absolut skal betyde afskaffelse af gamle analoge tilbud på nuværende
tidspunkt. Den digitale udvikling går rigtig stærkt i disse år. Man skal i den forbindelse være
opmærksom på, at der fortsat er en stor gruppe mennesker, som enten ikke er digitale, eller hvor
det at sende en sms med en kode er fjernt fra deres dagligdag. Ca. 210.000 personer over 65 år
har ikke været på internettet.
Movia’s tilbud til ikke-digitale
passagerer er at fremsende køreplaner efter telefonisk henvendelse
til
Movia’s
kundecenter, men det kræver, at man har kendskab til denne mulighed. Derudover
kræver det, at man planlægger sin rejse i god tid og får indhentet alle relevante kørerplaner,
hvilket fjerner muligheden for fleksibilitet og impulsive rejser for denne kundegruppe.
Den kollektive trafik er afgørende for mange pensionister og har stor betydning for livkvaliteten.
I Ældre Sagen arbejder vi bl.a. for at bekæmpe ensomhed samt hjælpe ældre mennesker med at
bevare deres kognitive og fysiske funktionsniveau med forskellige aktiviteter. Her er det
afgørende, at den kollektive trafik understøtter mobiliteten blandt ældre mennesker og ikke
afskrækker dem fra at tage bussen.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Henvendelse af 13/2-19 fra Ældre Sagen om ikke-digitales manglende plads i den offentlige trafik
2015834_0002.png
Movia transporterer mere end 215 mio. passagerer om året på knapt 450 buslinjer. Ældre Sagen
mener, at en virksomhed, der har monopol på så stor en andel af busdriften, skal sikre
tilgængelighed for alle. Movia begrunder sin beslutning med, at 70 % af passagererne aldrig eller
sjældent bruger køreplaner og zonekort på stoppestedet. Men hvad med de sidste 30 %? Hvornår
er et mindretal så lille, at man ikke længere skal tage hensyn til dem i den offentlige trafik? Til
sammenligning viser Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsens rapport
Ӯldre
passagerers ønsker
og behov for faciliteter ved busstoppesteder”,
at lige netop tilstedeværelsen af information ved
stoppestedet er vigtig for ældre passagerer.
Vi håber, at I som bestyrelse er opmærksom på de afledte konsekvenser, som besværliggørelsen
af adgangen til kollektiv transport har for mange ældre mennesker.
Såfremt Movia fastholder beslutningen om ikke at have køreplaner ved stoppestederne, opfordrer
Ældre Sagen til, at der i stedet som minimum er
”count
down” løsninger ved alle stoppesteder og
en oversigt over, hvor bussen kører hen med hvilke stoppesteder undervejs. I dag forefindes
denne løsning ikke ved mange busstoppesteder.
Med venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2